Kenellä muulla helppoa laittaa teineille ruokaa?
Täälläkin luettavissa välillä viestejä, ettei ruoka oikein kelpaa.
Tytär mulla 14 v ja poika 17 v.
Ihan normikotiruokaa laitan, joskus kokeilen vähän maustetumpaa ja eksoottisempaakin. Lisukkeita vaihtelen koko ajan.
Kommentteja lapsilta: "äiskä mitä sä laitat, tuoksuu taas tosi hyvälle", "tää on hyvää, mitä mausteita tässä on?" tai "onko lisää?" Kiva laittaa lapsille ruokaa, kun aina kehutaan ja syövät aina kunnon annokset. Tämä on minulle tärkeää, koska molemmat lapseni ovat tosi hoikkia.
Sekoitettuja salaatteja lapseni eivät jostain syystä ihmeemmin syö. Eivätkä tykkää salaattikastikkeista. No, mikäs siinä. Laitan lautasen reunoille valmiiksi erikseen vihannekset, esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa, kurpitsaa, retiisiä, lanttua ja ihan mitä vaan. Voin koristella lautaset hedelmilläkin, omppua, ananasta, viinirypäleitä, appelsiiniä yms. Nämä lapset popsivat yleensä sormin ihan ekaksi.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 19:25"]
Täälläkin luettavissa välillä viestejä, ettei ruoka oikein kelpaa.
Tytär mulla 14 v ja poika 17 v.
Ihan normikotiruokaa laitan, joskus kokeilen vähän maustetumpaa ja eksoottisempaakin. Lisukkeita vaihtelen koko ajan.
Kommentteja lapsilta: "äiskä mitä sä laitat, tuoksuu taas tosi hyvälle", "tää on hyvää, mitä mausteita tässä on?" tai "onko lisää?" Kiva laittaa lapsille ruokaa, kun aina kehutaan ja syövät aina kunnon annokset. Tämä on minulle tärkeää, koska molemmat lapseni ovat tosi hoikkia.
Sekoitettuja salaatteja lapseni eivät jostain syystä ihmeemmin syö. Eivätkä tykkää salaattikastikkeista. No, mikäs siinä. Laitan lautasen reunoille valmiiksi erikseen vihannekset, esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa, kurpitsaa, retiisiä, lanttua ja ihan mitä vaan. Voin koristella lautaset hedelmilläkin, omppua, ananasta, viinirypäleitä, appelsiiniä yms. Nämä lapset popsivat yleensä sormin ihan ekaksi.
[/quote]
Ööö 14 ja 17 popsivat sormin ruoan, jonka äiti laittaa lautasellE ???
Meillä 15v ja 16v poika ehtivät monena päivänä tehdä ruoan koko perheelle, kun pääsevät koulusta aiemmin kuin me vanhemmat. Ei heille tarvitse pilkkoa sormipaloja lautaselle, että söisivät :)
Eilen nuorempi pääsi koulusta klo 14 ja kun tulin töistä, odotti hänen tekemä jauhelihakastike ja pottumuussi. Hyvää oli
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 11:11"]
Mitä hyötyä on teeveen katsomisesta samalla kun syö?
[/quote]
Täytyykö kaikessa olla aina hyötynäkökulma? Eikö mitään voi tehdä vain siksi, että se on hauskaa tai helppoa?
Siksi toisekseen, tv:stä tulee hyödyllistäkin ohjelmaa, mutta epäilemättä sinä olet toista mieltä.
Miten joillain on tarve tuntea paremmuutta joka aiheesta? Kaikki lapset (ap:n ovat kyllä enempi nuorisoa) ovat yksilöitä. Perheissä on erilaisia käytäntöjä, ja on monta erilaista tapaa tehdä oikein.
Tämä ei ole puolustuspuhe. Minulla ei ole lapsia eikä teinejä, ensimmäistä odottelen ja jo tässä vaiheessa huomannut että äitiys on yhtä sotatanteretta täällä netissä. Raskaanakin olemiseen on jokaisen mielestä yksi ainoa oikea tapa. Se oma tapa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:47"]
Miten joillain on tarve tuntea paremmuutta joka aiheesta? Kaikki lapset (ap:n ovat kyllä enempi nuorisoa) ovat yksilöitä. Perheissä on erilaisia käytäntöjä, ja on monta erilaista tapaa tehdä oikein.
Tämä ei ole puolustuspuhe. Minulla ei ole lapsia eikä teinejä, ensimmäistä odottelen ja jo tässä vaiheessa huomannut että äitiys on yhtä sotatanteretta täällä netissä. Raskaanakin olemiseen on jokaisen mielestä yksi ainoa oikea tapa. Se oma tapa.
[/quote]
Sotatanner äitiys on varsinkin jos olet toisten mielestä liian nuori äidiksi. Jos sanot takaisin olet huono käytökseltäsi ja tyypillinen wt-äiti. Lapsesi ovat ongelmaisia ja bla bla bla. Pitäisi vaan kuunnella nöyrästi ja niiata lopuksi jotta olisivat tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:57"]
Meillä on 4 lasta joista 3 jo kotoa poissa. Eipä ole koskaan tullut natinaa ruuasta, murrosiästä lähtien ovat olleet pikemminkin kunnon gurmandeja kuin nirsoja koskaan. Meillä on aina syöty yhdessä, ruokailu määrittelee harrastukset eikä päinvastoin. TVn edessä ei syödä koskaan, kahvit voidaan juoda joskus (me vanhemmat).
Meillä on usein illallisia ja lapset on olleet vauvasta saakka mukana. Kaipa siinä on tottunut monenlaisiin ruokiin samoin kuin matkoillakin. On ihanaa kun nuo isot soittaa viikolla kotiin ja kysyvät mitä hyvää laitetaan viikonloppuna:) Jokainen tekee tai tuo jotain ja ruokailu on sellaista ihanaa italialaistyylistä hälinää mikä kestää tunteja:D
[/quote]
Mukavaa että teillä on aikaa. Kaikilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta nököttää keskenään tuntikaupalla. En myöskään pakota lapsiani syömään ruokaa mikä ei maistu vaan saavat vapaasti valita ruokansa.
[/quote]
No ensinnäkään mä en tee pahaa ruokaa:) Vaan niin hyvää että kelpaa aina ja kaikille.
Meillä ruokailu on yksi tärkeä yhdessäolon muoto, jutellaan kuulumiset, keskustellaan maailman isoista ja pienistä asioista ja puretaan murheet yhdessä. Niin oman perheen kuin ystävienkin kesken. Kuvaavaa on että kun meillä on vieraita emme koskaa istu sohvilla vaan aina tuon 3m pöydän ääressä - parhaimmillaan 8-10 tuntia...:)
Meillä on ihan normaalisti aikaa työpäivän ja harrastusten ohessa, iso talo mikä vie osan ajasta jne. Ei ruuan laittamiseen mene hirveästi aikaa ja taas syömiseen ja seurusteluun käytetty aika ei todellakaan ole hukkaan heitettyä! Kannattais varmaan niin ei tulisi ongelmia lasten ja nuorten kanssa...
8
[/quote]
Vaikea sanoa mikä on hukkaan heitettyä aikaa kun jokaisella omat intressinsä mutta mahdolliset ongelmat kakaroiden kanssa ei liity mitenkään siihen missä syödään ja keiden kanssa. Aivan uskomaton uskomus mielestäni sinulla.
[/quote]
Uskomus että yhdessäolo vahvistaa perhesiteitä?? Seison kyllä tuon väitteeni takana!! En siis missään vaiheessa sanonut että se on ainoa yhdessäolon muoto mutta meille paras ja kaikille mieluista. Joku toinen perhe seisoo mailan varressa golfkentällä - ei me.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:29"]
Olet selvästikin maaseudulta ja elämä hyvin erilaista. Mutta ihan kiva että pöperösi kelpaavat lapsillesi. Meillä syödään usein olohuoneessa telkkarin äärellä tai jokainen syö missä haluaa ja milloin haluaa.
[/quote]
Eiköhän tuo kerro lähinnä yhteiskuntaluokasta kuin asuinseudusta. Mä olen roskaväen kakara maalta, kunnon syrjäseudulta ja meillä syötiin telkan edessä kuka mitäkin. Mieheni on oikein Helsingistä (vau!) ja syövät saman pöydän ääressä, vanhempien koulutuskin on hieman korkeampi kuin mun vanhemmilla. :D
[/quote]
Höh, taaskaan mun viesti ei tallentunut...
siis tuokaan ei aina pidä paikkaansa. Mun mies on johtaja/yrittäjäperheestä eikä anoppi tehnyt koskaan ruokaa kotona, lapset söi voileipää tms kotona. Edustusillallisia kyllä oli. Itse tulen köyhästä stadilaisesta duunariperheestä ja meillä syötiin aina yhdessä ja kestittiin ystäviä usein karjalaiseen tapaan (äiti tuli itäsuomesta)
Luulisin että tuo vauhdissa syöminen on kuitenkin enemmän wt tapa kuin keskiluokkaista??
[/quote]
Mun äiti oli yh ja sihteeri keskikoulupohjalta. Asuttiin Helsingissä. Sääntö oli että ruokapöydässä ollaan klo 17. Aina, jokapäivä. Aivan sama mitä muuta olisi ollut tekeillä. Lämmin ruoka salaatteineen ja leipineen oli tarjolla. Mies on DI+ ekonomi perheestä Espoosta ja siellä jokainen lämmitteli roiskeläppäpitsoja mikrossa sillon kun nälkä oli. Vanhemmat eivät olleet kotona kun lapset söivät. Meidän perhe on harvoin kotona illalla yhtä aikaa mutta aina kun on, niin ruoka syödään yhdessä. Asutaan omakotitaloa Espoossa, korkeakoulukoulutus on meillä molemmilla.
Että kumpia ollaan: wt vai keskiluokka?
[/quote]
Ei kumpaakaan kuten ei mekään. Ei lapsuudenkodissa eikä nyt
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 08:35"]Kuvaavaa on että kun meillä on vieraita emme koskaa istu sohvilla vaan aina tuon 3m pöydän ääressä - parhaimmillaan 8-10 tuntia...:)
[/quote]
Saako teillä vieraat käydä välillä vaikka tunnin kävelyllä, vai pidetäänkö sitä epäkohteliaana? Itse en haluaisi istua paikallaan noin pitkää aikaa, oli seura kuinka hyvää tahansa.
[/quote]
Ei meillä sidota ketään paikoilleen:) Ruokalajien välillä on taukoja, joskus tehdään joitain ruokalajeja yhdessä mutta yleensä ei edes huomata miten aika kuluu.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 11:44"]
Jaa syödessä seurustellaan kivasti perheen kanssa. Lapsuudenkodissa yritettiin joo. Aina meni itkuksi ja ovienpaiskomiseksi. Ei oltu ilmeisesti mikään muumiperhe. Eipä ihme etten osaa syödä jos läsnä on muita ihmisiä. Poikkeuksena mieheni.
[/quote]
No huh, olen pahoillani! Tämä kuulostaa samalta kun ne "sukuriidat joulupöydässä" tms mistä meillä ei ole mitään hajua...
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:57"]
Meillä on 4 lasta joista 3 jo kotoa poissa. Eipä ole koskaan tullut natinaa ruuasta, murrosiästä lähtien ovat olleet pikemminkin kunnon gurmandeja kuin nirsoja koskaan. Meillä on aina syöty yhdessä, ruokailu määrittelee harrastukset eikä päinvastoin. TVn edessä ei syödä koskaan, kahvit voidaan juoda joskus (me vanhemmat).
Meillä on usein illallisia ja lapset on olleet vauvasta saakka mukana. Kaipa siinä on tottunut monenlaisiin ruokiin samoin kuin matkoillakin. On ihanaa kun nuo isot soittaa viikolla kotiin ja kysyvät mitä hyvää laitetaan viikonloppuna:) Jokainen tekee tai tuo jotain ja ruokailu on sellaista ihanaa italialaistyylistä hälinää mikä kestää tunteja:D
[/quote]
Mukavaa että teillä on aikaa. Kaikilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta nököttää keskenään tuntikaupalla. En myöskään pakota lapsiani syömään ruokaa mikä ei maistu vaan saavat vapaasti valita ruokansa.
[/quote]
No ensinnäkään mä en tee pahaa ruokaa:) Vaan niin hyvää että kelpaa aina ja kaikille.
Meillä ruokailu on yksi tärkeä yhdessäolon muoto, jutellaan kuulumiset, keskustellaan maailman isoista ja pienistä asioista ja puretaan murheet yhdessä. Niin oman perheen kuin ystävienkin kesken. Kuvaavaa on että kun meillä on vieraita emme koskaa istu sohvilla vaan aina tuon 3m pöydän ääressä - parhaimmillaan 8-10 tuntia...:)
Meillä on ihan normaalisti aikaa työpäivän ja harrastusten ohessa, iso talo mikä vie osan ajasta jne. Ei ruuan laittamiseen mene hirveästi aikaa ja taas syömiseen ja seurusteluun käytetty aika ei todellakaan ole hukkaan heitettyä! Kannattais varmaan niin ei tulisi ongelmia lasten ja nuorten kanssa...
8
[/quote]
Vaikea sanoa mikä on hukkaan heitettyä aikaa kun jokaisella omat intressinsä mutta mahdolliset ongelmat kakaroiden kanssa ei liity mitenkään siihen missä syödään ja keiden kanssa. Aivan uskomaton uskomus mielestäni sinulla.
[/quote]
Uskomus että yhdessäolo vahvistaa perhesiteitä?? Seison kyllä tuon väitteeni takana!! En siis missään vaiheessa sanonut että se on ainoa yhdessäolon muoto mutta meille paras ja kaikille mieluista. Joku toinen perhe seisoo mailan varressa golfkentällä - ei me.
[/quote]
Puhuit kyllä minusta nimenomaan yhdessä syömisestä ja jopa väitit sen puuttumisen johtavan nuorten ongelmiin. Käymme yhdessä kyllä harrastamassa porukalla ja sitä enemmän meillä on mahdollisuus siihen kun aikaa ei kulu ruoanlaittoon eikä syömiseen niin paljon.
Ap: vai jauhelihakastike ja pottumuussi.
Pointtini oli, että laitan sormiruokaa, että tulee syötyä vihanneksia, salaattia ja hedelmiäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:33"]
"Meillä syödään usein olohuoneessa telkkarin äärellä tai jokainen syö missä haluaa ja milloin haluaa".
Ap ihmettelee: lämmitättekö mikrossa eineksiä? Siis jos joku laittaisi ruokaa, niin sitä ei syötäisi "vasta tehtynä / tuoreena"? Eli sekin pitää lämpätä mikrossa?
Eikö sitä voisi edes ruokailla rauhassa ilman telkkaa? En käsitä, miksi sitä telkkaa on vahdittava yötä päivää.
[/quote]
Ei telkkaria vahdita yötä päivää mutta silloin kun olen kotosalla laitan sen päälle aivan kun jotkut laittaa radion. Puhdas tottumus ja varsinaisesti siitä katsotaan jotkut tietyt ohjelmat tai sitten myöhemmin netistä jos ei sovi aikatauluun. Varsinaisia valmisruokia meillä ei juurikaan syödä mutten tee juurikaan ruokaa. Elikkä ennemmin käydään hakemassa tai tilataan ruuat. Meillä menee kaupan ruuista lähinnä muroja, pinaattilettuja ja valmiskeittoja ja salaatteja teen välilä itse mutta myös ostan valmiina. Viikolla syön itse lounaan joten en tarvitse iltaisin mitään ihmeempää. Meidän ruokamäärät ei ole suuria koska tytöt ei kauhean suuriruokaisia ole enkä itsekään syö valtavia määriä. Jos vaikka haetaan kiinalaista niin kolmelle riittää kevyesti kaksi annosta ja sama pizzoissa jne. Ruokia lämmitellään silloin kun siltä tuntuu vaikka yöllä jos joku niin haluaa ja mikrossa. Tiskejäkään meille ei paljoa tule sillä kertakäyttölautaset on keksitty. Meillä on myös tyttöjen kaverit saaneet syödä niin halutessaan ja niihin menevät kulut todellisuudessa ihan olemattomat.
Minusta me elämme hyvin tavanomaisesti.