Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä muulla helppoa laittaa teineille ruokaa?

Vierailija
06.05.2013 |

Täälläkin luettavissa välillä viestejä, ettei ruoka oikein kelpaa.

Tytär mulla 14 v ja poika 17 v.

Ihan normikotiruokaa laitan, joskus kokeilen vähän maustetumpaa ja eksoottisempaakin. Lisukkeita vaihtelen koko ajan.

Kommentteja lapsilta: "äiskä mitä sä laitat, tuoksuu taas tosi hyvälle", "tää on hyvää, mitä mausteita tässä on?" tai "onko lisää?" Kiva laittaa lapsille ruokaa, kun aina kehutaan ja syövät aina kunnon annokset. Tämä on minulle tärkeää, koska molemmat lapseni ovat tosi hoikkia.

Sekoitettuja salaatteja lapseni eivät jostain syystä ihmeemmin syö. Eivätkä tykkää salaattikastikkeista. No, mikäs siinä. Laitan lautasen reunoille valmiiksi erikseen vihannekset, esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa, kurpitsaa, retiisiä, lanttua ja ihan mitä vaan. Voin koristella lautaset hedelmilläkin, omppua, ananasta, viinirypäleitä, appelsiiniä yms. Nämä lapset popsivat yleensä sormin ihan ekaksi.  

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitatko sinä tuonikäisille annokset lautasille valmiiksi??

Vierailija
2/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan toisinaan miehellenikin annoksen valmiiksi koska tykkään tehdä hienon annoksen, ehkä ap:kin...

Mukavaa että teinit tykkäävät :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: kyllä, laitan kaikille aina annokset valmiiksi lautasille, jos ei ole ihmeempää kiirettä tai tekemistä.

Ja aika hienonnäköisetkin asetelmat saan aikaiseksi.

Syödään usein iltaruoka yhdessä ruokapöydän ääressä koko perhe.

Vierailija
4/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan myös useimmiten annokset valmiiksi teineilleni. Muuten heidän syömänsä määrät olisivat mitä sattuu. Jos on kiire eikä niin herkkuruokaa, laittaisivat sitä lautaselleen pari lusikallista ja jauhelihaspagetista taas riitelisivät, kun kumpikin haluaisi tupla-annoksen.

Vierailija
5/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästikin maaseudulta ja elämä hyvin erilaista. Mutta ihan kiva että pöperösi kelpaavat lapsillesi. Meillä syödään usein olohuoneessa telkkarin äärellä tai jokainen syö missä haluaa ja milloin haluaa.

Vierailija
7/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta joista 3 jo kotoa poissa. Eipä ole koskaan tullut natinaa ruuasta, murrosiästä lähtien ovat olleet pikemminkin kunnon gurmandeja kuin nirsoja koskaan. Meillä on aina syöty yhdessä, ruokailu määrittelee harrastukset eikä päinvastoin. TVn edessä ei syödä koskaan, kahvit voidaan juoda joskus (me vanhemmat).

Meillä on usein illallisia ja lapset on olleet vauvasta saakka mukana. Kaipa siinä on tottunut monenlaisiin ruokiin samoin kuin matkoillakin. On ihanaa kun nuo isot soittaa viikolla kotiin ja kysyvät mitä hyvää laitetaan viikonloppuna:) Jokainen tekee tai tuo jotain ja ruokailu on sellaista ihanaa italialaistyylistä hälinää mikä kestää tunteja:D

Vierailija
8/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan aivan tosi ikävä äiti, mutta meillä ruoka tehdään yhdessä ja päätetään yhdessä mitä tehdään, joten ap:n kaltaisia kommentteja ei tule. En kyllä koskaan ole kuullut, että teineillä olisi ongelmia ruuan kanssa, meillä on ainakin sellaiset 5-10 vuotiaat ollut rasittavia ronklaajia.

Vierailija
9/51 |
06.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:57"]

Meillä on 4 lasta joista 3 jo kotoa poissa. Eipä ole koskaan tullut natinaa ruuasta, murrosiästä lähtien ovat olleet pikemminkin kunnon gurmandeja kuin nirsoja koskaan. Meillä on aina syöty yhdessä, ruokailu määrittelee harrastukset eikä päinvastoin. TVn edessä ei syödä koskaan, kahvit voidaan juoda joskus (me vanhemmat).

Meillä on usein illallisia ja lapset on olleet vauvasta saakka mukana. Kaipa siinä on tottunut monenlaisiin ruokiin samoin kuin matkoillakin. On ihanaa kun nuo isot soittaa viikolla kotiin ja kysyvät mitä hyvää laitetaan viikonloppuna:) Jokainen tekee tai tuo jotain ja ruokailu on sellaista ihanaa italialaistyylistä hälinää mikä kestää tunteja:D

[/quote]

Mukavaa että teillä on aikaa. Kaikilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta nököttää keskenään tuntikaupalla. En myöskään pakota lapsiani syömään ruokaa mikä ei maistu vaan saavat vapaasti valita ruokansa. 

Vierailija
10/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:57"]

[/quote]

Mukavaa että teillä on aikaa. Kaikilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta nököttää keskenään tuntikaupalla. En myöskään pakota lapsiani syömään ruokaa mikä ei maistu vaan saavat vapaasti valita ruokansa. 

[/quote]

No ensinnäkään mä en tee pahaa ruokaa:) Vaan niin hyvää että kelpaa aina ja kaikille.

Meillä ruokailu on yksi tärkeä yhdessäolon muoto, jutellaan kuulumiset, keskustellaan maailman isoista ja pienistä asioista ja puretaan murheet yhdessä. Niin oman perheen kuin ystävienkin kesken. Kuvaavaa on että kun meillä on vieraita emme koskaa istu sohvilla vaan aina tuon 3m pöydän ääressä - parhaimmillaan 8-10 tuntia...:)

Meillä on ihan normaalisti aikaa työpäivän ja harrastusten ohessa, iso talo mikä vie osan ajasta jne. Ei ruuan laittamiseen mene hirveästi aikaa ja taas syömiseen ja seurusteluun käytetty aika ei todellakaan ole hukkaan heitettyä! Kannattais varmaan niin ei tulisi ongelmia lasten ja nuorten kanssa...

8

Vierailija
11/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on pyörä keksitty uudelleen! 

Vierailija
12/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: laitan annokset valmiiksi, koska silloin tiedän lasten syövän myös vihannekset, hedelmät ja salaatit.

Teen aina isoja annoksia, lapset hakevat sitten itse lisää halutessaan. Ja yleensä hakevatkin, mikä on tosi hyvä juttu mun laihoille lapsille. Esim. tytär 14 v on 171 cm ja 45 kg. On tutkittu kaikki mahdolliset sairaudet, syytä tyttären laihuuteen ei ole löydetty. Herkuttelee karkeilla, suklaalla ja pullilla...Ei siis anoreksiaa, eikä bulimiaa, ei oksenna syötyään.

Vierailija
13/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:29"]

Olet selvästikin maaseudulta ja elämä hyvin erilaista. Mutta ihan kiva että pöperösi kelpaavat lapsillesi. Meillä syödään usein olohuoneessa telkkarin äärellä tai jokainen syö missä haluaa ja milloin haluaa.

[/quote]

Eiköhän tuo kerro lähinnä yhteiskuntaluokasta kuin asuinseudusta. Mä olen roskaväen kakara maalta, kunnon syrjäseudulta ja meillä syötiin telkan edessä kuka mitäkin. Mieheni on oikein Helsingistä (vau!) ja syövät saman pöydän ääressä, vanhempien koulutuskin on hieman korkeampi kuin mun vanhemmilla.  :D

Vierailija
14/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asuu Espoossa, ei missään maalla.

Ja vielä tiedoksi: olen  kasvatustieteiden maisteri ja mieheni varatuomari.

Kunnon lämpimän ruoan tekemiseen riittää 15-30 min. Ei ole todellakaan kiinni siitä, ettei ole aikaa kokata.

Minä vaan tykkään kokkaamisesta ja tarjoilla ruoan kauniisti.

Vierailija
15/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 20:29"]

[/quote]

Eiköhän tuo kerro lähinnä yhteiskuntaluokasta kuin asuinseudusta. Mä olen roskaväen kakara maalta, kunnon syrjäseudulta ja meillä syötiin telkan edessä kuka mitäkin. Mieheni on oikein Helsingistä (vau!) ja syövät saman pöydän ääressä, vanhempien koulutuskin on hieman korkeampi kuin mun vanhemmilla.  :D

[/quote]

Höh, taaskaan mun viesti ei tallentunut...

siis tuokaan ei aina pidä paikkaansa. Mun mies on johtaja/yrittäjäperheestä eikä anoppi tehnyt koskaan ruokaa kotona, lapset söi voileipää tms kotona. Edustusillallisia kyllä oli. Itse tulen köyhästä stadilaisesta duunariperheestä ja meillä syötiin aina yhdessä ja kestittiin ystäviä usein karjalaiseen tapaan (äiti tuli itäsuomesta)

Luulisin että tuo vauhdissa syöminen on kuitenkin enemmän wt tapa kuin keskiluokkaista??

Vierailija
16/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helppo laittaa teineille ruokaa. Koko perhe tykkää kovasti mun ruoista. Mutta jos ei tykkäisi, en minä siitäkään tekisi ongelmaa: jos ei se ruoka kelpaa mitä on tarjolla, saa olla syömättä, en alkaisi erilaisia vääntämään nirsoilijoiden takia. Ehkä siksi kaikki kelpaakin niin hyvin, koska jo lapsesta asti on ollut linja että on ok olla syömättä, mutta sitten täytyy kestää nälkää.

Vierailija
17/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä syödään usein olohuoneessa telkkarin äärellä tai jokainen syö missä haluaa ja milloin haluaa".

Ap ihmettelee: lämmitättekö mikrossa eineksiä? Siis jos joku laittaisi ruokaa, niin sitä ei syötäisi "vasta tehtynä / tuoreena"? Eli sekin pitää lämpätä mikrossa?

Eikö sitä voisi edes ruokailla rauhassa ilman telkkaa? En käsitä, miksi sitä telkkaa on vahdittava yötä päivää.

Vierailija
18/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää tuollainen "jokainen syö milloin haluaa ja missä haluaa." Kuulin just perheestä, jossa teinit kuulemma vain hakevat ruuan keittiöstä ja painuvat kukin omaan huoneeseensä syömään, tietokoneen ääreen. Eipä ylläri, että kyseisessä perheessä on teinien kanssa monenlaista ongelmaa.

Meillä syödään yhdessä pöydän ääressä, kokataan yhdessä ja muutenkin tehdään asioita yhdessä joka päivä. Lapset nyt 15, 13 ja 4 v. Ei ole mitään ongelmia koulunkäynnin, käytöksen tai minkään muunkaan suhteen.

Vierailija
19/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syökö jotkut ihan oikeasti telkkarin ääressä? Ja mä olen pitänyt pahana sitä kun meillä luetaan aina aamupalalla lehtiä.

Vierailija
20/51 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 09:50"]

Ihan järkyttävää tuollainen "jokainen syö milloin haluaa ja missä haluaa." Kuulin just perheestä, jossa teinit kuulemma vain hakevat ruuan keittiöstä ja painuvat kukin omaan huoneeseensä syömään, tietokoneen ääreen. Eipä ylläri, että kyseisessä perheessä on teinien kanssa monenlaista ongelmaa.

Meillä syödään yhdessä pöydän ääressä, kokataan yhdessä ja muutenkin tehdään asioita yhdessä joka päivä. Lapset nyt 15, 13 ja 4 v. Ei ole mitään ongelmia koulunkäynnin, käytöksen tai minkään muunkaan suhteen.

[/quote]

Meilläkin muuten paitsi viikonloppulounailla kukin syö missä haluaa. Minkäänlaisia ongelmia teinien kanssa ei ole. Emme myöskään ole kukaan ylipainoisia emmekä syö erityisen epäterveellisesti, tyyliin pääosin eineksiä. Nörttejä ollaan kyllä koko sakki ja mielellään hoidetaan ruokailu koneen ääressä kuten muukin elämä ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän