oi, miksi työpaikalla pitää aina haukkua jotakuta henkilöä?
Varsinkin ruokatunnilla/kahvitauoilla. Se joka ei ole paikalla, yleensä aina sama henkilö, niin sitä pitää haukkua porukalla? Luuleeko nää haukkujat olevansa jotenkin parempia ihmisiä?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2013 klo 19:40"]
Ap, ota nyt rauhallisesti. Ei 16 minusta HYVÄKSY mitään, vaikka ymmärtää sen toimintalogiikan.
Olen hänen kanssaan samaa mieltä siinä, että se on ikävä kyllä ihmisten sosiaalisen toiminnan yksi piirre, että ryhmissä ihmiset toteuttavat/ajautuvat eri rooleihin. Joku toimii johtajana, ehkä useampikin. Sitten on niitä myötäilijöitä, sivullisia ja yleensä melkein aina joku syntipukki. Tietenkään se ei ole oikein, mutta niin se tapahtuu ja asiaan kannattaa yrittää vaikuttaa aktiivisesti. Jos tilanne kärjistyy pahasti ja sitä syntipukkia aletaan oikeasti kiusata, se on työsuojeluasia.
Toisin kuin 16, en sälyttäisi vastuuta kiusatuksi tulemisesta ikinä, missään oloissa kiusatulle, eli siinä mielessä on vähän asiatonta sanoa kenellekään, että "sun ei pidä olla noin kiltti". Mutta tuskinpa 16:takaan ihan sitä tarkoitti?
-4-
[/quote]
Niin hankala varmaan minun puuttua asiaan, jos olen ollut työpaikalla vähempi aikaa kuin kiusaajat/kiusattu. Myös kiusattu on korkeammassa roolissa kuin minä. On myös eri sukupuolta. En ala tässä sanomaan miten kiusataan, mutta välillä aika törkeästi. Se on olevinaan vitsiä/hyvää huumoria mille kaikki nauraa. On haukuttu olemusta, on haukuttu useinkin sanomisia. Tai tekemisiä myös. Tilannetta hankaloittaa sekin etten tunne kiusattua ollenkaan. Voihan hyvin ollakin että on todella erikoinen persoona minunkin mielestä. Mutta itse en silti pidä kiusaamista hyväksyttävänä. Ja se siinä pelottaa kuka onkaan se seuraava kiusattava.
ap
Ihan hyvä, että sinä ajattelet asiasta fiksusti. Mitä mieltä teidän esimiehenne on asiasta? Minusta voisit ihan suoraan sanoa hänelle, että sinua tuo hirvittää, ja se kertoo selvää kieltä siitä, että työilmapiiri ei ole hyvä tai reilu, jos tuota on jatkunut jo pitkäänkin.
Noin se usein menee, että muka vitsiä heitetään, mutta harvoinpa se on vitsi kohteensa mielestä...
Ja loppupeleissä tuo siis on tosiaan työsuojeluvaltuutetulle kuuluva asia. Mutta sitä ennen kannattaa aina jutella esimiehelle, se on hänenkin intressissään, että töissä yhteistoiminta sujuu, eikä ketään kiusata.
-4-
Nelonen hiffasi pointin.
Kyllä, minusta asia siis on noin, että ihminen ei saa itse olla liian kiltti, eli odottaa, että toiset ihmiset aina jaksavat kohdella hyvin. En tarkoita sillä sitä, että pitäisi itse olla röyhkeä vaan yksinkertaisesti luottaa itseensä ja pitää pintansa. Hyvän kohtelun odottamista taas pidän naiivina, luultavasti tämä johtuu siitä, että olen töissä palvelualalla, jolla muutenkin pääsee nauttimaan kaikenlaisesta urposta käytöksestä.
Edellisen lisäksi kannattaa
ymmärtää, että työyhteisössä muodostuu AINA jonkinlainen ryhmädynamiikka ja ennemmin kannattaa olla ihmisten kanssa väleissä mutta huonoimmissa työpaikoissa voi täysin itsestä riippumattomista syistä joutua huonoon asemaan, kuten jo edellä sanoin, niin pelkkä erilaisuus voi riittää. En suosittele, että jättäytyy ulos kaikista työyhteisön sosiaalisista kuvioista. Minusta ihminen on työyhteisössä vahvemmilla, kun on edes joku kaveri tai kavereita. Mutta myös voi olla hyvä ymmärtää, että joskus voi oma huono asema olla jonkun toisen työntekijän aseman pönkitystä, silloin voi tehdä omat päätelmänsä siitä, haluaako olla tuollaisessa työpaikassa.
Omia hyviä hetkiäni työpaikalla on ollut, kun olin tutustunut työkaveriin vähän paremmin ja puhuimme kolmannesta työkaverista (josta puhuttiin jatkuvasti, koska hänellä oli kummallisia tapoja) mutta siten, että molemmat vain tiesivät, mistä puhutaan, oltiin samalla aaltopituudella siitä, että kolmas työntekijä oli vähän hassu tyyppi mutta meillä oli keskinäinen ymmärrys siitä, että ei ole tarvetta haukkua häntä. Mutta mitä nuorempi, mitä epävarmempi persoona, mitä vähemmän elämänkokemusta tai kasvanut tietynlaiseen hierarkiakulttuuriin, sitä enemmän kokee tarvetta etsiä joistakin työkavereista tukea ja haukkua ulkopuolisia.
16
Minä olen myös henkilö joka usein ajautuu syntipukin rooliin. Kerran eräässä viikon kestäneessa koulutustilaisuudessa päätin kokeilla olla erilainen. Hieman ilkeä, pilkallinen, . antisosiaalinen ja valitsin omat suosikkini joita kohtelin erityisen hyvin. Kappas. En joutunut syntipukin rooliin. Minun seuraani hakeuduttiin ja mielipidettäni kyseltiin. Näin pelon ihmisten silmissä. Siitä jäi kuitenkin niin paha maku suuhun etten aio kokeilla enää uudestaan. Hävettää vieläkin.
koska monet ovat viela siella ala-aste tasolla henkiselta kehitykseltaan. koulukiusaaminen on jaanyt joko paalle tai sitten on itse ollut kiusattu ja pistaa vahingon kiertamaan. molemmat saalittavia tapauksia.. en ole ikina ottanut enka tule ottamaan osaa moisiin keskusteluihin. se tekeekin minusta vahan ulkopuolisen 'melkein kaikkialla'.
Olen ihmetellyt itsekin samaa kuin AP. Kerran olin vieressä todistamassa, kun itseäni pykälän hierarkiassa ylempää henkilöä kiusattiin. Tuntui pahalta, mutta en uskaltanut sanoa mitään, sillä itse olen se "syntipukki" monesti ja olin hierarkiassa uhria alempana. Kuitenkin entisenä koulukiusattuna tunnistin tilanteen välittömästi ja mainitsin siitä sen jälkeen omille kavereilleni. En olisi uskonut siitä tekijästä moista aikaisemmin, vaikka hän viljelikin joskus hieman liiankin piikittelevää "huumoria".
Ap, ota nyt rauhallisesti. Ei 16 minusta HYVÄKSY mitään, vaikka ymmärtää sen toimintalogiikan.
Olen hänen kanssaan samaa mieltä siinä, että se on ikävä kyllä ihmisten sosiaalisen toiminnan yksi piirre, että ryhmissä ihmiset toteuttavat/ajautuvat eri rooleihin. Joku toimii johtajana, ehkä useampikin. Sitten on niitä myötäilijöitä, sivullisia ja yleensä melkein aina joku syntipukki. Tietenkään se ei ole oikein, mutta niin se tapahtuu ja asiaan kannattaa yrittää vaikuttaa aktiivisesti. Jos tilanne kärjistyy pahasti ja sitä syntipukkia aletaan oikeasti kiusata, se on työsuojeluasia.
Toisin kuin 16, en sälyttäisi vastuuta kiusatuksi tulemisesta ikinä, missään oloissa kiusatulle, eli siinä mielessä on vähän asiatonta sanoa kenellekään, että "sun ei pidä olla noin kiltti". Mutta tuskinpa 16:takaan ihan sitä tarkoitti?
-4-