Kokemuksia ikkunaremontista vanhassa kerrostalossa?
Olisiko vinkkejä tavaroiden suojaukseen? Mitä toimia teit ennen ikkunoiden vaihto-operaatiota? Meillä on aika paljon yksiössä paperitavaraa, koriste-esinettä, elektroniikkaa ja vaatetta. Suosituksia?
Kommentit (5)
Meillä vaihdettiin ikkunat ja se kävi tosi nopeasti, hetki vaan. En suojannut, siirsin tavarat pois ikkunan edestä. Paperit ehkä vois laittaa jonnekin ettei tuulenpuuska vie.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 19:41"]
Meillä vaihdettiin ikkunat ja se kävi tosi nopeasti, hetki vaan. En suojannut, siirsin tavarat pois ikkunan edestä. Paperit ehkä vois laittaa jonnekin ettei tuulenpuuska vie.
[/quote]
Sama homma. Parkettia suojasimme ikkunoiden alta ja tavarat piti tietysti siirtää pois tieltä, mutta siinäpä se. Imuroin toki ikkunoiden vaiahdon jälkeen, mutta ei sitä pölyäkään kauheasti tullut. Oli sellainen 4 tunnin homma meidän kohdallamme ja ikkunat tultiin vielä pesemäänkin :)
Meillä maalattiin ikkunat. EnsIn vietiin sisältä, sitten ulkoa. Aina oli siis kuitenkin ruutu. Karmit maalattiin sisältä, mutta maalit otettiin pois siklaamalla, ei siitä mitään valtavaa sotkua tullut. Pari päivää olivat sisällä, meillä on 10 ikkunaa.
Meidän taloyhtiössä vaihdettiin ikkunat viime kesänä. Pari metriä piti jättää tyhjää ikkunoiden eteen ja ikkunafirma toi rappukäytävään muovia ja aaltopahvia tavaroiden suojaamiseen.
Itse ostin muutaman paperilakanan niiden lisäksi ja peitin lähes kaiken. Pöly jää paperilakanoihin paremmin kiinni kuin muoviin, joten kun niitä nostelee pois myöhemmin, ei pöly varise lattialle niin pahasti. Vaikka joutuuhan sitä kuitenkin imuroimaan, ei sen puoleen.
Pölyä ei tullut ihan niin paljon kuin ajattelin, mutta kyllä se levisi esim. tämän 6 m pitkän olohuoneeni toiseen päähän asti jonkin verran.
Itse ikkunan vaihto vei muutaman tunnin, mutta kokonaan remontti oli asuntoni kohdalta ohi vasta voin viikon päästä, kun ikkunakarmeja piti paikkalla, maalata, kitata jne. ja joka työvaiheen välissä tietenkin oli kuivumisaikaa yms.
Työn jälkeen olin tyytyväinen (kaikki eivät tosiaankaan olleet tässä yhtiössä, joten ehkä olin onnekas), mutta se harmitti, että eri toimenpiteistä ilmoitettiin hyvin lyhyellä varoitusajalla. Töistä tullessa saattoi olla eteisessä lappu, että "huomenna tullaan sitten maalaamaan klo 8". Ja työmiehet pitivät välillä ovia auki, kun työstivät paria asuntoa yhtäaikaa. Siinä olisi joku ohikulkija voinut vaivatta kävellä asuntooni... Ei kiva. Pyrin olemaan kotosalla, tai tuossa pihassa, mutta muistaakseni yhtenä päivänä ainakin jouduin lähtemään töihin ja jättämään kämppäni vartioimatta.
Korjataanko vanhoja ikkunoita vai vaihdetaanko uudet?
Jos uudet laitetaan, niiin riittää, että ikkunan edessä on pari metriä tyhjää tilaa, mitään suojaamisia ei tarvita.