ADHD ja laihduttaminen
En löytänyt aiheesta yhtään keskustelua. Olen tottunut lievittämään keskittymiskyvyttömyyttä ja ahdistusta vetämällä sokeria, sitten jaksaa taas hetken keskittyä ja mieliala paranee. Ei kuitenkaan terveydellisesti eikä painonhallinnan kannalta kovin tervettä. Toinen itselääkintäkeino itselläni on ollut liikunta, varmaan liikunnan ansiosta en ole ylipainoinen, mutta muutama kiloa olisi kuitenkin varaa kiristellä. Nyt vieläpä tämä korona on poistanut monet mielihyvää buustaavat asiat elämästä ja jostain ne dopamiinit pitäisi raapia...
Millaisia kokemuksia muilla aakkosilla painonhallinnasta ja laihduttamisesta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei onnistu ollenkaan laihdutus. En yleensä edes muista suurinta osaa aikaa että piti olla laihduttamassa ja ihan huomaamattani napostelen ja syöpöttelen.
Äh. Mä taas muistan kyllä että olen laihduttamassa, mutta sitten jossain kaupassa jonkun uutuustuotteen kohdalla tulee mieleen että no voisihan tätä uutta suklaata kerran maistaa... Kyllähän noista sattumista tulee paljon kaloreita pidemmällä aikavälillä. Tai sitten ottaa jossain kylässä herkkuja kun tyrkytetään. En osaa kieltäytyä.
Ap
pääsääntöisesti adhd-lääkityksellä olevia pitää muistuttaa syömisestä, mutta tuo ei koske naisia.
Vierailija kirjoitti:
pääsääntöisesti adhd-lääkityksellä olevia pitää muistuttaa syömisestä, mutta tuo ei koske naisia.
Eiköhän vaikuta ihan yksilöllisesti niin miehiin kuin naisiin. Vissiin kriittisintä on se että tietyt elektrolyyttitasot pysyy kunnossa, muistaa juoda vettä jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Modafiliinia on melko helppo tilata netistä EU-alueella. Eikä tarvitse mennä dark nettiin tuon takia. Toki en tiedä onko kovin paljon tehoa ADHD-lääkkeenä kuitenkaan. Muuten kyllä stimuloi.
Ohis (ei ap). Huomauttaisin nyt tähän väliin, että lääkkeiden tilaaminen ulkomailta netistä on sekä laitonta että potentiaalisesti vaarallista.
Metyylifenidaatti vie nälän, ei edes huomaa ettei ole syönyt mitään koko päivänä,ellei itse pidä tiukasti kii rutiineista myös syömisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stimulantit vähentää useimmilla ruokahalua (eivät tee syömisestä mitenkään vastenmielistä kuitenkaan), mutta leikkaavat erityisesti kovaa näläntunnetta pois, mikä tekee laihduttamisesta paljon helpompaa. Tämän takia 60-luvulla laihdutuslääkkeissä oli mukana piriä.
Mutta stimut on eri asia kuin piri. Ja annosmäärät ihan erilaiset... Stimut voi myös vähentää sitä kuinka paljon pystyy liikuntaa harrastamaan kun monilla nousee syke niin paljon ettei voi kovia treenejä ollenkaan tehdä sellaisina päivinä kun ottaa stimut.
Ap
Miten pihalla ihmiset on asioista ja palstan idiootit yläpeukuttaa. Amfetamiini (katukielellä piri) on stimulantti.
Ja lääkkeenä käytettävät kutsumasi stimulantit ovat amfetamiinisuoloja ja niiden sekoituksia. Siitä ei pääse mihinkään eikä se valehtelemalla tai häpeämällä miksikään muutu se fakta ja miksi pitäisi muuttua? Amfetamiini ei ole mikään hirviö aine. Jos sinä pilaat elämäsi amfetamiinillä niin olet luuseri. Piste. Concerta/Metyylifenidaatti on taas hyvin lähellä kokaiinia. Amfetamiinit ovat täsmälääkkeitä add/adhd hoitoon. Se ei muutu miksikään vaikka joku neropatti lääkäri muuta vänkää tai ei suostu kirjoittamaan sitä kun se on pahaa Huuuumetta. Mikään ei ole niin huvittavaa kuin ihmiset jotka yrittää kuulostaa älykkäiltä kuten sinä yrität ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stimulantit vähentää useimmilla ruokahalua (eivät tee syömisestä mitenkään vastenmielistä kuitenkaan), mutta leikkaavat erityisesti kovaa näläntunnetta pois, mikä tekee laihduttamisesta paljon helpompaa. Tämän takia 60-luvulla laihdutuslääkkeissä oli mukana piriä.
Mutta stimut on eri asia kuin piri. Ja annosmäärät ihan erilaiset... Stimut voi myös vähentää sitä kuinka paljon pystyy liikuntaa harrastamaan kun monilla nousee syke niin paljon ettei voi kovia treenejä ollenkaan tehdä sellaisina päivinä kun ottaa stimut.
Ap
Esim. Elvanse Adult (adhd-lääke) on lähes puhdasta amfetamiinia. Euforisoivaa muotoa molekyylistä ei tuossa ole mutta muuten samaa ainetta.
Kyseinen lääke ei ole kenenkään ensimmäisen lääkekokeilun kohteena, ja kemiallinen kaava on eri kuin pirissä.
Ihan mielenkiinnosta, miksi vänkäät aiheesta? Lääkityksiin liittyy muutenkin stigmaa ja moni aakkonen ei uskalla näiden ennakkoluulojen takia hakea apua tai puhua tästä esimerkiksi työpaikalla. Ennakkoluulojen vuoksi myöskään moni ex-päihdeongelmainen ei saa elämänlaatuaan parantavaa lääkitystä avuksi...
Itse pääsen näillä näkymin kokeilemaan metyylifenidaattia tulevana syksynä, mutta en kyllä luottaisi sen laihduttavan grammaakaan.
Ap
Koska olet väärässä. Lääkärit sitä häpeää aiheuttaa potilaille. Lääkärit tekee sen stigman. Ei ketään tavallista ihmistä kiinnosta. Suomessa add/adhd hoito on lastenkengissä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim. Elvanse Adult (adhd-lääke) on lähes puhdasta amfetamiinia. Euforisoivaa muotoa molekyylistä ei tuossa ole mutta muuten samaa ainetta.
Kyseinen lääke ei ole kenenkään ensimmäisen lääkekokeilun kohteena, ja kemiallinen kaava on eri kuin pirissä.
Ihan mielenkiinnosta, miksi vänkäät aiheesta? Lääkityksiin liittyy muutenkin stigmaa ja moni aakkonen ei uskalla näiden ennakkoluulojen takia hakea apua tai puhua tästä esimerkiksi työpaikalla. Ennakkoluulojen vuoksi myöskään moni ex-päihdeongelmainen ei saa elämänlaatuaan parantavaa lääkitystä avuksi...
Itse pääsen näillä näkymin kokeilemaan metyylifenidaattia tulevana syksynä, mutta en kyllä luottaisi sen laihduttavan grammaakaan.
Ap
Elvansen kannattaisi olla ensimmäinen lääkekokeilun kohteena, koska amfetamiinit eivät ole lääkinnällisillä annostuksilla neurotoksisia. Metyyfenidaatti on ;).
Ap vänkää täällä näistä aineista vaikka ei ole niitä edes vetänyt :DDD
Mitä ihmeen hörhöjä täällä pörrää???
Sääliksi käy ap, kun yrittää keskustella laihdutuksesta ja hörhöt tulee jankkaan piristä :D
Olisikin adhd lääkitys, sillähän se rasva palaa, on sama kuin pi ri.
Muuten en osaa neuvoa. N 100kg
Lääkitys kuntoon, niin ei tarvi sokeridouppailla.
Hei ap.
Olen itsekin lääkkeetön adhd, koska lääkkeet eivät vain sovi. Vielä on vain Elvanse kokeilematta, mutta en jaksa enää lääkekokeiluja.
Minulla tehosi painonhallinnassa se, kun muutin ajatuksen fokuksen kiloista pieniin, pysyviin muutoksiin. Lopetin siis laihduttamisen ja keskityin (haha) pitempiaikaisiin, helppoihin muutoksiin. Minulle niitä olivat säännölliset ruoka-ajat, karkkipäivä kerran viikossa kuten lapsilla, hunaja ja voi/margariini pois (voileipärasva tullut takaisin, aina ei voi onnistua), mieluummin näkkäriä kuin vaaleaa leipää, jokapäiväiset kävelylenkit. Verensokeri olisi hyvä pitää tasaisena adhd-oireidenkin takia, mutta sen varmasti tiesitkin.
Minulta lähti viitisen kiloa tuolla tavalla normipainon sisällä.
Tosin en minäkään aina muistanut esim. että karkkipäivä kerran viikossa, kun tavaksi oli tullut syödä suklaata vähän mutta joka päivä :-) Mutta siinähän oli sitten hyvä hetki opetella armollisuutta itseä kohtaan. Vaikea homma sekin.
Adhd-lääkkeet laihdutuskeinona (ruokahalun katoamisen aiheuttajana) on ihan pöljä ehdotus, koska epäsäännöllinen syöminen pahentaa adhd-oireita ja aiheuttaa muitakin terveyshaittoja.
Tule sitten kertomaan, mitä kokeilet ja miten se etenee :-)
Minulla toimii sekä MF että Elvanse laihdutukseen. MF:llä jopa annoskoot pieneni mättölässä kun raja tuli vastaan aiemmin. Elvansella näläntunne vähenee huomattavasti eikä tule syömismielitekoja. Tulee kuitenkin sellainen sievästi vihjaava nälkä jonka voi jättää huomiotta jos haluaa. Ei ole huono olo ja voi halutessaan syödä aivan yhtä paljon kuin ennenkin.
Mulla ei onnistu ollenkaan laihdutus. En yleensä edes muista suurinta osaa aikaa että piti olla laihduttamassa ja ihan huomaamattani napostelen ja syöpöttelen.