Millaisilla ihmisillä on varaa ostaa uusi auto ilman velkaa?
Tunnetko sellaisia? Ovatko tosi rikkaita vai hyvin säästeliäitä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:16"]
Miksi joku haluaisi sijoittaa käteisvaroja tai säästöjä autoon? Ap luultavasti kyseli uusista autoista, mutta monet vastanneet taitavat puhua hyvin vanhoista muutaman tonnin autoista. Hyvätuloinen tai varakaskaan ei laittaisi kymmeniä tuhansia käteistä autoon. Nykyään saa todella edullista luottoa, ja ne käteivarat kattaa mieluiten sijoittaa muuhun. Uuden auton arvo laskee todella paljon todella nopeasti.
[/quote]
Miksi ottaa turhaan autolainaa? Säästämme, joka kuukausi. Ne menee sitten matkusteluun, autoihin, remppoihin, Isompiin. Meillä autot vaihdetaan uusiin 2-3 vuoden välein. Väiraha ei ole yleensä mikään huima. Ja kerta niitä säästöjä on. Ja meidät autot ei ole mitään niitä ihan halvimpia.
Autolaina tai luotto on aivan turha jos sitä ei kerta oikeasti tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 12:56"]
Monet ostavat kerran, kun saavat perinnön tai myyvät asuntonsa ja jää ylimääräistä yms. Harva tavallinen ostaa säännöllisesti niin.
[/quote]
Mäkin olen perintörahoja käyttänyt auton vaihtoon.
[/quote]
Samoin minä. Meillä oli yli kymmenen vuotta vanha, käytettynä ostettu auto, joka oli ulkonaisesti hyvässä kunnossa, mutta remontteihin alkoi upota monta sataa vuodessa (se ranskalainen "laatu" nääs). Perintörahoilla ostin ihkauuden pikkuauton, jota on mukava ajaa kaupungissa ja maantiellä, ja meidän vähillä vuosikilometreillä siitä on iloa vielä moneksi vuodeksi. Ja kun sitä ajaa alusta asti itse ja nätisti, tietää tarkasti käyttöhistorian ja tulevan huoltohistorian.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:24"]
Miksi joku haluaisi sijoittaa käteisvaroja tai säästöjä autoon? Ap luultavasti kyseli uusista autoista, mutta monet vastanneet taitavat puhua hyvin vanhoista muutaman tonnin autoista. Hyvätuloinen tai varakaskaan ei laittaisi kymmeniä tuhansia käteistä autoon. Nykyään saa todella edullista luottoa, ja ne käteivarat kattaa mieluiten sijoittaa muuhun. Uuden auton arvo laskee todella paljon todella nopeasti.
[/quote]
Miksi ottaa turhaan autolainaa? Säästämme, joka kuukausi. Ne menee sitten matkusteluun, autoihin, remppoihin, Isompiin. Meillä autot vaihdetaan uusiin 2-3 vuoden välein. Väiraha ei ole yleensä mikään huima. Ja kerta niitä säästöjä on. Ja meidät autot ei ole mitään niitä ihan halvimpia.
Autolaina tai luotto on aivan turha jos sitä ei kerta oikeasti tarvitse.
[/quote]
Ei se ole turha jos ne käteisvarat saa sijoitettua johonkin joka tuotaa enemmän kuin mitä autolainan korot kuluttaa.
No meillä on, ollaan miehen kanssa suomalaisen mittapuun mukaan rikkaita. Ei viitsi ihan kaikkea rahaa pankkitilille ja sijoituksiinkaan säilöä, kyllä siitä pitää jotakin iloakin olla ja sitten tulee aina joskus noita autoja osteltua.
*terveisin metalliväristä uutta käteisellä ostettua Bemaria odotellessa*
Meillä. Ajeltiin niin kauan huonoilla, kunnes oli varaa hankkia sellainen kuin haluttiin.
esim mulla. olen ostanut jo useamman upouuden auton. kait ma oon sitten rikas.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 13:10"]
Pöljä ostaa auton käteisellä eli sijoittaa rahaa autoon. Just vaihdoin auton ja korko 2,9 % eli ei paljon paskaakaan ja rahat voi sijoittaa sitten järkevämmin kun eivät ole sitoutuneena autoon.
[/quote]
Niin... tai sitten sitä voi ottaa halvempaa lainaa niitä sijoituksia vasten... tai vieläkin halvempaa lainaa asuntoa vasten.
Mutta hei hyvää mouhoamista, kliffa alentuva asenne ja oikein kivasti kiroiltu. ;)
Meillä on tulot nousseet niin että kuussa netto on yhteensä yli 9000€. Silti olen vaihtamassa autoa velkarahalla, eli vanhan auton arvo on n.9000€ ja lainaa pitää ottaa 17 000e. Tarkoitus on hankkia auto pidemmäksi aikaa ja en mitään parin tonnin räppänää huoli, sillä ajoakin on paljon. Rahaa on viime aikoina mennyt remppaan ja uuteen loma-asuntoon, siksi otan autolainaa (ensimmäistä kertaa elämässä).
Ihan tavallisilla. Mulla oli jo ihan heti kun sain ajokortin se periaate että auton ostan sitten kun käteisellä saan ja niin ostin. Nyt perheessämme ei ole enään talovelkaakaan jäljellä eikä autojakaan osteta velaksi. Uusi farmari on, käteisellä hankittu ja minä vaihtamassa autoni, en kyllä tuliterään mutta melko uuteen kuitenkin ja käteiselle. En voisi ikinä kuvitella että ottaisin jotain autovelkaa, mieluummin olisin ilman! Ihan tavallisia ollaan, vain mies työelämässä, mutta omat autoni toki olen maksanut itse.
Olen ostanut 4 vuoden aikana 2 kpl n. 30 k€:n autoja, toinen uusi, toinen 1 v. vanha. En asu Suomessa, joten näiden autojen hinnat olisi Suomen markkinoilla +50 k€.
Sellaisia, joilla on kohtuulinen palkka, ei ole elämässä sattunut mitään yllätyksiaä ja ovat saaneet pitää työpaikkansa, niin että ovat voineet säästää. Mun veljellä on varaa mutta se on hyväpalkkainen ja perheetön. ASunnonkin osti siihen aikaan kun ne olivat halvimmillaan ja kaiken lisäksi osti osakkeita oikeaan aikaan ja möi pois oikeaan aikaan, joten pääsi niiläkin vaurastumaan. Osakkeita osti tosi pienituloisena vastavalmistuttuaan hetken mielijohteesta.
[/quote]
Edullista luottoa autoon ei nykyisin saa ja aika äkkiä se 20 000 euron luotto onkin maksettuna 25 000 e. Äkkiseltään en keksi mitään sijoituskohdetta, jossa tuotto olisi niin suuri, että se peittoaisi tuon velanmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko sellaisia? Ovatko tosi rikkaita vai hyvin säästeliäitä?
Sellaiset joiden rahat eivät mene joka viikonloppu baareihin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisilla on varaa jotka osaa säästää. Itse en koskaan ostaisi autoa velaksi ja säälin sellaisia jotka niin tekevät. Autohan ei ole koskaan sijoitus vaan riski ja menoerä. Raudassa se raha vaan ruostuu. Vaikka olisin miljonääri en sijoittaisi koskaan autoon. Ellen sittten möisi ja ottaisi väliä.
Nyt en ymmärrä. Sanot että raudassa raha ruostuu, mutta silti se pitäisi mielestäsi rahalla ostaa? Kyllähän fiksu laittaa sen rahan jonnekin poikimaan ja maksaa autosta pelkkää kk-erää.
Vierailija kirjoitti:
Auton arvo ei nouse, toisinpäin. Siksi autoa ei kannata hankkia velaksi
No nyt on ihan hukassa talouden perusteet. Omista se minkä arvo nousee, vuokraa se minkä laskee. Yksityisen tapauksessa leasing ei suoraan yleensä onnistu, mutta autoliikkeen rahoitus ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana vaihtaa velaton auto kolmen vuoden välein. Tosin en aina osta uutta vaan esim. esittelyautona käytetyn tms. muutaman tonnin halvemman. Auto on halvempaa hintaluokkaa eli noin 20 tuhannen molemmin puolin. Olen yksinasuva nainen pääkaupunkiseudulta.
Järkevää: kun autoa vaihtaa noin usein, väliraha jää suhteellisen pieneksi. Jos päästää auton vanhenemaan, uutta on paljon vaikeampi ostaa ison välirahan vuoksi.
Minä ja poikakaveri emme ole kertaakaan ostaneet autoja velaksi. Molemmat 26 opiskelijoita. Autoja ollut tähän mennessä 4-5 (max. 2 yhtä aikaa tietysti) ja hintaa 1500-10000. Tehdään kesäisin töitä ja koulun ohella illat ja v.loput eikä ravata baarissa yms. Eletään todella mukavasti! Kun käyttää rahat fiksusti niin kyllä säästöjä kertyy!:)
Ostan yleensä 20 - 25 000 auton max kymppitonnin välirahalla. Toki se on vaatinut alkupanostusta.
Puolustan osamaksulla ostavia, vaikka toki paras ratkaisuhan se olisi lyödä rahat tiskiin heti kauppoja tehdessä:
Me olemme ostamassa elämämme ensimmäistä autoa nyt velaksi, koska loppupeleissä nuo toistakymmentä vuotta vanhat ruoskat tulevat maksamaan pitkän pennin. Jo toinen autoni meni romuttamolle, koska tuli niin kallis koneremontti jota ei ole mitään järkeä teetättää autolle, jonka arvo on vähemmän kuin remppa itsessään. Meillä on hyvin pitkä vikalista edessä 13 vuotiaalla autollamme, joten siinä on taas iso rahanmeno ennenkuin se menee katsastuksesta lävitse.
Haluamme luotettavan sekä turvallisen auton ja meillä ei ole muuta vaihtoehtoa ottaa kuin velaksi. Pystyisimme kyllä hakemaan velattomana muutaman tonnin auton, mutta sitten onkin taas edessä jarrurempat, pakoputket, ohjausboksit ja mitä vielä tässä vuosien varrella on tullut vastaan.
Asuntovelkaa on tällä hetkellä vain muutama kymmenen tuhatta joten taloutemme kestää autovelan ongelmitta joten emme näe siinä mitään ongelmaa. Olin itsekin ennen mustavalkoisesti vastaan velaksi ostoa, mutta nyt on alkanut jo kyllästyttämään tuo ainainen korjauttaminen.