Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hiljentää tällainen sukulaisnainen?

Vierailija
07.07.2020 |

Avoliiton kautta sukuun tullut nainen... Saman ikäinen kuin minä, ovat lapsettomia myös kuten minäkin, itse olen sinkku. Menen vierailulle ja pakko yrittää tulla toimeen läheisen ihmiseni vuoksi (jonka vuoksi siis sinne olen menossa). Vinkkejä? Miten kommentoida jos hän alkaa tuputtaa omaa elämäntyyliään ja vaatimaan että minäkin toimin samoin. Hän esimerkiksi ostelee lahjoja hirveät määrät ja joulunakin päättää että lahjat ostetaan, koska hänkin ostaa. Itselläni esimerkiksi heikompi taloudellinen tilanne kuin hänellä, eikä minulla muutenkaan ole mitään pakkomiellettä jostain lahjoista. Mielestäni se on itsestä lähtöisin ja mikä on taloudellinen tilanne. Ei hän voi pakottaa muita tekemään kuten hän. Sitten hän kyselee: Jokos olet itse oppinut laittamaan ruokaa? Tekisi mieli vastata: Jokos olet lopettanut tupakanpolton. :D Sitten hän kyselee: Jokos olet kivan miehen löytänyt?

Mutta siis... miten tulla toimeen tuollaisen kanssa? Tarkoitus välttää riitoja ja tilanteen kärjistymistä.

a) Neuvoja, miten kommentoida asiallisesti ja saada tilanne päättymään? Hän kun on vähän sellainen ettei usko puhetta. Mitä sanoa?

b) Entäs jos on pakko ottaa järeämmät keinot käyttöön? Tämä on siis plan b. Miten sanoa nasevasti, jotta se luukku menee kiinni?

a) asiallisesti tälle komentelijalle ja arvostelijalle? Jos hän alkaa tuputtaa omaa elämäntyyliään ja vaatimaan että minäkin toimin samoin. Hän esimerkiksi ostelee lahjoja hirveät määrät ja joulunakin päättää että lahjat ostetaan, koska hänkin ostaa. Itselläni esimerkiksi heikompi taloudellinen tilanne kuin hänellä, eikä minulla muutenkaan ole mitään pakkomiellettä jostain lahjoista. Mielestäni se on itsestä lähtöisin ja mikä on taloudellinen tilanne. Ei hän voi pakottaa muita tekemään kuten hän.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin näihin hyväntuulisen rehellisesti. ”Oon varmaan ruokaa laittanut 5 kertaa tämä vuonna. On se kyllä ihanaa kun ei tartte ruokaa laittaa, kun kaikenmaailman herkkuja kotiin kuljetettuna. Korona on lisännyt vaihtoehtojakin loistavasti. Eilenkin tilasin sushia kotiin ja oli kyllä hyvää. Parempaa oli kuin jos itse tekisin ja niin helppoa. Ettekö te koskaan tilaa kotiin, suosittelen!”

”Joululahjat, taas se aika vuodesta. Nyt on kyllä tosi tosi tiukkaa. Katsotaan jääkö mulle varaa ostaa muuta kuin suklaapatukat tai joulukortit kun maksan taas sähkönsiirtolaskun. Se sähköverkon myyminen Carunalle on kyllä ollut isoin karhunpalvelus miesmuistiin. Mutta ajatushan se on tärkein, eikö?”

Ole rehellisesti ylpeä omista valinnoistasi ja kerro se myös suoraan. Itse pidin kunnia-asiana olla laittamatta ruokaa sinkkuvuosinani ellei ollut kavereita kylässä. 😁

42/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Aloitit provosoivasti kysymällä, miten hiljentää joku toinen ihminen. Usein me toivoisimme toisten ihmisten muuttuvan meille itsellemme edullisempaan suuntaan. Kuitenkin ainoa, jota voimme kukin muuttaa, on oma itsemme. Suosittelen sinua miettimään assertiivisuuden käsitettä. Miten sinä itse voit vaikuttaa omiin vuorovaikutustaitoihisi? Miten opit pitämään puolesi ilman toisen henkilön tyrmäämistä? Mistä löydät oman jämäkkyytesi, joka ei pohjaudu tylyyteen vaan empatiaan sekä itseäsi että  keskustelun toista osapuolta kohtaan? Jos tämä ihminen ehdottaa sinulle leipomista, voit siirtää ensin focuksen häneen ja rauhassa kuunnella, miten tärkeää leipominen hänelle on, kysellä siitä lisää, antaa hänen kertoa lempikakuistaan yms ja samalla keskustelun edetessä itse todeta, että sinulle puolestaan se ei ole niin tärkeää ja mieluummin käytät aikasi toisenlaisiin harrasteihin.   Anna toiselle osapuolelle  tilaa ja sitten kun on sinun vuorosi ottaa sitä, kerro omat ajatuksesi reilusti, suorasti, puolustelematta ja hyökkäämättä: "Kuulostaa, että sulle lahjojen antaminen on tosi tärkeää. Uskon, että nautit siitä, että saat ilahduttaa muita lahjoilla. Itse kuitenkin olen valinnut sen linjan, että annan lahjat vain kummilapsilleni. Se sopii minun taloudelliseen tilanteeseeni ja elämäntapaani." 

Mitä ajattelet tästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "sukuun tullut nainen" kuulostaa tosi kivalta ja hyväntahtoiselta sekä välittömältä ihmiseltä ja ap nihilistiseltä ja nuivalta ilkimykseltä tuon aloituksen kuvauksen perusteella.

Mitä sen "sukuun tulleen naisen" pitäisi puhua kanssasi, jotta olisit tyytyväinen? Ei lahjojen ostaminen myöskään tarkoita mitään ostopakkoa muille. Se ostaa, joka pystyy ja haluaa.

Sitähän minä juuri yritin sanoa... Mutta tää nainen yrittää pakottaa mutkin ostamaan

Ap

Miten hän sen tekee? Uhkailee laittaa alastonkuviasi nettiin, jos et osta joululahjoja? Sanoo kertovansa poliisille, että olet joululahjavastainen? Tekee sinusta lasun, jos lahjoja ei tule?

Minuakin kiinnostaa, miten joku pakotetaan tekemään lahjaostoksia. Kerro kokemuksistasi, ap!

Siis ihan yksinkertaisesti suoraan sanomalla hieman moittivaan sävyyn minulle: "Yleensä ihmisille ostetaan jotain."

Sitten hän oli joulun jälkeen laittanut yhdelle ihmiselle viestin: "Moi! Kiitti kivasta lahjasta! Tuli mieleen et onks sulla Pekalle lahjaa ollenkaa?" 

Ap

Vierailija
44/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "sukuun tullut nainen" kuulostaa tosi kivalta ja hyväntahtoiselta sekä välittömältä ihmiseltä ja ap nihilistiseltä ja nuivalta ilkimykseltä tuon aloituksen kuvauksen perusteella.

Mitä sen "sukuun tulleen naisen" pitäisi puhua kanssasi, jotta olisit tyytyväinen? Ei lahjojen ostaminen myöskään tarkoita mitään ostopakkoa muille. Se ostaa, joka pystyy ja haluaa.

Sitähän minä juuri yritin sanoa... Mutta tää nainen yrittää pakottaa mutkin ostamaan

Ap

Miten hän sen tekee? Uhkailee laittaa alastonkuviasi nettiin, jos et osta joululahjoja? Sanoo kertovansa poliisille, että olet joululahjavastainen? Tekee sinusta lasun, jos lahjoja ei tule?

Minuakin kiinnostaa, miten joku pakotetaan tekemään lahjaostoksia. Kerro kokemuksistasi, ap!

Siis ihan yksinkertaisesti suoraan sanomalla hieman moittivaan sävyyn minulle: "Yleensä ihmisille ostetaan jotain."

Sitten hän oli joulun jälkeen laittanut yhdelle ihmiselle viestin: "Moi! Kiitti kivasta lahjasta! Tuli mieleen et onks sulla Pekalle lahjaa ollenkaa?" 

Ap

No, minä vastaisin tuohon : " yleensä ihmisille ostetaan jotain." että itse olen tottunut siihen, että ihmisille ei ostella jotain vain ostamisen vuoksi. 

Vierailija
45/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän suvussa/perheessä osteltu esim. joululahjoja kaikille? jos ei ole, niin hänelle voisi sanoa suoraan, että teidän suvussa on ostettu perinteisesti joululahjat vain omille lapsille/kummilapsille/kenenlle nyt sitten onkaan ostettu. tai, että olette arponeet sen, että kuka tekee/hankkii/antaa lahjan aina tietylle henkilölle. Eli yksi lahja /ihminen

Vierailija
46/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa mieleen eräs rouva Bucket ( lausutaan bukee ).

Vierailija
48/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleepa mieleen eräs rouva Bucket ( lausutaan bukee ).

Tämä aloituksessa mainitsemani nainen on paljon kauheampi tapaus... Hyacinth on symppis tähän verrattuna.

Ap

Vierailija
49/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan joskus aloittaisi muina miehinä (naisina) kahvipöytäkeskustelun, et minkälaisia ihmistyyppejä kukin arvostaa. Ja tässä yhteydessä sanoisin ihan yleisesti, et mä en voi sietää/arvostaa päällepäsmäreitä ja tyyppejä, jotka koko ajan tuputtaa toisille omaa arvomaailmaansa tai tapojaan 😁 Ymmärtäisiköhän yskän?

Vierailija
50/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan sanoa hänelle: "Lopeta se tupakanpoltto ja osta niillä rahoilla VIELÄ enemmän lahjoja, ei tuo vielä riitä!" :D Ja voisi jatkaa saarnaamista tupakoinnin vaaroista, että kuka ihminen haluaa tietoisesti aiheuttaa itselleen syövän ja vielä maksaa siitä :D Osoitan hänelle, että hänen on turha arvostella muita. 

Ap

Vierailija
51/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että mä en sitten osallistu joululahjoihin ollenkaan että ei tarvi mullekaan antaa mitään, heität jotain että ideologinen syy, materia ei ole sulle niin tärkeää. Ja sanot sen itsevarmasti ja jämäkästi. Pehmität loppuun kuitenkin hymyillen että te muut voitte kyllä mun puolesta juhlia miten haluatte :) että en mä sillä, en vaan itse aio osallistua. Alkaa jankkaamaan miksi, niin toistat saman tai kysyt siis mikä oli epäselvää?Tai sitten ostat 20e jonkun vuohen afrikasta hänelle. Näitä hyväntekeväisyysjuttuja. Sekin vie viestin perille.

Kokkaamisjuttuun ja sen tyyppisiin katsot kysyvästi: ai oisko pitänyt opetella? Ja siirrät katseen muualle, vaihdat aihetta, juttele jollekin toiselle. Tökerö piikittelevä tyyli sosialisoida tuolla sukulaisella, alentaa sua keskustelussa, vaikka ootte samaa ikäluokkaakin.

Vierailija
52/53 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se tyyppi ihan vakavasti ottaa. Ottaa se siltä kantilta jo on pakko kuunnella niin johan tähän maailmaan paskanjauhantaa mahtuu. Eiköhä tuo ole jotain pätemisen tarvetta ja loppuu aikanaan kun kukaan ei ota vakavasti. Meidän suvussa on kaupalliset juhlat lopetettu jo ajat sitten ettei tule kenellekkään mitään ongelmia kun on työttömyyttä, sairauksia jne. elämisen kustannuksissakin jo ihan tarpeeksi. Jokainen ostaa omat lahjansa, tarpeensa eikä siis vaihdella niitä. Ei mitään järkeä. Elämäntilanteet ja raha tilanteet vaihtelevat nykyään. voisi sanoa ihan suoraan että lahjapelleilyt lopetetaan. Palauttaisin ne lahjat jos joku väkisin alkaisi tyrkyttämään. 

Vierailija
53/53 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up