Eräät lapset ovat aina keskenään ulkoilemassa (kerrostalo)
Kyseessä 5- ja 7-vuotiaat pojat. Ikinä en ole nähnyt äitiä valvomassa, vaan pojat tulevat pihalle aina ilman valvontaa. Kukaan muu vanhempi tässä naapurustossa ei menettele noin..
Hankala tilanne, sillä en mielellään ottaisi poikia mukaan meidän lasten leikkeihin (en halua valvontavastuuta pojista) eikä kukaan muukaan äiti halua, joten pojat joutuvat leikkimään aina kahdestaan.
Kommentit (33)
Väkivallan määrä yhteiskunnassamme on laskenut vakaasti viimeisten 50 vuoden aikana, eli uhkia puhtoisissa lähiöissämme EI ole enemmän kuin ennen. Kuviteltuja uhkia näyttäisi olevan sitäkin enemmän. Vieläkin naurattaa etelä-helsinkiläisen päiväkodin vanhempainilta, jossa kaikki aika meni keskustellessa valvontakameroiden välttämättömyydestä kun vanhemmat pelkäsivät lasten kidnappaajia!
Kyllä oon minä ainakin ollut 5-vuotiaana pihalla kavereiden kanssa ilman äidin valvontaa. Jos 7v veli mukana niin en näe mitä ongelmaa tässä olisi. Miksi sun ap tai kenenkään muunkaan vanhemman pitäisi ottaa "vastuuta"? Jos muksut pysyy pihalla, mikä ongelma?
Kyllä oon minä ainakin ollut 5-vuotiaana pihalla kavereiden kanssa ilman äidin valvontaa. Jos 7v veli mukana niin en näe mitä ongelmaa tässä olisi. Miksi sun ap tai kenenkään muunkaan vanhemman pitäisi ottaa "vastuuta"? Jos muksut pysyy pihalla, mikä ongelma?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:20"]
Väkivallan määrä yhteiskunnassamme on laskenut vakaasti viimeisten 50 vuoden aikana, eli uhkia puhtoisissa lähiöissämme EI ole enemmän kuin ennen. Kuviteltuja uhkia näyttäisi olevan sitäkin enemmän. Vieläkin naurattaa etelä-helsinkiläisen päiväkodin vanhempainilta, jossa kaikki aika meni keskustellessa valvontakameroiden välttämättömyydestä kun vanhemmat pelkäsivät lasten kidnappaajia!
[/quote]
Juu, palstalla on moneen kertaan kerrottu, miten Suomi on yhtä vaarallinen paikka kuin Ameriikka.
Minä olen ottanut asiakseni kieltää alaikäisten vartioimattoman liikkumisen piha-alueellamme. Ja aivan aiheesta, niin törkeää kieltä heiltä saa kuulla vastaan.
Ap toisin sanoin häätää nuo pojat pois omalta pihaltaan! Kuka vaan pikkanen pelkää kun tuolla tavalla aletaan puhuttelemaan. aika inhottavia ihmisiä asuu alueellanne.
Kerro nyt miten ne on sun vastuulla? Moni on kysynyt samaa täällä?
Ja nyt kun syrjit niitä, niin ne eivät ole sinun vastuullasi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:10"]
Minkälainen alue? Onko isoja teitä tai muita vaaroja lähellä? Pysyvätkö pojat pihassa?
Kertokaa mulle, mitkä on ne kauheat uhat, jotka lapsia ulkona uhkaavat. Tuonikäisenä itse kavereiden kanssa viiletettiin pitkin maita ja mantuja, seikkailtiin metsissä, ja hyvin pärjättiin.
[/quote]
Kuten aiemmin sanoin, kaupunkialue, kaksi isohkoa tietä ihan lähistöllä. Iso parkkipaikka piha-alueen vieressä, jossa liikkuu paljon autoja, mopoja ja pyöriä. Lisäksi monet ajavat autollaan ihan pihaan saakka (vaikka periaatteessa kiellettyä), olen itsekin meinannut jäädä auton alle muutaman kerran tuossa mutkassa, josta parkkikselta käännytään pihaan (etenkin nuoret ajavat tuosta ihan hirveää vauhtia).
Isommat lapset tykkäävät pyöräillä piha-alueella. Lisäksi täällä asuu paljon teini-ikäisiä, jotka eivät juurikaan osaa käyttäytyä lasten seurassa (kerran iltasella lapset yritettiin häätää pois keinuista, haistattelua yms.)
Ja tosi moni koiranulkoiluttaja kävelee tuosta piha-alueen vierestä. Tiedän muutaman koiran, jotka eivät ole ystävällisiä. Nää pojat myös lähtevät keskenään todella usein kerrostalojen vieressä olevaan koirapuistoon, jonne päästäkseen täytyy ylittää suht. vilkasliikenteinen tie.
[/quote]
No eipä siellä pihassa näytä aikuisetkaan osaavan käyttäytyä. Aloituksestasi päätellen.
Asumme rivitalossa ja täällä leikkii jo 3-vuotiaat ilman vanhempiaan. Tosin vain yksi ihan yksin ja muilla on isompia sisaruksia 5-7v mukana. Lähellä iso tie, vieressä ulkoilureitti (eli paljon niitä koiria joiden pelkoa en ymmärrä, koska ovat kuitenkin hihnassa), mopoilijoita, pyöräilijöitä yms. Itselläni ihan pienet lapset, toinen 2v 10kk ja toinen vasta vauva. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, etten päästäisi noita muita lapsia leikkimään omani kanssa. Lisäksi tuo 3v joka haahuilee ihan yksin tulee usein meidän pihalle leikkimään jos olemme pihalla. En ole sitäkään kieltänyt häneltä. Jos ei omat vanhemmat välitä niin miksi kaikkien muidenkin aikuisten pitäisi olla ilkeitä? Ainakin minusta tuo 3v on liian nuori liikkumaan yksin. Siitä en osaa sanoa, että minkä ikäisenä itse uskallan päästää yksin leikkimään, varmasti riippuu myös lapsen luonteesta, eli onko karkailevaa sorttia. Ihan nätisti kuitenkin nuo 5-vuotiaat tuolla näyttävät leikkivän ilman vanhempiaan. Täälläkin monet ajavat autoilla oven eteen, kun tuovat ostoksia, mutta kyllä tuo 2v osaa jo niitä autoja väistää, kun on opetettu väistämään.
Mä en kans ymmärrä miksi pienet lapset lasketaan pihalle ilman valvontaa, mutta eniten tässä kummeksuttaa ap:n asenne.
Jos joku makaa maassa sairaskohtauksen saaneena, niin ap tietenkin kävelee ohi, koska asia ei kuulu hänelle?
Oletko ap mielestäsi parempi vanhempi kun jätät naapurin heitteille jätetyt kakarat heitteille?
Me asumme hyvin samankuuloisessa pihapiirissä, normaali kerrostalopiha parkkipaikkoineen ja ympäröivineen teineen. Viisivuotiaani leikkii useinkin pihassa yksinään, enkä näe siinä mitään ongelmaa. Kumpa olisikin 7- vuotias sisarus vielä seurana, mutta valitettavasti hän joutuu leikkimään yksinään. Itse en aina pääse ulos mukaan, kun vauva nukkuu pitkiä päiväunia. Lapsen kanssa on sovittu tietty alue jossa hän saa olla ja pystyn kyllä luottamaan lapseeni. Itse seuraan ikkunasta, usein istun lukemassa ikkunan vieressä, tai sitten parvekkeella kesällä, mitä lapsi tekee ja että varmasti pysyy missä sovittu. Kenenkään ei todellakaan tarvitse ottaa lapsestani vastuuta, vaikka samaan pihaan tulisikin leikkimään, mutta todellakin suuttuisin jos joku käskisi lapseni pois. Hän on omalla kotipihallaan ihan luvan kanssa, joten todellakaan kenelläkään ei ole oikeutta häätää hänä mihinkään. Muutaman kerran on joku lapselta kysynyt missä vanhemmat ovat, hän kun on pieni ikäisekseen ja vieraista helposti vaikuttaa nuoremmalta, mutta lapsi on hienosti selittänyt että äiti on tuolla ikkunassa/parvekkeella.
Musta ongelma on AP:n päässä. Itselläni pojat 9v. ja 11v. Olen paljonkin ulkona poikien kanssa ja viis veisaan muista lapsista. Ne ei ole mun vastuulla. Kukaan ei vaadi multa vastuuta, enkä sitä ota. Jos jotain tapahtuu niin sanon vanhemmille, että vahtikaa lapsianne. Näin on mullekkin sanottu aikanaan. Omat vanhemmat on vastuussa omista lapsistaan. Aivan sama onko ne vanhemmat ulkona tai sisällä. Tiedän kyllä sen tunteen minkälaista on olla ainut aikuinen pihalla, mutta kun toinen lapsistamme ei ole terve niin en ota yhtään lisärasitusta itselleni.
Hehee, nro 17, sulla on aika vissiin kullannut muistot!