Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun korotus?

Vierailija
02.05.2013 |

Kun lapsi täyttää 8 vuotta, laskennalliset kulut nousee. Nouseeko elarit samassa suhteessa, vai pitäiskö ne laskettaa uudelleen lastenvalvojalla?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:07"]

Laskennallinen nousu on harvoin käytännön nousua. 8-vuotias ei kuluta yhtään enempää kuin sitä nuorempi, päinvastoin. Tossa iässä lapset kuluttaa kaikkein vähiten kun koulussa syödään päivisin, vaippoja yms. vauvajuttuja ei tarvitse ja vaatteetkin maksaa saman kuin pienille lapsille.

Tietenkin kunnollinen ihminen maksaa jo vapaaehtoisesti enemmän tai sit ostaa suoraan lapselle jotain isompaa useammin.

Täällä sillloin tällöin näkyvät kirjoitukset et etälapsille pitää maksaa elareita ueita satoja euroja on surullista luettavaa. Usein mies on menettänyt erossa kaiken, asuntoa ja irtaimistoa myöten ja silti pitäisi usein pienestä palkasta antaa 500€ kuussa per lapsi exälle. Elareiden lisäksi sillä etävanhemmalla pitää joidenkin naisten mielestä olla myös isot huoneet lapsille, kaikki harrastusvälineet jne. 

Sääliksi käy suomalaista miestä tai joskus myös naista joka haluaisi olla hyvä vanhempi mut se estetään takertumalla rahaan ja materiaan.

[/quote]

Just näin. Meilläkin mies joutui maksamaan elareita niin paljon, että exälle jäi kuussa käteen ENEMMÄN kuin miehen asuessa kotona perheensä kanssa. Ja exä oli siis kotiäitinä, mies töissä ja koko miehen palkka perheen käytössä.

Täysin käsittämätöntä, miten se akka nalkutti jälkeenpäin miten mihinkään ei ole varaa. Tulotaso nousi sadoilla euroilla kuussa, mutta tämän lisäksi mies ei tietysti ollut sitä rahaa enää mihinkään kuluttamassa. Kumma jos ne aikaisemmin pärjäsivät, eikä kyllä mitenkään köyhästi edes eläneet.

[/quote]Tuohan on ihan normaalia ja monesti  syy eroonkin. Eli kusipää mies laskee rahojaan niin että vaimolla jää minitoimeentulolla tukien varassakin enemmän käteen, pakko erota että pystyy elämään.

[/quote]

No tässä tapauksessa ei ollut kyllä tuosta kyse :D. Nainen osti miehen lähdettyä isomman auton, palkkasi kokopäiväisen kodinhoitajan pitämään huolta lapsista ja talosta, ja mennä viiletti itse päivät pitkät kuntosaleilla ja harrastamassa mitä milloinkin. Kuuden viikon amerikanreissunkin kustansi sitten itselleen ja 4 lapselleen. 

Harmi jos sulla on ollut kusipää mies, joka pitää sua nälässä. Mun mies ei onneksi pidä. :DDD

Vierailija
22/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:45"]

Riippuu siitä haluaako piinata sitä etävanhempaa vai pelaako reilusti. Tuskin ne kulut oikeasti siitä nousee, pienen lapsen ja ison lapsen vaatteetkin maksavat ihan yhtä paljon. Sen minkä säästää vaippakuluissa, voi käyttää ruokaan. 

Onko sitä etävanhempaa pakko jatkuvasti nyhtää rahantoivossa? Voisitko itse mennä töihin?

[/quote]

Miellyttävä asenne sinulla ja komppaajalla. Olen etä-äiti ja kysyin koska tuo on kohta ajankohtainen tilanne. Olen töissä, kuten myös lasten isäkin on joten rahan nyhtämisestä ei ole kyse, vaan siitä että maksan sen minkä kuuluukin.

Ja 20 euron korotuksen pyytäjälle, joka vuosi tulee indeksikorotus lapsilisään jonka etävanhemman tulee itse lisätä elatusmaksuun ilman erillistä lastenvalvojan käyntiä tms.

[/quote]

Asenteena "maksan sen minkä kuuluukin" on kyllä minusta ikävä. Hienoa, että olet töissä, mutta olisikohan lapsen parasta kuitenkin se, että tämä saisi sen mitä tarvitsee, eikä sen mitä etävanhempi on yleisen käsityksen mukaan pakotettu maksamaan? Tuollainen "en anna lapselle yhtään mitään enempää kuin on pakko"- asenne satuttaa lasta, varsinkin jos se tarkoittaa myös aikaa, huolenpitoa ja rakkautta.

[/quote]

Voi hyvä jumala sentään *facepalm*

[/quote]

Ai sä olet sitten oppinut nettislangia? :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hyvä että lapsen ns. menot jaettaisiin suunnilleen puoliksi. Tarkoitan sitä, että lähivanhempi saa lapsilisän +minimi elatusmaksun ja sitten lapsen ns. "muut kulut" jaetaan suunnilleen 50/50. Ja noihin muihin kuluihin kuuluu esim. harrastumaksut ja -välineet, ja isommat vaateostoksen (sisävaatteet maksaa lähivanhempi, mutta esim. talvihaalarin kulut voi laittaa puoliksi, tai teinille antaa molemmat vaaterahaa jne.) Samoin jos lapsi haluaa uutta kännykkää tmv. voi tuon kulun jakaa jne.

Lapsissa on paljon eroja, siinä missä toisen harrastus kansanopistossa maksaa 50€/lukukausi voi toisen harrastus maksaa tuon 50€/viikossa. On aika ikävää jos vanhemmilla olisi rahaa maksaa harrastus tmv. mutta sitä ei haluta maksaa siksi ettei "maksa liikaa", koska kyse on kuitenkin omasta lapsesta...!

Sen kyllä ymmärrän jos joku ei halua ns. suoraan maksaa lähivanhemmalle isoja summia, joista ei välttämättä edes tiedä mihin rahat menevät (tyyliin lähi ostaa/saa kaiken käytettynä jne. eli raha ei mene lapseen vaan johonkin ihan muuhun). 

Vierailija
24/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa nyt vähän vielä.

Olen siis etä-äiti ja hyväpalkkainen. Kuten ex-miehenikin jonka luokse lapset siis jäivät. Olemme sopineet lastenvalvojalla aikanaan maksettavan elatusmaksun kun lapset olivat pienempiä, eikä heillä ollut harrastuksia. 

Tilanne on nykyään muuttunut, harrastuksia on tullut kummallekin ja muistelin että lapsen kk-menot on laskelmassa jotenkin jaksotettu ikäryhmien mukaan; mitä vanhempi sen enempi menojakin _laskennallisesti_.

Nyt edessä on se tilanne että toinen lapsista täyttää vuosia ja hyppää seuraavaan ns. kuluryhmään laskelmassa ja olisinkin halunnut tietää lisäänkö suoraan sen erotuksen elareihin vai onko tapana ollut käydä lastenvalvojalla se tarkistuttamassa.

Tässä ei ole kyse siitä, ettenkö rakastaisi lapsiani, viettäisi heidän kanssaan vapaa-aikaa, tapaisi heitä, ottaisi elämääni mukaan, haluaisi osallistua heidän elämäänsä tms. Nyt on kyse raha-asiasta johon emme ole, aikuisia kun olemme exän kanssa kumpikin, sotkeneet lapsia ja heidän tapaamisiaan. Olen lasteni äiti ja siksi haluan osallistua myös heidän harrastus- ja elämiskuluihinsa. Ja koska laskennallinen pohjakulutus kasvaa, kävi mielessä että pitäisikö sitä ajatellen nostaa myös sitä elariakin.

En maksa minimiä, eikä ex-mieheni ole nyhtämässä minua kuiviin. 

Ajattelin olla asiassa oma-aloitteinen, ilmeisesti joillekin henkilöille se on uppo-outo ajatus?

Ja koska joku kuitenkin ottaa esiin sen, että olisin huono äiti kun lapsetkin ovat jääneet isälle; olin jo ennen lasten syntymistä työssä, jossa matkustan paljon. Lapsille oli luonnollisempaa jäädä myös eron jälkeen asumaan isänsä kanssa, vanhaan kotitaloonsa, koska isän työhön ei sisälly matkustelua.

Vierailija
25/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elatusmaksujen kärttäjät TÖIHIN! Mieheni maksaa elatusmaksuja kahdesta lapsestaan, joiden äiti lusmuaa kotona, koska hänen uusi miehensä on kuulemma luvannut elättää hänet. Silti kärttää lisää rahaa elatusmaksujen suhteen. Yäk sanon minä. Jos on varaa muijan lusmuilla kotona miehensä elätettävänä niin jättäisi exänsä rauhaan. Ja oikeastaan tätä rouvaa elättää jokainen veronmaksaja, koska on maanviljelijän muija. Tukiaisia piisaa. Lusmuilijat oikeisiin töihin!

Vierailija
26/27 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:55"]

Olen siis etä-äiti ja hyväpalkkainen. Kuten ex-miehenikin jonka luokse lapset siis jäivät. Olemme sopineet lastenvalvojalla aikanaan maksettavan elatusmaksun kun lapset olivat pienempiä, eikä heillä ollut harrastuksia. 

Tilanne on nykyään muuttunut, harrastuksia on tullut kummallekin ja muistelin että lapsen kk-menot on laskelmassa jotenkin jaksotettu ikäryhmien mukaan; mitä vanhempi sen enempi menojakin _laskennallisesti_.

Nyt edessä on se tilanne että toinen lapsista täyttää vuosia ja hyppää seuraavaan ns. kuluryhmään laskelmassa ja olisinkin halunnut tietää lisäänkö suoraan sen erotuksen elareihin vai onko tapana ollut käydä lastenvalvojalla se tarkistuttamassa.

Tässä ei ole kyse siitä, ettenkö rakastaisi lapsiani, viettäisi heidän kanssaan vapaa-aikaa, tapaisi heitä, ottaisi elämääni mukaan, haluaisi osallistua heidän elämäänsä tms. Nyt on kyse raha-asiasta johon emme ole, aikuisia kun olemme exän kanssa kumpikin, sotkeneet lapsia ja heidän tapaamisiaan. Olen lasteni äiti ja siksi haluan osallistua myös heidän harrastus- ja elämiskuluihinsa. Ja koska laskennallinen pohjakulutus kasvaa, kävi mielessä että pitäisikö sitä ajatellen nostaa myös sitä elariakin.

Ajattelin olla asiassa oma-aloitteinen, ilmeisesti joillekin henkilöille se on uppo-outo ajatus?

Ja koska joku kuitenkin ottaa esiin sen, että olisin huono äiti kun lapsetkin ovat jääneet isälle; olin jo ennen lasten syntymistä työssä, jossa matkustan paljon. Lapsille oli luonnollisempaa jäädä myös eron jälkeen asumaan isänsä kanssa, vanhaan kotitaloonsa, koska isän työhön ei sisälly matkustelua.

[/quote]

Miksi ihmeessä siitä pitäisi edes sopia lastenvalvojan kanssa, jos kerran molemmat ovat hyvätuloisia? Voittehan te tehdä kirjallisen sopimuksen itsekin, ja jos riitaa ei ole, niin saahan sitä vapaaehtoisestikin maksaa?

En yksinkertaisesti ymmärrä, miksi tuollaisesta asiasta tehdään näin hankala... Maksa se mitä maksat, tai soita sille lastenvalvojalle jos olet epävarma. Täältä ei oikeaa neuvoa löydy.

Oliko tää siis provo? Täysin idari...

Vierailija
27/27 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:55"]

[/quote]

Miksi ihmeessä siitä pitäisi edes sopia lastenvalvojan kanssa, jos kerran molemmat ovat hyvätuloisia? Voittehan te tehdä kirjallisen sopimuksen itsekin, ja jos riitaa ei ole, niin saahan sitä vapaaehtoisestikin maksaa?

En yksinkertaisesti ymmärrä, miksi tuollaisesta asiasta tehdään näin hankala... Maksa se mitä maksat, tai soita sille lastenvalvojalle jos olet epävarma. Täältä ei oikeaa neuvoa löydy.

Oliko tää siis provo? Täysin idari...

[/quote]

Provo tää ei ollut, kunhan kysyin että mitenkä muut ovat tehneet. Mutta tästähän tuli, normaalia tälle palstalle, sylkykuppikeskustelu.

Ja toden totta, soitan exälle ja kysyn että mitenkä hänelle asia sopii koska ilmeisesti mitään yhtenäistä tapaa tuohonkaan ei ole.

Kiitos sille vastaajalle joka kertoi tuosta tulomuutoksesta +/- 20%.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä