Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
Varmaan toi nahkavyö mikä oli 90 luvun lopulla koulussa pitkä ja nyt menee viimeiseen reikään ja ikävä kyllä sieltä vyön lopusta olevasta reijästä.
Käytän aina vaatteet loppuun jos mahdollista, minulla olisikin varmaan vaatemuseo, ellei paino olisi noussut vuosien saatossa. Käytössä olevien vaatteideni vanhimmat top 5:
1.Vanhin on batiikkivärinen tuulitakki vuodelta -90, kun olin 10-vuotias, kokoa s tai xs, käytin viimeiksi keväällä kun tein puutarhatöitä, takissa on olkapäiden sisäpuolella tarrat, siihen kuului aikanaan irrotettavat olkatoppaukset
2. ja 3. Vuorillinen fleecetakki vm. -92 ja kaksiosainen kukallinen yöpuku vm. -92, lasten kokoa 170cm, yöpukuun on kumma kyllä ilmestynyt reikiä...
4.virkattu pitsimäinen paita vm. -93
5. Valkoinen pitsihelmainen alushame vm. -95
Marimekon musta villainen pooloneulepusero. 80-luvulta. Kuin uusi. Ei kutita eikä kulu.
Minulla on takkeja, paitoja ja bleisereitä, jotka olen ostanut uusina 25 vuotta sitten. Yhä käytössä ja moitteettomassa kunnossa.
Pikkuhousut yläasteelta. Ikää itsellä nyt 40v. Ovat siis viime vuosituhannelta, ja ihan viikoittain käytössä :D
Olisikohan navy blue parkatakki, jonka tilasin Ellokselta vuonna keppi ja kirves (2008? voi olla vanhempikin) ja jota edelleen käytän syys- ja kevättakkina työssä päiväkodissa. On ihan ehjä ja siisti, ja paljon käytetty.
Vanhin asusteeni on n. 33 vuotta vanha vihreä "sarkapuku" eli villakangaspuku. Käytän sitä metsästyksessä ja retkeilyssä syksyllä ja talvellakin. Hyvässä kunnossa vielä ja vahvaa kotimaista työtä (Boreus/ valtion pukutehdas).
Ostin 1980-luvun lopulla Helsingistä täyspitkän sinikettuturkin.
Itse asiassa se vanhin saattaa olla mulla juuri nyt päällä: kepeä resorivyötäröinen kesähame, joka ostettiin ekan ja tokan lukiovuoteni välisenä kesänä. Vuosi oli 1990.
Printönä saamani vaarin flanellikalsarit. 30-luvulta.
Farkut, jotka olen ostanut 16-vuotiaana (olen nyt 38v). olen käyttänyt niitä ihan hirveän paljon, mutta parilla pienellä korjauksella ovat palvelleet vuodesta toiseen, lukuunottamatta kolmen raskauden aikoja, jolloin eivät tietenkään mahtuneet. Mulla on myös villahuivi, jonka olen saanut noin 10-vuotiaana, mutta sitä käytän vain joskus viileinä iltoina mökillä.
Vuonna 2003 kuolleen äitini vanha hellehame, ei ole korjailtu eikä muutettu mitenkään, käytössä ihan alkuperäisessä muodossa. Oli päällä viimeksi toissapäivänä.
1945 Ruotsissa valmistettu sarkatakki. Ikää siis pyöreät 80 vuotta ja ainoa korjaus on nappien uudelleen ompelu. Käytössä vain talvisin. Vanhin kotimainen vaatteeni on 60-luvulta, sekin villaa.
Kesti se huonompikin laatu ennen, mulla on myös käytössä useampi itäblokissa valmistettu vaate 80-luvulta.
Vanhin minulla alusta asti ollut vaate yhä käytössä on ompelijan 80-luvulla tekemä villakangastakki.
Iällisesti vanhin vaatteeni on minkkiturkki, mikä on tehty 30-luvulla. Se on edelleen kuin uusi. Se on ollut minulla käytössä rapiat päälle 20 vuotta.
Edesmenneen pappani villatakki on käytössäni. Villatakki on ainakin 50 v vanha, hihoista lanka jo kulunut ohueksi, lämmittää vielä mukavasti ja on kotivaate.Villatakki on ollut aikoinaan myös äidilläni käytössä ja antoi sen sitten minulle. Kun iäkäs äitini toipui vaativasta leikkauksesta vein villatakin takaisin toipilaalle ja äitiä se lämmitti, myös mieltä: kuin oma isä olisi ollut lähellä ja halannut. En henno luopua villatakista. Se on ihana ja käytössä edelleen.
Armeijasta v - 77 ostetut maihinnousukengät. Suomen armeijan tilaamat tudella kestävät maiharit. Niissä taitaa olla varmaan kolmannet korkolaput ja pohjat. Rasvaan ja huollan niitä käytön jälkeen.
Alussa ne oli metsä ym. töissä mukana nykyään vain hegailu jalkineina.
Ysärillä Vero Moda myi ihania vaatteita: neuleita, hameita, puseroja. Kauniita värejä ja aikaa kestäviä kuoseja/malleja. Mulla siltä ajalta vielä neuletakkeja joissa ei ole mitään vikaa, ei nypyn nyppyä. Jackpot oli aikanaan myös merkkinä sellainen jolta sai kauniita vaatteita. Siltä merkiltä käytössä edelleen yksi farkkutakki ja nilkkapituinen hame. Nyt ei kummaltakaan merkiltä löydy enää mitään kivaa eikä kestävää.
Vuonna 1981 käsin Nalle-langasta neulomani säärystimet. Joka talvi kovassa käytössä ovat, yhä ehjät ja nyppääntymättömät. Silloin vielä Novitan langat olivat laadukkaita
Voi että, mikä nostalgiasana tuo raappahousut. Olin jo kokonaan unohtanut. Isällä ja veljellä oli joskus 60-luvulla.