Paras kasvissosekeittoreseptisi/vinkkisi?
Olen innostunut kevyistä ja helpoista kasvissosekeitoista, mutta kaipaisin uusia ideoita niihin. Perusohjeeni on: muutama keittojuurespussi, kasvisliemikuutio (+ mausteita) sekä tilkka kermaa tai tuorejuustoa. Joskus lisään proteiiniksi punaisia linssejä.
Mitä muuta keittoon kannattaisi heitellä?
Kommentit (13)
Sinnehän voi heittää mitä vaan, mm. jääkaappiin unohtuneen nuutuneen salaatin, juureksia, mitä vaan kasviksia. Sauvasekoittimella menevät kaikki sekaisin.
Tomaattimurskaa. Tekee kivan värin!
Siitä kaupassa valmiina myytävästä punajuurisosepötkylästä (jossa oikeasti on mukana myös perunaa) tulee aika hyvää keittoa, jos siihen lisää vähän vettä, kermaa ja/tai aurajuustoa ja yrttejä. Itse käytän timjamia ja meiramia, sekä vähän mustapippuria. jos haluaa laittaa liemijauhetta, se on varmaan ihan hyvää myös, mutta sit ehkä kannattaa varoa sen aurajuuston kanssa, ettei tule liikaa suolaa.Aurajuuston voi myös vaihtaa smetanakökkäreeseen keskelle samalla lailla kuin borssikeittoon. On raikkaampaa sillä tavalla.
Pötkylän kyljessä on joku ohjekin, en muista, onko se tämä sama.
Keiton pinnalle kannattaa laittaa raejuustoa, jos kaipaa protskuja.
Kermaviili tuo keittoon sopivasti happamuutta.
Ruskeista pavuista (säilyke, huuhtele ennen käyttöä) tulee ihana, samettinen rakenne keittoon. Olen käyttänyt niitä proteiinilisänä lähinnä tomaattikeitoissa, mutta ne sopivat yhtä lailla kasvissosekeittoihin. Lisään sosekeittoihin aina ihan oikeaa kuohukermaa, eron ruokakermoihin kyllä huomaa.
Juures- tai tomaattikeittoon kannattaa pilkkoa mukaan yksi omena. Se tuo makuun sopivasti raikkautta ja makeutta. Myös 0,5-1 dl omenamehua käy, jos tuoretta omenaa ei ole.
Monta hyvää, mutta tässä ykkönen:
maa-artisokkaa pussillinen
1kg porkkanaa
2dl kermaa
1 kasvisliemikuutio
Mausteeksi persiljaa, hitunen inkivääriä ja chiliä.
Chili antaa mukavaa potkua, mutta jos on lapsia syömässä, lisätään chiliä vasta lautasille, jolloin lasten annokset saa chilittömiksi.
Juurekset kuoritaan, keitetään pehmeiksi (kasvisliemikuution kera), otetaan keitinliemi talteen. Sitten soseutetaan ja lisätään kerma sekä keitinlientä sen verran että keitosta tulee sopivan ohutta. Lopuksi mausteet.
Tarjoillaan hyvän leivän keran.
MInä käytän myös usein punaisia linssejä kasvissosekeitossa, "pohjana" porkkanaa ja bataattia ja sipulia. Kerman sijaan käytän kookosmaitoa tai -kermaa ja maustan garam masalalla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:43"]
MInä käytän myös usein punaisia linssejä kasvissosekeitossa, "pohjana" porkkanaa ja bataattia ja sipulia. Kerman sijaan käytän kookosmaitoa tai -kermaa ja maustan garam masalalla.
[/quote]
Tämä on ihan parasta. Mun tyttö tekee tällaista soppaa ja on kyllä hyvää.
Mä laitan perunaa, kukkakaalta ja porkkanaa. Sitten kermaa sekä koskenlaskijaa tai jotain muuta vastaavaa
Paras vinkkini on se, että vihanneksia kannattaa keittää tarpeeksi kauan. Ne soseutuvat aivan eri tavalla, jos ovat kiehuneet riittävän pitkään. Nestettä kannattaa lisätä vasta tarpeen mukaan sitten, kun keitto on soseutettu. Näin keitos ei roisku, eikä myöskään tarvitse kaataa hyvää keitinvettä hukkaan. Jos keittoon lisää esim. ruokakermaa, keitto kannattaa kiehauttaa sen jälkeen nopeasti. Näin se säilyy jääkaapissa paremmin (ainakin 2-3 päivää).