Ärsyttävää ruokaresepteissä
on se, kun reseptissä on mainittu kaikki muut ainesosat paitsi se, jolla annos on koristeltu/viimeistelty. Tyhmänä sitä joutuu sitten mennä kuvan kanssa pällistelemään vihannesosastolle ja etsimään rehua, joka näyttää samalta kuin kuvassa.
Kiitos että sain jakaa tämän teidän kanssa!
Kommentit (26)
No kun ei voi tietää, että täykkäätkö sä persiljasta ja maustepippurista.
Sitäpaitsi kukaan ei käytä teelusikoissa mitattavia valmisjauhepippureita enää, ei ainakaan ne, jotka lukevat reseptikirjoja. Pippuri rouhitaan myllystä ja silloin se on vaan arvioitava silmämääräisesti, onko sopivasti.
Mutta oikeasti, et sä kovin pahasti metsään voi niiden yrttiesi kanssa mennä. Käytännössä lähes mitä vaan yrttiä voi laittaa teelusikallisen tai jopa pari, tai tuoreena "vajaan kourallisen" pilaamatta ruokaa sen kummemmin. Poikkeuksena lipstikka, joka oikeasti on niin vahva, että ei kannata urheiilla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:59"]
Tuotapa en ole ajatellutkaan, sillä mun mielestä resepteissä usein lukee, että koristele mintunlehdillä tms.
Mua taas enemmän ärsyttää se, että mausteita, etenkään yrttejä, ei koskaan kerrota. Aina vain: mausta maun mukaan.
Haluaisin oppia yrttien käyttöä, mutta en jaksaisi pilata ruokia väärillä yrttikokeiluilla.
Miksi ei voida vaikka kertoa että keittoon tulee 2tl kuivattua persiljaa ja 0,5tl maustepippuria jne.
Ärr.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:05"]
No kun ei voi tietää, että täykkäätkö sä persiljasta ja maustepippurista.
Sitäpaitsi kukaan ei käytä teelusikoissa mitattavia valmisjauhepippureita enää, ei ainakaan ne, jotka lukevat reseptikirjoja. Pippuri rouhitaan myllystä ja silloin se on vaan arvioitava silmämääräisesti, onko sopivasti.
Mutta oikeasti, et sä kovin pahasti metsään voi niiden yrttiesi kanssa mennä. Käytännössä lähes mitä vaan yrttiä voi laittaa teelusikallisen tai jopa pari, tai tuoreena "vajaan kourallisen" pilaamatta ruokaa sen kummemmin. Poikkeuksena lipstikka, joka oikeasti on niin vahva, että ei kannata urheiilla.
[/quote]
No tuo teelusikkamitta oli nyt vain esimerkki! En minäkään mittaa niitä teelusikoissa, vaikka mausteeni ovatkin pussissa, ei 25:ssä eri myllyssä :D
Ja totta kai jokainen voi maustaa oman maun mukaan, mutta ESIMERKKEJÄ olisi kiva saada. Ja kyllä väitän, ettei timjami vaikkapa sovi nakkikeittoon kun taas liha-perunavuoassa se on hyvää.
Voihan reseptejä muutenkin tuunata. Miksei ohjeita sitten kirjoiteta juuresten osalta yhtä avoimiksi: "Käytä lammaskastikkeeseen 500g haluamiasi kasviksia" Aika eri makuista siitä tulee porkkanoiden kanssa kuin kukkakaali-bataatti-paprika-yhdistelmällä.
Ja tämäkin oli siis esimerkki ;)
Ja mua ärsyttää resepteissä kun sanotaan esim. että sokeria niin ja niin monta GRAMMAA! miksi niitä ei voida aina ilmoittaa deseissä :) kun hirveä työ aina kaivaa se keittiövaaka esiin.. se desimitta on paljon helpompi..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:14"]
Ja mua ärsyttää resepteissä kun sanotaan esim. että sokeria niin ja niin monta GRAMMAA! miksi niitä ei voida aina ilmoittaa deseissä :) kun hirveä työ aina kaivaa se keittiövaaka esiin.. se desimitta on paljon helpompi..
[/quote]
Kai se johtuu siitä, että punnitseminen on tarkempaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:14"]
[/quote]
Kai se johtuu siitä, että punnitseminen on tarkempaa.
[/quote]
Totta toinen puoli.
Jauhoissa taas niiden tuoreus vaikuttaa painoon, eli jauhojen määrää ei voi oikein koskaan ilmoittaa tarkasti edes grammoissa.
Eihän nuo määrät ole niin hirmu tarkkoja, mutta tosiaan jos ohjeista puuttuu esim. mausteet, niin se vaikuttaa aika olennaisesti siihen ruoan makuun.
Mulle tuli just Valintatalon mainoksesta otetun ohjeen kanssa tuo ongelma. Ne on niitä Top Chef kokkien ohjeita, ja broilerisalaatti oli kivan oloinen joten ostin ne ainesosalistassa olevat aineet. Sitten kokkaamaan lounasta, ja meni hyvin siihen asti kunnes tuli vastaan kohta: "...ja laita päälle omenaviipaleet". Omena? Omenasta ei mainittu mitään ainesosalistassa! Joten jäi sitten mun salaatti ilman omenoita.