Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi kohteliasta jättää ruokaa kylässä?

Vierailija
01.05.2013 |

Siivoilin tässä illan aikana vappuvieraiden astioita pöydästä, ja lähes jokaisella lautasella oli ruokaa. Ruoat näyttivät maistuvan hyvin, astiat tyhjenivät. En siis ole loukkaantunut, mutta ihmeissäni, koska minulle on aina opetettu, että hyviin tapoihin kuuluu syödä lautanen tyhjäksi. Aikuisen pitäisi mielestäni osata arvioida, kuinka paljon syö ja ottaa tarvittaessa lisää. Nyt oli lautasilla kokonaisia, koskemattomia sämpylöitä ja muffinsseja, salaatteja, lihapullia, laseissa mehua, mukit puolillaan kahvia.

Lasten kanssa en ole niin tiukkis, koska eivät välttämättä osaa arvioida; silti painotan lapsille aina kylässä, että otatte ensin vähän ja maistatte tykkäättekö, ja sitten vasta lisää. Ja muistutan myös, että ei tarvitse joka sorttia ottaa heti kerralla.

Minua harmittaa, koska ruoan heittäminen roskiin on kuin heittäisi rahaa roskiin, eikä se ole kovin ympäristöystävällistäkään.

Mitä mieltä olette? En loukkaannu, jos sanotte, että on ok jättää ruokaa, mietin vaan että olenko tässä asiassa jotenkin kummajainen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi samoilla linjoilla, että aikuisen ihmisen pitäisi pystyä syömään lautasensa tyhjäksi. Itse ehkä jopa vähän loukkaantuisin, jos vieraani jättäisivät noin paljon ruokaa lautaselle.

Vierailija
2/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kyllä. Joissain maissa taas on epäkohteliasta syödä se lautanen tyhjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on kohteliasta syödä se, minkä ottaa. Mutta oisko kyse siitä, että sulla on ollut tosi reilusti tarjottavaa ja vieraiden on tehnyt mieli maistaa kaikkea ja sitten onkin hoksattu, ettei jaksakaan? (Siis tämmöinen buffet-ilmiö)

Itse saatan kahvia kyllä jättää, jos on pahaa, ei ole mitenkään poikkeuksellista, että kahvi on huonoa.

Vierailija
4/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 22:40"]

Suomessa kyllä. Joissain maissa taas on epäkohteliasta syödä se lautanen tyhjäksi.

[/quote]

eiköhän nyt puhuta suomalaisesta kulttuurista. Minusta noutopöydästä itse haettu ruoka pitää syödä kokonaan. Lapset on vähän eri juttu, mutta aikuisen pitää syödä mitä on ottanut, jollei nyt ole ihan kamalaa tai jotain jolle onkin allerginen.

Vierailija
5/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaiset juhlat. Jos pöydässä istuttu ja annokset vain, niin outoa jättää ruokaa tai tarkoittaa ettei maistunut. Jos taas buffet ja grillausta ja lapset kulkee ja touhuaa ja mennään edes takaisin sisälle ja ulos ja hups missä mun lasi oli, uu tuo dippi oli hyvää haen vielä vähän, niin kyllä siinä sotkua tulee ja puoliksi syötyjä herkkuja lopulta tuloksena.

Vierailija
6/6 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, kyllä me ihan pöydän ääressä istuttiin syömässä, tietysti aika pitkään istuttiin iltaa ja ruokaa otettiin aina välillä lisää. Jokainen sai ottaa itse pöydästä. Itse juoksin paljon lasten perässä ja keittiössä, joten en siinä tietenkään kyylännyt että kuka syö mitäkin. Mutta jämiä oli yhtälailla aikuisten kuin lastenkin lautasillla.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä