"Saa ottaa!" -romukasat taloyhtiön tiloissa muuttojen jälkeen - hyvä vai huono?
Kaikki kerrostalossa koskaan asuneet ovat jossain vaiheessa törmänneet siihen, että jotkut asukkaat ovat yksinkertaisesti liian laiskoja viemään huonokuntoisia tai jopa lähes käyttökelvottomia tavaroitaan kierrätysasemalle. Seurauksena on romukasoja kellaritiloissa ja joskus jopa taloyhtiön aulassa. Usein näissä on vielä lappu, jossa lukee jalomielisesti "Saa ottaa!"
Kokemuksia näistä? Oletko joskus jopa ottanut jotain hyödyllistä? Jätätkö itse tavaraa jälkeesi?
Kommentit (31)
Kannatan kierrätystä, mutta pieni riski voi olla, että pehmustetuissa huonekaluissa voi olla luteita, myös vaatetäitä voi löytyä ainakin Helsingissä.
Minä olen useasti jättänyt käyttökelpoista tavaraa. Esim. kerran sähkövatkaimen paketissaan ja Aku-Ankkoja
Meillä on jo vuosia ollut tuollaista varten hylly aulassa. Tavara kiertää hyvin. Vien itse kierrätykseen sellaiset, jotka ei viikkoon mene. Ei toimisi yhtä hyvin, jos ei olisi minua täällä. Ihme kyllä, siihen jätetään vain hyväkuntoista tavaraa. Siksi se on yleensä tyhjä. Tavarat menee hetkessä. Kirjoja eniten joudun viemään pois.
Ihan turhaa perseilyä tuollainen rojujen pyöritys.
Jos on pakottava tarve niin ilmoitus toriin tai vaikka rapun ilmoitustaululle. Mutta ei missään tapauksessa mitään basaa pyörimään yhteisiin tiloihin.
Muutossa jengi jättää surutta kun häipyvät niin miksi välittää. Jääköön muiden maksettavaksi. Samoin vuokralaiset eivät yleensä välitä. Jätekatoksessa jonne ei saa mitään jättää laatikoiden ulkopuolella on näkynyt jääkaappia, pesukonetta ties mitä.
Erittäin huono. Sieltä voi saada luteita kotiinsa.
Olen ollut lapseni harrastuksen kautta talkoilemassa ja tyhjentämässä kerrostalojen kellaritiloja. Uskomatonta, mikä roskaa ja romua niihin jätetään. Ei yksi roskalava riitä edes.
Itselläni on kertynyt lahjaksi saatuja väkeviä. En juo ollenkaan ja olenkin miettinyt, että miten päästä pulloista eroon. Ei oikein voi jättää tuollaiseen "saa ottaa" -hyllylle, kun olisi naapurin lapset pian päissään.
Olen jättänyt "Saa otta" -laatikon, jopa useamman kerran, taloyhtiön roskiksien viereen. Oman kokemuksen mukaan, lauantai on hyvä päivä.
Jätin laatikon aamulla, kävin iltapäivällä katsomassa, se oli tyhjä. Kyllä kannattaa, jos tavara on ehjää ja käyttökelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lapseni harrastuksen kautta talkoilemassa ja tyhjentämässä kerrostalojen kellaritiloja. Uskomatonta, mikä roskaa ja romua niihin jätetään. Ei yksi roskalava riitä edes.
Itselläni on kertynyt lahjaksi saatuja väkeviä. En juo ollenkaan ja olenkin miettinyt, että miten päästä pulloista eroon. Ei oikein voi jättää tuollaiseen "saa ottaa" -hyllylle, kun olisi naapurin lapset pian päissään.
Et ole ajatellut tyhjentää sisältöä viemäriin ja viedä tyhjät pullot pullonkeräykseen?
Aikoinaan nuorisosäätiön kämpästä muuttoa tehdessä kasasin jätehuoneen keskelle, kun ei mahtunut uuteen millään niin paljon tavaraa, mitä oli kertynyt.
Joka kerralla viedessäni lisää, oli kasa pienentynyt. Kaikki olikin ehjää käyttökelpoista tavaraa.
Päivän päätteeksi oli enää muutama esine jäljellä.
Hallituksen jäsenä törmäsin muutama viikko sitten, kun joku oli jättänyt häkkivaraston käytävälle tavaraa (usein häkkivarastot toimivat väestösuojana) ja sitähän nousi meteli, kun sattui palotarkastus.
Onneksi saatiin tavaran omistajan tiedot ja lasku perään, kun talohuolto kävi hakemassa tavarat ja vei kierrätykseen ja kaatikselle. Ehkä tavaran jättäjä ymmärsi kun sai lähes 500€ laskun perään.