Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta saatavilla ruuilla ei elätä itseään

Vierailija
07.07.2020 |

Seurakuntani ruokajakelussa annetaan pelkästään hävikkiruokaa, eli ruokaa mikä ei kelpaa muuten myytäväksi tai siitä on juuri mennyt päiväys. Ruokakassin saa hakea vain kerran viikossa. Olen kiitollinen siitä että ruoka-apua järjestetään, mutta minusta yhteiskunnan pitäisi tukea sitä rahallisesti, jotta jaettavissa oleva ruoka monipuolistuisi. Se ei voi olla pelkästään kauppojen roskiin menevän ruuan varassa. Monipuolisuudella en tarkoita että kasseissa pitäisi olla mitään "hienoja" ja kalliita ruokia, mutta kuitenkin sellaisia ruokia mistä saisi koostettua kunnollisen aterian. Kerron nyt mitä itse sain viimeksi kun kävin ruokajakelussa, tämä on esimerkki koska ruokakassin sisältö riippuu aina siitä mikä on menossa vanhaksi.

Tuotteet joista on mennyt päiväys, jolloin ne pitäisi käyttää saman päivän aikana:
Jogurtti 1 kg
Maito 1,5 L
Kasvissosekeitto
Raejuustopurkki

Muut:
Rucola
Peruna 1 kg
Keittojuuresrasia
Leipää 3 pussia
Tuorehiiva 2 pakettia
Croissant 2 kpl

Eli yhtenä päivänä käyttäisin nuo kaikki maitotuotteet ja söisin kasvissosekeiton, ja muina päivinä söisin perunaa ja leipää. Tämä siis kärjistetysti. Ruoka-apuun turvautuvat ihmiset ovat niitä kaikkein huonoimmassa asemassa olevia, eikä heillä ole välttämättä varaa täydentää tuota ruokaa ostamalla siihen kylkeen jotain muuta. Olin ehkä naivi kun luulin ruokajakelun olevan jotain muuta.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet on sitä varten...tämä on täydentävää...

Vierailija
2/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä provo, onhan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ennen- päiväys on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä.

Vierailija
4/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yhteiskunta jo tukee. Rahalla!

Vierailija
5/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Suurin osa on niin vanhentunutta etten ymmärrä miksi näitä edes jaetaan. Sääliksi käy niitä jotka joutuvat oikeasti elämään näillä.

Vierailija
6/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon ero viimeisen käyttöpäivän ja parasta ennen merkintöjen välillä.

Avaamaton maito tai jogurtti on käyttökelpoista parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.

Vierailija
7/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tarkoitus syödä, sen ei pidä elättää sinua.

Jugurtti on muuten syötävää vielä 3 vko päiväyksen jälkeen, kunhan säilytät sen oikein.

Vierailija
8/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niillä kuulukaan kenenkään pelkästään toimeen tulevan. Miksi seurakunnan leipäjonon pitäisi sinut elättää? Saat kai sinä jostakin rahaa ja varmasti siinä rahassa on osa ruokaa varten. Mihin hassaat omat rahasi? 

Sitäpaitsi olet saanut mielestäni melkoisen hyviä tuotteita aivan ilmaiseksi. 

Otapa nyt elämäsi hallintaan ja elätä itse itsesi. Toisetkin tekevät niin. 

Vierailija
9/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet on sitä varten...tämä on täydentävää...

Palkkatyö on itsensä elättämistä varten, tuet vasta sen jälkeen...

Vierailija
10/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti säilyy viikon päiväyksen jälkeen. Moni muukin tuote säilyy päivästään pitempään. Vaikka olet vähävarainen niin älä ole uusavuton.

Vierailija
11/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa kassissa kaikki valmiina vai voiko itse sanoa mitä haluaa? (En syö eläinperäisiä tuotteita,niin turhaan niitä siis ottaisin.) TT:llä nyt mutta joudun varmaan turvautumaan tähänkin.

Vierailija
12/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti säilyy ainakin viikon parasta ennen päivän jälkeen ja raejuustokin useamman päivän. Ruokajakelu on ylimääräistä apua, pikkupuuhastelua varsinaisen yhteiskunnan tarjoaman tuen rinnalla. Äänestämällä voit vaikuttaa siihen, kuka asioistasi on päättämässä. 

Vierailija
13/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Minä tienaan neljä tonnia mutta minulle kelpaa kyllä vielä kaksi viikkoa vanha jogurtti, juuri söin juhannuksen päiväyksellä olevan. Ilmeisesti ruokajonossa käy minua fiinimpää porukkaa. 

Vierailija
14/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tukeminen yhteiskunnan ja yhdistysten ym taholta kannattaa hoitaa tavaroina ja palveluina eikä rahana.

Toivottavasti myös Kela jakaisi rahan sijaan vain ostokuponkeja tidttyjä tuotteita varten.

Vierailija
15/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä kehtaisi ilmaisesta ruoasta valittaa.

Tuostakin voi laittaa pakkaseen leivät ja kasviskeiton. Hiivankin voi pakastaa.

Vierailija
16/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ei edelleenkään tajua mitä vimeinen myyntipäivä ai oarasta ennen tarkoittaa niin paska tsägä. Heität vaan menemään ja kärsit. Tyhmyyttä ei voi parantaa

Vierailija
17/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei näit oikke pysty jälleenmyymään jää tienestit saamatta.

Vierailija
18/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti säilyy 1-2 kk päiväyksen jälkeen ja maitoa voi käyttää jopa viikon. Pilaantunut maito kyllä käy ilmi jos sitä kaataa kahviin.

Kasvissosekeittoakin söisin kyllä pari päivää päiväyksen jälkeen ja sen voi myös pakastaa tarvittaessa.

Vierailija
19/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-apu on sitä mitä kaupoista jää yli. Eli ei ruoka-apuun osteta mistään mitään ruokaa jaettavaksi vaan se on sitä mitä kaupat antavat päiväysten vanhetessa. Joskus voi olla tilanne ettei ole kuin tyyliin leipää jaettavaksi jos kaupalla ei ole mitään vanhenevaa antaa leipäjonon ylläpitäjille.

Leipäjonossa voi kysyä myös että onko heillä esim. gluteenitonta leipää jollei pysty vaikka syömään gluteenista leipää. Tämä gluteeniton leipä ei ole välttämättä siinä yleisessä jakelussa vaan ikäänkuin "tiskin takana".

Sitä siellä jaetaan mitä kaupasta on saatu.

Vierailija
20/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että maitotuotteista menee maha sekaisin jos niitä käyttää päiväyksen jälkeen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän