Leipäjonosta saatavilla ruuilla ei elätä itseään
Seurakuntani ruokajakelussa annetaan pelkästään hävikkiruokaa, eli ruokaa mikä ei kelpaa muuten myytäväksi tai siitä on juuri mennyt päiväys. Ruokakassin saa hakea vain kerran viikossa. Olen kiitollinen siitä että ruoka-apua järjestetään, mutta minusta yhteiskunnan pitäisi tukea sitä rahallisesti, jotta jaettavissa oleva ruoka monipuolistuisi. Se ei voi olla pelkästään kauppojen roskiin menevän ruuan varassa. Monipuolisuudella en tarkoita että kasseissa pitäisi olla mitään "hienoja" ja kalliita ruokia, mutta kuitenkin sellaisia ruokia mistä saisi koostettua kunnollisen aterian. Kerron nyt mitä itse sain viimeksi kun kävin ruokajakelussa, tämä on esimerkki koska ruokakassin sisältö riippuu aina siitä mikä on menossa vanhaksi.
Tuotteet joista on mennyt päiväys, jolloin ne pitäisi käyttää saman päivän aikana:
Jogurtti 1 kg
Maito 1,5 L
Kasvissosekeitto
Raejuustopurkki
Muut:
Rucola
Peruna 1 kg
Keittojuuresrasia
Leipää 3 pussia
Tuorehiiva 2 pakettia
Croissant 2 kpl
Eli yhtenä päivänä käyttäisin nuo kaikki maitotuotteet ja söisin kasvissosekeiton, ja muina päivinä söisin perunaa ja leipää. Tämä siis kärjistetysti. Ruoka-apuun turvautuvat ihmiset ovat niitä kaikkein huonoimmassa asemassa olevia, eikä heillä ole välttämättä varaa täydentää tuota ruokaa ostamalla siihen kylkeen jotain muuta. Olin ehkä naivi kun luulin ruokajakelun olevan jotain muuta.
Kommentit (112)
ruokkikaa nälkäiset, sanotaan raamatussa. eli kyllä se näin katsoen kirkolle kuuluu. on se vaan häpeä että tuoretta ruokaa ei anneta vaikka rahaa olisikin. mihinkä ne kirkon rahat sitten menee kun niistä jaetaan vain muutama prossa köyhille? hävikkiruoista on jo ravintoarvot vähenneet jos on enää ollenkaan. ja esim. diabeetikot näitä jauhoja ja sokeria olevia tuotteita ei edes saisi syödä. aika onnetonta touhua.
Parempi että pysyt poissa. Fiksummille kyllä kelpaa ;-)
Puetko itse?
Vit
tu
ja röökiä ei oo iknä jaossa.
mihin menee toim. tulotukea saavan rahat kun eivät riitä ruokaan? sillä rahalla pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa. jos kyse on kuukaudesta tai parista nin pärjää kyllä. itse olen elänyt n. 20v. sillä koska sairauksista johtuen töihin ei tälläistä jo työkyvytöntä oteta. kumma käsitys joillakin että ihmiset tarvitsevat vain ruokaa! ja taas kerran eläkehakemus hylättiin..
En soisi niitä eläinperäisiä tuotteita silloinkaan. Enkä usko, että joutuisin kuukausia turvautumaan tähän, en ole edes nyt vuoteen työttömänä turvautunut.
Ei työttömänä tarvitse luopua periaatteistaan, en syö eläinperäisiä ruokia,en nyt, enkä tulevaisuudessa.
Kyselin kasseista, koska joskus olen nähnyt kuvia missä tuotteet on isoissa kasvoissa ja itse kerätään mutta Corona taitanut muuttaa käytäntöä. Se olisi tosiaan helpompaa kuin huudella ventovieraille, että ottakaa nämä. Pahimmassa tapauksessa joku vielä alkaa marista miksi ei kelpaa ja joutuu selittämään ujona ja paniikkihäiriöisenä omia periaatteistaan tai täysin jättämään vastaamatta, mikä myös ahdistaisi. Helpompaa olisi jättää ne heti kassista pois.
Tuotteet isoissa kasvoissa, ei kasvoissa. :)
Vierailija kirjoitti:
mihin menee toim. tulotukea saavan rahat kun eivät riitä ruokaan? sillä rahalla pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa. jos kyse on kuukaudesta tai parista nin pärjää kyllä. itse olen elänyt n. 20v. sillä koska sairauksista johtuen töihin ei tälläistä jo työkyvytöntä oteta. kumma käsitys joillakin että ihmiset tarvitsevat vain ruokaa! ja taas kerran eläkehakemus hylättiin..
Ilmaisesti saat kuitenkin peruspäivärahan työttömyyskorvauksen, toimeentulotuen ja asumistuen. Ylimääräisiin kuluihin voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Saat ilmdeisesti selvästi yli toista tonnia kuussa ja et euron lihapullapakettia Lidlistä kykene sillä ostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä kehtaisi ilmaisesta ruoasta valittaa.
Tuostakin voi laittaa pakkaseen leivät ja kasviskeiton. Hiivankin voi pakastaa.Miksi laittaisin sen keiton pakkaseen jos se on ainut kokonainen ateria tuosta jakelusta? Leivästä en valittanut.
Onhan siinä mm perunoita ja keittojuureksia, joista saat useammankin keittoaterian.
Pakastimeen osa, että ei vanhene.Asenteesi on todella tympeä.
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Saahan ne soseutetuksi vaikka haarukalla. Mutta: ei ole haarukkaa. Kuin ihminen voi olla noin tyhmä!
Voihan tehdä keittoa, jossa kasvikset palasina, jos ei jaksa soseuttaa. Tai uunikasviksia. Tai pataa tai piirakkaa. Tai lisää niitä sämpylä- tai lättytaikinaan.
Maitoakin voi muuten pakastaa, ja käyttää myöhemmin ruoanlaittoon. Tai tekee siitä jotain, jonka sitten pakastaa, esim. makaronilaatikkoa, lättyjä tai pannaria. Lättyihin ja pannukakkuun voi muutenkin hyvin käyttää vähän vanhentuneen maidon, mitä ei enää joisi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki sairaudesta,mutta jos kyse ei ole satojen eurojen lääkekuluista/ jatkuvista sairaalamaksuista( ja näissäkin yhteiskunta auttaa) niin onhan se miettimisen paikka,mihin menevät esim. yksi elävän kaupunkilaistyöttömän rahat ruuan lisäksi? Jos oletetaan,että hlö ei juo/ polta ja kahviakin juo vain yhden kupillisen päivässä(ja ilmaiset kahvit/pullat saa vaikka sunnuntaisaarnan jälkeen) niin mistä elämisen pakolliset kulut silloin koostuvat? Itse ajattelisin että kaikki matkat jotka mahdollista,kuljetaan kävellen tai pyörällä(mikäli terveys sen yhä sallii),ruoat tehdään alusta loppuun asti itse( niin pitkälti kuin on osaamista ja itseään on työttömänä ollessaan myös tällä saralla mahdollista kehittää),hyödynnetään luonnon antimia, huolehditaan kotivaran riittävyydestä, korjataan/ tehdään itse ne vaatteet,jotka osataan/ voidaan,uutena hankitaan korkeintaan alusvaatteet ja sukat/ hyvät jalkineet/ talvikamppeet ( itselläni osamaksulla aikoinaan hankittu ompelukone,sillä säästää jo pitkän pennin,varsinkin,jos todella opettelee ompelutaitoja,itse neulon mm.villasukat ja lapaset,mikäli on tarve,kansalaisopistot ovat täynnä kursseja), ryhdytään harrastamaan sitä, mihin on varaa/ mikä on ilmaista/ vaatii vain pienen alkupanostuksen. Nykyään on mahdollista jopa opiskella etänä,jos aika käy pitkäksi ja vaikka rahaa kuluisi esim. kansalaisopiston kursseihin,niin ei sitä niin paljon kulu kuitenkaan,etteikö edes ruokaan rahaa jäisi. Jos ihminen jää vain apaattisena makaamaan eikä edes yritä pitää itseään liikkeellä,eipä ihme,jos masentuu, ahdistuu ja kaikki rahat tuntuvat valuvan vain jonnekin ja ettei sitä koskaan ole tarpeeksi. Ei siis pahalla tämä,vaan muutamia ajatuksia siitä, miten elämäänsä voisi taloudellisesti helpottaa ja saada myös mielekästä tekemistä työttömänä ollessaan.
Maidosta pakastaisin osan tai kaikki, kun on muuta maitotuotetta niin paljon. Ei maistu ihan samalta pakastuksen jälkeen, mutta menee kyllä. Kun pakastaa annoksina, niin maistuu kylmänä ja sulatettuna ihan hyvin.
Jugurtista tulee tosi hyvää pakastettuna. On pakastettuna hyvää jäätelön korviketta. Jos saat marjoja tai hedelmiä, joista tehdä sosetta, niin voit tehdä jugurtista ja soseesta "mehujäitä". Ainakin täällä Varsinais-Suomessa alkaa mustikat olla kypsiä, joten mustikoita voisi poimia tuohon, jos on metsä lähellä. kaikkea ei edes tarvitse pakastaa, koska jugurtti säilyy kyllä parasta ennen päiväyksen jälkeen.
Pakastaisin myös hiivat tulevaa käyttöä varten. Samoin leivät laittaisin pakkaseen.
Tänään söisin croissantit, valmiin kasvissosekeiton ja raejuustoa. Illalla söisin leipää, jossa raejuustoa päällä.
Seuraavien päivän aamupaloina olisi jugurttia ja leipää. Ostaisin paketin linssejä ja punajuuria. Punajuuret laittaisin perunoiden 0,5 kg kanssa lohkoiksi, ja laittaisin uuniin. Maustaisin rucolalla ja söisin jugurtin tai raejuuston kera. Leipää lisukkeeksi. Tuo riittäisi muutamaan ateriaan.
Linsseistä, o,5 kg perunaa ja keittojuureksista tekisin keiton. Joko sosekeiton, tai muuten keiton. Linssit tuovat lisää ravintoarvoja. Tästä tulee muutama annos.
Näin olisi kolmeksi päiväksi yhdelle ihmiselle ruokaa. Loppupäivät söisin sitten leipää, sulatettua maitoa ja jäädytettyä jugurttia, jos ei olisi varaa laittaa muutamaakaan euroa ruokaan. Siinä tapuksessa keräisin nokkosia, ja tekisin niistä maidon kanssa nokkoskeiton, jonka kanssa söisin leipää. Niitä mustikoita pyrkisin keräämään jugurttia varten entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisesti saat kuitenkin peruspäivärahan työttömyyskorvauksen, toimeentulotuen ja asumistuen. Ylimääräisiin kuluihin voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Saat ilmdeisesti selvästi yli toista tonnia kuussa ja et euron lihapullapakettia Lidlistä kykene sillä ostamaan?
luuletko että lihapullapaketti riittää kuukaudeksi? työmarkkinatuesta jää käteen n. 430e vuokran omavastuun jälkeen. kokeile itse elää sillä rahalla 20v. tuskin pärjäisit kauaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle kommentoit, mutta laitan oman kokemukseni: Mä saan tukina yhteensä 1200e/kk, vuokra 700e. Jää siis 500e. En ole joutunut vielä ruokajonoissa käymään, vaikka mulla on kissakin. Mulla on kissan mahdollista sairastumista varten 600e mun siskon hallussa, etten vahingossakaan käytä niitä "hömpötyksiin". Tuo 500e/kk riittää juuri ja juuri, koska osaan tehdä halvalla ruokaa. Mitään vaatteita ei sillä ostella, eikä kodinkoneita. Mutta elossa kyllä pysyy ja minusta ihan kohtuullisen hyvin pystyy syömään ravintorikasta ja terveellistä ruokaa. Viime perjantaina ostin jopa punaviinipullon.
Mulla on vielä tosi paljon hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita siltä ajalta kun oli niitä varaa ostaa ja siltä ajalta on myös tuo vararaha kissaa varten. Pahinta tässä työttömyyden aiheuttamassa köyhyydessä on työttömyydestä aiheutuva häpeä ja hiipivä masennus.
Noissa ruokajonoissa kyllä käyn jos oikein hätä tulee, enkä aio valittaa sen kassin sisällöstä. Ap voisi vähän hävetä kommenttejaan. Melkein kaikki työntekijätkin siellä jakelupisteessä on vapaaehtoistyöntekijöitä, ilman palkkaa tekevät hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tehdä keittoa, jossa kasvikset palasina, jos ei jaksa soseuttaa. Tai uunikasviksia. Tai pataa tai piirakkaa. Tai lisää niitä sämpylä- tai lättytaikinaan.
Maitoakin voi muuten pakastaa, ja käyttää myöhemmin ruoanlaittoon. Tai tekee siitä jotain, jonka sitten pakastaa, esim. makaronilaatikkoa, lättyjä tai pannaria. Lättyihin ja pannukakkuun voi muutenkin hyvin käyttää vähän vanhentuneen maidon, mitä ei enää joisi.
Kyllä, eräässä lounasravintolassakin jossa olin joskus töissä, vanheneva maito pakastettiin ja tehtiin siitä pannaria. Ja asiakkaat rakastaa pannaria!
onko se jotain elämää jos rahat riittää vain ruokaan? istut vain kotonasi syömässä yksinäsi vuodesta toiseen. ei ihme että pitkäaikaistyöttömiä kuolee kuin kärpäsiä.
Uusavuttomuus huipussaan. Järkyttävää...................Olen yksinhuoltaja ja tällä hetkellä työtön. En ole kertaakaan hakenut mistään ruokajonoista ruokaa. Kun on työtön silloin on varaa vain kaikkein tärkeimpiin asioihin. Ne tärkeät asiat ovat asunto, sähkö, vesi, ruoka + muut laskut mitkä on pakko maksaa. Silloin ei shoppailla, ei polteta tupakkaa, ei osteta alkoholia, ei matkustella, ei käydä teatterissa, ei elokuvissa, ei kahviloissa, ei ravintoloissa jne, silloin ei ole varaa lemmikkeihin ja niiden ruokiin jne.. Vai onko nykyään niin, että työttömällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä.
Elintarvikkeilla viimeinen käyttöpäivä on usein että se säilyy ainakin viikon vielä. ellei se sitten oo kylmäketju katkennu tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon ero viimeisen käyttöpäivän ja parasta ennen merkintöjen välillä.
Avaamaton maito tai jogurtti on käyttökelpoista parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.
90% ihmisistä ei tajua noiden eroa, sen huomaa tästä ketjusta, aloituksesta ja monesta facebookin ruokaryhmästä jossa jokaisessa kysellään "uskallanko tätä syödä kun päiväys on mennyt eilen" ja kyseessä parasta ennen päiväys :D Tuskastuttavaa miten hidas äly joillakin ihmisillä on, sillä noissakin ryhmissä aina todetaan tämä asia ja huomenna taas joku kysyy samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle kommentoit, mutta laitan oman kokemukseni: Mä saan tukina yhteensä 1200e/kk, vuokra 700e. Jää siis 500e. En ole joutunut vielä ruokajonoissa käymään, vaikka mulla on kissakin. Mulla on kissan mahdollista sairastumista varten 600e mun siskon hallussa, etten vahingossakaan käytä niitä "hömpötyksiin". Tuo 500e/kk riittää juuri ja juuri, koska osaan tehdä halvalla ruokaa. Mitään vaatteita ei sillä ostella, eikä kodinkoneita. Mutta elossa kyllä pysyy ja minusta ihan kohtuullisen hyvin pystyy syömään ravintorikasta ja terveellistä ruokaa. Viime perjantaina ostin jopa punaviinipullon.
Mulla on vielä tosi paljon hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita siltä ajalta kun oli niitä varaa ostaa ja siltä ajalta on myös tuo vararaha kissaa varten. Pahinta tässä työttömyyden aiheuttamassa köyhyydessä on työttömyydestä aiheutuva häpeä ja hiipivä masennus.
Noissa ruokajonoissa kyllä käyn jos oikein hätä tulee, enkä aio valittaa sen kassin sisällöstä. Ap voisi vähän hävetä kommenttejaan. Melkein kaikki työntekijätkin siellä jakelupisteessä on vapaaehtoistyöntekijöitä, ilman palkkaa tekevät hyvää työtä.
Moni joutuu pärjäämään paljon pienemmillä tuloilla kuin sinä. Eläisin aika leveästi jos käteen jäisi 500€/kk asumiskulujen jälkeen. Nyt jää vain puolet tuosta, silti pysyn hengissä.
Itselläni ei työttömänä yhna olisi edes varaa ostaa rucolaa. Kerään kesällä villi vihanneksia ja jatkan jauhelihaa soijarouheella,ei haittaa syödä pari päivää vanhaa jugurttia ja jos ei sitä muuhun voi käyttää,niin leivontaan menee helposti. Mikä tuota aloittajaa vaivaa? Vaikka minulla varmasti olisi perustetta käydä leipäjonoissa, en ole niin tehnyt kuin vihon viimeisenä oljenkortena. Tuollainen uusavuttomuus on jo holhouksen paikka- kuivatut herneet,joista saa moneksi päiväksi syötävää,soijarouhe,itse leivottu leipä,villivihannekset ja marjat tai sienet metsästä,satokauden tuotteiden säilöntä,kun kerralla ostaa isomman määrän,kaaliruoat,porkkana,omenat,joskus punalappulihaa pakkaseen,puuropäiviä jne.. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ruoanlaitto säästäväisesti ole,hyvänen aika!