Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta saatavilla ruuilla ei elätä itseään

Vierailija
07.07.2020 |

Seurakuntani ruokajakelussa annetaan pelkästään hävikkiruokaa, eli ruokaa mikä ei kelpaa muuten myytäväksi tai siitä on juuri mennyt päiväys. Ruokakassin saa hakea vain kerran viikossa. Olen kiitollinen siitä että ruoka-apua järjestetään, mutta minusta yhteiskunnan pitäisi tukea sitä rahallisesti, jotta jaettavissa oleva ruoka monipuolistuisi. Se ei voi olla pelkästään kauppojen roskiin menevän ruuan varassa. Monipuolisuudella en tarkoita että kasseissa pitäisi olla mitään "hienoja" ja kalliita ruokia, mutta kuitenkin sellaisia ruokia mistä saisi koostettua kunnollisen aterian. Kerron nyt mitä itse sain viimeksi kun kävin ruokajakelussa, tämä on esimerkki koska ruokakassin sisältö riippuu aina siitä mikä on menossa vanhaksi.

Tuotteet joista on mennyt päiväys, jolloin ne pitäisi käyttää saman päivän aikana:
Jogurtti 1 kg
Maito 1,5 L
Kasvissosekeitto
Raejuustopurkki

Muut:
Rucola
Peruna 1 kg
Keittojuuresrasia
Leipää 3 pussia
Tuorehiiva 2 pakettia
Croissant 2 kpl

Eli yhtenä päivänä käyttäisin nuo kaikki maitotuotteet ja söisin kasvissosekeiton, ja muina päivinä söisin perunaa ja leipää. Tämä siis kärjistetysti. Ruoka-apuun turvautuvat ihmiset ovat niitä kaikkein huonoimmassa asemassa olevia, eikä heillä ole välttämättä varaa täydentää tuota ruokaa ostamalla siihen kylkeen jotain muuta. Olin ehkä naivi kun luulin ruokajakelun olevan jotain muuta.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin menee toim. tulotukea saavan rahat kun eivät riitä ruokaan? sillä rahalla pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa. jos kyse on kuukaudesta tai parista nin pärjää kyllä. itse olen elänyt n. 20v. sillä koska sairauksista johtuen töihin ei tälläistä jo työkyvytöntä oteta. kumma käsitys joillakin että ihmiset tarvitsevat vain ruokaa! ja taas kerran eläkehakemus hylättiin..

Ilmaisesti saat kuitenkin peruspäivärahan työttömyyskorvauksen, toimeentulotuen ja asumistuen. Ylimääräisiin kuluihin voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Saat ilmdeisesti selvästi yli toista tonnia kuussa ja et euron lihapullapakettia Lidlistä kykene sillä ostamaan?

luuletko että lihapullapaketti riittää kuukaudeksi? työmarkkinatuesta jää käteen n. 430e vuokran omavastuun jälkeen. kokeile itse elää sillä rahalla 20v. tuskin pärjäisit kauaakaan.

Mikä sussa on vikana kun et 20: een vuoteen tee töitä etkä ole edes eläkkeellä?

Vierailija
82/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tonnikala olisi hyvää sellaisessa kassissa kunhan ei Pirkan eikä muutenkaan sitä mikä ei oikeasti ole tonnikalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin menee toim. tulotukea saavan rahat kun eivät riitä ruokaan? sillä rahalla pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa. jos kyse on kuukaudesta tai parista nin pärjää kyllä. itse olen elänyt n. 20v. sillä koska sairauksista johtuen töihin ei tälläistä jo työkyvytöntä oteta. kumma käsitys joillakin että ihmiset tarvitsevat vain ruokaa! ja taas kerran eläkehakemus hylättiin..

Ilmaisesti saat kuitenkin peruspäivärahan työttömyyskorvauksen, toimeentulotuen ja asumistuen. Ylimääräisiin kuluihin voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Saat ilmdeisesti selvästi yli toista tonnia kuussa ja et euron lihapullapakettia Lidlistä kykene sillä ostamaan?

luuletko että lihapullapaketti riittää kuukaudeksi? moisiintyömarkkinatuesta jää käteen n. 430e vuokran omavastuun jälkeen. kokeile itse elää sillä rahalla 20v. tuskin pärjäisit kauaakaan.

Mikä sussa on vikana kun et 20: een vuoteen tee töitä etkä ole edes eläkkeellä?

ei vajaakuntoisia oteta töihin eikä lasketa eläkkeelle. paniikkihäiriö esti n. 10v.ajan lähemmät kontaktit ihmisiin, ja sitten muut fyysiset sairaudet työnteon. uutta ei enää opi huonon muistin takia.eihän eläkkeelle lasketa ennenkuin on toinen jalka haudassa.

Vierailija
84/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luuletko että lihapullapaketti riittää kuukaudeksi? työmarkkinatuesta jää käteen n. 430e vuokran omavastuun jälkeen. kokeile itse elää sillä rahalla 20v. tuskin pärjäisit kauaakaan.

Tässäkin ketjussa on neuvottu, miten rahat saa riittämään. Mikä mahtaa olla se todellinen ongelma? 430€ riittää meillä kahden hengen taloudessa elämiseen, on kuukausia,jolloin rahaa jää tuosta puolet jopa yli! Kyse on silkasta viitsimättömyydestä/ osaamattomuudesta jos ei aikuinen ihminen yli 400€ kuussa pärjää,kyllä tämä on tosiasia.

Vierailija
85/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomuus huipussaan. Järkyttävää...................Olen yksinhuoltaja ja tällä hetkellä työtön. En ole kertaakaan hakenut mistään ruokajonoista ruokaa. Kun on työtön silloin on varaa vain kaikkein tärkeimpiin asioihin.  Ne tärkeät asiat ovat asunto, sähkö, vesi, ruoka + muut laskut mitkä on pakko maksaa. Silloin ei shoppailla, ei polteta tupakkaa, ei osteta alkoholia, ei matkustella, ei käydä teatterissa, ei elokuvissa, ei kahviloissa, ei ravintoloissa jne, silloin ei ole varaa lemmikkeihin ja niiden ruokiin jne.. Vai onko nykyään niin, että työttömällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä.

Mitä nuo muut laskut on? Mä olen myös työtön ja mä lopetin kaikki "muut laskut" kun jäin työttömäksi. Paitsi maksukanavista mulla on vielä Cmore, n.10e/kk. Ja toki netti ja puhelin. Mutta netin ja puhelimen miellän pakollisiksi laskuiksi, en "muuksi laskuksi". 

Vierailija
86/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö leipäjonot luo sosiaalista yhteisöllisyyttä kurjain keskuuteen?!?!

🙉

Vierailija
87/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle kommentoit, mutta laitan oman kokemukseni: Mä saan tukina yhteensä 1200e/kk, vuokra 700e. Jää siis 500e. En ole joutunut vielä ruokajonoissa käymään, vaikka mulla on kissakin. Mulla on kissan mahdollista sairastumista varten 600e mun siskon hallussa, etten vahingossakaan käytä niitä "hömpötyksiin". Tuo 500e/kk riittää juuri ja juuri, koska osaan tehdä halvalla ruokaa. Mitään vaatteita ei sillä ostella, eikä kodinkoneita. Mutta elossa kyllä pysyy ja minusta ihan kohtuullisen hyvin pystyy syömään ravintorikasta ja terveellistä ruokaa. Viime perjantaina ostin jopa punaviinipullon.

Mulla on vielä tosi paljon hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita siltä ajalta kun oli niitä varaa ostaa ja siltä ajalta on myös tuo vararaha kissaa varten. Pahinta tässä työttömyyden aiheuttamassa köyhyydessä on työttömyydestä aiheutuva häpeä ja hiipivä masennus. 

Noissa ruokajonoissa kyllä käyn jos oikein hätä tulee, enkä aio valittaa sen kassin sisällöstä. Ap voisi vähän hävetä kommenttejaan. Melkein kaikki työntekijätkin siellä jakelupisteessä on vapaaehtoistyöntekijöitä, ilman palkkaa tekevät hyvää työtä. 

Moni joutuu pärjäämään paljon pienemmillä tuloilla kuin sinä. Eläisin aika leveästi jos käteen jäisi 500€/kk asumiskulujen jälkeen. Nyt jää vain puolet tuosta, silti pysyn hengissä.

Sitten sä asut liian kalliisti? Nimittäin tuo n. 500e/kk on se mikä on laskettu, että henkilöllä pitää jäädä käteen asumisen, sähkön ja lääkkeiden jälkeen. Sen mukaan Kela  nuo laskee. Mutta jos asumisen kulut ylittää sen jonkun Kelan hyväksymän rajan, sen joudut maksamaan sen ylimenevän osan tt-tuestasi. Tai sitten sulla on työssäkäyvä puoliso, jolloin hänen tulot vaikuttaa sinun tt-tukeen. 

Vierailija
88/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, ihan kaikkia koulukirjoja ei kierrätetty läpipuhki. Sain omaksi seiskaluokan kotitalouskirjan, vaikka olin sen ensimmäinen käyttäjä. Se oli hyvä kaivaa esiin kun muutin opiskelija-asuntoon ja olin avuton ruoanlaiton kanssa. Kirjassa on osaan resepteistä aloittelijoille sopivat kuvitetut ohjeet ja kirjan lopussa monia muita reseptejä ilman kuvia. Tuolla se on edelleen kaapissa ja käytössä, koska olen tottunut tekemään monet jutut sen resepteillä. Siinä on ohjeita myös kodinhoitoon. Joiltain osin kirja tietenkin on vanhentunut, kun myynnissä olevat tuotteet ovat vuosien varrella muuttuneet ja pesukoneet kehittyneet. Uudemmissa vastaavissa kirjoissa on varmaan erilaisia reseptejä ja käytetään enemmän puolivalmiita tuotteita, mutta toivottavasti niistäkin löytyy perustietoja kuten tyypillisiä kasvisten kypsentämisaikoja ja mitä osia kasviksista on tarkoitus poistaa ennen käyttöä.

Tuli vain mieleen, kannattaisiko yhteiskunnan tarjota hyvin tehty ohjekirja kaikille nuorille/vähävaraisille/joita kiinnostaa. Kunnon kirja, koska epämääräiset monisteet tai vihkoset päätyvät helpommin roskiin. Laadukas ja selkeästi kuvitettu. Siitä selviäisi, että jogurtti tai raejuusto voi olla hyvää vielä pari viikkoa päivämäärän jälkeen, jos siinä ei näy hometta tai muuta outoa. Ja että liha on syytä paistaa tai pakastaa ennen kuin menee vanhaksi, mutta kyllä sekin voi vielä yhden päivän yliaikaisena olla käyttökelpoista, jos ei haise oudolta ja kypsentää hyvin, ja jos haisee oudolta vaikkei päivämäärä olisi yli niin ei  ole hyvää. Miten tunnistan pilaantuneen ruoan. Miten säilytän perustuotteet. Kun perusasiat ovat tuttuja, pystyy keittokirjoista ja netistä tekemään vaikka mitä reseptejä. Ei mikään käyttäjää tyhmänä pitävä kirja vaan perusasiat selkeästi. Eikä tietenkään pakolla tyrkytetä niille, jotka eivät koe tarvitsevansa. Vaikkapa toimeentulotuen varassa elävällä ei ehkä ole ensimmäisenä ostoslistalla hyvä keittokirja. Ja hyväkin keittokirja voi olla liian vaikea, jos ei osaa edes perusasioita.

Vierailija
89/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli lehdessä artikkeli ruokajakeluista, kerrottiin että ruokajakelujen ruuat supistui kun ilta-alet alkoi. Ei riitä enää lahjoitettavaksi niin monipuolista.

Vierailija
90/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollako muka ei elä? Tuostahan jää pakollisten kulujen jälkeen ainakin 75e/vko ruokakauppaan. Meillä ei edes kahden hengen taloudessa mene joka viikko tuota summaa, vaikka mukaan laskisi vessapaperit, saippuat, yms. käyttötavarat.

Vierailija
91/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni naapurisi voisivat auttaa sinua. Jos on metsästäjiä, voisivat tuoda peuran ja hirven paistia. Jos jollain on kasvimaa, voisi tuoda porkkanoita ja tilliä. Ne, joilla ei ole suoraan ruoka-aineita annettavana, voisivat jokainen antaa rahana. Tämä saisi tulla yleisemminkin käytäntöön. Sellainen yhteisöllisyys. 

Mitä ap antaisi vastapalveluksena naapureille?

Vierailija
92/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsavaivaisena sinne on turha edes vaivautua: pitkälti jotain tavallisen viljan leipiä ym. jakavat tietääkseni. Ehkä jotkut kaurahiutaleet ja tietyt vihannekset sopisi, mutta nehän on just on halvimpia kaupassakin jo itse ostaa(jos jako on jotain porkkanopita, perunoita ym. eikä esim. salaattitarpeita?). Mutta gluteenitonta suolistonsa takia noudattava köyhä on ainakin kusessa ruokakaulujensa kanssa, en tiedä onko edes laktoosittomia tuotteita saatavilla sieltä, kun ne ole itse käynyt?

Vierailija
93/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori, ihan kaikkia koulukirjoja ei kierrätetty läpipuhki. Sain omaksi seiskaluokan kotitalouskirjan, vaikka olin sen ensimmäinen käyttäjä. Se oli hyvä kaivaa esiin kun muutin opiskelija-asuntoon ja olin avuton ruoanlaiton kanssa. Kirjassa on osaan resepteistä aloittelijoille sopivat kuvitetut ohjeet ja kirjan lopussa monia muita reseptejä ilman kuvia. Tuolla se on edelleen kaapissa ja käytössä, koska olen tottunut tekemään monet jutut sen resepteillä. Siinä on ohjeita myös kodinhoitoon. Joiltain osin kirja tietenkin on vanhentunut, kun myynnissä olevat tuotteet ovat vuosien varrella muuttuneet ja pesukoneet kehittyneet. Uudemmissa vastaavissa kirjoissa on varmaan erilaisia reseptejä ja käytetään enemmän puolivalmiita tuotteita, mutta toivottavasti niistäkin löytyy perustietoja kuten tyypillisiä kasvisten kypsentämisaikoja ja mitä osia kasviksista on tarkoitus poistaa ennen käyttöä.

Tuli vain mieleen, kannattaisiko yhteiskunnan tarjota hyvin tehty ohjekirja kaikille nuorille/vähävaraisille/joita kiinnostaa. Kunnon kirja, koska epämääräiset monisteet tai vihkoset päätyvät helpommin roskiin. Laadukas ja selkeästi kuvitettu. Siitä selviäisi, että jogurtti tai raejuusto voi olla hyvää vielä pari viikkoa päivämäärän jälkeen, jos siinä ei näy hometta tai muuta outoa. Ja että liha on syytä paistaa tai pakastaa ennen kuin menee vanhaksi, mutta kyllä sekin voi vielä yhden päivän yliaikaisena olla käyttökelpoista, jos ei haise oudolta ja kypsentää hyvin, ja jos haisee oudolta vaikkei päivämäärä olisi yli niin ei  ole hyvää. Miten tunnistan pilaantuneen ruoan. Miten säilytän perustuotteet. Kun perusasiat ovat tuttuja, pystyy keittokirjoista ja netistä tekemään vaikka mitä reseptejä. Ei mikään käyttäjää tyhmänä pitävä kirja vaan perusasiat selkeästi. Eikä tietenkään pakolla tyrkytetä niille, jotka eivät koe tarvitsevansa. Vaikkapa toimeentulotuen varassa elävällä ei ehkä ole ensimmäisenä ostoslistalla hyvä keittokirja. Ja hyväkin keittokirja voi olla liian vaikea, jos ei osaa edes perusasioita.

Martat osais kädenkäänteessä laatia tuollaisen kirjan, niiltä on tainnut ilmestyäkin jo joku halpiskeittokirja "Penninvenyttäjän keittokirja" muistaakseni nimeltään.

Vierailija
94/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ruokkikaa nälkäiset, sanotaan raamatussa. eli kyllä se näin katsoen kirkolle kuuluu. on se vaan häpeä että tuoretta ruokaa ei anneta vaikka rahaa olisikin. mihinkä ne kirkon rahat sitten menee kun niistä jaetaan vain muutama prossa köyhille? hävikkiruoista on jo ravintoarvot vähenneet jos on enää ollenkaan. ja esim. diabeetikot näitä jauhoja ja sokeria olevia tuotteita ei edes saisi syödä. aika onnetonta touhua.

Kirkon diakoniatyö on se varsinainen apukanava, ruokajakelu vain täydentää.

Vierailija
95/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni naapurisi voisivat auttaa sinua. Jos on metsästäjiä, voisivat tuoda peuran ja hirven paistia. Jos jollain on kasvimaa, voisi tuoda porkkanoita ja tilliä. Ne, joilla ei ole suoraan ruoka-aineita annettavana, voisivat jokainen antaa rahana. Tämä saisi tulla yleisemminkin käytäntöön. Sellainen yhteisöllisyys. 

Mitä ap antaisi vastapalveluksena naapureille?

Voisi esim. siivota, pestä ikkunat, leikata nurmikon, hoitaa lapsia jne. 

Mutta siis ymmärrän että viestisi on vitsi. Mutta kyllä tuollainen vaihtokauppa toimisi varmasti jossain tiiviissä naapurustossa jossa ollaan hyvissä ja läheisissä väleissä naapureiden kanssa. 

-eri

Vierailija
96/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain jauhoja ja kaurahiutaleita. Maksaa kaupassa alle 2€ yhteensä. Kyllä tarvetta olisi niille hinnakkammille raaka-aineille ja valmiille aterioile. Olisi myös kiva päästä joskus ulos syömään, ABC tai Hesburger riittäisivät. Lahjakortti sinne olisi hyvä juttu.

Vierailija
97/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä 430eur kuussa yksin elävälle kuulostaa isolta summalta siihen mitä itse on tottunut.

500eur kuulostaa siltä että eläisin herroiksi sellaisella summalla.

Vierailija
98/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tonnikala olisi hyvää sellaisessa kassissa kunhan ei Pirkan eikä muutenkaan sitä mikä ei oikeasti ole tonnikalaa.

Suurin osa tonnareista (ja muistakin säilykekaloista) on ihmisravinnoksi sopimattomassa öljyssä. Et häviä mitään, jos et tonnikalaa saa, päinvastoin.

Vierailija
99/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea kurmeeruokaa sitä ollaankin vaatimassa! Tonnikalahan on kallista. Kilohinta on suurempi kuin possulla tai broilerilla. Tai tarjouslohella. Ihmisille on jäänyt jostain 80-luvulta käsitys, että tonnikala on halpaa opiskelijaruokaa, ja sitten sitä ostetaan viimeisillä rahoilla ”kun ei ole muuhunkaan varaa” eikä älytä vilkaista kilohintoja. Niin ja nuudeleita kylkeen myös samasta syystä, kilohinta moninkertainen esim. perunaan nähden, mutta jostain syystä ei ole varaa muuhun kuin nuudeleihin.

No mutta ruoka-apuunhan tulee sitä, mitä kaupoilta jää yli. Jos tonnikalaa jää yli, sitäkin voi löytyä. Mutta tietysti harvemmin, kun niissä on niin pitkät päiväykset, että menevät kaupaksi ennen kuin päiväys alkaa lähestyä.

Vierailija
100/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että maitotuotteista menee maha sekaisin jos niitä käyttää päiväyksen jälkeen.

Ap

Anteeksi, mutta mun pakko todeta , että sun paikkasi todellakin on siellä leipäjonossa. Monen muun ei.

Lukutaitokin jäänyt todella vajaaksi. Aloita siitä ja etene ymmärtämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi