Leipäjonosta saatavilla ruuilla ei elätä itseään
Seurakuntani ruokajakelussa annetaan pelkästään hävikkiruokaa, eli ruokaa mikä ei kelpaa muuten myytäväksi tai siitä on juuri mennyt päiväys. Ruokakassin saa hakea vain kerran viikossa. Olen kiitollinen siitä että ruoka-apua järjestetään, mutta minusta yhteiskunnan pitäisi tukea sitä rahallisesti, jotta jaettavissa oleva ruoka monipuolistuisi. Se ei voi olla pelkästään kauppojen roskiin menevän ruuan varassa. Monipuolisuudella en tarkoita että kasseissa pitäisi olla mitään "hienoja" ja kalliita ruokia, mutta kuitenkin sellaisia ruokia mistä saisi koostettua kunnollisen aterian. Kerron nyt mitä itse sain viimeksi kun kävin ruokajakelussa, tämä on esimerkki koska ruokakassin sisältö riippuu aina siitä mikä on menossa vanhaksi.
Tuotteet joista on mennyt päiväys, jolloin ne pitäisi käyttää saman päivän aikana:
Jogurtti 1 kg
Maito 1,5 L
Kasvissosekeitto
Raejuustopurkki
Muut:
Rucola
Peruna 1 kg
Keittojuuresrasia
Leipää 3 pussia
Tuorehiiva 2 pakettia
Croissant 2 kpl
Eli yhtenä päivänä käyttäisin nuo kaikki maitotuotteet ja söisin kasvissosekeiton, ja muina päivinä söisin perunaa ja leipää. Tämä siis kärjistetysti. Ruoka-apuun turvautuvat ihmiset ovat niitä kaikkein huonoimmassa asemassa olevia, eikä heillä ole välttämättä varaa täydentää tuota ruokaa ostamalla siihen kylkeen jotain muuta. Olin ehkä naivi kun luulin ruokajakelun olevan jotain muuta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä kehtaisi ilmaisesta ruoasta valittaa.
Tuostakin voi laittaa pakkaseen leivät ja kasviskeiton. Hiivankin voi pakastaa.
Miksi laittaisin sen keiton pakkaseen jos se on ainut kokonainen ateria tuosta jakelusta? Leivästä en valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa kassissa kaikki valmiina vai voiko itse sanoa mitä haluaa? (En syö eläinperäisiä tuotteita,niin turhaan niitä siis ottaisin.) TT:llä nyt mutta joudun varmaan turvautumaan tähänkin.
Kassit on pakattu valmiiksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niillä kuulukaan kenenkään pelkästään toimeen tulevan. Miksi seurakunnan leipäjonon pitäisi sinut elättää? Saat kai sinä jostakin rahaa ja varmasti siinä rahassa on osa ruokaa varten. Mihin hassaat omat rahasi?
Sitäpaitsi olet saanut mielestäni melkoisen hyviä tuotteita aivan ilmaiseksi.
Otapa nyt elämäsi hallintaan ja elätä itse itsesi. Toisetkin tekevät niin.
Ei ihan kaikki tee niin. Tulee mieleen pari ryhmää.
Täällä ainakin riippuu ihan päivästä mitä on tarjolla. Esim juhlapyhien jälkeen on ihan hirveästi tavaraa.
Ne päiväykset ei ole niin justiinsa. Opin tämän kun söin kerran vahingossa raejuustoa, josta oli mennyt päiväys kolme viikkoa sitten, maistui ihan tuoreelta enkä siihen kuollut. Nyt mulla kahvissa kermaa päiväyksellä 29.6. ja leivät pöydällä on ohittaneet parasta ennen päivänsä jo viikko sit.
Maitotuotteet säilyy kevyesti viikon verran päiväyksensä jälkeen varsinkin jos ovat arvaamattomia eikä kylmäketju ole katkennut.
Päiväykset on lähinnä suosituksia ja ne takaa tuoreiden, ei syömäkelpoisuutta. Käytä aistejasi.
Lihaa tosin en minäkään uskalla käyttää jos on päiväys mennyt.
Sun tapauksessa tekisin keittojuureksista ja kasviskeitosta isomman sosekeiton ja laittaisin osan pakastimeen.
Kia sä nyt jostain edes euron saat, että sata vaikka kananmunapaketin proteiiniksi?
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Minä tienaan neljä tonnia mutta minulle kelpaa kyllä vielä kaksi viikkoa vanha jogurtti, juuri söin juhannuksen päiväyksellä olevan. Ilmeisesti ruokajonossa käy minua fiinimpää porukkaa.
Minulla ei ole suuria tuloja, huomattava varallisuus kylläkin. Ostan suurimman osan ruoistani ilta-alesta ja pakastan ne, joita en voi käyttää heti. Nytkin on jääkaapissa päiväysvanhaa maitoa, keittokinkkua, rahkaa ja raejuustoa. Tänään syön toissailtana ostamiani broilerin reisipaloja, jotka kypsensin heti kaupasta tultuani. Päiväkahvin kanssa otan eilistä pullaa, se on vielä ihan hyvää.
Ruokajonon väen fiiniydestä en tiedä, maalaisjärjen puute voisi olla osuvampi kuvaus. Onneksi me sentään tiedämme, kauanko ja millä tavalla ruoka säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut että maitotuotteista menee maha sekaisin jos niitä käyttää päiväyksen jälkeen.
Ap
Ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin voi laittaa pakkaseen leivät ja kasviskeiton. Hiivankin voi pakastaa.Miksi laittaisin sen keiton pakkaseen jos se on ainut kokonainen ateria tuosta jakelusta? Leivästä en valittanut.
Onhan siinä mm perunoita ja keittojuureksia, joista saat useammankin keittoaterian.
Pakastimeen osa, että ei vanhene.
Asenteesi on todella tympeä.
T. Eri
Köyhällä ei oikeen olis varaa olla tyhmä ja ronkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin voi laittaa pakkaseen leivät ja kasviskeiton. Hiivankin voi pakastaa.Miksi laittaisin sen keiton pakkaseen jos se on ainut kokonainen ateria tuosta jakelusta? Leivästä en valittanut.
Onhan siinä mm perunoita ja keittojuureksia, joista saat useammankin keittoaterian.
Pakastimeen osa, että ei vanhene.Asenteesi on todella tympeä.
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-apu on sitä mitä kaupoista jää yli. Eli ei ruoka-apuun osteta mistään mitään ruokaa jaettavaksi vaan se on sitä mitä kaupat antavat päiväysten vanhetessa. Joskus voi olla tilanne ettei ole kuin tyyliin leipää jaettavaksi jos kaupalla ei ole mitään vanhenevaa antaa leipäjonon ylläpitäjille.
Leipäjonossa voi kysyä myös että onko heillä esim. gluteenitonta leipää jollei pysty vaikka syömään gluteenista leipää. Tämä gluteeniton leipä ei ole välttämättä siinä yleisessä jakelussa vaan ikäänkuin "tiskin takana".
Sitä siellä jaetaan mitä kaupasta on saatu.
No miksei ne pihit kaupat anna sinne lihoja? Esim .karjalan paisti olisi ihan hyvää tai vaikka possun file uunissa.Joskus olisi ihan kiva myös saada erikoisempia herkkuja eikä vaan joghurttia ja päiväysvanhaa perunaa. Croissanttienkin tilalle voisi hyvin laittaa välillä vienereitä tai täytettyjä patonkeja.
Siellä jaetaan sitä mitä kaupoista jää yli, ja mitä ihmiset on jättäneet ostamatta.
Itsellä oli ainakin monipuolisempi ruokavalio, kun olin tukien ja ruoka-avun varassa, kuin matalapalkkaisena työssäkäyvänä.
Suomessa on paljon rahallisia tukia (esim. toimeentulotuki, asumistuki) sitä varten, että sillä tulee toimeen, mikäli ei ole mitään muita rahallisia tuloja. Mihin tuo raha menee jos siitä ei jää yhtään ruokaan ja olet täysin ruoka-avun varassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Mitä hittoa? Et tarvitse sitä edes sosekeittoon ellet ole vauva joka ei osaa niellä yhtään sattumia. Millä teet perunamuusin? Vai odotatko aina vain suu auki lokinpoikasena että joku tulee ja oksentaa suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa kassissa kaikki valmiina vai voiko itse sanoa mitä haluaa? (En syö eläinperäisiä tuotteita,niin turhaan niitä siis ottaisin.) TT:llä nyt mutta joudun varmaan turvautumaan tähänkin.
Sinua uhkaa nälkä, eläinperäistä ruokaa uhkaa roskiinheitto, etkä söisi sitä? Eikö ole vielä suurempi synti, että eläimestä ”hyväksikäytetty” ruoka lentää lopulta roskiin ja kaikki eläimen mahdollinen kärsimys on ollut täysin turhaa? Kuin se, että se kuitenkin päätyy jonkun ravitsemukseksi?
Jos eläinperäinen ruoka on kaupan hävikistä, sen syöminen ei enää tue eläintaloutta millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Mänetkö mustikkaan jos lahjotan sulle ämpärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Mihin sä sauvasekoitinta tarvit?
Keittoa voi tehdä ihan vaan pilkkomalla juurekset.
Vai etkö ole koskaan nähnyt muita keittoruokia kuin sosekeitot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Ei ole sauvasekoitinta.
Mitä hittoa? Et tarvitse sitä edes sosekeittoon ellet ole vauva joka ei osaa niellä yhtään sattumia. Millä teet perunamuusin? Vai odotatko aina vain suu auki lokinpoikasena että joku tulee ja oksentaa suuhun?
Aika työlästä on haarukalla survoa.
No sehän se olisikin kun kaikkien tukien lisäksi jaettaisiin vielä kaikki ruoat ilmaiseksi, miksi minäkään enää vaivautuisin töihin!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-apu on sitä mitä kaupoista jää yli. Eli ei ruoka-apuun osteta mistään mitään ruokaa jaettavaksi vaan se on sitä mitä kaupat antavat päiväysten vanhetessa. Joskus voi olla tilanne ettei ole kuin tyyliin leipää jaettavaksi jos kaupalla ei ole mitään vanhenevaa antaa leipäjonon ylläpitäjille.
Leipäjonossa voi kysyä myös että onko heillä esim. gluteenitonta leipää jollei pysty vaikka syömään gluteenista leipää. Tämä gluteeniton leipä ei ole välttämättä siinä yleisessä jakelussa vaan ikäänkuin "tiskin takana".
Sitä siellä jaetaan mitä kaupasta on saatu.
No miksei ne pihit kaupat anna sinne lihoja? Esim .karjalan paisti olisi ihan hyvää tai vaikka possun file uunissa.Joskus olisi ihan kiva myös saada erikoisempia herkkuja eikä vaan joghurttia ja päiväysvanhaa perunaa. Croissanttienkin tilalle voisi hyvin laittaa välillä vienereitä tai täytettyjä patonkeja.
Jos lihassa on päiväys mennyt niin kauppa ei saa sitä enää antaa minnekään vaikka haluaisikin. Käsittääkseni ne täytyy tuhota, ettei kukaan varasta itselleen ja hommaa ruokamyrkytystä josta kauppa olisi vastuussa.
Lihoilla on kaupoissa hyvä vaihtuvuus, suht vähän niitä hyllyyn jää varsinkin kun nyt on -60 alet ja ihmiset osaa olla niin fiksuja, että ostavat pakastimeen.
Itse olen kyllä saanut hyviä täyslihoja.
Missä päin sä käyt? Isommissa kaupungeissa tarvitsijoitakin on varmaan enemmän suhteessa ylijäämään.
Vai että viineriä ja täytettyä patonkia. Kai olet reklamoinut valikoiman vähyydestä? :D
Minun mielestäni naapurisi voisivat auttaa sinua. Jos on metsästäjiä, voisivat tuoda peuran ja hirven paistia. Jos jollain on kasvimaa, voisi tuoda porkkanoita ja tilliä. Ne, joilla ei ole suoraan ruoka-aineita annettavana, voisivat jokainen antaa rahana. Tämä saisi tulla yleisemminkin käytäntöön. Sellainen yhteisöllisyys.