Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9v ei osaa pukea sukkia vieläkään

Vierailija
07.07.2020 |

Alan olla tosi väsynyt tähän joka-aamuiseen sukkataisteluun, kun 9v ei saa itse sukkia jalkaan! Sanoo että ovat liian pienet tai tiukat vaikka ovat 5 numeroa suuremmat kuin kengän koko (ostettu jatkuvasti isompia ja isompia kun lapsi väittää liian pieniksi). Mitä voin enää tehdä? Eivät ne kauhean löysätkään voi olla, kun rullaantuvat sitten kengässä. Vai pitääkö kokeilla nilkkasukkia? Täällä ei ole varmaan ketään muuta jolla olisi sama ongelma...

Ja ennen kuin kuittailette kasvatuksesta niin kaksi muuta lastani ovat kyllä pukeneet jo pienestä pitäen itse.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsesi pukemaan sopivat sukat jalkaansa. Eihän ketään huvita pitää liian isoja pitkävartisia sukkia.

Vierailija
2/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niitä matalavartisia sukkia ja kun ne menevät jalkaan hyvin, voit ostaa talvella vaikka nilkkasukkia.

Ota oikea koko huomioon ja näytä ihan kädestä pitäen tekniikka. Oppii varmasti, teillä on tainnut tulla asiasta joku tahtojen taistelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini pyyhki hanurini 10 vuotiaaksi asti.

Siksi en mm. koulussa koskaan käynyt pashalla.

Kaiken hyvän lisäksi pascansin emaliseen pottaan. Jonka sitten äiti tyhjensi.

Tämä siis 70-luvulla Helsingissä.

Olimme aivan normi perhe ja itse olen töissä käyvä insinööri tätä nykyä.

- M57

Vierailija
4/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Lapsellasi on karkeamotoriikan ongelmia. Ne vaikuttavat tuon sukkien pukemisen lisäksi kaikkeen muuhunkin.

Ole kiltti ja ala nopeasti kuntouttaa lastasi. Nyt aivot ovat vielä plastiset ja korjaantuvat hyvin. Sopivia kuntoutuskeinoja ovat mm. palapelit, puissa kiipeily, tikan heitto, pyykin ripustaminen ja kääntäminen suoraksi jne. Ei mitään tämän kummempaa. Pahinta mitä voit tehdä on antaa lapsesi istua passiivisena puhelimella.

Vierailija
5/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi on luultavasti aistiyliherkkyyttä. Ota yhteyttä toimintaterapeuttiin asian selvittelyä ja sensorisen integraation terapiaan hakeutumista varten.

Vierailija
6/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukat, täh? Meillä 7v osaa täysin itsenäisesti pukea esim. kurahousut, jotka on vaikeusasteelta ihan eri luokkaa kuin sukat saapasrenksuineen ja henkseleineen.

Nyt ei puhuta sinun lapsestasi vaan ap:n lapsesta, jolla on vaikeuksia pukea sukat.

Vierailija
7/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö hikoilee aina jaloista, mikä tekee että normi sukat on vaikeammat pukea. Hän myös itse tykkää enemmän lyhytvartisista sukista (jopa talvella). Joten meillä ongelma ratkaistu sillä, että tytöllä on vain lyhytvartisia sukkia. Kokeilisin nyt ihan ekana sitä ja vasta sitten ottaisin koulun terveydenhoitoon yhteyttä josko jossain muussa asiassa on vikaa.

Vierailija
8/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukat, täh? Meillä 7v osaa täysin itsenäisesti pukea esim. kurahousut, jotka on vaikeusasteelta ihan eri luokkaa kuin sukat saapasrenksuineen ja henkseleineen.

Että sukissa saapasreunukset ja henkselit, omituista porukkaa!

Anteeksi hassu sanajärjestys. Varmaan tajusit kuitenkin, mitä tarkoitin.

Vierailija
9/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sukkia te nyt oikein käytätte, kun kysyt pitäisikö kokeilla nilkkasukkia?

Vierailija
10/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeeko siis kaiken muun itse kuitenkin?

Meillä 4v saa lyhyet sukat paremmin jalkaan ja sellaiset joissa pohja on erivärinen kuin varsi (helpompi hahmottaa miten päin alottaa pukeminen).

Jos jalat on yhtään nihkeät niin ei mene mikään sukka kun varpaat jää kiinni sukan reunoihin.

Osaako lapsi poimia pikkuesineitä varpaillaan, niin että halutessaan saa varpaat suppuun?

Vierailija
11/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samaa 11v. pojalla. Periaatteessa osaa ne pukea, mutta aina hirveä valitus niitä pukiessa. Hikoaa kanssa jaloista. Jotkut läysähköt tennissukat tai lyhytvartiset sukat parhaita.

Vierailija
12/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei siis ole osaamisesta tai sen puutteesta, vaan siitä että lapsi ei halua käyttää sukkia.

Itse olen jo keski-ikäinen enkä vieläkään tykkää käyttää sulkia. En käytä niitä ellei ole pakko.

Sukkien resori tuntuu aina puristavan niin ettei veri kierrä. Silloinkin kun sukka liian löysä, tuntuu resori epämiellyttävältä.

Varrettomat sukat ovat helpottaneet elämääni. Ne eivät tunnu pahalta. Niitäkään en kuitenkaan mielelläni käytä.

Useimmista varrellisista sukista olen leikannut resorin pois. Se vähän auttaa.

Ilmeisesti tämä on perinnöllinen vaiva. Mummoni leikkasi myös resorit pois sukistaan. Äidilläni tai muulla sukulaisille ei silti ole samaa ongelmaa.

Lapseni taas ei voi käyttää kuviollisia sukkia, sillä ne kuviot kutittaa tai tuntuu epämiellyttävälle. Hän ei myöskään siedä vaatteiden saumoja.

- Hänellä on asperger-diagnoosi.

Yksi diagnoosin johtaneista oireista on se, että vaatteet tuntuvat epämiellyttäviltä. Yksin se ei kuitenkaan ole peruste diagnoosille.

Vierailija
13/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lapsen harjoitella väljillä villasukilla. Ne ovat helpot ainakin laittaa jalkaan. Tuli vain mieleeni, että sukan materiaali saattaa olla melkoisen joustamatonta, mikä tekee niistä pienen oloiset, vaikka olisivatkin ihan oikeaa kokoa. 

Vierailija
14/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aistiyliherkkä tyttö ja käydään jatkuva taistelu ja raivarit pukemistilanteissa. 5 v.

siis. Sukat, alushousut, housut, kaikki väh. 2 kokoa isommat. Toimintaterapeutti ei auta muuta kun sanoo, että etsikää sopivaa materiaalia ja mallia tms. Helpotti pikkasen, kun löydä sen mallin, joka jotenkin sopii paremmin ja osta vaan sen. Tosi paljon vaatteita jää käyttämättömäksi. Sukat pukee aina eriväriset jalkaan, se jotenkin auttaa helpottaa raivareita. Mitään kehityshäiriöitä tms ei ole, vaan se iho on oikeasti niin herkkä.

Vierailija
15/15 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,yks ratkaisu on se,että menette yhdessä kunnolliseen" sukkakauppaan tai sukkaosastolle ja annat itse valita mieluisat sukat.

Olen kanssa aistiyliherkkä ja mun pitää "hiplata" kaikki vaatteet,etten osta inhottavan tuntuisia vaatteita.

Jos ostan hiplaamatta niin sissus...ei pelasta mikään jos se vaate tuntuu kauhealta!

Ja anna tosiaan itse etsiä sopivat,silloin jää se joka aamuinen naukuminen pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä