Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa teinin tottelemaan?

Vierailija
30.04.2013 |

Kaikki vinkit otetaan vastaan. Kyse ihan normaaleista arkipäivän perustoiminnoista: syöminen, nukkumaanmeno, läksyjen teko. Aikaisemmin kaikki nuo sujuivat moitteetta, mutta nykyään _kaikki_ on todella vaikeaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen teini? Mihin aikaan menee nukkumaan? Jos roikkuu iltaisin netissä, katkaiset netin määrättyyn kellon aikaan. Tosin eihän se sitä takaa, että menee nukkumaan. Jos pitää puhelintaan omassa huoneessaan, sen säilyttäminen eteisessä jne. Läksyjen teosta teini mielestäni vastaa itse ja itselleen siinä harmia tekee, ellei niitä hoida. 

Vierailija
2/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttaa. Koita kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan teiniltä puhelimen, hän käy hakemassa sen takaisin niin, etten huomaa. Ehkä pitäisi keksiä parempi piilo... Mutta toisaalta hätätilanteessa puhelimen pitäisi olla saatavilla.
Nukkumaan menee klo 22-22.30 ja se on meille muille liian myöhään, koska kolistelu häiritsee.
ap

Vierailija
4/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 21:42"]

[/quote]

Tuskaa... Miten kauan siihen menee?=

ap

Vierailija
5/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Läksyt: Mene teinin kirjojen eteen ja tee itse ne läksyt. Sitten sano, että hui miten vaikeeta, soitan tästä kyllä opettajalle heti huomenna.

2. Mene itse teinin sänkyyn nukkumaan, kun se kerran on vapaana

3. Syöminen on vaikeampi juttu, jos kyse on tytöstä, se on jo vähän vaarallisempaa, jos ei syö. Onko kyseessä syömättämyys vai liika syöminen?  Mutta jos kyse on vain uhmailusta, anna olla muutaman kerran. Tee teininn herkkuruokaa ja älä kutsu syömään. Sanot vaan, että ethän sinä ole halunnut ruokaa, jos ihmettelee. 

4. Et maininnut, mutta jos esim joku roskapussin vieminen on yilvoimaista, vie se teinen huoneeseen. Lattialla lojuvat vaatteet voi kerätä johonkin säkkiin ja sanoa, että viet ne UFFille kun kerran ovat tarpeettomia. 

Vierailija
6/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini menee nukkumaan ennen yhtätoista ja kutsut sitä ongelmaksi? Sehän on ihan järkevä ja normaali nukkumaanmenoaika. Aloitusviestisi perusteella ajattelin, että teini valvoo kahteen kolmeen aamuyöllä, mitä monet teinit tekee. Kyllä teini-ikäisellä pitää olla oikeus valvoa yhteentoista, herranjumala. 

Vierailija
7/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 21:42"]

[/quote]

Peesi tälle.

Itse olen antanut aina vastuuta ja vapautta sopivissa määrin lapsilleni. Kun mokaa -vapaus menee. Hyvin on toiminut. Molemmin puolinen luottamus myös kaiken a ja o.

terv. 14 - ja 16v teinien äiti

Vierailija
8/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi tietää, miksi teinin pitää totella. Jos lapsi on aikaisemmin toiminut vain komennuksen voimalla, on teillä jo pitkään ollut asiat huonosti.

Meillä läksyt ovat alusta alkaen olleet lapsen omalla vastuulla. Toki autan, jos tarvitaan ja joskus kysyn, onko ne tehty, mutta en muuten puutu. 9 vuoden aikana ne on aina tehty.

Teinin huone on hänen omansa. Meillä saa syödä vain keittiössä, joten huoneessa ei ole mitään mätänevää. Muuten saa pitää huoneensa siinä kunnossa kuin tahtoo. Se on hänen, ei minun. Yleensä jopa yllättävän siisti.

Puhtaita vaatteita ei ole, jos ei tuo likaisia kodinhoitohuoneeseen pestäväksi.

Ruokaa on tarjolla tiettyyn aikaan. Sitä joko syö tai sitten ei. Jos ei, joutuu turvautumaan jääkaapin sisältöön.

Nukkumaan saa mennä, koska tahtoo. Herätys on 6.45, joten kannattaa mennä ajoissa. Itse siinä kärsii, jos on väsynyt.

Eli tiukka kuri pienenä johtaa siihen, että teinillä voi jo ottaa rennommin.

Vierailija
9/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 21:53"]

1. Läksyt: Mene teinin kirjojen eteen ja tee itse ne läksyt. Sitten sano, että hui miten vaikeeta, soitan tästä kyllä opettajalle heti huomenna.

2. Mene itse teinin sänkyyn nukkumaan, kun se kerran on vapaana

3. Syöminen on vaikeampi juttu, jos kyse on tytöstä, se on jo vähän vaarallisempaa, jos ei syö. Onko kyseessä syömättämyys vai liika syöminen?  Mutta jos kyse on vain uhmailusta, anna olla muutaman kerran. Tee teininn herkkuruokaa ja älä kutsu syömään. Sanot vaan, että ethän sinä ole halunnut ruokaa, jos ihmettelee. 

4. Et maininnut, mutta jos esim joku roskapussin vieminen on yilvoimaista, vie se teinen huoneeseen. Lattialla lojuvat vaatteet voi kerätä johonkin säkkiin ja sanoa, että viet ne UFFille kun kerran ovat tarpeettomia. 

[/quote]

1. Tuo ei tehoa. Ei mitään vaikutusta.

2. Ei tehoa. Teini menee minun sänkyyni nukkumaan onnellisena.

3. Ongelmana syömättömyys ja nirsous jne.

4. Roskien vieminen onkin niitä ainoita hommia, jotka teini tekee mukisematta.

ap

Vierailija
10/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:01"]

Ensin pitäisi tietää, miksi teinin pitää totella. Jos lapsi on aikaisemmin toiminut vain komennuksen voimalla, on teillä jo pitkään ollut asiat huonosti.

Meillä läksyt ovat alusta alkaen olleet lapsen omalla vastuulla. Toki autan, jos tarvitaan ja joskus kysyn, onko ne tehty, mutta en muuten puutu. 9 vuoden aikana ne on aina tehty.

Teinin huone on hänen omansa. Meillä saa syödä vain keittiössä, joten huoneessa ei ole mitään mätänevää. Muuten saa pitää huoneensa siinä kunnossa kuin tahtoo. Se on hänen, ei minun. Yleensä jopa yllättävän siisti.

Ruokaa on tarjolla tiettyyn aikaan. Sitä joko syö tai sitten ei. Jos ei, joutuu turvautumaan jääkaapin sisältöön.

Nukkumaan saa mennä, koska tahtoo. Herätys on 6.45, joten kannattaa mennä ajoissa. Itse siinä kärsii, jos on väsynyt.

[/quote]

Ristiriitaista. Sanot, että tiukka kuri pienenä on hyvä juttu ja sitten taas sanot, että läksyt ovat alusta pitäen olleet lapsen vastuulla ja teinin huone saa olla siinä kunnossa missä teini haluaa.

Vierailija
11/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 21:53"]

Teini menee nukkumaan ennen yhtätoista ja kutsut sitä ongelmaksi? Sehän on ihan järkevä ja normaali nukkumaanmenoaika. Aloitusviestisi perusteella ajattelin, että teini valvoo kahteen kolmeen aamuyöllä, mitä monet teinit tekee. Kyllä teini-ikäisellä pitää olla oikeus valvoa yhteentoista, herranjumala. 

[/quote]

Ei todellakaan pidä, jos herätys on klo 6.20.

ap

Vierailija
12/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:05"]

[/quote]

Ristiriitaista. Sanot, että tiukka kuri pienenä on hyvä juttu ja sitten taas sanot, että läksyt ovat alusta pitäen olleet lapsen vastuulla ja teinin huone saa olla siinä kunnossa missä teini haluaa.

[/quote]

Mikä ristiriita?

Kun 1v:lla on säännöt ja rajat ja turvalliset vanhemmat, jotka eivät toimi kuin tuuliviirit, voi vuosien kuluttua sen 7v:n antaa kantaa vastuun läksyistään. Silloin ei tarvitse joka päivä tarkistaa, mitä on läksynä ja onko ne tehty vaan voi luottaa lapsen sanaan ihan niin kuin pikkulapsi on voinut luottaa vanhempaan. Samoin teinin huoneen voi antaa olla teinin oman huoneen, koska voi luottaa siihen, että pikkulapsiajan esimerkki ja kokemus siisteydestä kantavat edelleen ja että teini kunnioittaa itseään niin paljon, että haluaa huoneensa olevan kohtuullisen siisti.

Ei lapsi ole minua varten, minä kasvatan häntä maailmaan. Jos en anna vastuuta ja jos tukahdutan oman tahdon vedoten siihen, että minä olen aikuinen, niin teen vain hallaa lapselle.

Vierailija
13/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:05"]

[/quote]

[/quote]

Mikä ristiriita?

Kun 1v:lla on säännöt ja rajat ja turvalliset vanhemmat, jotka eivät toimi kuin tuuliviirit, voi vuosien kuluttua sen 7v:n antaa kantaa vastuun läksyistään. Silloin ei tarvitse joka päivä tarkistaa, mitä on läksynä ja onko ne tehty vaan voi luottaa lapsen sanaan ihan niin kuin pikkulapsi on voinut luottaa vanhempaan. Samoin teinin huoneen voi antaa olla teinin oman huoneen, koska voi luottaa siihen, että pikkulapsiajan esimerkki ja kokemus siisteydestä kantavat edelleen ja että teini kunnioittaa itseään niin paljon, että haluaa huoneensa olevan kohtuullisen siisti.

Ei lapsi ole minua varten, minä kasvatan häntä maailmaan. Jos en anna vastuuta ja jos tukahdutan oman tahdon vedoten siihen, että minä olen aikuinen, niin teen vain hallaa lapselle.

[/quote]

Huoneen siisteys ei ole meillä ongelma. Huone on siisti.

ap

Vierailija
14/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla tuntuu asiat olevan kuitenkin hyvin. Teini taitaa olla kuitenkin aika kiltti, joka nyt vähän kapinoi. Nukkumaanmeno aika on kuitenkin kohtuullinen verrattuna moneen muuhun. Teini on siisti - moni muu ei ole. Syömättömyys ja nirsous ovat asia, joihin pitää puuttua vakavasti keskustellen ja nopeasti. Anoreksia tuntuu olevan yleisintä normaaleiden perheiden kilteillä tytöillä. Nyt on onneksi muodissa olla urheilullisen näköinen, ei laiha, joten se voi vedota teiniin. Urheilullinen ei voi olla, jos ei syö kunnolla. 

Noista läksyistä, miten on numeroiden laita? Oma poikani on ollut hyvä oppilas ja yllättäen yläasteella teki vähemmän läksyjä kuin alakoulun puolella, mutta numeroiden taso säilyi. Syykin selvisi: Ehti tehdä lähes kaiken tunnilla. Opettajat eivät anna osa läksyjä ollenkaan, kun eivät tee kuitenkaan, osa antaa niin vähän, että parhaimmisto ehtii tehdä ne tunneilla ja osalla menee aikaa rauhattomien rauhoittamiseen, sillä aika hyvät oppilaat tekevät läksyt. 

Vierailija
15/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:34"]

Ap:lla tuntuu asiat olevan kuitenkin hyvin. Teini taitaa olla kuitenkin aika kiltti, joka nyt vähän kapinoi. Nukkumaanmeno aika on kuitenkin kohtuullinen verrattuna moneen muuhun. Teini on siisti - moni muu ei ole. Syömättömyys ja nirsous ovat asia, joihin pitää puuttua vakavasti keskustellen ja nopeasti. Anoreksia tuntuu olevan yleisintä normaaleiden perheiden kilteillä tytöillä. Nyt on onneksi muodissa olla urheilullisen näköinen, ei laiha, joten se voi vedota teiniin. Urheilullinen ei voi olla, jos ei syö kunnolla. 

Noista läksyistä, miten on numeroiden laita? Oma poikani on ollut hyvä oppilas ja yllättäen yläasteella teki vähemmän läksyjä kuin alakoulun puolella, mutta numeroiden taso säilyi. Syykin selvisi: Ehti tehdä lähes kaiken tunnilla. Opettajat eivät anna osa läksyjä ollenkaan, kun eivät tee kuitenkaan, osa antaa niin vähän, että parhaimmisto ehtii tehdä ne tunneilla ja osalla menee aikaa rauhattomien rauhoittamiseen, sillä aika hyvät oppilaat tekevät läksyt. 

[/quote]

Niin, hyvinhän ne asiat ovat, mutta voisivat olla täydellisesti. Sitten olisin tyytyväinen. Täydellisiä äitejähän täällä palstalla on ja heiltä haluan neuvoja :)

ap

Vierailija
16/16 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri noin meillä on tehty ja teinien kanssa on päästy helpolla.

Noista läksyistä, joita joku ihmetteli miten 7v ne tekee, ainakin meillä kerrottiin jo 5v että se koulu on koululaisen työpaikka, jossa pitää tehdä työtä niinkuin aikuiset omissa töissä ja läksyt on osa työtä. Ja kun me aikuiset mennää mielellään töihin, useimmiten, niin lapsetkin menee innolla omaan työhönsä, useimmiten.

Aloita kasvatus vauvasta, niin ei tarvitse teiniä paljon kasvattaa.