Miksi lähes kaikkk arvioi kokoni suuremmaksi kuin oikeasti on?
Olen 161cm ja 55kg painava. Näkyvät vatsalihakset ja urheilullinen kroppa. Olen siis nainen ja 32v.
Käytän paidoissa xs-s kokoa ja housuissa 34/s.
Vaatemyyjät tarjoavat aina kokoa m/36?!? Kokeilen, koska oletan myyjien tietävän parhaiten. Joka kerta joudun pyytämään pienempää kun housut roikkuu takapuolesta ja paidat näyttää muuten reilulta.
Mistä tämä johtuu? Mikä tekee ihmisestä lihavamman näköisen kuin oikeasti on? Tiedän että on ihmisiä joilla menee juuri toisinpäin, eli näyttää laihemmalta kuin oikeasti on. Minulla kävi huono tuuri kropan suhteen 😔
Kommentit (17)
Ööö kirjoitti:
Mitä väliä?
On väliä, kun yritän pitää kropan timminä ja sirona niin minut nähdäänkin mediumina. Kyllä se tuntuu vähän kurjalta....vaikka m onkin keskikokoa.
Onko sulla isot rinnat? Ne tekee ihmisen lihavammaksi kuin on. Ja jos myyjät on pitempiä kuin sinä niin ylhäältä katsottuna sinä leviät horisonttiin. Näytät lihavammalta kuin olet. Lisäksi 55kg/161cm sinä et ole kovin pienikokoinen vaan pyöreähkö.
Oletko rintava? Monet hyvinkin hoikat rintavat naiset näyttävät isommilta mitä todellisuudessa ovat.
Itse en ole rintava, mutta voin lohdutukseksi kertoa, että mies siivosi tuossa vaatekaappiaan ja kauppasi minulle sieltä yhtä huppariaan, joka oli jäänyt hänelle liian isoksi laihtumisen myötä. Huppari oli kokoa xxl ja itse olen 166cm/60 kg. Että näin :)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla isot rinnat? Ne tekee ihmisen lihavammaksi kuin on. Ja jos myyjät on pitempiä kuin sinä niin ylhäältä katsottuna sinä leviät horisonttiin. Näytät lihavammalta kuin olet. Lisäksi 55kg/161cm sinä et ole kovin pienikokoinen vaan pyöreähkö.
Pienet a-kupin rinnat on. Missään ei ole ekstraa tai mistä ottaa kiinni, mutta jos sanot että olen pyöreähkö niin varmaan sitten olen. Joka tapauksessa m koko on minulle suuri. Haluaisin tietää vain mikä tekee jostain ihmisestä isomman näköisen. Minulla se ei siis ole isot rinnat, iso peppu, isot luut yms.
Etkö osaa itse ottaa sovitettavia vaatteita hyllyltä tai rekistä? Ja jos käytät myyjää apuna, niin etkö voi saman tien ilmoittaa kokoasi? ”Haluaisin sovittaa tätä. Onko teillä tätä XS-kokoisena?”
Urheilullinen kroppa on ylväs ja voi näyttää siksi isommalta kuin esim laihaläski.
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa itse ottaa sovitettavia vaatteita hyllyltä tai rekistä? Ja jos käytät myyjää apuna, niin etkö voi saman tien ilmoittaa kokoasi? ”Haluaisin sovittaa tätä. Onko teillä tätä XS-kokoisena?”
No sanonkin aina näin. Että käytän yleensä koko xs, olisiko sitä. Siihen sanovat että koko m olisi sinulle varmasti hyvä. No ei ole...en vain jaksa alkaa inttämään ja mielummin näytän sen.
Tekeehän ne lihaksetkin aika tanakan näköiseksi. Oikeasti hoikalla ei sitä lihaa ole hirveästi luun päällä.
Kokosi 161cm ja 55kg on tanakka. Joskus naiset vain sokastuvat koolleen. Mutta tosiaan olet jo 32v niin ei sinun tarvitsekaan olla xs koossa.
Itselläni on ns. babyface, onko sinulla?
Tai jos olet harteikas? Voit silti olla hyvin hoikka.
Eihän sillä ole väliä mitä muut luulee, se on vaan luuloa. Oikea koko on faktaa ja senttejä.
Kyllä on kauhea ongelma ap:lla! Kuinka sinä selviät tuon kanssa?
En tiedä, mutta minut arvioidaan 5cm pidemmäksi kuin mitä olen. Käytän ihan tavallisia lenkkareita ja matalapohjaisia kenkiä. Mutta silti minun ajatellaan olevan aina se sama 5cm pidempi mitä todellisuudessa ole, joten korkokengistä ei ole kyse. Eikä hiuksista, koska nekin on aika päätä pitkin.
Joskus painon kohdalla ihmiset saattavat toiveajatella olevansa samannäköisiä. Joten ehkä se 36 koon myyjä, toivoo olevansa yhtä pienen näköinen kuin sinä ja toivovansa, että olet sitten sitä kokoa 36, mitä hänkin on.
Et voi mitään sille, miten muut näkevät sinut.
Mutta eikö se hivele mieltäsi, kun kaupassa myyjä tuo pari numeroa liian suuren vaatteen ja voit juoksuttaa häntä hakemaan pienempää kokoa?
161/55 ei valitettavasti ole siro vaikka on vertaillessa pienehkö. Lyhyillä se vaan menee niin, että pitää olla hyvin pieni, että näyttää sopusuhtaiselta ja sorjalta, painoindeksikin lasketaan lyhyillä erilailla kuin pidemmillä. Itse näytän XS-kokoiselta alle 50-kiloisena ja olen samapituinen kuin ap. 55 olen painanut heti raskauksien jälkeen ja silloin näytin kyllä ihan mediumilta, en mitenkään erityispieneltä.
Ehkä kyse on tyköistuvuudesta. Sinä tykkäät tiukemmista vaatteista kuin nuo myyjät.
Vaatekoko riippuu mitoista, ei painosta. Jos kerrot rinnan-, vyötärön-, ja lantionympäryksesi, niin voin kertoa kokosi.
T. Ompelija.
Mitä väliä?