Kanin / marsun omistajia, ominaishajusta
Minulla oli lapsena ja nuorena useita kaneja ja marsuja. Sieltä on lähtöisin mielikuva, että eläimet itsessään haisevat jonkin verran. Pitääkö tämä paikkansa vai onko tuo mielikuva likaisista häkeistä peräisin? Mielestäni hajua oli vaikka varsinkin isompana yritin pitää häkit puhtaina siivoamalla usein ja pitämällä erillistä "hiekkalaatikkoa".
Tätini kauhisteli eräänä päivänä tyttärensä luona olevaa kanin hajua, jota serkkuni itse ei ilmeisesti huomaa. Muut varmaan aistivatkin nämä paremmin, eläimen omistajat turtuvat samalla tavalla kun vaikka tupakoitsijat. Itse esimerkiksi kyllä haistan koirakodissa koiran tuoksun kun en ole koirien kanssa paljon tekemisissä. En vaan tunne ketään, jolla jyrsijöitä olisi, serkkukin asuu kaukana joten en pääse nuuskimaan miten asia on :)
Olen haaveillut pupun tai marsun ottamisesta, tämä hajuasia vaan hieman mietityttää.
Kommentit (12)
Kiitos! Heinän tuoksua voisin ottaa kotiini jopa ilman eläintä ja varsinkin sitä pupujen ruoan tuoksua. Eli taitaa mennä omaan piikkiin (häkit + laiskuus sitten kuitenkin) tai kuvitteluun tuo haju. Hienoa, haave taitaa konkretisoitua lähiaikoina. Ap
Meillä on ollut marsuja, joiden jälkeen hankittiin kani. Kanin jäljiltä asunto haisi, mutta itse siihen ei juuri kiinnittänyt huomiota kuin ollessa kotoa pois vähän aikaa. Marsut ovat aika lailla hajuttomia. Kaninhäkkiä siivottiin joka toinen tai kolmas päivä juuri sen hajun takia, mutta kyllä silloin silti oli jatkuva haju.
Ei puhtaana pidetty marsu meilläkään muuten haise kuin sen heinän muodossa, joka ottaa mun nenään aikaajoin ärsyttävänä :) Siis se marsu itsessään ei juurikaan haise, vähän tietenkin, mutta niinhän ihminenkin.
Poikamarsut haisevat enemmän kuin tytöt. Meillä oli jokin vuosi sitten marsuja, en tykännyt hajusta.
Ap kiittää myös muita vastauksista. Ilmeisesti ei ihan fretin tasoa haisu ole, joten kyllä pupu tai pari saattaa kesällä loikkia meille. En kyllä frettiä ole päässyt haistelemaan, kuullut vaan jotta se on aikasta tujua aromia :). Muuten kyllä frettikin kiehtoisi.
Itse olen vähän herkkä hajujen suhteen ja suorastaan vainoharhainen toisinaan, että haiseeko vaatteet jollekin omituiselle.
Tuo heinän tuoksu muutes on hauska, toiset ei voi sietää ja minusta se tuoksuu todella ihanalle. Itselläni tulee varmaan mielleyhtymä lapsuudesta ja leikeistä ensimmäisen kanin kanssa, olin viiden vanha kun sen sain.
Joissakin kyläpaikoissa on ollut kaneja ja en muista, että missään olisi koskaan haissut. Kai se haju tulee siitä, jos ei pidä häkkiä puhtaana.
Minulla on ollut joskus kaneja, silloin en haistanut kuin heinän. Häkistä putsasin päivittäin pissalaatikon (käytin muuten pissalaatikossa kissanhiekkaa, joka imee hajut).
Nykyisin haistan, jos sisällä on jollakulla kani, varsinkin purukuivituksella. Semmoinen kevyt pissanhaju. mutta ei se vaatteisiin esimerkiksi tartu.
Meillä on kaksi marsua, ei ne marsut itsessään millekään haise (vaikkakuinka nuuskisi turkkia). Häkki haisee jos sitä ei putsaa. Meillä on pissanurkassa vielä alla puupohjaista kissanhiekkapellettiuä joka imee hajuja tehokkaasti. Lähinnä heinä ja puru haisee (tuoksuu) jos jokin. Kaneista samat kokemukset.
Koira- ja kissakodit löyhkää aina ja niiden omistajat myös. Kanien ja jyrsijöiden häkki vain läheltä, jos ei sitä pidetä puhtaana.
Meillä kaksi urosmarsua, ja kyllä ainakin toinen marsuista itsessäänkin haisee. Toisen rasvarauhanen erittää ihan reilusti ja siitä tulee hajua. Myös pissa haisee välillä jo pari päivää häkin siivoamisen jälkeen.
Minulla oli pitkään marsuja, eivätkä eläimet itsessään juuri haisseet, urosmarsut ehkä ihan vähän (muttei mitenkään niin, että asunto olisi haissut, ainoastaan sylissä pitäessä huomasi). Häkki sen sijaan haisee, jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein, samoin heinistä tulee sellainen heinän tuoksu.
Meillä on kani, eikä mielestäni kyllä kani itsessään haise millekään, häkissä saattaa tuoksua heinä ja tietysto haista pissa, mutta pitämällä häkin puhtaana välttyy kyllä hajuilta. Olen kysynyt joskus meillä käyviltä vierailta että "haiseeko meillä kani", mutta kaikki ovat kovasti väittäneet ettei haise yhtään.
Eräällä ystävällänion myös kani, eikä kyllä haise heilläkään.