Mitä lapsesi vei koulun/pk:n/kerhon vappunyyttäreihin?
Huomioitko mahdolliset ruokarajoitteet jotenkin?
Kommentit (31)
Ei kaikkia voikkaan mitenkään ottaa huomioon, mutta mielestäni on kiva jos tietää, jonkun lapsen allergian ja ottaa sen huomioon. Ja nyyttereissä ainakin jokainen voi tuoda sitä mikä itselleen sopii :)
Tottakai jokainen voi jonkun asian ottaa huomioon. Vaikka sen vehnäallergian, joka on oman lapsen kaveripiirissä. Mutta ihan älytöntä olettaakaan, että jokainen ottaisi kaikkien allergiat/ruokavaliot ja tykkäämiset huomioon.
Ison pussin juustosnackseja ja puolitoista litraa limpparia. Allergioiden miettiminen ei ole minun asiani, jokainen tuokoon jotain ainakin itselleen sopivaa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 10:48"]
17 jos nyt vielä väännetään, niin kaksi joo, mut ne oli ne ainoat, jotka olivat miettineet kaiken mahdollisen allergian. Eli jos kaikki miettisivät, niin lopputulos olisi se 30 kertaa mehujää.
Muuten ei kenenkän lapseni ryhmässä ole sattunut koskaan sellaista, että kaikki 30+ lasta olis tuonut samaa. Eikä kyllä millään todennäköisyydellä niin tapahdu, paitsi jos kaikki tosiaan tuovat sitä yhtä ainoaa tuotetta, joka sopii varmasti kaikille.
Ja normaalistihan jokainen vielä puhelee parin kolmen parhaan kaverin vanhempien kanssa, ettei osteta ihan samaa. Eli norminyyttäreissä tulee väkisinkin kaikille jotain. Vain todella pahasti allergiset joutuvat tyytymään ehkä pelkästään siihen omaan tuomiseensa.
Eli väittäisin edelleen lopputuloksen olevan parempi, jos jokainen vanhempi ei huolehtisi kaikkia mahdollisia allergioita/allergiamahdollisuuksia nyyttärieväitä ostaessaan. Pahasti ruokarajoitteiset ovat varmasti tottuneet jo siihen, että aina eivät saa kaikkea samaa kuin muut.
[/quote]
Siis sä et tosiaankaan keksi itse mitään muuta kuin ne mehujäät? Ja toinen mehujäistä puhunuthan sanoi valinneensa mehujäätä jaettavaksi synttäriherkuksi, ei nyyttäreihin.
Ja katos kun ne "pahasti ruokarajoitteiset" varmaan voivat ilahtua siitä, että joskus joku tuo sellaistakin, jota hekin voivat syödä. :)
No en keksi muuta kuin ne jonkun mainitsemat mehujäät. En ole edes nähnyt vaivaa yrittääkseni keksiä gluteenitonta, viljatonta, maidotonta, liivatteetonta, sitrushedelmätöntä, laktoositonta, soijatonta, pähkinätöntä, mausteetonta jne. Kun en edes ole ottanut selvää, mitä kaikkea allergioita voi olla. Lisäksi on muut ruokarajoitteet
No en keksi muuta kuin ne jonkun mainitsemat mehujäät. En ole edes nähnyt vaivaa yrittääkseni keksiä gluteenitonta, viljatonta, maidotonta, liivatteetonta, sitrushedelmätöntä, laktoositonta, soijatonta, pähkinätöntä, mausteetonta jne. Kun en edes ole ottanut selvää, mitä kaikkea allergioita voi olla. Lisäksi on muut ruokarajoitteet
En tajua miks jollekin on niin iso ongelma jos jotkut haluaa yrittää keksiä semmosta mikä sopis ainakin mahdollisimman monelle. Ei kukaan ole edelleenkään täällä vaatinut että kaikki ajattelee kaikkia/kaikkea. Ei tarvii hikeentyä. :) Vieköön lapsesi nyyttäreihin mitä vie. Sehän on nyyttärien idis, jokaiselle jotakin.
Samalla nyyttärien olis kuitenkin tarkoitus toimia vastavuoroisuusperiaatteella, että jokaselle tosiaan ois jotain muutaki ku vaan ne omat tuomiset. Silloinhan ne ei ole nyyttärit vaan eväiden syömistä, sillä erotuksella että muut juhliin osallistujat voi syödä erityisruokavalioisen lapsen eväitä.
Harvalla ihmisellä on noita kaikkia mainitsemiasi rajoitteita, siispä todennäköisesti nyyttäreistä löytyy joka tapauksessa ainakin 2-3 juttua jokaiselle mitä voi syödä. Mutta silloin jos kyse ei ole nyyttäreistä vaan vaikkapa synttäreistä, kuten mehujäiden yhteydessä mainittiin, on mun mielestä vähän kyseenalaista olla huomioimatta muiden ruokavaliota. Silloin kun valitaan yksi juttu jota tarjotaan kaikille, on ihan perusteltua viedä sellaista mitä kaikki tiettävästi voivat syödä.
Aivan, eli tätä olen monessa viestissäni ainakin minä sanonut, että ei tarvitse kaikkien tuomisien sopia ihan jokaiseen ruokavalioon. Eli joitain tietämiään voi ottaa huomioon, mutta meillä kun lapset ovat olleet ekan kerran eskarissa ko. tilanteessa ja molempien ryhmissä reilusti yli 30 lasta, niin ei voi edes saada selville kaikkia mahdollisia rajoitteita.
Minun tyttö, kun oli pahasti allerginen, niin en todellakaan odottanut, että jonkun olisi pitänyt miettiä mitä HÄN voi syödä. Kyllä se oli minun asiani laittaa hänelle matkaan semmoista, mitä sai ottaa ja mistä tykkäsi. Synttäreillekin meni aina omin eväin, eikä se ollut meille ongelma.
ja miten kukaan moniallergisen vanhempi uskaltaa edes luottaa siihen, että voit sitten ottaa jokaisen sellaisen lapsen tuomisia, joista tuoja sanoo, että sopii kaikille. Huh, huh. Voi tulla hengenvaaralliset nyyttärit
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 09:39"]
Mehujäitä meilläkin. Lapsen ryhmässä on monenlaisia ruokavalioita, ja lapsi itsekin tietää ettei kaveri voi syödä kananmunaa eikä toinen laktoosia. Sen perusteella päädyttiin mehujäihin - ne sopivat useimmille. Ville Vallaton -paketissa on vielä kahdenlaisia, mansikkaa ja päärynää, joten mansikka-allergisillekin passaa.
[/quote]
Noh, mun lapsi oli pienenä allerginen sekä mansikalle että päärynälle. Eli ei kaikkia ruokavalioita aina voi ottaa huomioon.