Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöystävä väitti että tirripaisti on tehty pikkulinnuista

Vierailija
06.07.2020 |

Miten voi olla niin tyhmä nainen? Parikymppinen tyttöystäväni luuli, että tirripaisti on tehty pikkulinnuista. Kun kuulemma tirri kuulostaa pikkulinnun nimeltä!

Kyllä vanhempani nauroivat hänelle viikonloppuna.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirri on lintu, by Oiva Toikka, Iittala.

Minunkin mielestäni tirripaisti on paistettua pekonia, mutta netistä löytyy ohje, että se laitetaan uuniin hautumaan eli olisi kuten karjalanpaisti.

Vierailija
42/84 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirripaisti = PAISTETTUA PEKONIA.

Ja keski-suomessa ja pohjanmaan eteläosissa käytetty nimitys. Sisältö voi olla siankylkeä tai pekonisiivua mutta se vaan paistetaan pannulla.

Apn perhe on varsinaisia gastronomian kukkasia.

Höpö höpö..... Sian niskaa se on jota paistamisen jälkeen haudutetaan tuntikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää millenniaalihupakot ei osaa tehdä veripalttuakaan.

Vierailija
44/84 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirrit tarkoittavat pieniä lintuja.

Vierailija
45/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää millenniaalihupakot ei osaa tehdä veripalttuakaan.

Kunnon veripalttu olis pitkästä aikaa maittavaa! Tirripaisti on kans hyvää, jos se on hyvin tehty!

Vierailija
46/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirripaisti = PAISTETTUA PEKONIA.

Ja keski-suomessa ja pohjanmaan eteläosissa käytetty nimitys. Sisältö voi olla siankylkeä tai pekonisiivua mutta se vaan paistetaan pannulla.

Apn perhe on varsinaisia gastronomian kukkasia.

Höpö höpö..... Sian niskaa se on jota paistamisen jälkeen haudutetaan tuntikausia.

Savolaisen äitini mukaan se on lähinnä paistettua pekonia, nimemomaan pikaruoka, kun ei ole aikaa haudutella.

Olen syönyt, mutta en laittanut.

Vierailija
47/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole syönyt läskisoosia 1930-luvun jälkeen. Sitä syötiin maaseudulla, kun vaarini oli lapsi eli 1920-luvulla. Esimerkiksi itse en ole koskaan saanut sitä missään lapsenakaan, en ole koskaan eläessäni syönyt läskisoosia. Kuuluu pula-ajan ruokiin, saman kuin korvikekahvi ja silakat aamupalaksi. Tirri-termin kuulin nyt tässä ensimmäistä kertaa.

Kahvinkorvike kai liittyy 2. maailmansodan jälkeiseen aikaan. Se on muuten terveellistä ja nykyään myydään terveyskaupoissa. Siis sikurinjuuresta ja viljasta paahdettu.

Läskisoosia olen lapsena joutunut syömään jopa koulussa 1970-luvulla.

Tirripaistin tunnen nimeltä, mutta en ole varma, olenko koskaan syönyt.

Vierailija
48/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole syönyt läskisoosia 1930-luvun jälkeen. Sitä syötiin maaseudulla, kun vaarini oli lapsi eli 1920-luvulla. Esimerkiksi itse en ole koskaan saanut sitä missään lapsenakaan, en ole koskaan eläessäni syönyt läskisoosia. Kuuluu pula-ajan ruokiin, saman kuin korvikekahvi ja silakat aamupalaksi. Tirri-termin kuulin nyt tässä ensimmäistä kertaa.

Kahvinkorvike kai liittyy 2. maailmansodan jälkeiseen aikaan. Se on muuten terveellistä ja nykyään myydään terveyskaupoissa. Siis sikurinjuuresta ja viljasta paahdettu.

Läskisoosia olen lapsena joutunut syömään jopa koulussa 1970-luvulla.

Tirripaistin tunnen nimeltä, mutta en ole varma, olenko koskaan syönyt.

Pakko vielä lisätä, että 1980-luvulla eräässä pääkaupunkiseudun opiskelijaruokalassa oli tarjolla kiinalaista possupataa. Läskisoosiin oli lisätty pakasteherneitä.

Vierailija
49/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Täällä päin (Lappi Länsiraja) tirri tarkoittaa miesten sukupuolielintä. Enpä ole ikinä tuomoisesta ruuasta kuullut :D

Onko tuo oikeasti ruoka vai trollaatteko vaan. Taidanpa googlata.. jos uskallan.

Meillä, Savon ja Pohjanmaan rajalla, tirripaisti on ihan oikea ruoka. 

Vierailija
50/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä murrealuettani tarkkaan, satakuntalais-karjalainen tamperelaisella twistillä. Mutta tirripaistista puhunut karjalaisappeni sai tosiaan tyrskähdyksen aikaan. Minulle tirri on nimenomaan pienenlainen lintu. Tirriäinen taas lapsesta käytetty ilmaus, herttainen sellainen.

Vierailija
51/84 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh! Itse en ole ikinä kuullut tirripaistista, mutta kuulostaa omaankin korvaan linnulta :D Ehkä juuri tuon Toikan lintujen takia.

Vierailija
52/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä treffinaiselle tirripaistia kun tulee luokseni ekaa kertaa. Tirripaista, kossua ja sitten pannaan ja kunnolla.

Vierailija
53/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä teki meillä aikoinaan tirripaistia, Satakunnassa. ei se kyllä mitään herkkua ollut, mutta pakko oli syödä. Pitkään haudutettua possua ja läskiä. 

Vierailija
54/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty tirripaisti on herkkua.  Läski on siinä rapsakkaa.  Lapsena syötiin usein, itse en ole tehnyt.   terv kaupunkilaistunut savolainen

Vierailija
55/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä! Täällä päin (Lappi Länsiraja) tirri tarkoittaa miesten sukupuolielintä. Enpä ole ikinä tuomoisesta ruuasta kuullut :D

Onko tuo oikeasti ruoka vai trollaatteko vaan. Taidanpa googlata.. jos uskallan.

Taitaa olla Itä-Suomen perinneherkkuja tirripaisti.

Ainakaan Kainuussa syntyneenä en ole koskaan kuullutkaan. 

Vierailija
56/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirri kyllä kuulostaakin pikkulinnulta.

Yhtä hyvin voisi tehdä Mustin kyljyksiä.

Vierailija
57/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap perheineen on juntteja, kun eivät tajua, että eri murrealueilta tuleville voi sama sana tarkoittaa eri asiaa. Täälläkin aika monet eri puolilta Suomea kotoisin olevat mieltää tirrin linnuksi. Itsekin länsilappilaisena pidän tirriä pienenä lintuna.

Vierailija
58/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirripaisti on ihanaa perunamuusin kanssa. Ja ruoka muuttuu kalapaistiksi kun joukkoon lisätään esim. muikkuja tai madetta.

Vierailija
59/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PerusS kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorille naisille ei olis vaikka vuoden emäntäkoulu pahasta. Pojat armeijaan ja tytöt emäntäkouluun oppimaan ruoanlaittoa ja kodinhoitoa.

Juuri niin! Isänmaa tarvitsee vahvoja ja osaavia naisia. Miehet armeijaan oppimaan taistelutaitoja. Lapset isän maalliseen kerhoon heti päiväkoti-ikäisenä.

Niin ketä vastaan tässä pitäis varta vasiten ruveta taistelemaan? Onko ruoanlaittotaito ainoa asia mikä naisen tulee osata? Olen jo aika vanha, 70 -luvulla syntynyt, mutta jo mun äidin sukupolvelta vaadittiin muutakin kun ruoanlaittotaitoa jos nyt niinkuin yleistä mielipidettä meinataan...

Minä kun luulin ihmisen olevan vahva ja osaava silloin kun hän saa olla omalla paikallaan eikä mihinkään stereotyyppisen muottiin tungettuna.

Vallitseva koronatilanne osoittaa että emme voi olla vain valtioita yksinään. Siinä missä ihmiset tarvitsevat toisiaan, myös valtioiden tehtävä on kantaa vastuu maailman menosta.

Vierailija
60/84 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on jos tirripaisti on tehty pienistä linnun tirriäisistä.