Raskausmyrkytyksestä toipuminen
Jääkö raskausmyrkytyksestä jotain jälkitautia vai toipuuko siitä kuinka pian? Jääkö verenpaineet koholle tai muuta vaivaa? En oikein ole löytänyt tietoa tästä, ainoastaan sen, että voi uusiutua seuraavassa raskaudessa ja altistaa sydäntaudeille.Milloin on syytä huolestua?
Kommentit (15)
Mulla oli korkeat verenpaineet viikon verran ja sain vielä kotiinkin verenpainelääkkeet, mutta sitten paineet laski eikä ole uudelleen nousseet. Mä olin tiputuksessa pari päivää synnytyksen jälkeen. Myrkytyksestä johtunut maksakipu katosi synnytykseen(leikkaukseen).
Puoli vuotta synntyksestä ja valkuaiset koholla. En tiedä, kuinka käy.
mulla paheni heti sektion (rv 31) jälkeen reippaaseen tahtiin. Lykättiin reilusti diapamia ja muuta ettei tulisi kramppia. Pari päivää meni horteessa ja olin tosi huonossa kunnossa. Verenpainetta mitattiin 10 min. välein. Toipuminen kesti kauan, useita viikkoja. Sain myös kotiin verenpainelääkkeet.
2 viikkoa olin sairaalassa myrkytyksen jälkeen.
Sektio viikolla 29, sen jälkeen kaksi viikkoa sairaalassa. Verenpainetta mitattiin ekat päivät 10 minuutin välein, sen jälkeen useita kertoja päivässä. Verenpainelääkitys vielä kuukausia kotona, ja verenpaineen seuranta varmaan vuoden ajan.
Tuo nyt on ihan puppua että ei uusiutuisi jos mies vaihtuu, vaan päinvastoin miehen vaihtuminen lisää riskiä sairastua uudestaan.
Itselläni mies pysyi samana ja ei uusinut.
Sairastuminen ei muuten nosta vain omaa sydänsairausriskiä, vaan myös sen syntyvän lapsen. :( Sensuuntaisia tutkimuksia olen lukenut.
Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa tutkittiin viime vuonna, että niillä lapsilla, joiden äideillä oli odotusaikana verenpaine koholla, oli heikompi päättelykyky läpi elämän. En ole kaivanut tutkimusta esille joten en tied kuinka suuri vaikutus tällä tutkittiin olevan.
Että ei oo raskausmyrkytys ihan pikkujuttu tai pelkällä toipumisella ohi.
Siitä toipuu heti kun raskaus on päättynyt. Uusiutuu kyllä helposti seuraavissa raskauksissa.
Luin joltain sivustolta, että raskausmyrkytys voi tulla synnytyksen jälkeenkin. Tai pahentua. Onko se mahdollista?
Uusiutuu joskus, mut vähemmän jos mies on vaihtunut :D. Minulle ei jäänyt mitään ongelmia HELLP syndroomasta, vaan loppui synnytykseen.
Muakin tuo on vaivannut. N vuosi synnytyksesta olin testeissa, kreattini ok silloin ok, eli asia olisi kunnossa?
Mulla on ollut kolme raskautta ja kolme myrkytystä. Kolmannen jälkeen verenpaine ei enää koskaan (synnytyksestä on kohta 11 vuotta) laskenut entisiin lukemiin, vaan on ollut jonkin verran koholla. Sitä on vaan säännöllisesti seurattu.
Ei kun just päinvastoin: riski on suurempi, jos mies vaihtuu. Raskausmyrkytys liittynee jotenkin vieraisiin perintötekijöihin naisen elimistössä, ja siksi saman miehen kanssa elimistö on jo "tottunut" niihin, eikä myrkytys niin helposti tule uudestaan. Tosin se voi tulla vaikka olisi saman miehen kanssa tehnyt useammankin lapsen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 22:47"]
Luin joltain sivustolta, että raskausmyrkytys voi tulla synnytyksen jälkeenkin. Tai pahentua. Onko se mahdollista?
[/quote]
Ei kun just päinvastoin: riski on suurempi, jos mies vaihtuu. Raskausmyrkytys liittynee jotenkin vieraisiin perintötekijöihin naisen elimistössä, ja siksi saman miehen kanssa elimistö on jo "tottunut" niihin, eikä myrkytys niin helposti tule uudestaan. Tosin se voi tulla vaikka olisi saman miehen kanssa tehnyt useammankin lapsen.
[/quote]
Heips, minulla oli todella paha raskausmyrkytys 2007, jota ei huomattu kuin viime metreillä. Vanha lääkäri hoiti ensin pissatulehduksena, vaikka sanoin ettei ollut pissatulehduksen oireita lainkaan. Harmittelin jälkikäteen että miksi en ollut itse hereillä paremmin. Ihmettelin kotona jalkojen turvotusta ja näköhäiriöitä, mutta olo oli huono ja jotenkin en vaan jaksanut lähteä lääkäriin!! Kävin Roomassakin ja ajattelin että reissuväsymystä se outo olo. Ja tais juuri niillä paikkeilla jäädä yksi neuvolakäynti välistä. Harmi!! Jokatapauksessa pikku prinsessa syntyi 2 päivää raskaumyrkytyksen toteamisesta käynnistyksellä, ehdin kouristella yhden kerran siinä ennen synnytystä. Makasin tipassa (magnesium) leikkaussalissa kolme päivää ja olin aivan todella väsynyt ja olo oli huono. Jouduin viipymään sairaalassa 2,5 viikkoa synnytyksen jälkeen, kun raskausmyrkytys ei meinannut ottaa laantuakseen. Vissiin munuaiset päästi kaiken läpi!!
[/quote]
Mulle tuli hellp-oireyhtymä synnytyksen jälkeen. Meni ohi parissa päivässä itsestään. Varmuuden vuoksi oli ekana päivänä tippa suonessa, jos olisi pitänyt antaa lääkettä nopeasti.