Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyörävarkaat tekevät pyöräilystä mahdotonta muuten kuin urheiluna

Vierailija
06.07.2020 |

Pyörävarkauksista on huomattavaa haittaa yhteiskunnalle, joten miksei näitä voi rangaista kunnolla? Laitetaan vaikka 10 vuotta linnaa.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungille on ikävä kuljettaa monta lukkoa ja vielä löytää pyörälle jokin kiinteä kiinnityspaikka. Olen mennyt sitten julkisilla mieluummin, mutta kun pyörän huolto maksoi paljon niin pitäisi sitä sitten pyöräillä junan/bussin sijasta.

Kunnon kettinki, etupyöristä takapyöriin asti ja rungosta kiinni kunnon lukolla. Ei tämäkään takuuvarma ole, mutta aiheuttaa niin paljon vaivaa varkaille, ettei heti lähde. Prätkälukoissa on myös hyviä.

Nimenomaan EI kettinki vaan joku kunnollinen U-lukko esim. Kryptonite. Ne ketjut menevät helposti poikki ellei ole joku ihan järjetön 20 kg painava ketju.

Vierailija
22/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkeatasoiset sekä u-lukko, että taittolukko, niin luulisi pyörän kuin pyörän pysyvän. Kunhan on vain joku kiinteä kaide tms. mihin kiinnittää.

Pyörästä voi silti irrottaa vaikka mitä yleensä pelkällä 5/6 mm kuusiokololla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ajaa rupupyörällä, se ei kelpaa. 

Kyllä kelpaa. Varsinkin keräisin kun persaukiset ei jaksa kävellä kotiin ja rahat ei riitä taksimatkaan, niin pöllivät helpoiten saatavilla olevan polkupyörän.

Kyllä sen rupupyöränkin saa lukita u-lukolla rakenteisiin.

Vierailija
24/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuka ostaa noita varastettuja pyöriä vai meneekö ne kaikki rajan toiselle puolen?

Ne minnekään rajan taakse me mene. Pyörävarkauksia tekevät tavalliset suomalaiset pällit koska ketään ei kiinnosta. Ei mitään riskiä jäädä kiinni vaikka pöllisi ammattimaisesti. Jengi varastaa myös huvin vuoksi ja ilkivallan takia. Poliisilaitos käärii vielä lopuksi rahat niistä harvoista löydetyistä pyöristä jotka huutokaupataan. Ainoa keino muuttaa tilannetta on että varkauksiin suhtauduttaisiin varkautena. Mitä muuta saa varastaa tonnien edestä niin että vain kohautetaan olkapäätä? Veljeltäni mm. varastettiin kahden vuoden sisään kuusi pyörää. Vakuutuksesta saa vain hiluja takaisin vaikka olisin todistetusti köyttänyt kettingillä kiinni. Kyse on väliinpitämättömyydestä joka tasolla

Vierailija
25/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungille on ikävä kuljettaa monta lukkoa ja vielä löytää pyörälle jokin kiinteä kiinnityspaikka. Olen mennyt sitten julkisilla mieluummin, mutta kun pyörän huolto maksoi paljon niin pitäisi sitä sitten pyöräillä junan/bussin sijasta.

Paljon parjattu sähköpotkulauta on kaikista kätevin, koska sen voi yleensä taittaa kasaan ja kantaa vaikka omalle työpisteelle.

Juuri näin. Itse harrastan pyöräilyä urheiluna, mutta olen mennyt töihin yleensä omalla sähköpotkulaudalla. Maailman paras keksintö. Viime talvenakin pystyi ajelemaan yllättävän paljon.

Vierailija
26/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kaupunkipyörää. Ei riskiä että varastetaan.

Vierailija
27/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon parjattu sähköpotkulauta on kaikista kätevin, koska sen voi yleensä taittaa kasaan ja kantaa vaikka omalle työpisteelle.

Juuri näin. Itse harrastan pyöräilyä urheiluna, mutta olen mennyt töihin yleensä omalla sähköpotkulaudalla. Maailman paras keksintö. Viime talvenakin pystyi ajelemaan yllättävän paljon.

Siinä van jää se hyötyliikunta tekemättä.

Vierailija
28/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa hyötyliikuntaa, koska urheilen ihan riittävästi erikseen. Aika vähän bussissakin tulee hyötyliikuntaa.

Vierailija
29/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pyörässä kolme erilaista lukkoa. Kunnon u-lukko, vaijeri ja pyörässä kiinni oleva lukko.

Seurantalaitteet johkin rungon sisään. Jäis edes joskus joku kiinni. Vai oletteko koskaan kuulleet, että ois pyörävaras jäänyt kiinni?

Vierailija
30/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa sinne pyörän runkoon joku jäljityslaite, chipolo tai yepson. Karttasovellus kertoo mihin se on jätetty lojumaan.

Vierailija
31/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pyörässä kolme erilaista lukkoa. Kunnon u-lukko, vaijeri ja pyörässä kiinni oleva lukko.

Seurantalaitteet johkin rungon sisään. Jäis edes joskus joku kiinni. Vai oletteko koskaan kuulleet, että ois pyörävaras jäänyt kiinni?

Olen kuullut että jäänyt kiinni rysän päältä tai sitten on jäänyt kiinni kun on tehty kotietsintä muista syistä. On näistä välillä poliisin tiedotteissa.

Vierailija
32/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomessa rakenteellinen ongelma samalla tavalla kuin suojatierikokset. Niistäkään ei haluta rangaista kunnolla kuten monessa muussa maassa. Täällä ehkä otetaan vain kortti pois ja silti voi jatkaa ajamista ja jäädä kiinni 40 kertaa vuoden aikana kortitta ajosta (ei ole edes vitsi). Suomessa on auto on pyhä ja kaikki muu toissijaista.

Mikä on suojatierikos?

Vierailija
33/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 2 lukkoa joista toinen kunnon u-lukko. Pyörä kiinni kiinteiseen rakenteisiin. Paikan täytyy myös olla joku muu kuin pimeä kuja jossa ei liiku ohikulkijoita. Silti pyörän voi pölliä ja tietty satulat, kellot yms lähtee helposti mutta kyllä nämä toimenpiteet vähentävät riskiä.

Ja heti perään kerron että oma pyörä lähti kerrostalon pihalta. Se oli pitkään kadoksissa kunnes näin sen eräs päivä jollain pikkupojalla. Menin jututtamaan ja hän kertoi että isä antoi pyörän hänelle. Poliisit tuli paikalle ja veivät pyörän mukanaan, sovimme että tuon asemalle huoltokirjan jossa on rungon numero ylhäällä. Näin sain pyöräni takaisin. Harmitti kyllä pojan puolesta kun isänsä on pyörävaras. Kytät sanoivat ettei jutun nostaminen auta mitään kun tällä varkaalla on pahempiakin juttuja käynnissä. Niinpä jätin asian sikseen.

Vierailija
34/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta vaikka rangaistus olisi 20 vuotta linnaa kun poliisi ei tutki pyörävarkauksia. Menee priorisoinnissa alimpaan kastiin kun ei resursseja. Ihan itse poliisi on asian myöntänyt.

Vierailija
35/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa sinne pyörän runkoon joku jäljityslaite, chipolo tai yepson. Karttasovellus kertoo mihin se on jätetty lojumaan.

Sehän tuossa on hauskaa, että vaikka se seurantalaite näyttäisi, että pyörä on jonkun kotona niin sinne ei välttämättä saa edes poliisi mennä noin vaan. Tästä oli juttu jokin aikaa sitten.

Vierailija
36/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta vaikka rangaistus olisi 20 vuotta linnaa kun poliisi ei tutki pyörävarkauksia. Menee priorisoinnissa alimpaan kastiin kun ei resursseja. Ihan itse poliisi on asian myöntänyt.

Kyllä se silti saattaisi hiukan laittaa miettimään, että kannattaako varastaa pyörää.

Vierailija
37/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuka ostaa noita varastettuja pyöriä vai meneekö ne kaikki rajan toiselle puolen?

Kalliimmat pyörät saatetaan purkaa ja myydä osina, koska osatkin ovat suhteellisen arvokkaita.

Mutta kuka ostaa osan, joka on todennäköisesti varastettu? Luulisi siinä juuri hälytyskellojen soivan, jos yleensä joku harvinaista ja kallista osaa myy.

Vierailija
38/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos omaan pyörään omassa pihassa vetäisi sähköpaimenella virran?

Vaikea varastaa, kun saa sähköiskuja.

Kun tarvitsee itse, niin nappaa vain töpselin irti sisällä.

Vierailija
39/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomessa rakenteellinen ongelma samalla tavalla kuin suojatierikokset. Niistäkään ei haluta rangaista kunnolla kuten monessa muussa maassa. Täällä ehkä otetaan vain kortti pois ja silti voi jatkaa ajamista ja jäädä kiinni 40 kertaa vuoden aikana kortitta ajosta (ei ole edes vitsi). Suomessa on auto on pyhä ja kaikki muu toissijaista.

Mikä on suojatierikos?

Mietipä sitä.

Vierailija
40/137 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se on elämää dorkemman näköistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi