Auttaisitko tutkimuskysymysten muotoilussa?
Raakaversioina olisi seuraavat, kaipanevat ehkä hiomista:
Miten elämäkerrassa kuvastuu 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun maalaiselämä? (maalaiselämä hiukan ongelmallinen termi, koska kirjoittaja oleilee myös kaupungeissa)
Miten elämäkerran kirjoittaja hankki elantonsa?
Millaisia elämänvaikeuksia pohdittu elämäkerrassa?
Renki-identiteetti?
Kommentit (47)
No eikös ala ja viitekehys ole poimittavissa mainitsemistani tutkimuskysymysten aihioista? ap
Ei minulle, koska olen eri alalla - olen kuitenkin kohtuullisen hyvin perehtynyt tutkimuksen tekemisen yleisiin periaatteisiin ja tieteenfilosofiaan, joten olisin ehkä voinut auttaa. No, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 17:39"]
No eikös ala ja viitekehys ole poimittavissa mainitsemistani tutkimuskysymysten aihioista? ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 16:05"]
Mikä on tutkimuksesi ala ja teoreettinen viitekehys?
[/quote]
ap ei ole suostunut sitä kertomaan, ehkä me vielä löydämme ne yhdessä hänelle
[/quote]
Ei, koska et mainitse edes mitä teorioita "tutkimuksessasi" käytät. Kai osaat kertoa, kenen/keiden ajatuksiin ja käsitteistöön tukeudut?
No sanotaanko näin, että laadullinen tutkimus, historia, kulttuurihistoria, kerronnallinen tutkimusote, elämäkerta, elämäkerta-analyysi. ap
mitä hemmettiä tää on, joka päivä aaveella kysellään näistä tutkimuskysymyksistä ja -menetelmistä? onko tieteentekemisen taso suomessa todellakin tällä tolalla, että aavella tällaisia juttuja ratkotaan? mikä on oppilaitoksen ja ohjaajan rooli? mikä ihmeen pöytälaatikkotutkimus tästä oikein tulee? ei hyvää päivää.
No tottahan toki näistä voi keskustella, mutta se ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa tieteentekemisen tasosta Suomessa. Olen itse siis lisensiaatti ja julkaissut kansainvälisissä lehdissä. Sen vuoksi tuntuu kyllä todella erikoiselta, että joku kysyy apua tieteentekemiseen vauva-palstalta eikä käänny oman tiedeyhteisönsä puoleen. Oman alan ihmiset ovat asiantuntijoita, ja jos korkeatasoista tiedettä haluaa tehdä, niin silloin kannattaisi käyttää parhaita saatavilla olevia asiantuntijoita. Vauva-palstan asiantuntijaraati ei sitä mielestäni ole.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 16:05"]
Mikä on tutkimuksesi ala ja teoreettinen viitekehys?
[/quote]
ap ei ole suostunut sitä kertomaan, ehkä me vielä löydämme ne yhdessä hänelle