Auttaisitko tutkimuskysymysten muotoilussa?
Raakaversioina olisi seuraavat, kaipanevat ehkä hiomista:
Miten elämäkerrassa kuvastuu 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun maalaiselämä? (maalaiselämä hiukan ongelmallinen termi, koska kirjoittaja oleilee myös kaupungeissa)
Miten elämäkerran kirjoittaja hankki elantonsa?
Millaisia elämänvaikeuksia pohdittu elämäkerrassa?
Renki-identiteetti?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 20:37"]
45, Enpä vielä ole noin pitkälle pohtinut mainitsemiasi kysymyksiä, joten ei ole antaa selkeitä vastauksia. Kiitos sinulle mielenkiinnosta, mutta tästä ketjusta meni jo maku muutoin. ap
[/quote]
Mutta nuohan pitäisi määrittää ihan alkuvaiheessa. Ethän sä voi tutkimuskysymystä määritellä, ellei sulla ole vielä hajuakaan teoriasta!
Ei vitsit, mä en ikimaailmassa kehtaisi kysyä neuvoa joltain keskusteluapalstalta omaan graduuni liittyvistä kysymyksistä, enkä kyllä uskoisi saavanikaan kovin asiantuntevaa apua. Tieteenalaakaan en viitsi tässä paljastaa, mutta en ole humanisti :D
Kiva kun tarkastajat törmäävät sitten näihin ketjuihin.. En tosin tiedä miten paljon arvostelussa tehdään taustatyötä esim. plagioinnin havaitsemiseksi. Helpoin tapahan on kirjoittaa googleen tutkimuksessa esiintyvä käsitepari tai lause, joka on muuhun kirjoittajan tekstiin verrattuna jollain tapaa erilainen, "hienompi" tms.
En siis tarkoita että näin tehdään, mutta pienempiä harjoitustehtäviä tms. ainakin vähän seulotaan tällä tavoin.
Ap häipyy ja avaa uuden ketjun kun joku kysyy jotain fiksua, johon vastatakseen hänen pitäisi nähdä vaivaa, kuten nyt 45 teki (mulla kun oli yhtenä päivänä töissä tylsää, niin onnistuin tässä kahdesti).
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 20:37"]
45, Enpä vielä ole noin pitkälle pohtinut mainitsemiasi kysymyksiä, joten ei ole antaa selkeitä vastauksia. Kiitos sinulle mielenkiinnosta, mutta tästä ketjusta meni jo maku muutoin. ap
[/quote]
Häh, mitä ihmettä. Kai sun nyt täytyy kertoa taustoja vähän enemmän. Mistä me nyt voitais tietää, mitä sinä haluat tutkimuksessasi tutkia?
2, No minähän juuri luettelin mitä haluan tutkia eli tutkimuskysymykset. Mitä muuta haluat tietää? ap
Voi sinua suukkopupunen!
Ihan oikeasti, yritä saada oma ohjaaja, joka auttaa.
Ota ensin se renki-identiteetti eli tutkimuskysymyksesi on "Mistä tekijöistä koostui satakuntalainen (?) renki-identiteetti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa"
sitä täydentävät kysymykset
- Mitä elatusmahdollisuuksia kouluttamattomalla miehellä oli ko. aikana?
- Millainen oli maalaiskylän hierarkia, mikä oli rengin asema siinä?
- Millainen oli maalaistalo työyhteisönä
Muista, että ammatti-identiteetti vastaa kysymykseen "kuka olen keiden joukossa", joten sinunn tulee kuvata rengin lisäksi koko sitä yhteisöä, jossa hän toimii. Tämä siis muutenkin kuin päiväkirjan kautta.
Nythän sinä aliarvioit palstan kirjoittajia. ap
24=19
Kylläpä tulee kipakkaa vastausta aapeelta :)
ja joo, roikun täällä varmasti ihan liikaa, sitä en kiistä.
Kuulehan nyt, keskustelujen tarkoituksena lienee oppia toinen toisiltamme. Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes tieteentekijä. ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:02"]
19, Ettet vain itse vietä liikaa aikaa tällä palstalla, jos kerran moiseen seikkaan olet kiinnittäynyt huomiota? Ja kai minä nyt saan keskustella siitä aiheesta mistä haluan, kuten sinäkin. Mistä aiheesta itse teet aloituksia, jos saa kysyä? ap
[/quote]
Yleensä keskustelupalstoilla on tapana välttää turhia aloituksia eli uusia aloituksia aiheesta, josta on jo keskustelu. Mikset jatkanut siihen ensimmäiseen ketjuun, jonka teit aiheesta?
Vastaus kysymykseeni: Kun tekee mieli keskustella, käytän hakua (vauvapalstan rikkinäisen haun tapauksessa googlea) ja katson, onko aiheesta jo puhuttu. Lisään sinne jo olemassa olevaan ketjuun mietteeni. Useimmilla palstoilla turhat aloitukset lukitaan, tällaisilla huonommin valvotuilla se jää valitettavasti tekemättä. Turhien aloitusten välttäminen on yleinen käytäntö, joka pätee kaikilla keskustelupalstoilla. Ei pitäisi olla vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:08"]
Nythän sinä aliarvioit palstan kirjoittajia. ap
[/quote]
No hei ihan miten vaan... Aattelitko laittaa vauva-palstan viiteluetteloosikin?
t.19
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:10"]
Kuulehan nyt, keskustelujen tarkoituksena lienee oppia toinen toisiltamme. Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes tieteentekijä. ap
[/quote]
Oletko ihan vilpittömästi sitä mieltä, että opit enemmän täältä kuin keskustelemalla oman tieteenalasi erikoisasiantuntijoiden kanssa? Mikä olikaan yliopisto ja tiedekunta??
-19
28, Ai että aloitukseni ovat turhia? Vähättelet aihettani, ja toisekseen vaikka otsikkoni ovat liittyneet tutkimuksen tekemiseen, niin aloitusten sisältö on kuitenkin ollut eri. Ja olen aloittanut uuden ketjun myöskin sen takia, kun edellinen ketju on jonkun tai joidenkin taholta tullut "sotketuksi". Oletko myös tullut ajatelleeksi, että näistä keskusteluketjuista voi joku toinen saada vinkkiä itselleen myös. ap
19, Edelleenkin, jos tahdon keskustella tutkimuksen tekemisestä ja tutkimusmenetelmistä, niin silloin niistä keskustelen. Kukin valitsee omat keskustelun aiheensa. En tarkoita, että oppisin enempää tai vähempää kuin muuallakaan, tosin jos tiedä paremman keskustelufoorumin, niin otan vinkin vastaan. Hyvin täälläkin on keskustelua syntynyt. ap
ps. ja lukijamäärää kun vilkaisee, niin voi havaita, että aihe kiinnostaa melko runsasta määrää väkeä. :) ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:06"]
No tottahan toki näistä voi keskustella, mutta se ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa tieteentekemisen tasosta Suomessa. Olen itse siis lisensiaatti ja julkaissut kansainvälisissä lehdissä. Sen vuoksi tuntuu kyllä todella erikoiselta, että joku kysyy apua tieteentekemiseen vauva-palstalta eikä käänny oman tiedeyhteisönsä puoleen. Oman alan ihmiset ovat asiantuntijoita, ja jos korkeatasoista tiedettä haluaa tehdä, niin silloin kannattaisi käyttää parhaita saatavilla olevia asiantuntijoita. Vauva-palstan asiantuntijaraati ei sitä mielestäni ole.
[/quote]
Täällä on vastaajina lisensiaatteja (kuten sinä) ja tohtoreita (kuten minä). Eiköhän me yhdessä saada ap:lle ihan kelpo gradu aikaiseksi, koska ei se yliopiston tiedeyhteisö tuossa vaiheessa kovin kaksinen ja korkeatasoinen ole. Vasta jatko-opinnoissa pääsee mukaan kansainväliseen keskusteluun (pääsääntöisesti, toki on poikkeuksia).
Annetaan ap:n kysellä, tuntuu hauskalta ajatella, että tulossa on ensimmäinen aihe vapaan osaamisverkostosta tukea saanut tutkimus.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:28"]
Annetaan ap:n kysellä, tuntuu hauskalta ajatella, että tulossa on ensimmäinen aihe vapaan osaamisverkostosta tukea saanut tutkimus.
[/quote]No nyt puhut asiaa! :) ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:28"]
[/quote]No nyt puhut asiaa! :) ap
[/quote]
Oikeesti, ap, miten sua ei hävetä?
Voisitko PLIIS PLIIS PLIIS PLIIIIIIIS lopettaa jankkaamisen näistä aiheista:
- mää kirjoitan tätä päiväkirjaa auki, eiks se oo jo ihan merkittävää työtä ja eiks kaikki muut mailman ihmiset hyödy siitä että mä teen näin hirveesti duunia
- mulla on tämmöinen päiväkirja, niin että mikä tutkimusmenetelmä mulla sit on
- hei sit tällä tyypillä ois näitä elämänvaikeuksia, niin eiks se oo niinku tutkimuksen tulos, tutkimusmenetelmä, viitekehys, lähdemateriaali ja sit se ois kans tää tutkimuskysymyskin
- nii mut ku tää on musta tosi tärkee tää päiväkirja, ku tää on vanha
- missä vaiheessa mä nyt oon ja mitä mä niinku nyt oon tekemässä, ku teen jotain tällaista hei
Työn teoreettinen tausta määärittää myös näkökulmaa ja sitä kautta tutkimuskysymystä. Siksi sinulla ei voi olla vielä selkeitä tavoitteita, jos teoriapuoli on vielä aivan hämärän peitossa.