Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku makaa maassa liikkumatta

Vierailija
29.04.2013 |

Kuvittele tilanne: joku mies makaa kadulla liikkumatta. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi? Entä mitä teet? Nauratko ja kävelet pois? Käytkö tutkimassa, onko elossa? Soitatko apua?

Kysyn tätä, koska kiinnostaa tietää, auttavatko ihmiset toisiaan vai antavatko vaan olla.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta/olosuhteista.

Jos näen jo kauempaa että kyseessä on epäsiistimpi henkilö niin en edes tarkista tilannetta.

Muuten kyllä ainakin tarkistan tilanteen ja tarvittaessa soitan apua.

Vierailija
2/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pultsareita en lähesty, muuten voisin käydä vähän potkimassa ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään. Jokainen huolehtii itse itsestään.

Vierailija
4/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pultsarin nostanut ylös ja taluttanut käsikynkässä majapaikkaansa. Ne tenolin-kusen-hajuiset vaatteet meni pyykkiin mutta loppuelämäksi jäi ylpeys tuosta teosta.

Vierailija
5/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 Suomi maa.

Vierailija
6/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 00:48"]

[/quote]

Reilukerho ja sitä rataa. En tiedä onko sinulla lapsia, mutta jos on niin olisiko kivaa, jos hän jäisi vaikka auton alle tai jotain ja sitten kaikki vain menisivät ohi, kun "jokainen huolehtii itse itsestään". Ja sinne piltti sitten kituisi kuoliaaksi. Mutta hei, ei pidä valittaa, jokainen huolehtii itse itsestään. Tai jos ei lapsia ole, niin vaikka sinä itse sitten. 

Ja ei, aloituksessa ei eritelty syitä miksi joku makaisi maassa, joten auton allekin jääminen lasketaan.

Vierailija
7/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tutkimassa ja soitan tarvittaessa apua. Hakaniemessä olikin kerran kainalosauvoilla kulkeva pultsari kaatunut päissään talviliukkailla, oli lyönyt päänsä eikä päässyt enää ylös. Menin kyselemään vointiaan, oli kovin sekava enkä oikein ymmärtänyt muuta kuin että ei pääse mitenkään ylös eikä pysy pystyssä. Kyselin muilta bussinodottajilta kauanko miesparka oli maannut maassa, niin kuulemma jo ainakin yli 20 min jolloin joku jo paikalta poistunut oli soittanut hätäkeskukseen ambulanssin perään.  No, minä otin ja soitin hätäkeskukseen ja kysyin, että missä se ambulanssi viipyy, mies makaa pää verisssään -20 asteen pakkasessa maassa eikä autoa näy. Sanoivat vain, ettei ole ykkösprioriteetti kuljetus kyseessä. Suutahdin ja sanoin, että tämä ihminen tarvitsee ambulanssin heti, koska on lyönyt kallonsa pahasti, eikä pysy pystyssä, joten joutuu makaamaan jääkylmässä maassa. Sopersivat, että yrittävät laittaa auton tulemaan mahd. pian. No sain soittaa vielä kerran hätäkeskukseen, kun ei 15 min. sisällä taaskaan kuulunut mitään. No, sitten yht. n. 50 min kuluttua paikalle kaarsi ambulanssi, josta nousi erittäin kyllästyneen näköiset ensihoitajat. Kohtelivat miestä kovin kovakouraisesti, menin väliin ja sanoin että miehellä on varmaan hypotermia ja aivotärähdys, lisäksi päihtynyt, että ottakaahan vähän iisimmin. No, saivat ukon autoon ja lähtivät kai sitten Marian sairaalaa kohti. Toivottavasti ukko sai tarvitsemaansa hoitoa perillä.

Vierailija
8/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mielenkiintoinen vastaus. Toivottavasti et koskaan joudu onnettomuuteen tai saa äkillistä sairaskohtausta. Tai ehkä et ollut tosissasi tuota kirjoittaessasi.

Mutta juu. Tottakai menen tarkistamaan, jos tarvittaessa voin  tehdä jotain auttaakseni, esim. soittaa ammattiapua (=sairaanhoitoon koulutettua henkilökuntaa tms.). 

Vierailija
9/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jopa 25-30min,yleensa 10min:ssa tulee.

Vierailija
10/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis mitä?! No, joku kerta se voit olla sinä tai joku sinun läheinen, joka tarvitsee apua, että mieti sitten ehkä uudemman kerran? En itsekään lähestyisi ainakaan yksin ja kaupungissa, jos tilanne olisi jotenkin liian epämääräinen, eli ihminen esim. täydessä kännissä tai jopa muissa aineissa sekoilemassa, mutta apua kyllä soittaisin silloinkin. Tai ainakin poliisin, ja olen yhden kerran soittanutkin. Sitä paitsi kaikki ei todellakaan ole aina sitä miltä näyttää. Se ihminen siinä maassa ei välttämättä ole ihan sitä mitä ekaksi luulet hänen olevan, eli humalassa tai muuta. Voi olla monia muita syitä vaikkapa sekavaan käytökseen, eikä ne välttämättä ollenkaan ole itse aiheutettuja tiloja.

Vierailija
11/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Sinakin siis huolehdit itsestasi ilman muiden apua. Et saa lapsilisia, asumistukia, opiskelurahoja etka mitaan muutakaan avustusta mika tulee lahimmaistesi lampimista taskuista?

Vierailija
12/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 00:58"]

[/quote]

Reilukerho ja sitä rataa. En tiedä onko sinulla lapsia, mutta jos on niin olisiko kivaa, jos hän jäisi vaikka auton alle tai jotain ja sitten kaikki vain menisivät ohi, kun "jokainen huolehtii itse itsestään". Ja sinne piltti sitten kituisi kuoliaaksi. Mutta hei, ei pidä valittaa, jokainen huolehtii itse itsestään. Tai jos ei lapsia ole, niin vaikka sinä itse sitten. 

Ja ei, aloituksessa ei eritelty syitä miksi joku makaisi maassa, joten auton allekin jääminen lasketaan.

[/quote]Miksi auttaisin ihmistä joka haukkuu Suomea ja suomalaisia? Enhän  voi tietää enää tässä monikulttuurihelvetissä makaako siellä vihreä vai Suomea joka käänteessä haukkuva mamu

Vierailija
13/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:24"]

[/quote] Sinakin siis huolehdit itsestasi ilman muiden apua. Et saa lapsilisia, asumistukia, opiskelurahoja etka mitaan muutakaan avustusta mika tulee lahimmaistesi lampimista taskuista?

[/quote]En saa maksan kyllä monen elintasopakolaisen elämän

Vierailija
14/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleinen paikka ja muita ihmisiä niin menen auttamaan ja tarvittaessa soitan apua. Jos syrjäinen tai niin ettei muita läsnä, soitan poliisille/läänkintä henkilökunnalle. En uskalla yksin mennä ainakaan öiseen aikaan kopeloimaan ketään hereille. 

Vierailija
15/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut muutamaankin kertaan. Yhden kerran muistan ainoana tapahtumana koko siitä myöhemmästä illasta. Oli armeijan tj-päivä ja olin itse aivan hoidettavassa kunnossa. Päädyin kuitenkin sitomaan jonkun aivan oudon vielä heikommassa kunnossa olevan jalan pakettiin ja hoidin hänelle ambulanssin. Itse jatkoin vielä iltaa ja olin osannut junallekin oikeaan aikaan.

Vierailija
16/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:24"]

[/quote]En saa maksan kyllä monen elintasopakolaisen elämän

[/quote] Et ole lapsena saanut lapsilisaa? Ala viitti, ei sellaista suomalaista olekaan joka ei olisi saanut yhteiskunnalta jotain tukea.

Vierailija
17/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa makaava ei ole välttämättä sammunut juoppo, vaan hän on voinut saada jonkin sairaskohtauksen ja mennyt tajuttomaksi. Miettikää, jos tajuttomuuden on aiheuttanut diabetes, epilepsia, sydänkohtaus... ja sille vaan nauretaan, koska se on 'kuitenkin joku juoppo'.

Siitä oli joskus lehdessäkin, että mies oli kuollut sairaskohtaukseen kadulla, kun kukaan ei auttanut tämän juoppo -ajatuksen takia. Kuulin tästä teini-ikäisenä ja aika pian itselleni tuli tällainen tilanne eteen. Näin jonkun makaavan maassa ja ajattelin heti, että hänelle pitää soittaa apua. Hän oli ihan liikkumatta, joten luulin, että hän on kuollut, enkä uskaltanut mennä lähemmäs tutkimaan. Tällä kertaa kyseessä oli juoppo, joka oli vielä elossakin ja poliisi noukki hänet kyytiinsä. En silti kadu yhtään, että soitin hänelle apua. Sen jälkeen olen soittanut apua kahdesti muunlaisissa tilanteissa. Tajuissaan oleva osasi kiittääkin, että autoin häntä :)

AP

Vierailija
18/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista nailla ehdoilla? Suosittelen lukemaan sv lakia.

Vierailija
19/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sehän voi olla joku ylväs persukaveri siellä maassa. Hönöpäissään niille sattuu kaikenlaista, Hakkaraiselle ja muille..

Vierailija
20/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:56"]

[/quote]

Sehän voi olla joku ylväs persukaveri siellä maassa. Hönöpäissään niille sattuu kaikenlaista, Hakkaraiselle ja muille..

[/quote]Juuri näin, monikulttuurista kärsii myös syyttömät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän