Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille käy juhlien järjestämisen suhteen näin?

Vierailija
06.07.2020 |

Puhun nyt yleisesti, en tästä korona-ajasta. Ongelmani on se, että jos haluan järjestää juhlat, vieraat eivät saavu paikalle. Syitä löytyy seuraavista selityksistä:

1. Kutsu tulee liian aikaisin/liian myöhään.

Jos kutsun hyvissä ajoin, kuukausia etukäteen = "En tiedä vielä, pääsenkö mukaan." Kun kysyn lähempänä uudestaan, onkin tullut kalenteriin jo joku muu meno tuohon ajankohtaan ja vieras on tyystin unohtanut, että olen kutsunut hänet omiin juhliini ensin. Ymmärrän toki hautajaiset ym isot menot, mutta usein tulo perutaan jonkun tupareiden/illanistujaisten takia.

Jos kutsun parin viikon varoajalla = "Sori, mulla on jo muuta menoa/katsellaan" (suomennettuna katsellaan on aina lopulta ei). Jos olet laittanut juhlakutsuun vastauspyynnölle päivämäärän, saat kalastella vastauksia sen jälkeen, kun ihmiset eivät ilmoita pois jäämisestään.

2. Ikinä ei ole hyvä hetki juhlille. Kesäviikonloput on huonoa aikaa, kun ihmiset on lomilla ja juhlia riittää muutenkin, ei haluta uhrata lomalauantaita juhliin. Syksyllä alkaa harrastukset ja arki, joten ei ehdi. Loppuvuosi on täynnä pikkujouluja ja muuta, liian kiireistä. Alkuvuosi ollaan tipattomalla/sokerittomalla jne ja lomien jälkeen arki on taas kiireistä. Kevät ei sovi, kun on pääsiäislomat, harrastukset ja kesäloma lähestyy. Onko olemassa hyvää aikaa järjestää juhlia? Kannattaako juhlia edes ehdottaa arki-illaksi, kun viikonloput ei onnistu ikinä?

3. Ei haluta juhlia vieraiden kanssa. Ennen juhliin tultiin, vaikka kaikkia ei tunnettu etukäteen. Nykyisin tuntuu, että ventovieraiden kanssa ei haluta käyttää lauantai-iltaa, kun vapaat on niin harvassa. Tottakai kutsun pariskunnat yhdessä tai koko perheen lapsineen eli yksin ei tarvitse olla, mutta silti vieroksutaan isompia juhlia. Oman perheen kesken tai pariskuntana tullaan kyllä juhlakahveille, mutta vain jos muita vieraita ei ole paikalla. Eli erikseen pitäisi laittaa tarjoilut jokaiselle porukalle.

4. "Ei kutsujaa haittaa, jos juuri minä en ole paikalla, kyllä siellä on muita vieraita. Ei kukaan huomaa, jos puutun." Kun moni ajattelee näin, ei juhliin jää lopulta juuri ketään. Kerrankin kutsuin 17 ihmistä juhliin, joista 3 hengen perhe oli ainoa, jotka ilmoittivat pääsevänsä paikalle.

Olen väsynyt tähän, etten voi juhlistaa mitään itselleni tärkeää elämänvaihetta/merkkipäivää kerralla kaikkien vieraiden kanssa, kun juhliin ei sitouduta. Haluaisin laittaa kerralla n. 15 henkilön porukalle ruoat/leipoa ja kutsua kotiini. Harmittaa, sillä mielelläni satsaisin juhliin. Onko muilla tällaista ja miten olette tilanteen ratkaisseet? En haluaisi kahvittaa ihmisiä erikseen monta päivää peräkkäin, jotta pariskunnat/perheet voisivat käydä yksitellen.

Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi ihmiseksi, kun juhliini ei vaivauduta tulemaan. Huvittavaa tosin on, että juhliini ei muuten sitouduta, mutta monet ovat kyselleet aionko mennä naimisiin (en ole edes kihloissa) ja jos menen, niin ilmoittavat tulevansa häihin ja haaveilevat jo niistä. Tekisi mieli sanoa, etten kutsu yhtäkään ihmistä häihini, joka ei vaivaudu paikalle iloitsemaan kanssani muina juhlapäivinä, kun olen pyytänyt. Ei huvita järjestää kalliita hääjuhlia riskillä, että viime tipassa taas peruttaisiin tai maksaisin kalliin illallisen joukolle vieraita, jotka eivät muuten halua tulla juhliini.

Olenko ainoa, jolla juhlien järjestäminen on tällaista? Kaipaisin vertaistukea.❤️

Ap

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkeskusteluistakin näkee, että nykyisin juhlat pitäisi järjestää ensisijaisesti vieraita eikä päivänsankarin mieltymyksiä ajatellen. Siksi juhliin ei tulla, jos ne eivät ole juuri vieraiden kannalta mahdollisimman helpot/mukavat.

Vierailija
2/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Lakkasin jossain vaiheessa järjestämästä juhlia, sillä meni hermo jatkuvien viime tipassa perumisien kanssa. Juhlarahojen sijaan hemmottelen perhettäni ja tehdään yhdessä jotain kivaa. Kokeile sinäkin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, täällä toinen!

Näistä ei vain puhuta ääneen, sillä kukaan ei halua leimaantua oudoksi tai yksinäiseksi.

Vierailija
4/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutut ei muuten tule, voisiko jotkut juhlat järjestää vaikka parina peräkkäisenä päivänä? Esim. La-su vapaasti saisi vieraat tulla ja mennä. Pääsisi samoilla tarjoilulla ja vieraat voisivat käydä porrastetusti, jos eivät halua olla yhtä aikaa?

Vierailija
5/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla järkätä mitään juhlia tästä syystä. Nolottaisi, jos häihin tai lapset ristiäisiin ei tulisi ketään. Juhlitaan siksi ihan vaan vanhempien ja sisarusten kesken.

Vierailija
6/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat nyt vaan on todella rasittavia tilaisuuksia.

Vierailija
7/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä juhlat ovat? Siis muita kuin häät? Järjestävätkö nämä kutsumasi ihmiset itse vastaavia  juhlia?

Vierailija
8/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääkeskusteluistakin näkee, että nykyisin juhlat pitäisi järjestää ensisijaisesti vieraita eikä päivänsankarin mieltymyksiä ajatellen. Siksi juhliin ei tulla, jos ne eivät ole juuri vieraiden kannalta mahdollisimman helpot/mukavat.

Näissä toiveissa aina unohdetaan, että vieraiden toiveet voi olla aika erilaisia. Luulen, että Linnea 5 v, Oliver 15 v, Emma 30 v, Sari 45 v ja Irmeli 80 v pitävät eri asioita tärkeinä juhlissa. Yritä siinä sitten kaikkia miellyttää.

Vierailija
9/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkeaa sillä, että kutsut VAIN ne ystäväsi/sukulaisesi jotka tiedät tulevan mielellään. Ja ilmoittavat ja eivät venkoile... muut jääköön sitten kutsumatta. Etkä sinäkään sitten mene heidän juhliin. ;)

Ainahan osa vieraista käyttäytyy näin. Ei ilmoita, ja jos ilmoittaa niin jää sitten kuitenkin vaan pois. Siihen täytyy vaan varautua. Mutta minulla on pitkä muisti.

Vierailija
10/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä juhlat ovat? Siis muita kuin häät? Järjestävätkö nämä kutsumasi ihmiset itse vastaavia  juhlia?

Valmistujaiset, syntymäpäivät, tuparit, pikkujoulut/uuden vuoden juhlat/vappu jne. Kyllä suurin osa tutuistani juhlistaa esim. syntymäpäiviä, joko omia tai lasten.

Vierailija
11/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla järkätä mitään juhlia tästä syystä. Nolottaisi, jos häihin tai lapset ristiäisiin ei tulisi ketään. Juhlitaan siksi ihan vaan vanhempien ja sisarusten kesken.

Ketä muita vieraita ristiäisiin edes tarvitaan kuin kummit, mummit, ukit ja ehkä vanhempien sisarukset?

Vierailija
12/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat nyt vaan on todella rasittavia tilaisuuksia.

Muista se, että EHKÄ sinä joskus haluat järjestää juhlat ja ihmiset muistavat sen miten vastentahtoisesti sinä olet juhliin osallistunut. Ei varmaan sitten heitäkään kiinnosta....

Vierailija
13/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistujaiset, syntymäpäivät, tuparit, pikkujoulut/uuden vuoden juhlat/vappu jne. Kyllä suurin osa tutuistani juhlistaa esim. syntymäpäiviä, joko omia tai lasten.

Ja he kutsuvat myös sinut näihin juhliinsa? 

Vierailija
14/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten "kutsun kaikki läheiset" kerralla juhlien ongelma on siinä, että ne yrittävät olla kaikille kaikkea. Se lapseton pariskunta saattaisi haluta juhlia aikuisten kesken, jutella rauhassa, maistella viinejä jne. Tuo ei oikein onnistu, jos jaloissa pyörii joku vieras lapsiperhe. Ja se lapsiperhe luultavasti kaipaa lapsille leluja/tekemistä, joka ei puolestaan ole aikuisten makuun.

Vierailija
15/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kutsuu, osa ei. Joillekin olen ns. kakkosvaihtoehto.

Vierailija
16/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa pitäneet periaatteena mennä, kun kutsutaan, jos vain pystytään. Tämä siitä huolimatta, että olemme ei-seurallisia introverttejä.

Nyt olen nähnyt näitä valituksia, kuinka törkeä on mennä juhliin, jos niitä ei itse kpskaan järjestä. Pitänee kieltäytyä tulevista kutsuista.

Vierailija
17/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästynyt kaiken maailman juhliin. En aio mennä enää yksiinkään häihin, jollei ne ole lapseni tai korkeintaan siskoni lapsen häät. Enkä aio järjestää enää mitään juhlia.

Vierailija
18/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsutut ei muuten tule, voisiko jotkut juhlat järjestää vaikka parina peräkkäisenä päivänä? Esim. La-su vapaasti saisi vieraat tulla ja mennä. Pääsisi samoilla tarjoilulla ja vieraat voisivat käydä porrastetusti, jos eivät halua olla yhtä aikaa?

Pahimmillaan tämä on sitä, että odotat viime tippaan asti tietoa, tuleeko vieraat. Suurin osa voi perua ja sitten olet tarjottavien kanssa kotona. Yksi perhe käy la klo 13 ja seuraava perhe tulee sunnuntaina klo 17. Siinä sitten mietit, mitä teet 20 henkilölle varatun ruokamäärän kanssa.

Vierailija
19/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kutsuu, osa ei. Joillekin olen ns. kakkosvaihtoehto.

Miksi sitten haluaisit kutsua näitä kakkosvaihtoehtoja omiin juhliisi? Vaikuttaa siltä, että sinä juhlisit mielelläsi paljon enemmän kuin nämä muut. Sun pitäisi kutsua juhliisi sellaisia ihmisiä, jotka pitävät juhlimisesta ja juhlien järjestämisestä yhtä paljon kuin sinäkin. Oli muuten ihan hiljattain ketju, missä joku oli tyytymätön, kun hänen järjestämiinsä juhliin kyllä osallistutaan, mutta vieraat eivät vastavuoroisesti järjestä illanistujaisia ja muita juhlia hänelle. Tämäkin voi olla yksi syy, miksi ei sinun kutsumasi ihmiset osallistu eli he eivät jäädä sulle vastavuoroisuuden velkaa.

Vierailija
20/246 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa, täällä toinen!

Näistä ei vain puhuta ääneen, sillä kukaan ei halua leimaantua oudoksi tai yksinäiseksi.

Täytin pyöreitä ja päätin järjestää juhlat. Kukaan ei tullut. Meinasin laittaa someen kuvan synttärikakusta ja kertoa tästä tapauksesta, mutta en halua näyttää, kuinka yksinäinen ja varavaihtoehto kavereilleni olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi