Nyt rupes vähän pelottamaan internet ja facebook=(
Minulla on kavereita facebookissa himppa päälle 50 joista olen jokaisen kanssa ollut elämässäni tekemisissä ja kahta lukuunottamatta he asuvat tälläkin hetkellä suomessa.
Toissa päivänä googletin Uruguayn tietoja wikipediasta, klikkasin siinä sivulla olevia linkkejä ja kuvia maasta jne.
Äsken kirjauduin facebookkiin ja mulla loisti punainen valo kaveripyynnöissä joita oli kolme.
Nyt tulee se "twilight zone" kohta eli jokainen oli profiilisivujen tietojen mukaan Uruguaysta. Yhtäkään en siis tunne, ei yhteisiä kavereita, ei mitään muuta yhteistä kuin et mä googletin tota maata.
Miksi olen saanut noi pyynnöt?
Kommentit (12)
Minäkin ihmettelin kun yhtäkkiä syyskuussa sain paljon viestejä ja kaveripyyntöjä turkkilaisilta miehiltä. En ollut rekisteröitynyt mihinkään uuteen juttuun eikä mitään erikoista olisi pitänyt tapahtua netissä, en nyt muista olinko googlannut jotain aiheeseen sopivaa tms. Mutta nuo kaveripyynnöt ja viestit loppuivat kuin seinään noin viikon päästä.
Minneköhän profiilini oli joutunut tai mitä oli tapahtunut?! Koska jos mun naama olisi yhtäkkiä jossain fb:n treffisivustolla tai vastaavassa, kai niitä viestejä tulisi vieläkin?!
Ehdotus: olet kirjautuneena sisään facebookkiisi samalla kun klikkailet uruguaylaisia sivuja.
Uruguaylainen sivu sisältää kikkareen joka merkkaa että klikkaaja olet sinä, ja saattaapa lähettää kaveripyynnönkin automaationa.
Ei tuo nyt niin kovin spookyä ole.
On olemassa sellaisia yksinkertaisia ohjelmia, jotka estävät nuo seurannat. Kannattaa asentaa selaimelle, niin ei tule niin paljon ihmeteltävää.
P.s. Kun kirjoitan "sinä" tarkoitan "tällä hetkellä selaileva henkilö on sisäänkirjautuneena facebookkiin identiteetillä X Y".
Jos jättäisit kirjautumisesi auki ja äitisi klikkailisi epämääräisiä nigerialaisia sivuja saisit varmasti aivan yhtä kummia kaveripyyntöjä siltä suunnalta.
Wikipedia on siitä ikävä että kuka tahansa voi lisätä linkin wikipediasta johonkin epämääräisempään lähteeseen.
T:6
Ja mä olen luullut, ettei Facebook ja Youtube ole mitenkään sidoksissa toisiinsa (kuten Spotify ja fb on), mutta niin vaan kerran fb ehdotteli mulle niiden bändien ja artistien sivuja, joita olen kuunnellut Youtubessa. Tuli vain mieleen, että mistä tuo tietää, mistä musiikista tykkään, kun niitä en ole fb:ssa mihinkään edes kirjoittanut. Mut kaiken se fb näköjään tietää.
En koskaan surffaile muilla sivuilla, kun olen kirjautunut Facebookiin.
Käyttäkää Facebookia eri selaimella kuin teette muun surffailun.
Minulla on IE Facebookia varten ja Mozilla muuhun surffailuun.
Problem solved.
No kannattaa tosiaan sulkea facebook siksi aikaa kun käy vaikka seksikaupan, matkatoimiston tai Zairen suurlähetystön sivuilla tai nettipankissa, tai käyttää vaikka eri selainta. Ei tuossa mitään ylimaallista ole, ihmisen jalanjälkiä on todella helppo seurata netissä ja ihan varmaan tulee vaikka mitä ehdotuksia faceenkin jos samaan aikaan surffailet muualla.
Perustin ryhmän, johon kutsuin kirjoittamisen harrastajia. Facebook ehdotti heti lisää ihmisiä: jäseniksi kavereistani heitä, joiden ammatti on kirjailija tai toimittaja. Onhan se... kattava tietotoimisto tuo Face ja Google. Ne oppivat siitä miten käytät ja mitä haet.