Aamiaisestanne...
Jatkan näitä ruoka-aiheisia kysymyksiä kun jotenkin vaan kiinnostaa :)
Eli mitä teillä syödään aamiaiseksi kotona? Entä mitä miehenne kotimaassa on tapana syödä?
Mellä syödään arkena ihan kaurapuuroa, leipää, juustoa, margariinia ja joskus mies laittaa hunajaa leivän päälle. Teetä ja kahvia juodaan. Miehen kotimaassa tapana syödä hilloja, oliiveja, valkoista juustoa valkoisen leivän kanssa.
Kommentit (27)
vaaleahkoa :) leipää, fetajuustoa, oliiveja, teetä, margariinia. Nämä on nyt ne vakiojutut. Muutakin on lisäksi, mutta se vaihtelee.
Mieheni kotimaassa syödään aika samalla tavalla kun meillä.
Itse syön töissä ekalla kahvipaussilla sitten ruisleipää, rahkaa, hedelmän, muroja tms. eli aamiainen tulee syötyä n. 2h heräämisen jälkeen. Miehellä on sama juttu - heti herättyään hän juo mukillisen kahvia ja sitten parin tunnin kuluttua leipää (vaaleaa tai täysjyvää, mutta ei juurikaan ruisleipää) ja mahd. maustamatonta jogurttia sekä uudelleen kahvia.
En tiedä mitä mieheni kulttuurissa " kuuluisi syödä" aamuisin. Söimme samalla tavalla myös silloin kun asuimme yhdessä Kreikassa. :o/ Tosin leivän päälle emme laittaneet mitään, vaan leipää kastettiin oliiviöljyyn ja esim. leikkeleet ja juustot syötiin leivän ohessa, eikä sen päällä.
Yleensä teetä, leipää, kurkkua, tomaattia, fetaa, oliiveja....
Viikonloppuisin tehdään lämpösiä leipiä; turkkilaista makkaraa, fetaa ja kananmunaa ja uuniin. NAM!
Mies syö Aktivia jogurtin heti tyhjään massuun...
Joskus keitetään kaurapuuroakin..
Aikalailla samanlainen aamiainen kuin miehen kotimaassa (turkki).
Minä ja tyttö syödään yleensä kaurapuuroa, tai jogurttia ja mysliä. Välillä leipää ja juustoa, tomaattia, kurkkua...mies juo kahvia ja syö pullaa, keksiä tms.makeaa. Mieheni kotimaassa (Algeria) kauhistelin sitä, että aamiaiseksi on AINA kahvia johon laitetaan tooosi paljon sokeria, ja leivoksia, kakkua, keksejä tai vaaleaa leipää ja marmeladia. Tai croisantteja jotka on kyllä kieltämättä aivan mahdottoman hyviä...leipomosta ostettuja, tuoreita:)
Onko muita joilla mies Pohjois-Afrikasta? Miten miehenne perheessä aamiainen?
Mies juo kahvia, minä mehua/maitoa/vettä. Leipää, juustoa, kurkkua, tomaattia, joskus harvoin leikkeleitä tai munakasta. Poika syö puuroa, mä joskus jugurttia tai hedelmiä. Mies ei niihin koske, vaan pitäytyy leivässä, kumpikin tumma ja vaalea uppoaa, suurissa määrissä vieläpä.
Mun mieheni on myös Algeriasta. En voinut tajuta, kun ensimmäisenä yhteisenä aamunamme laitoin tavallisen suomalaisen aamiaisen leipineen vihanneksineen ym., ja mies ei koskenutkaan. Minä siinä sitten loukkaantuneena katselin, kun mies ei juonut edes kahvia, jonka olin laittanut hänen eteensä.
Hänellä kun tosiaan on TÄYSIN erilainen aamupalan käsite kuin meikäläisellä. Kahvin suhde maitoon on 1:3, helvetisti sokeria ja sitten mikroon. Vaalean leivän päälle laitetaan paaaljon voita ja hilloa. Keksejä, baklavaa ym. kuivia leivonnaisia mussutetaan..
Itse olin ihan äimänä tuollaisesta aamiaisesta, mutta nyt olen jo tottunut, ja itsekin syön joskus samalla tavalla. Tosin kahvin pitää olla kunnon kahvia - sellaista myrkkyä, että lusikka seisoo kupissa.
Että kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. Mies on kyllä saanut hääpäivämme aamusta lähtien haalia syötävänsä pöytään iiiihan itse..
Nour-03: