Kassa, uskallatko tunnustaa?
Tienaatko pientä ylimääräistä korjauskuiteilla? Eli näppäilet "vahingossa" kuittiin kaksi kertaa jonkin tuotteen, joka maksaa vaikka neljä euroa. Asiakas ostaa vain yhden, eikä huomaa virhettä kuitissa tai heittää kuitin pois sitä katsomatta. Korjaat kuitin myöhemmin ja pidät ekstra rahat itselläsi.
Voiko näin kikkailla jäämättä kiinni? Kuinka paljon normipäivänä tulee oikeita korjauskuitteja?
Kommentit (44)
Tuossahan on kaksinkertainen riski jäädä kiinni!
Ensin asiakkaalle ja sitten kaupalle jossa työskentelee.
yleisempi tapa on rahastaa asiakas oikein ja sitten poistaa
yhden tuotteen kuitista myöhemmin.... Siis teoriassa näinhän
ei kukaan tee
En korjaa itse kuitteja vaan ohjaan asiakkaan neuvontaan joka korjaa.
Meillä yleisin virhe on se ettei kassa huomaa naputella alennusta laputetuista tuotteista.
Aika usein virhe johtuu ihan itse asiakkaasta. Usein asiakas kasaa hihnalle sellaisia kekoja tavaraa, että kasasta putoaa skannerin eteen tuote ja kone nappaa siitä hinnan tai sitten asiakasta nolottaa ostaa laputettuja tuotteita ja asettelee tuoteet niin että laputus jää huomaamatta. Aika usein asiakas jättää laittamatta välikapulan ostosten väliin ettei mistään ilmene mikä ostos on kenenkin. Että jos kohdallasi tehdään paljon virheitä niin kannattaa miettiä ihan omaa toimintaa siinä kassalla.
Sen tietoisen virheen teen kyllä, että jos asiakas vie pussin kassan ohi ilman että edes mainitsee hänen ottaneen myös pussin niin veloitan myös ylimääräisen pussin, eipä ole kukaan vielä tullut valittamaan asiasta, olisinhan voinut soittaa myös vartijan paikalle.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:43"]
Aika usein virhe johtuu ihan itse asiakkaasta. Usein asiakas kasaa hihnalle sellaisia kekoja tavaraa, että kasasta putoaa skannerin eteen tuote ja kone nappaa siitä hinnan tai sitten asiakasta nolottaa ostaa laputettuja tuotteita ja asettelee tuoteet niin että laputus jää huomaamatta. Aika usein asiakas jättää laittamatta välikapulan ostosten väliin ettei mistään ilmene mikä ostos on kenenkin. Että jos kohdallasi tehdään paljon virheitä niin kannattaa miettiä ihan omaa toimintaa siinä kassalla.
[/quote]
Tästäkään ei ole kyse, valitan. Laitan aina kapulan ennen ostoksiani (moni on tosiaan niin hölmö ja epäkohtelias, ettei laita ostostensa jälkeen) ja jälkeen ostosteni. En kasaa tavaroita pinoihin. Olen ollut kassana itsekin opiskeluaikoina, tiedän millaista on työskennellä liukuhihnan sillä puolen. Toiminnastani kassalla ei ole siis mitään vikaa.
ei tulis mieleenikään tehdä jotain yhtä tyhmää. Tietenkin voisin tehdä vst, pyytäisin kavereita asiakkaiksi ja voitais sumplia jotain jne, mutta en tietenkään.
Kaupassa summat ovat ensinnäkin tosi pieniä, hinta voi olla vain max 15 euroa ettei kukaan pyydä tarkastamaan ostoksia ja noin pienen summan takia en mainettani menetä.
Mielummin elän kukkaronnyörit tiukemmalla ja voin aamulla katsoa peilistä itseäni.
Meille tuli nyt paistopiste ja siinä vois huijata, jos kaveri tulis ostoksille ja naputtais 1 croisantin 3 tilalle, mutta hei, kpl hinta on 39 senttiä, eli en viitsis edes ketään pyytää rikostoverikseni moisilla summilla.
No eipä kyllä ole tullut mieleenkään tehdä noin. Miksi ylipäätään vaivautua jonkun parin euron takia, jos töitä on sen verran paljon, että joka kuukausi jää ylimääräistäkin rahaa.
Ja kyllä siitä kuule sisäinen tarkastajakin jossain vaiheessa kiinnostuu, jos jollekin työntekijälle alkaa yhtäkkiä tällaisen tienaustavan keksittyään tulla ylenmäärin korjauskuitteja.
Arveletteko tosiaan, että niitä korjauskuitteja ei syynätä läpi? Kyllä syynätään. Jos jollekulle alkaisi jatkuvasti kertyä korjauksia, se näkyy tilastoissa. Kaupoilla on nykyisin enemmän keinoja tarkkailla näitä asioita, kuin sanotaanko 10-15 vuotta sitten tai puhumattakaan jostain vuosista 1 ja 2. Ja olen kuullut, että henkilö on saanut tuollaisilla huijauksilla potkut.
Sellainenkin näkyy tilastoissa, jos kassa on tehnyt paljon rivinpoistoja. En siis neuvoisi sitäkään kokeilemaan kaupan työssä, jos ei halua potkuja.
Näistähän on ollut uutisointejakin. Esimerkiksi eräs vaatekaupan myyjä veteli tällä tavalla rahaa omaan taskuunsa, oli isompia summia kuin jossain ruokakaupassa.
Kiinnihän siitä jäisi jos summat olisivat merkittäviä, kyllä se tilastollisesti erottuu ja kauppias pistäisi tarkkailluun. Luultavasti myös asiakkaat valittaisivat kun huomaisivat, suurin osa ei heitä kassakuittia heti pois, vaan vilkaiseen sen läpi.
Jos minä asiakkaana huomaisin että teit tahallaan tuplavelotuksen niin vetäisi saman tien turpaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:06"]
Jos minä asiakkaana huomaisin että teit tahallaan tuplavelotuksen niin vetäisi saman tien turpaan.
[/quote]
Miten sä huomaat sen, että kassahenkilö tekee tuplaveloituksen tahallaan? Näiden keskustelujen mukaanhan aina kassa tai ketju haluaa tahallaan veloittaa liikaa, jos niin on käynyt.:/
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:04"]
Vastakysymys,montako kertaa huijaat vaakaa panemalla vielä yhden omenan pussiin punnitsemisen jälkeen?
[/quote]Minä en ainakaan ole tehnyt noin koskaan.
Kiinnihän siitä jäisi jos summat olisivat merkittäviä, kyllä se tilastollisesti erottuu ja kauppias pistäisi tarkkailluun. Luultavasti myös asiakkaat valittaisivat kun huomaisivat, suurin osa ei heitä kassakuittia heti pois, vaan vilkaiseen sen läpi.
[/quote]
Tosi järkevää ottaa joku muutaman sadan euron sakko ja merkintä pahoinpitelystä siksi, että kassa _ehkä_ (vaikkakaan ei todennäköisesti) veloitti jonkun pikkuostoksen kahteen kertaan. Jos sulla menee elämässä joskus vähän huonosti, niin voi johtua sun omista valinnoista joissain tilanteissa. :D
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:36"]
En ole edes kassa ja kuitinkin heitän aina pois. Kassa sanoo kuitenkin aina loppusumman ääneen ja huomaisin kyllä jos summa olisi liian iso, koska minulla on aina melko tarkka käsitys mitä ostokseni maksavat. Ei taida ap olla mikään mestaririkollinen?
[/quote]
Itselläkin on aika tarkkaa käsitys siitä että mitä ostoskärryn sisältö maksaa. Jos loppusumma poikkeaa arvioistani, niin todellakin vilkaisen kuitin läpi. En ole kyllä koskaan huomannut tuplaveloitusta, joskus jostain aletuotteesta on menny normaali hinta, mutta ei varmaan enempää kuin kahdesti.
Aika pienestä rahasta vaarantaa työnsä jos ap:n ideaa lähtee toteuttamaan. Kassathan on kaupoissa todella tarkassa syynissä ja takuulla käry käy jos tuollaista alkaa harrastamaan.
Tarjoilijoilla tuo on niin tapana... :( Lasketaan illalla kassa ja poistellaan tuotteita ja tehdään korjauksia ja pistetään sama summa sitten taskuun rahaa. Yks idiootti jäi kiinni, kun oli niin ahne, että yhtenä päivänä poisteli kerralla myyntejä tasan 500 euron edestä ja poistettujen tuotteiden listalla läjä ruokia ja juomia, joita ei oltu edes myyty koko viikolla!! TYHMÄ!!!
Oli sitten tarvinnut taskuunsa 500 euroa...
Asiaan liittyen. Lapset kävivät kerran lähikaupassa ja olivat saaneet rahasta väärin takaisin. Soitin asiasta ja kauppias pyysi kauppaan selvittämään asiaa. Mentiin sitten takahuoneeseen ja katsottiin valvontakameran nauhalta kassatapahtuma ja siitä näki selvästi että mitä rahoja kassa pisti kassakoneeseen ja mitä antoi takaisin. Kauppias antoi lapselle 50€ hyvitykseksi (rosvottu summa oli jotain 10€) ja kassatätiä ei kaupassa sen koomin näkyny.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:16"]
[/quote]
Tosi järkevää ottaa joku muutaman sadan euron sakko ja merkintä pahoinpitelystä siksi, että kassa _ehkä_ (vaikkakaan ei todennäköisesti) veloitti jonkun pikkuostoksen kahteen kertaan. Jos sulla menee elämässä joskus vähän huonosti, niin voi johtua sun omista valinnoista joissain tilanteissa. :D
[/quote]
Kun alkaa pelleillä hullun kanssa, niin voi käydä hullusti...
Meillä kassa voi poistaa vain avoimessa kuitissa olevan virheen, ei jälkeenpäin. Jos on jo maksettu ja virhe huomataan, sen voi korjata sitten asiakaspalvelussa, ei kassalla.
Minä olin lapseni, 13v kanssa ostoksilla, käytettiin itsepalvelukassaa ja se temppuili meille. Ei noteerannut kevyiden ostosten kohdalla sitä, että ostos meni kassiin, hälytti aina, että laita ostos kassiin. Meillä oli 3 samaa ostosta ja a'hinta oli 1 e. Mentiin eestaas niiden kanssa, kerran jopa yksi joku tuli meitä auttamaan ja totesi, että ostos nyt vaan on liian kevyt. Minä maksoin ja kun tarkistin kuitin, huomattiin että lopulta kuittiin ei sitten tullutkaan niistä kuin kahden hinnat, vaikka kuinka skannattiin viivakoodeja kaikista. Minä olin suunnistamassa ovelle ja ulos kaupasta, mutta annas olla, tytär nosti haloon ja alkoi sanomaan, että sehän on varkaus!!
No niinhän se olisi ollut :(, ei auttanut muuta kun mennä takaisin kassalle ja maksaa vielä se yksi puuttuva ostos, nolo äiti....
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:37"]
Minä olin lapseni, 13v kanssa ostoksilla, käytettiin itsepalvelukassaa ja se temppuili meille. Ei noteerannut kevyiden ostosten kohdalla sitä, että ostos meni kassiin, hälytti aina, että laita ostos kassiin. Meillä oli 3 samaa ostosta ja a'hinta oli 1 e. Mentiin eestaas niiden kanssa, kerran jopa yksi joku tuli meitä auttamaan ja totesi, että ostos nyt vaan on liian kevyt. Minä maksoin ja kun tarkistin kuitin, huomattiin että lopulta kuittiin ei sitten tullutkaan niistä kuin kahden hinnat, vaikka kuinka skannattiin viivakoodeja kaikista. Minä olin suunnistamassa ovelle ja ulos kaupasta, mutta annas olla, tytär nosti haloon ja alkoi sanomaan, että sehän on varkaus!!
No niinhän se olisi ollut :(, ei auttanut muuta kun mennä takaisin kassalle ja maksaa vielä se yksi puuttuva ostos, nolo äiti....
[/quote]
Mulla on käynyt niin, että autossa kuittia tarkastaessani oon huomannut siitä puuttuvan jonkun juuri tuollaisen helvetin ärsyttävän pikkutuotteen, jota on saanut eestaas murjoa skannerilla. En oo mennyt takaisin.
Kassana työksennellyt vuosia, ja täytyy sanoa että ei ole tullut mieleenkään tehdä tuollaista ap:n ajatusta.
Kaupan lattialta löytynyttä rahaakaan en ole pitänyt itse.
En tietenkään syyttele vainoharhaisesti. Hymyilen kassalle nätisti ja sanon, että tässä kuitissa on virhe. Käyttäydyn tietenkin asiallisesti. Te, hätähousut jotka syyttelette minua varkaaksi, voisitteko ystävällisesti lukea ketjun ennen kuin kommentoitte siinä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:20"]
Tuo olisi vähän typerä tapa varastaa, kun siitä jää jälki järjestelmään ja useat asiakkaat tulee takaisin ja vaatii korjauksen. Tuosta jäisi kiinni.
[/quote]
Samaa mieltä. Toisaalta iso osa asiakkaista heittää kuittinsa pois, joten riski ei ole kovin iso. Olen tullut siihen tulokseen, että ulkonäössäni on jotakin (silmäni karsastavat), minkä perusteella näytän huijattavalta. Kassat ovat usein vaikeita jäätyään kiinni. Ne, jotka tekivät sen vahingossa tunnistan käytöksestä.Torilla ym. epävirallisemmissa paikoissa saan hyvin usein vaihtorahaa takaisin liian vähän. Tämä on todella rasittavaa ja toivon itsepalvelukassojen yleistyvän.
[/quote]
mä luulen että ne on vaikeita koska ne ei tiedä miten vainoharhasen syyttelijän kans pitäis olla ja mitä sanoa. :D Ei ne sitä tahallaan tee, ne laitteet vaan on tosiaan välillä ihmistä nopeampia. Ehtii piipata saman tuotteen uudelleen ennen kuin sen saa pois kädestä.
[/quote]