Kassa, uskallatko tunnustaa?
Tienaatko pientä ylimääräistä korjauskuiteilla? Eli näppäilet "vahingossa" kuittiin kaksi kertaa jonkin tuotteen, joka maksaa vaikka neljä euroa. Asiakas ostaa vain yhden, eikä huomaa virhettä kuitissa tai heittää kuitin pois sitä katsomatta. Korjaat kuitin myöhemmin ja pidät ekstra rahat itselläsi.
Voiko näin kikkailla jäämättä kiinni? Kuinka paljon normipäivänä tulee oikeita korjauskuitteja?
Kommentit (44)
Uskon että lapsia, tai muuten huijattavan oloisia ihan oikeasti yritetään toisinaan huijata ostotapahtumissa. Minulle kävi lapsena paljon sitä, että kassa veloitti liikaa jos ostin isompia ruokaostoksia yksinäni. Tarkistin kyllä aina kuitit vähän vanhempana ja ilmoitin virheistä.
Kolmessa eri kaupassa olen aikuisena huomannut poikkeuksellisen paljon virheitä, näistä kaksi on samalla paikkakunalla. Mutta tosiaan virheet ovat usein sellaisia, että samaa tuotetta on veloitettu 2-8 kertaa, jokin tarjous merkattu hyllyn luo, mutta sitä ei ole kassajärjestelmässä tai vastaavaa. Ja tätä tapahtuu viikoittain. Uskon, että vika ei ole niinkään kassojen vaan kauppiaat tai myymälä vastaavat eivät aina poista tarjouslappuja tai merkitse niitä kassajärjestelmään ajoissa, koska haluavat tehdä vähän voittoa. Melko harva kehtaa alkaa valittaa ostokset tehtyään ruuhka-aikaan jostain 30 centistä tai muutamastakaan eurosta ja epäilee ehkä itse katsoneensa hinnan väärin. Itse tarkistan kuitit lähes aina ja valitan jos on virhe. Teen sen jo periaattenkin vuoksi. Joskus olen jopa käynyt seuraavana päivänä kaupassa valittamassa ja vaatimassa yli velotetun summan takaisin kaupasta jossa tehtiin jatkuvasti virheitä. (Silloin en ollut itse ollut mukana kaupassa ja yliveloitettu summa oli sama tuote, 2 kg omenapussi 5 kertaa, edellisellä viikolla sama kassa oli yrittänyt veloittaa saman tuotteen minulta 80 kertaisesti.) Tämän jälkeen lopetin kyseisessä liikkeessä asioinnin.
Tiedän erään joka oli yksinään aina kaupankassana ja harrasti tuota (ja vähän vastaavia temppuja) vuosikaudet. Mikäli oikein muistan, huijasi kymmeniä tuhansia, jäi kiinni vasta eläkeiän korvilla.
Eräässä kaupassa tarjoustuotteet laputetaan lähes aina väärin hyllyyn. Esim. tarjouksessa suolakurkku A 2kg, ja lappu laitetaan miltei samannäköiseen suolakurkku B 2kg -kasaan. Siitä kun poimii suolakurkkupurkin, se onkin kassalla normaalihintainen.
Ja useissa kaupoissa, jos jokin tuote on tarjouksessa, se takuulla on juuri menossa vanhaksi tai muutoin viallinen. Eikä mitään huom. päiväys -lappuja tietenkään ole laitettu.
No, huhhuh, ei kai me niiiiin huonosti tienata? :D
Eipä ole tullut mieleenkään ja aika harvoin kuitteja korjailen.
Eli en kyllä tunnusta!