Saako lapselle ihanlaillisesti aiheuttaa mahdollisen hengenvaaran??
Eli, naapurimme jytkyttää bassoja asunnossaan niin kovalla, että se kuuluu meille sisälle todella häiritsevästi. Asumme molemmat siis omakotitalossa. Se ei ole sellaista pientä jytkettä, vaan sellaista meteliä, ettei lapset voi nukkua päiväunia. Millään telkkarilla, radiolla tms.ei voi peittää tuota ääntä. Häken mukaan 7-22 välillä saa meluta ihan vapaasti. Tämä häiriköinti vaan on päivittäistä ja meteliä on myös yöaikaan.
Piponi on kireällä joo, yksi lapsistamme on epileptikko, eli saako naapuri epäsuorasti tappaa lapsen ihan laillisesti meluamisoikeuden vuoksi. Eli jos epikohtaukset tulevat heräämiseen liittyen ja menevät status tilaan. Siis tämä tilanne kun bassonjytkeeseen herää kesken unien.
Miten minä sitten voisin häiriköidä lailliseesti naapuria? Antakaa ehdotuksia!
Tuntuu vaan niin epäoikeudenmukaiselta, että meidän pitäisi muuttaa uudehkosta kodistamme naapurin vuoksi, joka muutti meidän jälkeemme kämppäänsä.
Laitoin alemmaksi saman avauksen eri otsikolla, mutta siihen ei ole paljon tullut vastauksia.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 15:55"]
Sinua subjektiivisesti häiritsevä ääni ei ole mikään normi. Naapuri taas ilmeisesti nauttii musiikin kuuntelusta? En jaksa uskoa, että on poliisiasia, mutta sairaalle lapselle voi hankkia kuulosuojaimet. Öiseen aikaan JATKUVA häirintä kerrostalossa on sellainen, mihin poliisi voisi puuttua.
[/quote]
Siis tarkoitatko todella,että naapuri saa häiriköidä, kun hän nauttii siitä ??
Ap:n perhe ilmeisestikin nauttii hiljaisuudesta ja heilläkö ei ole mitään oikeuksia?
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=587&lan=fi
Siellä kerrotaan ne desibelit mitä saa olla. Eli 35 desibeliä päivällä sisällä ja 30 yöllä sisällä.
Teet tosta poliisiasian, lapsesi terveys on tärkeämpää kuin naapurin "oikeus" meteliinsä.
tai sitten vaan muutatte, ja sen verran suurelle tontille, ettei naapurit ole liian lähellä (tämä on varteenotettava vaihtoehto, jos on perussairaus, joka vaatii hijaisuutta ympärille. jos olette jo 2 vuotta asuneet tölliänne, ette häviä mitään veroja tms.
Ota yhteys 45 minuuttiin tai iltapäivälehtiin että tulevat db-mittarin kanssa tekemään juttu.
No jos kerran heräily oikeasti aiheuttaa lapsellenne hengenvaaran, niin kyllä mä ainakin hankkisin ne kuulosuojaimet ja opettaisin nukkumaan päiväunet ne päässä kuin vaarantaisin lapseni terveyden. Pieni epämukavuus nukkuessa on kuitenkin paljon pienempi paha kuin mahdollinen hengenmeno (ellet sitten dramatisoi).
Desibeleissä mitattuna luultavasti keskiverto lapsiperhe pitää pahempaa meteliä juurikin aikavälillä 7-22 kuin kenenkään musiikinkuuntelu. Eikä siihenkään voi silti puuttua. Paska tilanne mutta tuskin tuolle voi oikein mitään, ei ketään voi kieltää kuuntelemasta musiikkia päiväaikaan kotonaan sen enempää kuin pieniä lapsia voi kieltää leikkimästä tai hihkumasta kovaan ääneen tms.
Millaset pirtit teillä on, jos musa sisältä teille sisälle kuuluu noin hyvin? Vai onko ne talot jotain "sosiaalituotantoa", pienillä tonteilla, talot kiinni toisissaan?
Rakentakaa meluaita, jollette pysty keskustelemaan naapurin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:11"]
Millaset pirtit teillä on, jos musa sisältä teille sisälle kuuluu noin hyvin? Vai onko ne talot jotain "sosiaalituotantoa", pienillä tonteilla, talot kiinni toisissaan?
[/quote]
Jep, muakin kiinnostaa... Ja onko naapurikin sitten lasten kanssa :D kotona vai työttömänä vai miten soittaa musiikkia kaikki päivät? Epäuskottavaa, minusta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:39"]
[/quote]
Jep, muakin kiinnostaa... Ja onko naapurikin sitten lasten kanssa :D kotona vai työttömänä vai miten soittaa musiikkia kaikki päivät? Epäuskottavaa, minusta.
[/quote]
Mikä on epäuskottavaa? Minä olen kotona, koska olen äitiyslomalla. Naapurin työtilanteesta en tiedä, kotona näyttää välillä päivisin olevan. En nimittäin väittänyt, että naapuri soittaa 24/7, vaan että päivittäin.
Jos meteli kuuluu kymmeniä metrejä ei siinä tontin koko vaikuta (joka meillä jopa normaalia suurempi). Et ole tainnut itse kuulla TODELLA kovaa bassonjytkettä, kun et "ymmärrä", millainen ongelma se voikaan olla! Ap
[/quote]
[/quote]
En ole sanonut, että naapurilla olisi lapsia. Mistä sait päähäsi, että olisi lapsia? Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:48"]
[/quote]
[/quote]
Mikä on epäuskottavaa? Minä olen kotona, koska olen äitiyslomalla. Naapurin työtilanteesta en tiedä, kotona näyttää välillä päivisin olevan. En nimittäin väittänyt, että naapuri soittaa 24/7, vaan että päivittäin.
Jos meteli kuuluu kymmeniä metrejä ei siinä tontin koko vaikuta (joka meillä jopa normaalia suurempi). Et ole tainnut itse kuulla TODELLA kovaa bassonjytkettä, kun et "ymmärrä", millainen ongelma se voikaan olla! Ap
[/quote]
Aloituksesi on minusta epäuskottava, sille en mitään voi. Ja sekin on totta, että en ole koskaan ollut omakotitalossa, johon kuuluu "bassojyske" sisään. Siksi halusinkin tietää enemmän.
desibelimittareita saa aika halvalla taikka puhelimeen sovelluksena sekä useista paikoista lainattua,, kannattaa katsoa itse ensin mitä se näyttää ja miettiä sitten jatkotoimenpiteitä.
desibelimittareita saa aika halvalla taikka puhelimeen sovelluksena sekä useista paikoista lainattua,, kannattaa katsoa itse ensin mitä se näyttää ja miettiä sitten jatkotoimenpiteitä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:50"]
[/quote]
[/quote]
En ole sanonut, että naapurilla olisi lapsia. Mistä sait päähäsi, että olisi lapsia? Ap
[/quote]
Kysyin (sic!), onko naapurisi lasten kanssa kotona. Kysymyksen erottaa mm. kysymysmerkistä.
Ei omakotialuellakaan saa aiheuttaa häiritsevää melua. Jatkuva melu on myös kielletty. Nyt vain mittaamaan ja sitten poliisit paikalle. Pelkkä ärsyttävä melu ei riitä poliisille vaan kova meteli.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aloituksesi on minusta epäuskottava, sille en mitään voi. Ja sekin on totta, että en ole koskaan ollut omakotitalossa, johon kuuluu "bassojyske" sisään. Siksi halusinkin tietää enemmän.
[/quote]
Minäkään en ole aikaisemmin ollut omakotitalossa, jonne kuuluu bassonjytke. Olen asunut useammassakin okt:ssa. Muualla on olleet naapureina sellaisia, jotka ovat osanneet ottaa muutkin huomioon. Ap
Eli siis naapurista kuuluu sillointällöin, satunnaisesti päiväaikaan musiikkia? Ja nyt se pitäisi kieltää kokonaan, koska teidän lapsenne SAATTAA olla nukkumassa juuri silloin kun musiikkia kuunnellaan?
Ei tuohon kyllä voi puuttua vaikka kuuntelisi miten kovaa. Saahan päiväaikaan omakotitaloalueella esim. sahata moottorisahalla halkojakin vaikka joka päivä, vaikka siitä kuuluu sellainen melu että ihan varmasti herätään kaikissa naapureissa siihen.
Luulin, että sitä mökää kuuluu sieltä ihan järjestelmällisesti koko päivä 7-22!
Kutsu naapuri kylään kuuntelemaan, selitä että lapsellasi on epilepsia, anna käytännön esimerkkejä siitä miten melu vaikuttaa epileptikon elämään.
Ei kukaan joka saattaa aiheuttaa noin kovaa melua lopeta melun aiheuttamista vain koska yhtäkkiä muistaa että "tämähän ärsytti naapuria". Naapurin lapsen kuolemanvaara on taatusti eri asia.
Vaikuttaa kylläkin siltä että itse olet herkillä lapsen sairaudesta ja herkästi ärsyynnyt asioista. Miten melu on tähän mennessä vaikuttanut lapsesi elämään?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 20:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysyin (sic!), onko naapurisi lasten kanssa kotona. Kysymyksen erottaa mm. kysymysmerkistä.
[/quote]
Tarkistapa, kysymyksesi oli kysymys ihan kysymysmerkillä.
Ja onko naapurikin sitten lasten kanssa :D kotona vai työttömänä vai miten soittaa musiikkia kaikki päivät? Suora lainaus kysymyksestäsi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 16:59"]
Anteeks mut mikä saatanan meluamisoikeus? Tekö siis olette lainsuojattomia eikä teidän kodissa vallitse kotirauha?
Mut joo, lain mukaan naapuri ei ole oikeutettu häiritsevään meteliin minään kellonaikana.
[/quote]
Hätäkeskuksen mukaan naapurilla on oikeus meluta 7-22! Ap