Suostuisitko kotirouvaksi
Jos mies olisi luotettavaa sorttia ja itselläsi olisi helppo työllistyä pitkänkin kotona olon jälkeen?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo nyt kotona ja meillä on asiasta juristin laatima tarkka kirjallinen sopimus, jossa mieheni on velvoitettu maksamaan kuukausittain minulle tietyn rahan omalle tililleni. Tällä rahalla voin tehdä, mitä huvittaa. Säästää tai käyttää tai sijoittaa tai mitä ikinä. Sen lisäksi hän maksaa vielä yhteiselle tilille rahaa arjen menojen hoitamiseen. Näillä rahoilla on sitten minun velvollisuus huolehtia kaikki kodin arkihankinnat, kuten ruoat, pesuaineet, lasten menot jne. Miestäni ei kiinnosta, miten nämä asiat hoidan, kuhan hänen antamansa summa riittää.
Miehen nettotuloista noin 60 %:a jää hänelle ja loppusiivu jakautuu käytännössä tasan tuon taloustilin ja minun palkan kesken. Lisäksi hän ostaa omilla rahoillaan minulle joka vuosi lahjaksi arvokelloja, koruja tai muuta helposti rahaksi muutettavaa ystävänpäivänä, naisten päivänä, hääpäivänä ja jouluna. Nämä minä säilytän pankin tallelokerossa ja ovat sellainen hätävara, jos miehelleni sattuisi jotain, niin voisin myydä nämä ja käyttää omaan (ja tarvittaessa lasten) elättämiseen. Asuntomme on molempien nimissä puoliksi. Lisäksi minun nimissä on meidän kallimpi auto (mieheni ajaa halvemmalla) sekä osa metsämaasta, jota meillä on.
Velvollisuudet tässä liitossa ovat simppelit: mieheni käy töissä ja tienaa rahaa. Hänen velvollisuutensa on huolehtia, että menestyy työelämässä niin hyvin, että elintaso säilyy ja hän voi täyttää sen osan sopimuksesta. Minun velvollisuuteni on huolehtia, että koti on kunnossa ja lapset pärjäävät sekä hoitaa heidät harrastuksiin ja kavereille tarvittaessa (käytännössä viikonloppuisin myös mies osallistuu lasten harrastuskuskaamiseen toisinaan).
Millainen on sitten minun päivärytmi? Herään arkisin 7-7.15 ja huolehtin miehelle ja lapsille aamiaisen valmiiksi. He lähtevät töihin ja kouluun. Talo hiljenee viimeistään 8.00 mennessä. Tämän jälkeen hoidan yleensä kotijuttuja, täyttelen astianpesukoneen, pesen pyykkejä tms. ja jos puutarhassa on jotain hommaa hoidan ne. Meillä käy siivooja kerran viikossa, joten sotkua ei juuri ole. Viimeistään klo: 10 on kaikki hoidettu ja voi tehdä omia juttujaan eli surfailla netissä, lukea, käydä kaupungilla, tavata kaverita, harrastaa, mitä huvittaa. Joskus teen itselleni lounaan kotona, mutta usein syön myös kaupungilla. Kotiin tulen vähän ennen kuin nuorimmaisin pääsee koulusta eli joskus klo: 14 maita. Sen jälkeen hoidan siinä lapsille ruoan ja teen samalla miehelle ja itsellenikin päivällisen jääkaappiin odottamaan.
Riippuen viikonpäivästä, kuskaan lapsia harrastuksiin tai vietän heidän kanssaan aikaa kotona/kaupungilla. Sitten, kun mies tulee kotiin, me syömme päivällisen yhdessä (joskus äärimmäisen harvoin syödään eri aikaan.)
Tämän jälkeen vietetään aikaa yhdessä koko perheellä, ulkoillaan, pelataan lautapelejä tai vain ollaan. Illalla, kun lapset ovat tekemässä omia juttujaan vietetään sitten vanhempien kesken "laatuaikaa".Olen tosi onnellinen ja tyytyväinen elämääni ja tienaan paremmin kuin tienaisin töissä ja teen hommia kuitenkin päivää kohden vain muutaman tunnin.
Kuulostaa kuolettavan tylsältä. Itselleni ei riitä pelkkä möllöttäminen vaan kaipaan älyllisempiä haasteita ja tavoitteita elämääni.
Eihän tuossa mitään möllötetty.
Älyllisten haasteiden perään huutajat tuntuvat todella olevan niiden tarpeessa.Ja siksi pelkkä kotona ja kaupungilla hengailu ja muu tyhjänpäiväinen harrastelu ei kiinnostakaan. Toisilla ihmisillä on elämässään tavoitteita ja halu aikaansaada asioita.
Voihan tuon kaupungilla hengailun korvata sillä "tavoitteellisella puuhalla", mitä se sitten ikinä onkaan.
LOL. Nimenomaan PUUHALLA verrattuna oikeaan työhön, jonka tuloksilla on merkitystä.
Tirsk. Jokainen meistä on oman maailmansa napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikkel Näkkäläjärven kotirouvaksi voisin suostua. SDP & PAM aktiivilla lienee ok liksa?
Mutta en jättäisi kissanpentuja hänen kanssaan keskenään "leikkimään"
Päätyvät taas nuotioon kitumaan hengiltä.
???...
SDP & PAM aktiivilla on hieman historiaa mökkimurroista ja siellä emokissan ja sen pentujen lahtaamisesta.
Leikkiin kuului spraymaali, lapio, ja nuotio
"Tapettiin sun katit" taisi olla viesti minkä tämä PAM pomo kirjoitti kavereineen seinään tai oveen, en jaksa googlata.
En, koska nautin työstäni ja opiskelin pitkään päästäkseni tähän hommaan. Lisäksi tykkään ansaita omat rahani ja olla itsenäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilosta kiljuen ja voisin olla vaikka koko loppuelämäni!
Eikö sinua höiritsisi olla täysin miehen elätti? Tämä on itselleni ehkä se isoin kynnys tähän.
Ap
Eihän siinä mikään elätti ole vaan mies maksaa siitä ilosta. Kotirouva on ammatti ja ehdoista sovitaan heti alussa. Kotirouvana 15 vuotta takana. Lapset lähtee kohta opiskelemana. Sain säästettyä sinä aikana rahaa omaan firmaan ja nyt ollut yrittäjänä pari vuotta. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä mitä ostaa ruokakaupasta tai muutenkaan pihistellä. Olen opettanut alusta asti miehen ja lapset sisäsiisteiksi ja päässyt näin myös helpommalla. Minulla myös eläkesäästöt noilta vuosilta.
Kotirouva ei ole ammatti. Edes kotiäitiys ei ole ammatti. Jos hoidat omaa kotiasi, miestäsi ja lapsiasi niin se voi olla työlästä, muttei se palkkatyötä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikkel Näkkäläjärven kotirouvaksi voisin suostua. SDP & PAM aktiivilla lienee ok liksa?
Mutta en jättäisi kissanpentuja hänen kanssaan keskenään "leikkimään"
Päätyvät taas nuotioon kitumaan hengiltä.
???...
SDP & PAM aktiivilla on hieman historiaa mökkimurroista ja siellä emokissan ja sen pentujen lahtaamisesta.
Leikkiin kuului spraymaali, lapio, ja nuotio
"Tapettiin sun katit" taisi olla viesti minkä tämä PAM pomo kirjoitti kavereineen seinään tai oveen, en jaksa googlata.
Ja kuuluu tähän aiheeseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua höiritsisi olla täysin miehen elätti? Tämä on itselleni ehkä se isoin kynnys tähän.
Ap
Eihän siinä mikään elätti ole vaan mies maksaa siitä ilosta. Kotirouva on ammatti ja ehdoista sovitaan heti alussa. Kotirouvana 15 vuotta takana. Lapset lähtee kohta opiskelemana. Sain säästettyä sinä aikana rahaa omaan firmaan ja nyt ollut yrittäjänä pari vuotta. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä mitä ostaa ruokakaupasta tai muutenkaan pihistellä. Olen opettanut alusta asti miehen ja lapset sisäsiisteiksi ja päässyt näin myös helpommalla. Minulla myös eläkesäästöt noilta vuosilta.
Kotirouva ei ole ammatti. Edes kotiäitiys ei ole ammatti. Jos hoidat omaa kotiasi, miestäsi ja lapsiasi niin se voi olla työlästä, muttei se palkkatyötä ole.
Se on työtä, ja siitä voidaan maksaa palkkaa tai palkkio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
”Elätti” jos minä pidän kodin kunnossa, teen ruuat jne. Mieshän tavallaan maksaa palkkaa minun työnteostani. Samalla logiikalla mies on loinen jos ei tee kotona paljoakaan. Ei ole jos niin on yhdessä sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kotirouva, jonka helppo lopulta työllistyä? Mikä dorka ap oikein on?
Itse olet. Ainakin epäkohtelias.
Kotoa voi lähteä kursseille tai harjoittelemaan, jos haluaa jatkaa vanhaa ammattia tai oppia jotain jolla pääsee työn syrjään kiinni.
Täällä nyt joku vaan on päättänyt, että se on mahdotonta koska haluaa vahvistaa omia stereotypioitaan.Ja mitähän nämä kurssit ja harjoittelupaikat olisi? Käytännössä tällä hetkellä on sen verran paljon porukkaa lomautettuna/työttömänä että tuskin vuosikausia poissa työelämästä olleet ovat mitenkään ensisijaisia harjoittelupaikan/työpaikan saajia.
Katso te-toimiston sivuilta. Sieltä löytyy joka alalta.
Luulisi että niitä kotona olleita juuri vedettäisiin töihin, jos ja kun he ovat henkisesti kunnossa.
Tiedän entisiä suuryritysten ja valtion työntekijöitä, jotka ovat menneet ihan duunarialoille kun vanha työ on mennyt alta. Tekevälle ihmiselle kelpaa työ kuin työ.Miksi vedettäisiin tilanteessa, jossa on parempiakin työntekijöitä tarjolla pilvinpimein.
Koska ihmiset halutaan töihin. Ei aina tarvitse tehdä yhtä uraa yhteen putkeen. Työtä voi vaihtaakin.
Työnantajat tosin suosivat työn vaihtajaa eikä ilman työtä olevaa. Työnantajien mielestä kolmen (3) kuukauden tauon jälkeen työntekijän taidot häviävät. Näin he ovat itse kertoneet julkisuudessa.
Jos yli vuoden työttömänä ollut kuuluu vaikeasti työllistettäviin, "työttömyyden kovaan ytimeen" kuten ennen sanottiin, niin miten kotirouvana yli vuoden ollut olisi sen kummempi? Perheelliset naiset ovat tuossa ihan samassa tilanteessa ja ihan samalla tavalla päivänsä viettävät.
Hakeutuvat koulutukseen, päivittävät tietonsa ja taitonsa?
Eiväthän ne taidot todella nollaannu, kuka hullu tuollaista uskoo. Pitää yrittää valita ala, jossa ei jauheta tuollaista skeidaa. Jos vain mahdollista.Rekrytoijan mielestä nollaantuu. Lisä miinuksena vielä nuoremmilla naisilla on työnantajan epäilys, että tämä ryhtyy uudelleen lisääntymään. Vanhemmilla taas tulee eteen se ikäsyrjintä.
Niin kauan kuin tuohon uskotaan ja suostutaan, se pitää paikkansa.
Nämä nyt vaan on nykyisin työmarkkinoiden realiteetit. Ei mikään uskomus tai suostumus asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Perinteisesti oikeat kotirouvat eivät ole miehensä elättejä, eikä laittaneet aivojaan narikkaan ennen jäämistään kotirouvaksi, vaan turvaa oman elämänsä ja selustansa, jos puoliso kuolee tai tulee ero.
Ja enkä koskaan, vaikka olen jo tehnyt pitkän työuran ymmärtänyt, miten kotirouva olisi miehensä elätti, kun kotirouva osallistuu perheen hyvinvointiin omalla työpanoksellaan ja mies taas rahalla ja näin perheen elämälaatu ja hyvinvointi lisääntyvät ja vapaa-aika lisääntyy, kun ei tarvitse työpäivän päälle enää tehdä kotitöitä, vaan vanhemmat voivat viettää aikaansa lastensa ja toistensa seurassa ja tehdä mukavia asioita.
Suomi lienee niitä harvoja maita jossa pienten lasten äidit tekevät kokopäivätyötä, jopa Ruotsissa ja muualla Euroopassa naiset työskentelevät osa-aikaisesti, jos lapsia.
Mm. Suomalainen verotuskäytäntö johtaa siihen, että yleensä perheessä tarvitaan molempien palkkatulot elämiseen. Toisaalta monissa muissa Euroopan maissa päivähoitoa on vaikeampi saada lapsille ja se on kalliimpaa kuin Suomessa. Monet äidit lähtee osa-aikatöihin sitten kun saa lapset koulujärjestelmän piiriin. Voi miettiä, onko kotona olo vapaa valinta vai olosuhteiden pakottamaa.
Juuri näin. Monessa maassa on edelleen käytössä puolisoiden yhteisverotus ja näin oli myös Suomessa vielä 70-luvun alkuun saakka, jolloin kotiäitiys/rouvuus oli mahdollinen.
Ja meillä on kunnallinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatus, se on suuri etu, mutta siitä perheet maksavat perheessä kovan hinnan, kun molempia verotetaan erikseen ja puilisoiden yhteisverotusta ei ole, vaikka usein perheen rahat ja kulut ovat yhteiset.Nykyisellä Suomen järjestelmällä vain harvoilla on varaa kotirouvana oloon. Samoin koti-isyyteen.
Onneksi on henkilöverotus, ihminen on yksilö jolla on oikeus kokonaan omiin raha-asioihin.
Tietysti pitäisi olla mahdollista valita perheverotus, mutta saahan jo nyt palautuksen käyttää puolisonsa hyväksi.
Tosin minä en halua maksaa mieheni jokavuotisia näkyjä, vaan hän kuittaa ne matkakuluilla. Käytän omistani osan perheeseen, joten ne hyödyttävät kyllä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
”Elätti” jos minä pidän kodin kunnossa, teen ruuat jne. Mieshän tavallaan maksaa palkkaa minun työnteostani. Samalla logiikalla mies on loinen jos ei tee kotona paljoakaan. Ei ole jos niin on yhdessä sovittu.
Kyllähän tässä on kyseessä elätti kun ei tee mitään tuottavaa työtä itseään elättääkseen. Myös työssä käyvät ihmiset hoitavat kotinsa, lapsensa ja laittavat ruokaa.
Tavallaan haluaisin, toisaalta en. Haluaisin siksi, koska mulla on suht vaativa asiantuntijatyö, jossa työasiat pyörivät mielessä ympäri vuorokauden ja olen väsynyt. Toisaalta maisteri-tohtorikoulutus menisi kotona ihan hukkaan.
Mulla on kaksi kouluikäistä lasta, joten kotirouvailu olisi aika rentoa kun lapset ovat päivät koulussa. Meillä käy siivooja ja käytetään ruokapalvelua. Päivät ehkä lukisin kirjoja ja urheilisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän tässä on kyseessä elätti kun ei tee mitään tuottavaa työtä itseään elättääkseen. Myös työssä käyvät ihmiset hoitavat kotinsa, lapsensa ja laittavat ruokaa.
Jaa. Minusta siivoojan työ ei ole oikea työ ollenkaan, koska minäkin siivoan ihan ilmaiseksi kotonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kotirouva, jonka helppo lopulta työllistyä? Mikä dorka ap oikein on?
Itse olet. Ainakin epäkohtelias.
Kotoa voi lähteä kursseille tai harjoittelemaan, jos haluaa jatkaa vanhaa ammattia tai oppia jotain jolla pääsee työn syrjään kiinni.
Täällä nyt joku vaan on päättänyt, että se on mahdotonta koska haluaa vahvistaa omia stereotypioitaan.Ja mitähän nämä kurssit ja harjoittelupaikat olisi? Käytännössä tällä hetkellä on sen verran paljon porukkaa lomautettuna/työttömänä että tuskin vuosikausia poissa työelämästä olleet ovat mitenkään ensisijaisia harjoittelupaikan/työpaikan saajia.
Katso te-toimiston sivuilta. Sieltä löytyy joka alalta.
Luulisi että niitä kotona olleita juuri vedettäisiin töihin, jos ja kun he ovat henkisesti kunnossa.
Tiedän entisiä suuryritysten ja valtion työntekijöitä, jotka ovat menneet ihan duunarialoille kun vanha työ on mennyt alta. Tekevälle ihmiselle kelpaa työ kuin työ.Miksi vedettäisiin tilanteessa, jossa on parempiakin työntekijöitä tarjolla pilvinpimein.
Koska ihmiset halutaan töihin. Ei aina tarvitse tehdä yhtä uraa yhteen putkeen. Työtä voi vaihtaakin.
Työnantajat tosin suosivat työn vaihtajaa eikä ilman työtä olevaa. Työnantajien mielestä kolmen (3) kuukauden tauon jälkeen työntekijän taidot häviävät. Näin he ovat itse kertoneet julkisuudessa.
Jos yli vuoden työttömänä ollut kuuluu vaikeasti työllistettäviin, "työttömyyden kovaan ytimeen" kuten ennen sanottiin, niin miten kotirouvana yli vuoden ollut olisi sen kummempi? Perheelliset naiset ovat tuossa ihan samassa tilanteessa ja ihan samalla tavalla päivänsä viettävät.
Hakeutuvat koulutukseen, päivittävät tietonsa ja taitonsa?
Eiväthän ne taidot todella nollaannu, kuka hullu tuollaista uskoo. Pitää yrittää valita ala, jossa ei jauheta tuollaista skeidaa. Jos vain mahdollista.Rekrytoijan mielestä nollaantuu. Lisä miinuksena vielä nuoremmilla naisilla on työnantajan epäilys, että tämä ryhtyy uudelleen lisääntymään. Vanhemmilla taas tulee eteen se ikäsyrjintä.
Niin kauan kuin tuohon uskotaan ja suostutaan, se pitää paikkansa.
Nämä nyt vaan on nykyisin työmarkkinoiden realiteetit. Ei mikään uskomus tai suostumus asia.
Riippuu paljon myös työstä. Mihinkään tiukantarkkaan hierarkiasysteemiin minua olisi turha sulloa, en halua töihin jossa ajatettelutapa on niin yksioikoinen että kaikki kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei voi. Edes yksityinen elinkeinonharjoittaja ei voi maksaa vaimolleen palkkaa. Tässä tapauksessa yritystulo pitäisi jakaa ja sitten molempia verotettaisiin siitä. Elättää saa ja maksaa ylimääräistä eläkettä. Noin niinkuin verottajan mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa. Minusta siivoojan työ ei ole oikea työ ollenkaan, koska minäkin siivoan ihan ilmaiseksi kotonani.
Kokki ei ole työ. Naiset laittavat kotona ruokaa. Vaikka onneksi pysyvät siellä häiritsemästä oikeita huippukokkeja ja heidän visioitaan.
Ei ole työssä lastenhoitaja, ompelija, eläintenhoitaja, puutarhuri, leipuri... kätilökään ei ole työ, kotona voi ihan hyvin synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei voi. Edes yksityinen elinkeinonharjoittaja ei voi maksaa vaimolleen palkkaa. Tässä tapauksessa yritystulo pitäisi jakaa ja sitten molempia verotettaisiin siitä. Elättää saa ja maksaa ylimääräistä eläkettä. Noin niinkuin verottajan mielestä.
Ei sitä tarvitse merkitä palkaksi, se on sitä kuitenkin käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei pelkästään palkalla maksettu ja verotettu työ ole työtä, tai kodin ulkopuolella tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pointti onkin siinä teetkö sen itsellesi vai muille ja saatko siitä palkkaa ja maksetaanko sinusta sairaus ja eläkevakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan haluaisin, toisaalta en. Haluaisin siksi, koska mulla on suht vaativa asiantuntijatyö, jossa työasiat pyörivät mielessä ympäri vuorokauden ja olen väsynyt. Toisaalta maisteri-tohtorikoulutus menisi kotona ihan hukkaan.
Mulla on kaksi kouluikäistä lasta, joten kotirouvailu olisi aika rentoa kun lapset ovat päivät koulussa. Meillä käy siivooja ja käytetään ruokapalvelua. Päivät ehkä lukisin kirjoja ja urheilisin?
Onko tuo ainoa tapa järjestää työsi?
Kotiin jääminen olisi parasta ikinä, hakuna matata. Sääli, ettei se Suomessa ole käytännössä mahdollista.