Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voih, mä olen niin kynnetön kasvattamaan lapsen kavereita...

Vierailija
27.04.2013 |

Oma 5-vuotias poikani on tosi helppo ja rauhallinen lapsi. Uskoo yleensä puhetta ja pahoittaa mielensä, jos ääntä korottaa.

Meillä on käynyt kylässä nyt hänen parhaita kavereitaan päiväkodista äitiensä kanssa. Mä en vain kestä sitä meininkiä, mitä ne kaverit meidän kodissa pitää, mutten oikein osaa siihen puuttuakaan.

Meillä on sääntö, että ruoka syödään keittiössä ja kun pöydästä poistutaan, sieltä ei tulla enää mitään närkkimään. Muksun kaveri tuli hakemaan kahvien jälkeen vielä suklaata, tunki sitä taskuihinsa ja molempiin käsiinsä ja kun huomautin ystävällisesti asiasta, hän juoksi nauraen makuuhuoneeseemme. Äitinsä istui kahvipöydässä ja vähän voimattomasti myötäili minua, muttei puuttunut tilanteeseen, kun lapsi ei uskonut. Päiväpeitto meni illalla pesuun ja suklaata löytyi vielä valkoiselta karvamatoltakin.

Toinen 5-vuotias kyläilijä ei uskonut, ettei meillä pelata sisällä jalkapalloa, jolloin vitriinikaappimme lasi halkesi. Otin jo aiemmin kertaalleen pallon pojalta pois, jolloin hän iski sen kädestäni ja potkaisi vitriinikaappia päin. Äitinsä selitti, että poika on niin innoissaan, kun on hauskat leikit.

Sama juttu sohvalla hyppimisen, koriste-esineillä leikkimisen ym. kanssa.

Mä en osaa komentaa vieraiden lapsia silloin, kun heidän äitinsä ovat vieressä. Poikani ihailee näitä kavereitaan ihan hirvittävästi, joten en vierailuja haluaisi kokonaan kieltääkään. Mitä te tekisitte? Loukkaantuisitteko, jos joku komentaisi lapsianne kyläpaikassa, jos nämä hyppisivät sohvalla tai söisivät suklaata makuuhuoneessa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:56"]

Ollaankohan me kyläilty teillä :D Mun lapset on tosi vilkkaita ja riehaannuttavat aina muidenkin lapset. Heidän kanssa kyläillessä kyllä sattuu ja tapahtuu ja matkatkin kulkevat aina pientareilla rymyten. Mä oon aina sanonut, että jos jotain menee rikki, niin tulkaa meille rikkomaan vastaava. Tavaraa se vain on ja lapset on lapsia. Meidän kodissa saa syödä suklaata olkkarissa ja matot on poissa lattioilta, jotta on parempi juosta. Kohta ne jo mököttää omissa huoneissaan teineinä. Nauttikaa kun lapset vielä on lapsia!!

[/quote]

Mahtava asenne sulla :/ En ikinä kehtaisi antaa lasteni rikkoa ja sotkea paikkoja ja tavaroita kylässä. Ja olisin tosi ilahtunut jos saisin vastaavasti tulla teille rikkomaan vitriinikaapin lasin. Varmaan olettekin tosi toivottuja vieraita!

Olen kyllä sitä mieltä että se, että lapsille opettaa ja heiltä vaatii käytöstapoja, ei estä lapsista nauttimista.

Vierailija
22/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:23"]

Ensimmäisenä kiskoi aivan kaikki lelulaatikot vuorotellen alas ja kippasi lattialle. Ei edes tutkinut mitä leluja laatikossa oli vaan heti uuden kimppuun. Meillä on kaikki lelut lajiteltu vielä aihepiireittäin  laatikoihin. Siinä ne oli kaikki yhdessä läjässä lattialla, onneksi ei mitää mennyt rikki.

Sitten kysymys, millainen sääntö on saako toisen sänkyyn mennä leikkimään ?

[/quote]

Voi apua! Vai lelutkin lajiteltu! Oletko joku kontrollifriikki? Tottakai pieni lapsi innostuu ja haluaa nähdä, millaisia leluja kaverilla on. Tietysti vieraiden olisi pitänyt edes tarjoutua siivoamaan vierailun lopussa.

Vieraileville lapsille voi sanoa ihan suoraan, missä saa leikkiä: lapsen huoneessa, olohuoneessa, pihassa tms. Jos ei kehoteta menemään vanhempien makkariin pomppimaan, silloin se ei ole sopiva leikkipaikka. Jos vieraileva lapsi yrittää mennä sinne, silloin hänet haetaan sieltä pois ja sanotaan, että sinne ei saa vieraat mennä. Ja piste. Ovi kiinni. Jos lapsi yrittää mennä sinne silti uudelleen, hänet kannetaan sieltä pois ja tällätään vanhempansa syliin tai, jos on kylässä ilman vanhempia, hänet viedään eteiseen ja sanotaan, että jos ei käyttäydy niin kuin kylässä kuuluu käyttäytyä, täytyy laittaa ulkovaatteet päälle ja lähteä kotiin. Jos leikkii nätisti, saa jäädä.

[/quote]

Kyllä meilläkin on lelut lajiteltu eri laatikoihin. Esim. Dublot, legot, brion junarata, playmobilet omissa laatikoissaan. Enkä todellakaan ole kontrollifriikki! Tämä järjestely vaib helpottaa huomattavasti lelujen löytymistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:23"]

Ensimmäisenä kiskoi aivan kaikki lelulaatikot vuorotellen alas ja kippasi lattialle. Ei edes tutkinut mitä leluja laatikossa oli vaan heti uuden kimppuun. Meillä on kaikki lelut lajiteltu vielä aihepiireittäin  laatikoihin. Siinä ne oli kaikki yhdessä läjässä lattialla, onneksi ei mitää mennyt rikki.

Sitten kysymys, millainen sääntö on saako toisen sänkyyn mennä leikkimään ?

[/quote]

Voi apua! Vai lelutkin lajiteltu! Oletko joku kontrollifriikki? Tottakai pieni lapsi innostuu ja haluaa nähdä, millaisia leluja kaverilla on. Tietysti vieraiden olisi pitänyt edes tarjoutua siivoamaan vierailun lopussa.

Vieraileville lapsille voi sanoa ihan suoraan, missä saa leikkiä: lapsen huoneessa, olohuoneessa, pihassa tms. Jos ei kehoteta menemään vanhempien makkariin pomppimaan, silloin se ei ole sopiva leikkipaikka. Jos vieraileva lapsi yrittää mennä sinne, silloin hänet haetaan sieltä pois ja sanotaan, että sinne ei saa vieraat mennä. Ja piste. Ovi kiinni. Jos lapsi yrittää mennä sinne silti uudelleen, hänet kannetaan sieltä pois ja tällätään vanhempansa syliin tai, jos on kylässä ilman vanhempia, hänet viedään eteiseen ja sanotaan, että jos ei käyttäydy niin kuin kylässä kuuluu käyttäytyä, täytyy laittaa ulkovaatteet päälle ja lähteä kotiin. Jos leikkii nätisti, saa jäädä.

[/quote]

Kyllä meilläkin on lelut lajiteltu eri laatikoihin. Esim. Dublot, legot, brion junarata, playmobilet omissa laatikoissaan. Enkä todellakaan ole kontrollifriikki! Tämä järjestely vaib helpottaa huomattavasti lelujen löytymistä :)

Vierailija
24/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun joku sanoo näinkin!

Supermegatykkäys!!!

Vierailija
25/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaankohan me kyläilty teillä :D Mun lapset on tosi vilkkaita ja riehaannuttavat aina muidenkin lapset. Heidän kanssa kyläillessä kyllä sattuu ja tapahtuu ja matkatkin kulkevat aina pientareilla rymyten. Mä oon aina sanonut, että jos jotain menee rikki, niin tulkaa meille rikkomaan vastaava. Tavaraa se vain on ja lapset on lapsia. Meidän kodissa saa syödä suklaata olkkarissa ja matot on poissa lattioilta, jotta on parempi juosta. Kohta ne jo mököttää omissa huoneissaan teineinä. Nauttikaa kun lapset vielä on lapsia!!

[/quote]

Nää on kai niitä vanhempia, jotka viihtyy jälkikasvuineen jossain maailma kylässä -festareilla. Vanhemmat höhöttää pajareissa nurmikolla ja nauttivat "kansainvälisestä meiningistä" ja pikkulapset rauhassa eksyy väkijoukkoon ja käy pyytämässä vierailta ihmisiltä ruokaa ym.

Vierailija
26/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi leikkiä monenlaisilla leluilla yhtäaikaa? Ensin tehdään junarata ja sitten keksitään, että hei noi legoukot vois matkustaa tällä junalla. Sitten täytyy rakentaa legoista vaikka eläintarhan aitauksia, että ne legoukot voi matkustaa eläintarhaan. Ja sinne aitauksiin tarvitaan tietysti niitä muovieläimiä. Jne.

Vai leikitäänkö teillä niin, että ensin tehdään junarata ja puksutellaan junalla pari kertaa ympäri. Sitten kerätään junarata pois ja otetaan legot esille ja rakennetaan niistä vaikka talo ja auto. Sitten laitetaan legot pois ja otetaan seuraavat lelut esille...

Jos leluja on niin paljon, että tarvitaan laatikkoarmeija jokaista erityyppistä lelua varten ja sääntö, ettei saa leikkiä kuin yhdentyyppisillä leluilla kerrallaan, niin ehkä sillä lapsella on hiukkasen liikaa sitä materiaa.

Vierailija
27/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina sanonut, että jos jotain menee rikki, niin tulkaa meille rikkomaan vastaava. Tavaraa se vain on ja lapset on lapsia.

[/quote]

Jos vieraat tulevat teille rikkomaan vastaavan tavaran, se toimenpide ei korjaa heidän rikki mennyttä tavaraansa. Teillä on korvausvelvollisuus kaikkeen, mitä te rikotte. Olette todella törkeitä. En mistään hinnasta haluaisi teitä meille kylään rikkomaan omaisuuttamme ja vielä naureskelemaan asialla.

Vierailija
28/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku sanonut ettei saa leikkiä kuin yhdentyyppisillä leluilla kerrallaan? Miten se siihen liittyy että esim junaradalle ja legoille on omat säilytyslaatikkonsa?

Vierailija
29/29 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 00:25"]

Mä oon aina sanonut, että jos jotain menee rikki, niin tulkaa meille rikkomaan vastaava. Tavaraa se vain on ja lapset on lapsia.

[/quote]

Jos vieraat tulevat teille rikkomaan vastaavan tavaran, se toimenpide ei korjaa heidän rikki mennyttä tavaraansa. Teillä on korvausvelvollisuus kaikkeen, mitä te rikotte. Olette todella törkeitä. En mistään hinnasta haluaisi teitä meille kylään rikkomaan omaisuuttamme ja vielä naureskelemaan asialla.

[/quote]

Mä en kans nyt oikeen käsittänyt tätä logiikkaa, että jos teidän lapset rikkois esimerkkinä meidän vitriinikaapin, niin mitä minä hyötyisin siitä jos tulisin rikkomaan teidän vitriinikaapin? Jos olisitte meillä kylässä ja teidän mukula pistäis paikat palasiksi niin ihan taatusti korvaisit joka ikisen tavaran mikä on hajalle mennyt. Lapset on lapsia, lapset on juuri sellasia lapsia millaisiksi vanhemmat on ne kasvattanut, huonoo työtä oot tehnyt. Ja se on aivan sama millaset säännöt teillä on, kaikilla ei ole samanlainen elämäntyyli (ainakaan toivottavasti), jotkut haluavat opettaa lapsilleen käytöstapoja ja rajoja joten miten luulet että teidän vierailu vaikuttaa pienen lapsen oppeihin kun te elätte miten huvittaa toisten ihmisten kodeissa ja pistätte paikat paskaksi. Toivon todella ettet kuulu ystäväpiiriini mutta jos kuulut niin monoo tulis perseelle jos meillä käyttäytyisitte noin. Anteeksi ikävä kielenkäyttö mutta en olis paremmin osannut ilmasta.