Miksi opettajat eivät ymmärrä vapaan leikin ja ystävyyssuhteiden tärkeyttä?
Tunnen monia opettajia ja ihan jokaisen lapsella on uuvuttavan paljon harrastuksia. Missä luovuuden lähde, vapaus olla, entä vapaus ehtiä luomaan ystävyyssuhteita?
Kommentit (13)
niillä eiitselläkään ole ollut siihen mahdollisuutta. Ei kato pääse pahalle polulle kun ei ole hetkeäkään tyhjää kalenterissa.
Entäs, kun se hetki tulee? Tai sydäri sitten viiskymppisenä?
Opettajilla on varmaan sellainen persoonallisuus, että he arvostavat suorittamista, arvosanoja ja ulkoapäin tulevaa motivointia. He eivät ole luovia. Eivät he sitten ymmärrä muidenkaan tarvetta itse etsiä, tehdä ja keksiä.
hah! tunnen monta opettajaa (työni puolesta tullut ystäviä), joiden lapset eivät todelakaan harrasta liikaa. jos lapsi itse haluaa harrastaa jalkapalloa, niin se hänelle suotakoon, aikasten vapaata on muuten näillä perheillä ollut. joten se siitä yleistämisestä taas!
saiskos vain olla ja ajatella, jooko.
t. lapsi
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:43"]
Opettajilla on varmaan sellainen persoonallisuus, että he arvostavat suorittamista, arvosanoja ja ulkoapäin tulevaa motivointia. He eivät ole luovia. Eivät he sitten ymmärrä muidenkaan tarvetta itse etsiä, tehdä ja keksiä.
[/quote]
et kyllä itse taida olla opettaja tai tuntea opettajia, jos sanot, etteivät opettajat ole luovia! he ovat paljon luovempia kuin monet ihmiset joutuvat koskaan olemaan! ja tosiaankin, ainakin nuoremmat opettajat ymmärtävät ulkoisen motivaation huonouden. motivaatiosta puhutaan okl:ssä heti ekana vuonna. mutta taidatkin olla provo :o)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:14"]
et kyllä itse taida olla opettaja tai tuntea opettajia, jos sanot, etteivät opettajat ole luovia! he ovat paljon luovempia kuin monet ihmiset joutuvat koskaan olemaan! ja tosiaankin, ainakin nuoremmat opettajat ymmärtävät ulkoisen motivaation huonouden. motivaatiosta puhutaan okl:ssä heti ekana vuonna. mutta taidatkin olla provo :o)
[/quote]
Koulumaailma on sitten tehnyt täyskäännöksen alle 20 vuodessa. Ota muutama esimerkki luovuudesta koulussa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:14"]
[/quote]
Koulumaailma on sitten tehnyt täyskäännöksen alle 20 vuodessa. Ota muutama esimerkki luovuudesta koulussa.
[/quote]
Minkä täyskäännöksen? mikä oli lähtökohta, mikä uusi suunta?
Opetusmetodien monipuolinen käyttäminen, opetusmateriaalien valmistaminen, eriyttäminen, eheyttäminen, taito- ja taideaineiden sisältöjen suunnittelu vain muutamia mainitakseni vaativat kaikki suurta luovuutta. Ilmankin selviää, mutta on kohtuutonta väittää, että opettajat eivät olisi luovia. Suurin osa on äärettömän luovia ihmisiä.
Keksitkö itse montakin luovaa ideaa, jolla voit opettaa vaikkapa egyptin yhteiskuntaluokkajärjestelmää vitosluokalle, jossa on kolme maahanmuuttajaa, kaksi hojksia ja vaikkapa adhdlapsi. Suurin osa opettajista pystyy keksimään viidessä minuutissa kymmeniä keinoja.
YO-lakin tänä keväänä saaneena sanon, että opettajat ovat maailman luovimpia ihmisiä 4-vuotiaiden lasten jälkeen. Vain muutaman kerran olen kuullut opettajasta, joka ei ole ollut luova.
Oma äitini on rehtori ja isä opettaja ja olen harrastanut lapsena+nuorena tasan kolmea järjestettyä harrastusta: kuvataidekoulua, kitaransoittoa ja sanataidepiiriä. Kaikkiin menin omasta aloitteestani. Vanhemmat ehdottivat kyllä välillä, kiinnostaisiko jokin. Yleensä ei, siksi ohjattujen harrastusten määrä on säilynyt 19 vuodessa varsin pienenä.
Ei, kyllä 9 on ehdottoman oikeassa. Näettehän hänen vankumattomat argumenttinsakin! "koulu on tehnyt täyskäännöksen"! Eihän siihen nyt ole vastaansanomista. Ja kerta HÄN sanoo että KAIKKI opettajat ovat itsekkäitä lastensa kautta eläviä mielikuvituksettomia paskoja, niin näinhän sen sitten on oltava.
9 hei, auttaisko mulle alanvaihto? Tulisko musta sitten luova? Tai jotenkin parempi äiti lapsilleni?
Eikös opettajien lapsilla ole ihan yhtä monta tuntia vuorokaudessa kuin kenellä tahansa lapsella? Hyvin monessa perheessä nämä "luovassa joutilaisuudessa ja vapaassa leikissä" elävät lapset istuvat tuntitolkulla liimautuneina erinäisten ruutujen ääreen. Tai nauttivat vapaasta leikistä ostareilla ja leikkipuistoissa, missä ei näy yhtään aikuista ja missä vallitsevat viidakon lait. Myönnettäköön, että tämän open työpaikka on lähiössä
Toki voisit ap ensin tarkentaa mikä sinun mielestäsi on sitä "hengästyttävää harrastusmäärää/-tahtia". Tietenkään lapsia ei saa uuvuttaa jokailtaisilla harrastuksilla, mutta on myös niin, että monipuoliset harrastukset ja toiminnot auttavat yleensä lasta kehittymään kokonaisvaltaisesti.
t. ope, jonka lapsilla on ollut vuosien mittaan harrastuksia, mutta tiettävästi ainoat hengästyjät perheessä ovat olleet vanhemmat, jotka ovat lapsia (5kpl) kuskanneet harrastuksiin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:32"]
Minkä täyskäännöksen? mikä oli lähtökohta, mikä uusi suunta?
Opetusmetodien monipuolinen käyttäminen, opetusmateriaalien valmistaminen, eriyttäminen, eheyttäminen, taito- ja taideaineiden sisältöjen suunnittelu vain muutamia mainitakseni vaativat kaikki suurta luovuutta. Ilmankin selviää, mutta on kohtuutonta väittää, että opettajat eivät olisi luovia. Suurin osa on äärettömän luovia ihmisiä.
[/quote]
Tuolla perusteella mm. siivoojat voivat olla luovia. Moppien ja harjojen monipuolinen käyttäminen, pesuliuosten valmistaminen, osata käyttää eri siivousvälineitä eri tilanteissa, siivouksen suunnittelu jne.
Oikeastaan tarkoitin kuitenkin sanoa, että koulussa lapset eivät saa tehdä mitään itse ja olla luovia, keksiä, etsiä ja oivaltaa. Väitän, että näiden asioiden puuttuminen koulusta johtuu opettajien persoonallisuudesta. Vaikea keksiä siihen mitään muuta syytä.
Näyttämisen halu, joka kumpuaa fiktiosta.