Sossuja paikalla: lukion käynnistä kyse
Maksaako sossu lapsen lukion, jos perhe saa minimitoimeentulon, eli ei saa sossusta mitään mutta ei ole mitään ylimääräistäkään rahaa. Mistä lapselle lukionkirjat, matkat ja muut tarpeet? Lukiolainen ei saa vielä opintotukea.
Kommentit (189)
Itse kävin lukion alle 200 eurolla. Koulukirjojen vanhempia painoksia lainasin kirjastosta ja ostin parilla eurolla entisiltä lukiolaisilta. Opettajat joskus valittivat siitä kun minulla ei ollut samaa painosta kuin muilla, mutta ei ne sille mitään voineet. Läksyjä tein kavereiden kanssa, joten pystyin katsomaan oikean painoksen tehtävät siitä ja tehdä ne, joten ei tullut valitusta väärien tehtävien tekemisestä. Graafisen laskimen sai koulusta lainaan kaikki pitkän matikan lukijat, kynät, kumit, vihot sai koko lukion ajaksi parilla eurolla halpahallista. Monet kurssit menivät ilman kirjaa, siten että lainasin kaverilta viikkoa ennen koetta yhdeksi illaksi ja yöksi kirjan ja luin sen läpi.
Köyhän täytyy olla luova, ei tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 22:37"]Ennen tosiaan muutettiin työnperässä. Jopa toiselle puolelle maapalloa työtä etsimään: Amerikkaan, Australiaan. Ja Ruotsiin. He olivat juuri erittäin köyhiä ihmisiä, yleensä vain vaatteet päällä.
Jos on vuosikymmeniä työttömänä, niin ei siitä mitään eläkettäkään kerry. Köyhä vanhuus tiedossa.
Harvalle sitä työtä kodin vierestä tarjotaan. Itse ottaisin vaikka siivoustyötä vastaan kuin täyttäisin työtön-työtön-lappuja ja selittisin rahatilannettani sossussa. Oma raha, oma lupa, ei tarvitse selitellä tienaamansa palkan käyttöä kenellekään. Sitä paitsi työssäkäyvä on etusijalla työnhaussa eli ohittaa yleensä työttömän. Se on siis valtti, oli työ mitä hyvänsä.
Suomessa on paljon työttömiä, jotka ihan oikeasti kuvittelevat, että työmatka ei saa olla 10 km pidempi.[/quote]
Tämä on niin totta. Minulta kysellään usein että muuttaisinko takaisin kotiseudulleni ja vastaus on aina ei, ei ole yksinkertaisesti töitä ja ajatus siitä etten pystyisi elättämään itseäni kauhistuttaa. Pääkaupunkiseudulla löytyy aina sentään joku työpaikka.
Kaipa se on luonteesta kiinni, omat vanhemmat ovat kiertäneet ympäri Suomea töiden perässä ja sopeutuneet hyvin. Isäpuoli asuu 20 kilometrin päässä synnyinpaikastaan, muistan kun syvän laman aikaan äiti puhui että pitäisi muuttaa töiden perässä, ei kuulemma voinut kun kuka sen autonkin huoltaisi kun se korjaaja on kotiseudulla?
No onneksi eivät työttöminä olleet mutta vilkkaammassa kaupungissa olisi ollut paremmat mahdollisuudet.
Minua ei haittaa sosiaalituet silloin kun niitä maksetaan hetkellisesti huonossa jamassa oleville että pääsisivät jaloilleen. Se riepoo että nämä elämäntapatyöttömät jotka eivät voi joustaa mistään ja muuttaa töiden perässä kuvittelevat olevansa oikeutettuja kaikenmaailman tukiin. Pääkaupunkiseutu on nettomaksaja verotuloissa ja meidän pitää elättää näitä laiskureita. Mieluummin pitäisin rahat täällä ja pääsisin terveyskeskuksen kiireettömälle ajalle nopeammin kuin yhdeksässä viikossa.
Minua ei haittaa sosiaalituet silloin kun niitä maksetaan hetkellisesti huonossa jamassa oleville että pääsisivät jaloilleen. Se riepoo että nämä elämäntapatyöttömät jotka eivät voi joustaa mistään ja muuttaa töiden perässä kuvittelevat olevansa oikeutettuja kaikenmaailman tukiin. Pääkaupunkiseutu on nettomaksaja verotuloissa ja meidän pitää elättää näitä laiskureita. Mieluummin pitäisin rahat täällä ja pääsisin terveyskeskuksen kiireettömälle ajalle nopeammin kuin yhdeksässä viikossa.
[/quote]
Kyllä loppuisi pääkaupunkiseudun kapasiteetti ja työapikat ja asunnot, jos kaikki Suomen muualla asuvat työttömät muuttaisivat sinne, hohhoijaa taas mikä mielipide!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 20:43"]
[/quote]
Kyllä loppuisi pääkaupunkiseudun kapasiteetti ja työapikat ja asunnot, jos kaikki Suomen muualla asuvat työttömät muuttaisivat sinne, hohhoijaa taas mikä mielipide!
[/quote]
höpö höpö onhan se nyt uskomatonta ettei ole mitään oma-aloitteisuutta, ei mitään kykyä elättää itseään
aika monelle kelpaisi erilaiset hommat jos olisi pakko mutta tää on tätä samaa jargonia useammassa ketjussa ja aina joku selitys miksi se ja tämä ja tuo ei käy
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 20:43"]
[/quote]
[/quote]
höpö höpö onhan se nyt uskomatonta ettei ole mitään oma-aloitteisuutta, ei mitään kykyä elättää itseään
aika monelle kelpaisi erilaiset hommat jos olisi pakko mutta tää on tätä samaa jargonia useammassa ketjussa ja aina joku selitys miksi se ja tämä ja tuo ei käy[/quote]
Onko se niin vaikea tajuta ettei syrjäseuduilla ole sitä töitä, hyvä se on sieltä Hesasta huudella. Tyhjästä on paha nyhjästä. menepä latelemaan noita totuuksiasi jossain itä-suomessa pikkupaikkakunnalla, ne nauraa sut ulos sieltä, näet vain asian omalta kantiltasi, että sinulla olisi kaikki asiat hyvin ja saisit itselle rahaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:22"] Onko se niin vaikea tajuta ettei syrjäseuduilla ole sitä töitä, hyvä se on sieltä Hesasta huudella. Tyhjästä on paha nyhjästä. menepä latelemaan noita totuuksiasi jossain itä-suomessa pikkupaikkakunnalla, ne nauraa sut ulos sieltä, näet vain asian omalta kantiltasi, että sinulla olisi kaikki asiat hyvin ja saisit itselle rahaa.[/quote]
Minä lähdin sieltä Itä-Suomesta työn perässä koska haluan elättää itseni enkä elää tukien varassa ihanassa maalaisympäristössä. 60-70 -luvulla oli pakko lähteä työn perässä muualle koska jos ei tehnyt töitä, ei saanut rahakaan. Nyt syrjäseuduille on kehittynyt tämä köyhien luokka joka ei halua tehdä töitä ja olettaa että heidän ihana maaseutuelämänsä kustannetaan verovaroista.
Minä olen kouluttautunut ja hakeutunut työn ääreen koska onneksi kotoa on opetettu että itsestään pitää kantaa vastuu. Sääliksi käy näitä elämäntapatyöttömiä sillä heidän lapsillaan on todella suuri todennäköisyys periä vanhempiensa asenteet. Tässä tapauksessa kympin oppilaan vanhemmat eivät voi tinkiä omasta mukavuudestaan niin että muuttaisivat sellaiseen paikkaan missä töitä on ja lapsella helpompi käydä koulua. Ei sen paikan tarvitse olla Etelä-Suomessa, muitakin isompia paikkoja on jossa töitä löytyy ja luonto on lähellä jos sellaista kaipaa.
Onneksi Suomessa kuitenkin on vapaus valita asuinpaikkansa, itse olen tosi tyytyväinen maalaiselämääni, viljellään maata ja niin pois päin, Miksi pitäisi muuttaa johonkin hikiseen kuntakeskukseen edes ap:n?
Ap, jos sulla on se lähihoitajan koulutus niin aivan taatusti saisit töitä jostakin isomman maalaiskunnan kirkonkylältä tai pikkukaupungista, mistä löytyisi myös se lukio lapsillesi. Noissa pienissä taajamissa eivät vuokratkaan ole päätähuimaavia - asialliseen kolmioon tms. pääsisitte kiinni aivan varmasti. Mun korvissani kuulostaa aivan kamalalta, että vanhempien uppiniskaisuuden ja yrittämättömyyden takia fiksuilla lapsilla ei olisi mahdollisuutta koulunkäyntiin! Mikä vielä pahempaa, niin tuollainen asenne ja malli elämiseen periytyy helposti. Teini-ikäiset lapset ovat tietysti jo imeneet vanhempiensa asenteita, mutta vielä on mahdollisuus korjausliikkeeseen.
Voi vittu että pistää vihaks tollaset vanhemmat jotka ei osaa muuta kuin pummeilla ja lapset houtuvat kärsimään köyhyydestä ja vanhempien ongelmista!!! Älkää tehkö lapsia jos olette elämänhallintaongelmaisia!!
Mitä te haukkujat opetatte lapsillenne?
Suvaitsemattomuutta, ymmärtämättömyyttä, kovuutta, vihaa, itsekkyyttä, kovia arvoja.
En siitä olisi niin innoissaan, Yhtä kylmiä ihmisiä heistä kasvaa kuin vanhempasikin
Minusta ap välittää lapsistaan ja ap itse on rauhallinen ja jotenkin onnellisen oloinen kaikesta huolimatta päinvastoin kuin te parjaajat.
Oletko milloin viimeksi ollut töissä ap? minä en ole kateellinen sinulle, en halua asua maalla. Olen siellä lapsuuteni ja aikuisena 7v asunut ja minulle se riitti. Asumme nyt rintamamiestalossa 30000 asukkaan kaupungissa jossa lukio n.3km päässä ja ala ja yläaste lähempänä. Meillä yli 2000 neliön tontti jossa voi viljellä. Tietysti minäkin haluaisin naapurin uuden talon mutta meidän pienillä tuloilla emme sitä saa aina ei saa mitä haluaa. Mutta elätämme itse lapsemme. Muuttoa suosittelen teillekkin.
vihkoja saa tarjouksessa edullisesti, kirjoja saa lainattua kirjastosta, eikä oo pakko edes kirjaa ostaa. nohevimmat opiskelijat lainas viikoks kirjaa toiselta opiskelijalta ja pänttäs sen sit tai suorittivat kurssin ilman kirjaa. Motivaatiohan siinä kasvaa kun tietää että tää kirja on vain viikon sulla. Jotkut teki iltatöitä opiskelun lomassa. Lukiossa on monia joiden taloudellinen tilanne on huono. Moni joutu itse kustantaa kaikki opiskelumateriaalit, vaikka opintotuki olikin pieni.
Matkan taittaa pyörällä säällä kuin säällä. Onhan se vanhempana sit hieman outoa pyöräillä kaatosateessa. Itse hommasin lukion jälkee auton ni sillä pääsin sit menemään, mutta lukioajan pyörällä 4km suuntaa joka päivä.
Laskin on hyvä olla, lyheen matikkaan riittää 10€ laskin. Jos kaikki kirjat ostaa, maksaa ne kuukaudessa vähintää 100€, jos ostaa puolet kirjoista on se summa 50€/kk. Kallista lystiähän se on, eikä lukiosta paljoa hyötyä oo. Joskus työhaastatteluis näyttää paremmalta tuo ylioppilas merkintä, mut ei se paljoo kyl oo auttanut missään. Yliopistos kaikki maksaa 2 kertaa enempi ku lukios. Kaikki on omaa valintaa.
Ap ei taida olla ihan tosissaan, mutta jos olet niin mene tosiaan sossuun ja selitä tilanne juurta jaksaen, ihan aidosti toivon (ja uskon), että saatte tukea teinin matkalippuun ja lukion kirjoihin.
Toinen vaihtoehto olisi, että sinä muuttaisit lasten/teinin kanssa joksikin aikaa vuokralle lukion lähelle (vuokran voisit varmaan maksaa, kun saisit niitä töitä sieltä).
Kolmas vaihtoehto, että teini muuttaa yksin jonnekin asuntolaan.
Itse asiassa näihin lukiokirjoihin haetaan toimeentulotukea pääkaupunkiseudullakin joten ihan turhaa nuo kehoitukset muuttaa. Työttömiä/köyhiä on myös suurissa kaupungeissa syystä tai toisesta.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta meillä maalla seutulippu maksoi aikoinaan n. 80 euroa. Kyllä kaupunkialueen sarjaliput on aivan eri hinnoissa.
Siis minkälainen konkkaronkka teillä siellä asuu, jos yksi on työtön ja haluton hakemaan töitä oman paikkakunnan ulkopuolelta, toinen ei voi asua kaupungissa kun ei kestä olla neljän seinän sisällä ja kolmas ja neljäs ei voi pyöräillä kouluun kun ei ole pyörätietä? Jaaha.
Jos lapset on hyviä koulussa ja ns. lukiokamaa niin ap onpa tosi itsekästä sinulta vaikeuttaa lasten koulunkäyntiä tuolla jääräpäisellä muuttohaluttomuudella ja itse aiheutetulla työttömyydellä. Työttömyys on itse aiheutettua kun kerran alalla piisaa töitä vaikka kahden valtion väelle, mutta sinä et sieltä tontiltasi lähde niitä tekemään vaan tahallasi luuhaat työttömänä tuollaisella töiden katvealueella. Huoh.
Mietitkö tosissasi lapsen lähettämistä jonnekin asuntolaan? Siis sinä ja mies ette voi muuttaa kivan arjen vuoksi, mutta lapset mahdollisesti voisi? Miksette muuta vuokralle jonnekin neljäksi vuodeksi, että lapset saa lukion käytyä? Ukkos voi niitä eläkepäiviä viettää missä vaan tuon aikaa. Sinä saisit töitä kun menisitte jonnekin pikkuisen isompaan kylään. Voisitte vuokrata todella edullisen kolmion tai neliön, ehkä jopa omakotitalonkin. Eivät ole kummoisissakaan hinnoissa syrjäisemmillä seuduilla. Ei menisi lasten matkoihinkaan rahaa kun katsoisitte asunnon koulun läheltä. Eiköhän tuo sukutölli odota teitä sitten takaisin. Voisittehan siellä olla viikonloput ja lomat. Mikä tässä on niin helkutin hankalaa teille?
Kirjat tosiaan tulevat kalliiksi vaikka käytettynä ostaisi. Kirjakaupoista ja netistä kannattaa katsoa ne ensimmäisen jakson kirjat. Usein tilanne kuitenkin helpottaa loppua kohden, sillä saat myytyä omia kirjojasi ja ostettua niillä rahoilla seuraavan kurssin kirjat, opiskelijat jakaantuvat myös tuon ensimmäisen jakson jälkeen eri kursseille (vaikka olisivatkin samalla luokalla) jolloin kirjojen vaihtelu on myös aika yleistä. Koulun ilmoitustaululta saa kirjoja omaksi hintaan 5€. Tuntuvan lovenhan se silti lompakkoon tekee kun kirjan kelpoisuusaika on sen 2 kk.
Ei myöskään kannata odottaa sitä opintotukea kun kuuta nousevaa, sillä se on vielä kotona asuvalle vain muutaman kympin (jos sitäkään) joka ei teidän tapauksessa kata edes matkakuluja.
Vaikea uskoa, että suomessakin on tosiaan vielä näin itsepäisiä ja takapajuisia ihmisiä, jotka eivät voi vaihtaa paikkakuntaa kun näin on aina ollut. jumitetaan siellä samassa pihapiirissä vaikeuksista huolimatta =)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 13:34"]
Ap ei taida olla ihan tosissaan, mutta jos olet niin mene tosiaan sossuun ja selitä tilanne juurta jaksaen, ihan aidosti toivon (ja uskon), että saatte tukea teinin matkalippuun ja lukion kirjoihin.
Toinen vaihtoehto olisi, että sinä muuttaisit lasten/teinin kanssa joksikin aikaa vuokralle lukion lähelle (vuokran voisit varmaan maksaa, kun saisit niitä töitä sieltä).
Kolmas vaihtoehto, että teini muuttaa yksin jonnekin asuntolaan.
[/quote]
Itse ehdottaisin myös tuota, että sinä muutat lukiolaisten kanssa lähimpään paikkaan, jonne lapset pääsevät kouluun ja sinä töihin. Käytte sitten lomilla ja vapaapäivinä siellä maalla miehen luona. Kohtahan lukiolaiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat jatkaa asumista sitten itsenäisesti ja sen ikäisinä voivat koulun ohella käydä välillä töissäkin.
Kesän ja syksyn ajan keräätte koko perhe sieniä, marjoja ja käpyjä myyntiin. Neljän hengen kovalla työllä voitte tienata tuhasia euroja opiskelurahaa. Siellä maallahan noita kaikkia kasvaa, eli ilmaista rahaa on kotinurkilla.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:04"]
Kiitos kaikille vastauksista, niitä on ollut kiva lukea ja uusiakin ideoita on tullut.
Yhdelle kirjoittajalle sanoisin, että me ei olla avuttomia ja itketä tukien perään, hän myös niin kiivaasti halusi että me muutetaan kaupunkiin. Olen varamsti kätevämpi ja osaavanpi kuin kirjoittaja itse, ja tukien perään itkusta sanoisin, että jos aadaan niin hyvä, kiitollisena otetaan vastaan, mutta jos ei saada, niin sekin on hyvä, sitten keksitään muuta, ei siis itketä eikä kerjätä eikä kärsitä. Olisi myös hyvä jos tämä kyseinen kirjoittaja tajuaisi että tämä on meidän koti ja me ei muuteta yhtään mihinkään, jos tämä on jääräpäisyyttä, niin sanoisin että suurin osa Suomen kansasta olisi sitä, kuka nyt omasta (Halvasta) kodista haluaisi muuttaa? Sanoisin että sinulla on ymmärtämisen vaikeutta tai jääräpäisyyttä kun vielä hoet.
ja ei omisteta autoa, ajokortti kyllä on, joten en voi mennä pitemmällä töihin valitettavasti.
Kyllä me pärjätään, ei meillä mitään paniikkia ole, pientäkään.
Hyvää lauantaipäivää kaikille
ap
[/quote]Ihmettelit mistä saat rahat jotta lapsesi voi käydä lukion. Ei oo paniikkia, ei töitä kummallakaan . Muuttakaa paikkakuntaa ja töitä löytyy lähihoitajille. Vuokra-asunnon varmasti saatte jne.