Sossuja paikalla: lukion käynnistä kyse
Maksaako sossu lapsen lukion, jos perhe saa minimitoimeentulon, eli ei saa sossusta mitään mutta ei ole mitään ylimääräistäkään rahaa. Mistä lapselle lukionkirjat, matkat ja muut tarpeet? Lukiolainen ei saa vielä opintotukea.
Kommentit (189)
Mites on ap, et kommentoinut tuota väliaikaista muuttoa. Ettekö voisi muuttaa muutamaksi vuodeksi vuokralle halvasti ja sitten takaisin sinne sukutaloon kun lukio on käyty?
Ei voi pyöräillä kun ei ole pyörätietä? Ja oletan, että ainoa tie ei ole mikään motari? Pyörän selkään vaan ja huomioliivi päälle, pyöräillä voi hyvin muuallakin kuin pyörätiellä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 23:39"]Mä olen taloushallinnon merkonomi ja päihde ja mielenterveystyön lähihoitaja, tällä koulutuksella ei löydy meidän pikkupaikkakunnalla töitä Ja uudestaan kouluun en enää lähde. ap[/quote]
Lähihoitajalle löytyy töitä aina, oli suuntautuminen mikä hyvänsä. Minä olen juossut keikkaa useammassa paikassa jo siitä asti kun aloitin opiskelut lähihoitajaksi, ja eihän siinä vaiheessa edes tiedetä välttämättä mihin suuntautuu.
´Kiitos vaan kaikista vähättelyistännem en voi sille mitään etten ole saanut työtä, en sijaisuuksia enkä muutakaan, se asia on nyt vaan näin.
Ja väliaikainen muutto? Heh, sanon mä, vaikka menisin töihin, ei meidän rahat riitä pieneenkään vuokraan, ei se lähihoitajan palkka niin iso ole että voisi ylläpitää kahta taloutta.
Ja mies sairastaa sen verran pahasti, ettei tule toimeen yksin. Ja niinkuin jo sanoin etten lapsia yksin anna muuttaa.
Ja pyöräilemään vaan tuonne rekkojen sekaan ja piennar on sitten tosi kapea. Luulenpa ettei kukaan teistä edes sitä tekisi, saatikka sitten lapsi. Ei siellä aikuisetkaan kukaan pyöräile. Ja ei ole katuvalojakaan, pimeässäkin pitäisi varmaan pyöräillä.
Ja ollaan asuttu täällä yli 20v ja eikä missään muualla voitais asua näin halvasti, hulluhan olisin jos mentäis johonkin vuokrakämppään.
ja jotka ei tätä kaikkea ymmärrä, heillä on se oikeus, minä kuitenkin tiedän että muutto ei ole meille se ratkaisu. ja asioihin liittyy paljon muutakin, en kaikkea viitsi selittää, asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia.
ap
Ainakin ennen sossulla oli sellainen systeemi, että jos vanhemmat luopuivat lapsilisästä (lapsen piti muistaakseni olla joko vähintään 15 tai 16), niin sossu maksoi lapselle toimeentulotukea, joka oli suurempi kuin lapsilisä. Jos tämä vielä toimii, niin voisitte kokeilla tätä. Rahat menevät sitten lapsen tilille, joten pitää olla varma siitä, että lapsi pystyy olemaan vastuullinen rahan kanssa ja käyttämään sen nimenomaan noihin lukiokuluihin.
Täh? Siis voiko näinkin toivottomia aikuisia oikeasti olla?! Olen tavannut elämässäni kaikenlaista väkeä, mutta nämä ap:n argumentit menee jo ihan naurettavuuden puolelle. Ettei vain provoilisi? Ei kai kukaan voi olla noin tyhmä, että asuu perähikiällä ilman autoa, kieltää lukioikäisiltä pyöräilyn, ei vaivaudu töihin ja silti pähkäilee mistä saataisiin perheelle rahaa? Muuttaa ei voi kun vanhempien elämänlaatu kärsii. Viis lapsista, kasvakoot köyhyydessä, kunhan vain vanhempien ei tarvitse tinkiä haluamisistaan. Ihan sekopäistä.
Täh? Siis voiko näinkin toivottomia aikuisia oikeasti olla?! Olen tavannut elämässäni kaikenlaista väkeä, mutta nämä ap:n argumentit menee jo ihan naurettavuuden puolelle. Ettei vain provoilisi? Ei kai kukaan voi olla noin tyhmä, että asuu perähikiällä ilman autoa, kieltää lukioikäisiltä pyöräilyn, ei vaivaudu töihin ja silti pähkäilee mistä saataisiin perheelle rahaa? Muuttaa ei voi kun vanhempien elämänlaatu kärsii. Viis lapsista, kasvakoot köyhyydessä, kunhan vain vanhempien ei tarvitse tinkiä haluamisistaan. Ihan sekopäistä.
AP:n kannattaa ottaa selvää erilaisista kansanopistoista. Niissä opiskelua tuetaan yleensä hyvin ja asuminen ja ruokailu ovat edullisia.
AP,kannattaa kysyä sossusta,minua avustettiin teininä opiskeluissa nimenomaan kirjojen hankinnassa sekä matkakustannuksissa, toki oma koulumatkani oli reilu 20km.!
T: köyhästä perheestä mutta maalta kotoisin (onneksi)
Onko maalaiset kaikki näin avuttomia ja haluttomia mihinkään ratkaisuun? Miten musta tuntuu, että siellä kangistutaan helpommin kaavoihin kun kaupungissa, koska ei on totuttu niin yksinkertaiseen elämään. Ei riitä rahkeet soveltaa ja selviytyä, vaan jäädään itkemään heti pienimmästäkin takaiskusta.
Ap kuulehan. Jos te muuttaisitte koko perhe vuokralle, sossu tulisi vuokrassa vastaan. Varman muussakin, koska olisitte selkeästi yrittäneet itsekin tehdä elantonne eteen jotain (=sinä saisit varmasti töitä isommalla paikkakunnalla). Lapset sais isommalla paikkakunnalla helpommin vaikka iltatöitä sillon tällön kun kysyntää esim. lastenvahdeille, koiran ulkoiluttajille, vanhusten nurmikon leikkaajille jne. olisi enemmän. Sinä saisit aivan varmasti töitä, koska vaikuttaa siltä että asutte nyt suomen ainoalla paikkakunnalla jossa ei lähihoitajille muka työtä ole. Jos se talo on perikunnan, eihän sen ylläpito ole yksinomaan teidän vastuulla. ja ainahan siellä voi käydä viikonloppuisin jos tarvetta on. Muutatte sinne sitten takaisin kun koulut on ohi ja lapset omillan.
En ole sossu mutta vastaan.
Me saatiin lukiokirjoihin ja laskimeen 400 euroa, haettiin Rajaseutuliitolta avustusta ja saatiin 200 euroa. Toisena vuonna saatiin 200 euroa yhdeltä järjestöltä.
Paikalliseen Lions- järjestöön voi olla yhteydessä ja kysellä tukea.
Kirjoja voi ja kannattaa ostaa käytettynä.
Köyhän pitää olla kekseliäs, kyllä ne rahat löytyy. Lapsi kesätöihin.
En jaksanut lukea vastauksia mutta sosiaalityöntekijän harkinnasta tuo on kiinni ja asiaan voi olla kotikunnassasi joku linjaus. Olisin suoraan yhteydessä teidän sosiaalityöntekijään ja kysyisin asiaa. Tiedän, että monet sosiaalityöntekijät mielellään tukevat niin paljon kuin mahdollista nuoria juuri koulunkäynnissä ja hyvissä harrastuksissa sillä aika harvat toimeentulotukea saavien perheiden lapsista käyvät esimerkiksi lukiota. Onneksi kirjoja saa myös käytettyinä mutta maksavat ne käytetytkin. Onnea lukiolaiselle opintoihin!
t:sosiaalityöntekijä
En muista, olitko aloittaja jo jossain kertonut, mutta oletko hakenut töitä naapurikunnista? Jos et, niin mikset? Mua ihmetyttää ihan älyttömästi, että miten ei lähihoitajalle löydy töitä. Jos omalla pikkukpaikkakunnalla ei ole, niin luulis että ainakin sitten 30 km:n säteellä jotain olis. Kun ite en ole valmistumisen jälkeen ollut päivääkään työttömänä, tällä hetkellä jo toista kertaa se tilanne, että on useampi vaihtoehto mistä saan valita. Ja olen asunut kolmella paikkakunnalla, eri puolilla Suomea.
Lukion voi (ainakin aiemmin pystyi) käymään neljässä tai jopa viidessä vuodessa. Jos lapsesi on ahkera ja oikeasti haluaa ylioppilaaksi, niin yksi vaihtoehto olisi hankkia osa-aikatöitä ja tehdä opintoja hieman hitaammalla tahdilla. Itsekin tein töitä opiskelun ohessa rahoittaakseni asumiseni ja elämiseni. Lukion suoritin 4 vuodessa. Nuoret voi työskennellä esim. marketeissa, kioskeilla, huoltoasemilla, postilla...
Voitte lukiolaistenne menoissa säästää myös seuraavasti: kirjoituksiin ei ole pakko osallistua (ei tutkintomaksuja) eikä näin ollen myöskään tarvitse järjestellä yo-juhlia. Lukiosta valmistumiseen riittää päättötodistus jonka perusteella hyvin menestynyt oppilas pääsee suoraan jatko-opintoihin. Ei tärväänny aikaa/rahaa kirjoituksiin pänttäämisiin/pääsykoerumbaan (taas säästyy). Yliampuviksi paisuneet vanhojen juhlat kannattaa myös unohtaa; herrantertut hussatkoon kampauksiin, manikyyreihin ja iltapukuihin hohhoijaa. Se kympin oppilas ainakin suoriutuu lukiosta parissa vuodessa (voisiko sitten toimia isänsä omaishoitajana? ) ja toinen voi todnäk käyttää samoja kirjoja vielä. Kuulutteko kirkkoon? Eroamalla säästää veroissa. Nämä nyt tuli ekana mieleen.
Kiitos kaikille vastauksista, niitä on ollut kiva lukea ja uusiakin ideoita on tullut.
Yhdelle kirjoittajalle sanoisin, että me ei olla avuttomia ja itketä tukien perään, hän myös niin kiivaasti halusi että me muutetaan kaupunkiin. Olen varamsti kätevämpi ja osaavanpi kuin kirjoittaja itse, ja tukien perään itkusta sanoisin, että jos aadaan niin hyvä, kiitollisena otetaan vastaan, mutta jos ei saada, niin sekin on hyvä, sitten keksitään muuta, ei siis itketä eikä kerjätä eikä kärsitä. Olisi myös hyvä jos tämä kyseinen kirjoittaja tajuaisi että tämä on meidän koti ja me ei muuteta yhtään mihinkään, jos tämä on jääräpäisyyttä, niin sanoisin että suurin osa Suomen kansasta olisi sitä, kuka nyt omasta (Halvasta) kodista haluaisi muuttaa? Sanoisin että sinulla on ymmärtämisen vaikeutta tai jääräpäisyyttä kun vielä hoet.
ja ei omisteta autoa, ajokortti kyllä on, joten en voi mennä pitemmällä töihin valitettavasti.
Kyllä me pärjätään, ei meillä mitään paniikkia ole, pientäkään.
Hyvää lauantaipäivää kaikille
ap
Mä en vaan usko että saatte lukion kirjoihin rahaa sossusta koska ette ole sossun asiakkaita. Teillä ei asuminen maksa muuta kuin sähköt,vesi yms ja saatte sen verran rahaa että tuskin mitään vajetta jää.
Hyvaa lauantaita minultakin kaikille! en ole ap
Lahden nyt ostamaan lisaa jaateloa, se on tanaan todella halpaa.
Ihan helposti lapses voi muuttaa kaupunkiin yksinään, miksi ei? Monet (myös minä muutin) muuttaa nykyään tosi nuorina omilleen
Hyviä pointteja edelliseltä. Muutenkin ap, jos kerran olet työttömänä niin ettekö saisi lisää rahaa tuosta metsän antimien poimimisesta ja myynnistä? Aikaahan sulla tuntuu olevan ja haluja kohkata siellä metsässä, niin lyökää harrastus rahoiksi. Sillä tienaa tosi hyvin, kokemusta on. Ja teinit sinne myös mukaan ansaitsemaan opintorahoja. Ei kesätöiden tarvitse aina olla jonkun ulkopuolisen virallisen työnantajan kautta järkkääntyneitä. Oma-aloitteisuutta ja mielikuvitusta kehiin!