Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Munasarjojen poisto
25.04.2013 |
Millainen leikkaus se on? Onko pitkään kipeä sen jälkeen? Miten se vaikuttaa yleisesti naisen elämään? Mulla vissiin edessä.. Ikää vasta 31.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Riippuu miksi tehdään. Voidaan ilmeisesti tehdä tähystyksellisesti (ns laparoskopia) jolloin toipuminen vähän nopeampaa. Mulla tehtiin avoleikkauksena (tuumoreiden poisto) ja olin sairaalassa varmaan 6 tai 7 päivää. Kotiin lähtiessä en ollut enää kauhean kipeä mutta ei liikkuminen ihan helppoa ollut. Vertaisin hätäsektioon, senkin kokeneena.
Mulla poistettiin molemmat munasarjat. Vaihdevuosioireet alkoivat lähes välittömästi, eli kuumia aaltoja, yöhikoilua. Se on yksilöllistä, mulla oireet olivat aika rajut.
Hormonikorvaushoito sulle todennäköisesti aloitetaan ja muista pyytää siitä B-lausunto kelalle, siten saat erityiskorvauksen hormoneista. Mulla kukaan lääkäri ei sitä tajunnut kirjoittaa ja makselin yli puoli vuotta hormoneja itse (ei ne kauhean kalliita olleet mutta silti) ennen kuin tajusin, että olen oikeutettu 100% korvaukseen. Ekat hormonit ei mulle käyneet, rupesin saamaan ihme raivareita. Siten vaihdettiin vähän annosta ja sen jälkeen onkin mennyt hyvin.
Rasva on ruvennut kertymään enemmän vyötärölle kuin reisiin ja lantiolle. Seksiä ei tee hirveästi mieli, mutta ihan on periaatteessa seksielämä palautunut ja toimii. Muuten ihan normaalia elämää elellään.
olin 32 kun poistettiin viime syksynä.