Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kuunnelleet sen Estonian onnettomuusyön radioliikennenauhoituksen? Minusta se on pahempi kuin kamalin kauhuelokuva :(

Vierailija
04.07.2020 |

Erityisesti siksi, että näiden pelastamaan menevien laivojen keskustelu on niin epätodellisen rauhallista ja asiallista. Meri myrskyää ympärillä, vähitellen alkavat tajuta, että jotain oikeasti kamalaa tapahtunut, ruumiita alkaa näkymään... silti kommunikointi on täysin rauhallista ja asiallista, kuin olisi ihan normipäivä... Itse menisin täyteen paniikkiin...

Kommentit (1306)

Vierailija
1061/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aikaa jo kulunut niin paljon, että henkilöt, joilla on omia muistikuvia tapahtumasta ja sen uutisoinnista, ovat jo yli 3-kymppisiä.

Itse olin tuolloin 9-vuotias ja se oli keskiviikkopäivä. Siihen aikaan ei ollut internetiä yleisessä käytössä, vaan uutisvälineinä toimivat TV, radio ja teksti-TV. Jostain syystä tuona aamuna ei tullut ollenkaan avattua televisiota, kuulin asiasta sitten vasta koulupäivän jälkeen, koulussakaan ei kukaan asiasta maininnut.  Koulupäivä oli tuolloin klo 8-12, viikon lyhyin koulupäivä. Sen jälkeen kun kuulin onnettomuudesta koulupäivän jälkeen, aloin seurata uutisia, joita tuli sekä YLE:ltä että MTV3:lta "koko ajan", oli useita ylimääräisiä uutislähetyksiä. Lisäksi Ilta-Sanomat ja Iltalehti julkaisivat jo samana päivänä 28.9. erikoislehdet, jotka tuli kauppoihin myyntiin jo 28.9. joskus puolenpäivän aikaan tai iltapäivällä.

Venäläiset sukeltajat tarjosivat apua heti onnettomuuspäivänä jos voisivat sukeltaa hylkyyn ja tarkistaa mahdollisia ilmataskuja. Tämä apu tyrmättiin Suomen, Ruotsin ja Viron viranomaisilta välittömästi. Muistan ihmetelleeni tätä jo silloin pikkutyttönä.

Laivan nostaminen kiellettiin suunnilleen heti, kun asia tuli puheeksi välittömien pelastustoimien loputtua. Sitä ei sen kummemmin perusteltu, todettiin vain, että ei nosteta. Peittäminen betonilla aloitettiin myös pian ja siitä luovuttiin vasta, kun uhrien omaiset alkoivat kiivaasti vastustaa sitä. Tätäkin muistan ihmetelleeni.

Myöhemmin syksyllä järjestettiin Suomen kouluissa rahakeräyksiä virolaisille orpo/puoliorpolapsille.

7 Päivää -lehdessä seurattiin useamman vuoden ajan tapahtuma-aikaan 8-vuotiaiden kaksospoikien Madisin ja Mihkelin elämää. Heidän yksinhuoltajaäitinsä oli Estonialla töissä ja kuoli onnettomuudessa. Poikien isovanhemmat asuivat Viron maaseudulla ja isoisä oli aina huolehtimassa Tallinnassa pojista, kun äiti oli työviikolla. Onnettomuuden jälkeen isoisä muutti pysyvästi poikien luo Tallinnaan ja mummo jäi maaseudulle, jossa pojat ja isoisä vierailivat lomilla. Näistä pojista oli aina kerran, pari vuodessa juttuja onnettomuutta seuraavien vuosien aikana.

Nyt ovat jo yli 3-kymppisiä ja googletin heistä tietoa, niin toinen pojista on menestynyt pokerinpelaaja.

Muita muistoja ajalta, ihmiset välttelivät risteilyitä seuraavien kuukausien aikana, meni ehkä vuosi, että ihmiset alkoivat risteillä kuten aiemmin. Risteilyitä sai käytännössä "ilmaiseksi" tai parilla markalla, kun kysyntä hiipui. Sana keulavisiiri tuli ihmisten yleiseen tietouteen.

Vierailija
1062/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala mä katsoin haastattelun virolaisesta nuoresta miehestä joka on juuri saanut tiedon että hänen vaimonsa on pelastunut ja suomalainen mäntti toimittaja tiukalla äänellä tenttaa miestä kun tämä olisi rikollinen🙉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu yhtä kylmäävältä kuin silloin merellä, ja kuunnellessa tulee jotenkin hyytävä tunne.

Estonian puhuja ei ollut kapteeni. Jos kuuntelette tarkkaan, huomaatte pientä paniikkia siinä vaiheessa, kun Estonialta kysytään jotain "oletteko tulossa". "Joo, joo, mutta meidän täytyy saada teidän sijainti" vastaa joku. Ja homma jatkuu, sijainti määritetään hetkessä ja ilmoitetaan pelastajille.

Kyllä tilanne on tasan tarkkaan tiedossa, koska laiva oli kallistunut ja siellä oli black out. Viimeinen repliikki taitaa olla "näyttää todella pahalta". Se tosin lausutaan jäätävän rauhallisesti.

Estonian lähetyksissä taustalla kuuluu hälytysääni, ihmisten huutoa ja loppua kohti ryminää, kun jokin huonekalu kaatuu tai liukuu lattiaa pitkin.

Vierailija
1064/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämä jatkuva horinatässä ketjussa ettei tilanteen vakavuutta muka ymmärretty. Tietysti ymmärrettiin, ei ne ihmiset olleet tyhmiä.

Ihmisiä näyttää hämäävän osin kepeältäkin vaikuttava äänensävy nauhoitteessa. Jos/kun ainoa kokemus suuronnettomuuksista on Hollywoodin tarinatehtailta, sitä odottaa toisenlaista lähestymistapaa. Huutoa, kiroilua, luuria korvaan ja nyrkkiä pöytään, mutta kuten nauhoitteesta hyvin käy ilmi, totuus on toinen.

Paitsi jos on kyse italialaisista, kuten siitä aiemmin linkatusta pätkästä käy ilmi :D

Vierailija
1065/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lukenut tuosta ruotsalaisen naisen kirjeestä, josta mainittiin aiemmin tässä ketjussa.

Tämä kirje olisi löytynyt hytistä niiden sukellusten aikana. Ilmeisesti siis laitettu johonkin vesitiiviiseen pulloon, astiaan ym. Sisältöä ei ole julkaistu julkisuuteen, mutta Ruotsissa on ollut asiasta puhetta.

Vierailija
1066/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen miettinyt, että mikä mahtaisi olla onnettomuudesta selviytyneiden luku jos onnettomuus olisi tapahtunut talvella, esimerkiksi tammikuussa. Pelastuslautoista yksi oli täysin kuiva, ja tässä oli noin 20 pelastunutta, suurimmassa osassa lautoista oli kylmää vettä. Tuolla kuivalla lautalla pelastui mm. onnettomuuden nuorin pelastunut, 12-vuotias norjalainen Mats.

Syyskuun lopussa merivesi on kuitenkin vielä kesän jäljiltä edes jonkun verran lämmintä, vaikka siis kylmää onkin. Ja mikä olisi ollut pelastuneiden lukumäärä, jos onnettomuus olisi tapahtunut heinäkuun helteillä? Tosin eipä sieltä laivasta ulospäässyt pelastuneiden lisäksi 96 hlöä, joista 95 ruumiit löydettiin seuraavien parin päivän aikana ja yhden ruumis vasta vuonna 1996, kun se ajautui johonkin rantaan. Mutta jos olisi ollut heinäkuun niin noista vajaasta sadasta, joiden ruumiit löytyi, olisi voinut mahdollisesti jopa kymmeniä pelastua?

Vierailija
1067/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polloidi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuuko Polloidi olemaan sinkku?

Kihloissa

minkä ikäinen polloidi on?

Vierailija
1068/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämä jatkuva horinatässä ketjussa ettei tilanteen vakavuutta muka ymmärretty. Tietysti ymmärrettiin, ei ne ihmiset olleet tyhmiä.

Ihmisiä näyttää hämäävän osin kepeältäkin vaikuttava äänensävy nauhoitteessa. Jos/kun ainoa kokemus suuronnettomuuksista on Hollywoodin tarinatehtailta, sitä odottaa toisenlaista lähestymistapaa. Huutoa, kiroilua, luuria korvaan ja nyrkkiä pöytään, mutta kuten nauhoitteesta hyvin käy ilmi, totuus on toinen.

Paitsi jos on kyse italialaisista, kuten siitä aiemmin linkatusta pätkästä käy ilmi :D

Siinä italian pätkässä tilanne on aivan eri. 

Vierailija
1069/1306 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu yhtä kylmäävältä kuin silloin merellä, ja kuunnellessa tulee jotenkin hyytävä tunne.

Estonian puhuja ei ollut kapteeni. Jos kuuntelette tarkkaan, huomaatte pientä paniikkia siinä vaiheessa, kun Estonialta kysytään jotain "oletteko tulossa". "Joo, joo, mutta meidän täytyy saada teidän sijainti" vastaa joku. Ja homma jatkuu, sijainti määritetään hetkessä ja ilmoitetaan pelastajille.

Kyllä tilanne on tasan tarkkaan tiedossa, koska laiva oli kallistunut ja siellä oli black out. Viimeinen repliikki taitaa olla "näyttää todella pahalta". Se tosin lausutaan jäätävän rauhallisesti.

Estonian lähetyksissä taustalla kuuluu hälytysääni, ihmisten huutoa ja loppua kohti ryminää, kun jokin huonekalu kaatuu tai liukuu lattiaa pitkin.

Kai siellä hälyt huutaa jos kone huone on täynnä vettä ja pannut seis sekä koko paatti kaatumassa kyljelleen ei mitään erikoista tässä.

Vierailija
1070/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lukenut tuosta ruotsalaisen naisen kirjeestä, josta mainittiin aiemmin tässä ketjussa.

Tämä kirje olisi löytynyt hytistä niiden sukellusten aikana. Ilmeisesti siis laitettu johonkin vesitiiviiseen pulloon, astiaan ym. Sisältöä ei ole julkaistu julkisuuteen, mutta Ruotsissa on ollut asiasta puhetta.

Minä olisin pikemminkin  hämmästynyt, jos Estonian kokoluokan onnettomuudesssa EI olisi tullut toinen toistaan ihmeellisempiä salaliittoteorioita ja tämän "hytistä löytyi viesti" tyyppisiä urbaanilegendoja ja kauhutarinoita. 

Vierailija
1071/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo paikalle tulleet laivat olisi voineet pelastaa ihmisiä juuri noiden hätäliukumäkien avulla.

Siis liukumäet alas, sitten vinssata omia, kuivia pelastuslauttoja alas, joihin siirtää ihmiset ja nostaa ylös.

Tai jos pelastusliukumäkien alla on pelastusveneitä vinssata ne alas ja haalia sinne porukkaa.

Vierailija
1072/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin pikemminkin  hämmästynyt, jos Estonian kokoluokan onnettomuudesssa EI olisi tullut toinen toistaan ihmeellisempiä salaliittoteorioita ja tämän "hytistä löytyi viesti" tyyppisiä urbaanilegendoja ja kauhutarinoita. 

Samaa ajattelen. Sitä kyllä ihmettelen miten moni tuntuu uskovan näihin "löytyi kirje hytistä, mutta kukaan ei ole sitä nähnyt, ei tiedä missä sitä säilytetään, mitä se sisälsi tai kuka sen löysi" - tyyppisiin juttuihin.

Kaikki mistä ei todisteita löydy on lähinnä kuulopuheiden kuulopuheita ja nekin tarinat muuttuneet matkan varrella.

Vierailija
1073/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikaa jo kulunut niin paljon, että henkilöt, joilla on omia muistikuvia tapahtumasta ja sen uutisoinnista, ovat jo yli 3-kymppisiä.

Itse olin tuolloin 9-vuotias ja se oli keskiviikkopäivä. Siihen aikaan ei ollut internetiä yleisessä käytössä, vaan uutisvälineinä toimivat TV, radio ja teksti-TV. Jostain syystä tuona aamuna ei tullut ollenkaan avattua televisiota, kuulin asiasta sitten vasta koulupäivän jälkeen, koulussakaan ei kukaan asiasta maininnut.  Koulupäivä oli tuolloin klo 8-12, viikon lyhyin koulupäivä. Sen jälkeen kun kuulin onnettomuudesta koulupäivän jälkeen, aloin seurata uutisia, joita tuli sekä YLE:ltä että MTV3:lta "koko ajan", oli useita ylimääräisiä uutislähetyksiä. Lisäksi Ilta-Sanomat ja Iltalehti julkaisivat jo samana päivänä 28.9. erikoislehdet, jotka tuli kauppoihin myyntiin jo 28.9. joskus puolenpäivän aikaan tai iltapäivällä.

Venäläiset sukeltajat tarjosivat apua heti onnettomuuspäivänä jos voisivat sukeltaa hylkyyn ja tarkistaa mahdollisia ilmataskuja. Tämä apu tyrmättiin Suomen, Ruotsin ja Viron viranomaisilta välittömästi. Muistan ihmetelleeni tätä jo silloin pikkutyttönä.

Laivan nostaminen kiellettiin suunnilleen heti, kun asia tuli puheeksi välittömien pelastustoimien loputtua. Sitä ei sen kummemmin perusteltu, todettiin vain, että ei nosteta. Peittäminen betonilla aloitettiin myös pian ja siitä luovuttiin vasta, kun uhrien omaiset alkoivat kiivaasti vastustaa sitä. Tätäkin muistan ihmetelleeni.

En tiedä tuosta venäläisten avuntarjouksesta, mutta laivan tarkkaa sijaintia pohjassa ei heti tiedetty. Sitä etsiskeltiin kaikuluotaimin yms ja löydettiin vasta kolmantena päivänä. Uutislähetyksiin ilmestyivät sukellusrobotin ottamat kuvat, joissa Estonia Tallinn - teksti on luettavissa veden alla makaavan laivan rungosta.

Heti onnettomuuden jälkeen ruotsalaiset poliitikot sanoivat, että kyllä laiva ja uhrit nostetaan. Muistan tulevan pääministerin Ingvar Carlssonin kommentit uutisissa. Nostosta keskusteltiin pitkin syksyä paljon julkisuudessa, mutta lopulta hankkeesta sitten luovuttiin, ilmeisesti loppuvuonna tehdyt sukellukset laivan sisälle olivat tärkeitä tässä päätöksenteossa. Itse olin alle 30-vuotias tuolloin ja jaksoin vielä vähän närkästyä poliitikkojen lupausten pettämisestä. Tässä Carlssonin pohdintaa aiheen tiimoilta jälkikäteen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingvar-carlsson-jag-hade

Mitään peittämistä ei myöskään aloitettu, vaikka siitäkin oli puhetta.

Vierailija
1074/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttini katosi jonnekin! No, tässä uudestaan.

Minäkin olen ihmetellyt tuota rauhallisuutta. Toisaalta, kun itse kohtaan työssäni paljon masentuneita ja hysteerisiä ihmisiä, on suhtautuminen hyvin ammattimaisen jämäkkää ja riittävän empaattista. Tutun ollessa kyseessä olen paljon enemmän tunteella mukana.

Tuo Costa Concordian kapteenin ja maissa olleen kapteenin keskustelu on kyllä surkuhupaisalla tavalla ihan hillitön:"Takaisin sinne kannelle, prkl!" "Noku siellä on pimeetä..." Vaikka kyse oli vakavasta tilanteesta, jotenkin huvittaa tämä kontrasti Itämeren ja Välimeren välillä.

Olen kyllä aika varma, että jos vaikka Siljalinen kapteeni jättäisiä laivan kallelleen ja pakenisi itse paikalta, niin esim. rannikkovartioston kapteeni saattaisi ihan samalla tavalla huutaa, että mene perkele takaisin sinne laivaan ja ilmota mulle kuinka monta matkustajaa siellä on!

Aivan varmasti. 

Siinä ei ärräpäivä kyllä säästettäisi :D

Ei mitään väliä onko Itämeri vaiko Välimeri kyseessä. 

Estonian komentokeskus teki koko ajan niinku pitäski. Pysyivät laivassa. Ja lähialueella olleet laivat pysyivät rauhallisina ja lähtivät apuun. 

Ihana Da Falco. :) <3 Olen fani

Totta! En selittänyt kunnolla. Tarkoitin sitä, että Concordian kapteeni oli varsinainen nyhverö ja Estonian porukka oli viimeiseen asti mukana. Vaikka se Avo Piht on Interpolin etsintäkuulutettuna, Arvo Andersson eli varsinainen kapteeni on aika todennäköisesti hukkunut laivan mukana. Ei lähtenyt sieltä ensimmäisenä livohkaan. Myös Titanicin kapteeni pysyi laivassa loppuun asti, vaikka antoi lopussa myös miehistölle luvan huolehtia vain omasta hengestään.

Toi Avo Piht -mysteeri on kyllä jännä, kun niin moni väitti tämän nähneensä hengissä ja silti tyyppi hävisi jonnekin.

Ylipäätään jos joku ihminen julistetaan kadonneeksi tai häntä etsitään edes puolijulkisesti, löytyy aina iso määrä vääriä havaintoja. Tämä on poliiseille ja alan ammattilaisille ihan tuttu ilmiö. Ihmisen havaintotoiminnat ovat äärimmäisen epäluotettavia. Siitä on kiistattomia esimerkkejä, sekä poliisin rikos- kuin katoamistutkinnoista että psykologian laitoksen tutkimuslaboratorioista. Siinä mielessä minusta on ihan älyttömän hölmöä pitää totena, että "kyllä se Avo Piht oli varmasti hengissä kun monet ihmiset kerran kertoivat nähdeensä sen". Ensinnäkin osa valehtelee, mutta suuremmassa osassa kyseessä on joko valemuistot tai sitten väärät havainnot. 

Otetaanpa esimerkki vuodelta reilun kymmenen vuoden takaa kun Toijalan suunnalta katosi koulutyttö nimeltä Nora kesken koulupäivän. Häntä etsintäkuulutettiin poliisin ja lehdistön toimesta. Monet ihmiset kertoivat nähneen Noran eri paikoissa pitkin Suomea, mm. menossa junaan. Lopulta viikon päästä Noran ruumis löytyi metsästä jäätyneenä läheltä katoamispaikkaa eli koulua. Oli lähtenyt kesken koulusta, juonut itsensä känniin ja paleltunut kuoliaaksi puun juurelle. Todella traaginen tapaus mutta tässä taas näkyy, miten vääriä noi ihmisten havainnot Noran "liikkeistä" eri puolilta Suomea olivat. 

Hyvin totta. Pohdin vain, että miksi Interpol olisi etsintäkuuluttanut hänet? Tätä täytyy kyllä vielä penkoa; joskus olen lukenut koko tämän Piht-jutun taustat jostakin, mutta en muista, miksi hänet oli tuolle listalle laitettu.

Vierailija
1075/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kompastu kun niitä ollaan tässä simuloitu yli miljardin solun FEM ja CFD malleja aiheen tiimoilta. Rungon värähtelyt mitataan ja tunnetaan ja niiden aiheuttama vaikutus tiedetään ja kompensoidaan.

Insinööri on siitä veikeä otus, että se luottaa kaiken maailman simulointeihin kuin pukki suuriin sarviinsa...

...sivuuttaen sen pikku tosiseikan, että kaikki simulaatiot perustuvat ihmisen luomiin malleihin.

Kun joku mallin parametrien raja-arvoista ylittyy, putoaa koko simulaation luotettavuudelta pohja, ja se putoaa nopeammin kuin Estonian keulavisiiri...

Luonto ja käytännön elämä tarjoilee aina välillä yllätyksiä.

Vierailija
1076/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ehkä tuossa tilanteessa olisi osannut pelätä sitä, että laivan upotessa imu on valtava ja moni pelkäsikin joutuvansa upoksiin, eli valtava voima on ollut heidän uidessaan laivasta pois päin sen upotessa.

Minä olen käsittänyt, että Estonian tapauksessa sitä imua ei juuri ollut. Jotkut pelkäsivät, että kun Estonia uppoaa, vedenpintaan tulee reikä, joka imee mukanaan. Sitten yllättyivät, kun näin ei tapahtunutkaan. Imu olisi tullut silloin, jos meren pinta olisi ollut tyyni, kuten Titanicissa.

Yksi pelastunut kertoi päässeensä pelastuslauttaan. Hän ajatteli ja pelkäsi, että kohta Estonia imaisee sen lautan. Hän katsoi vain muualle ja pelkäsi, että kohta se tapahtuu. Sitten kun sitä ei käynyt, hän hetken päästä hän katsoi uudestaan, ja Estoniaa ei enää näkynytkään.

Vierailija
1077/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polloidi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estonia tilttasi vain yhdelle sivulle, joten siihen saattoi hiukan "tottua".

Estonia oli jo valmiiksi pari astetta kenollaan, jo heti satamasta lähdettyään, hiukan epätasaisesti täytetyn autokannen ansiosta.

Kun merenkäynti äityi yöllä pahaksi, keinui kippo puolelta toiselle sen verran rajusti ettei osa vapaavuorolla olevasta miehistöstäkään saanut unen päästä kiinni.

Kun keulavisiiri putosi, ja avasi mennessään ajorampin, alkoi välittömästi tämän jälkeen vettä tulla sisään sitä vauhtia, että vain muutaman kymmenen sekunnin kuluttua vettä oli kannella jo niin paljon, että laiva ei enää palautunut kölilinjalleen, vaan jäi 20...30 asteen kulmaan toiselle kyljelleen ”kohtalon aallon” osuessa siihen.

Tähän aaltoon, tai tarkemmin sen aiheuttamaan pysyvään kallistumaan suurin osa pelastuneista havahtui hyteissään.

Kun alus vuotaa, tietyssä kohtaa tapahtuu tämä kellahtaminen, käytännössä aina aallokon kulkusuuntaan.

Tässä vaiheessa laivan liikehdinnässä tapahtuu merkittävä muutos; laiva ei enää keinahtele yhtä ikävästi kuin hetkeä aiemmin, vaan tuntuu pysyvän hämmästyttävän stabiilisti samassa asennossa, vaikka aallokko lyö ulkona hurjana.

Tämä johtuu kahdesta seikasta:

1) Laivan massasta alkaa niin suuri osa olla vedenpinnan alapuolella, että aallokon voima ei enää riitä heiluttamaan yhä pienenevää pinnan päällä olevaa osuutta.

2) Johtuen rungon muodosta, ja laivan kallistumasta, laiva alkaa ottaa aaltoja vastaan yhä enenevässä määrin kölillään, ja yhä vähenevässä määrin kylkilinjallaan.

Kiposta pelastautuvien kannelle poistumista vaikeuttava tekijä oli siis nimenomaan paha kallistuma, eikä varsinainen keinunta.

Suurin osa tai ainakin osa teistä muistanee Linnanmäen Vekkulan vinon huoneen? Sen kallistuma on kuulemma 27 astetta, eli samaa luokkaa kuin Estonialla. Siellä jo oli törkeän vaikea kävellä. Entäs sitten kun kaiteita ei ole tarjolla, tavara ja ihmiset liukuvat päin ja pitää yrittää päästä eteenpäin ruuhkassa?

Vierailija
1078/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo paikalle tulleet laivat olisi voineet pelastaa ihmisiä juuri noiden hätäliukumäkien avulla.

Siis liukumäet alas, sitten vinssata omia, kuivia pelastuslauttoja alas, joihin siirtää ihmiset ja nostaa ylös.

Tai jos pelastusliukumäkien alla on pelastusveneitä vinssata ne alas ja haalia sinne porukkaa.

Hätäliukumäet taitaa olla sellaisia, että kulkeminen onnistuu vain yhteen suuntaan, ylhäälyä alas.

Ja pelastusveneethän on pelkkiä koristeita, niinkuin tässä ketjussa on jo aiemmin todettu, ne kun suostuvat irtoamaan kiinnikkeistään vain silloin kun niitä EI tarvita...

Veneet on kuulemma joissain harjoituksissa saatu jopa irti, kun on sattunut oikein harvinaisen tyyni sää, ja harjoitus toteutettu sataman aallonmurtajan suojissa :D

Vierailija
1079/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polloidi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäliukumäet taitaa olla sellaisia, että kulkeminen onnistuu vain yhteen suuntaan, ylhäälyä alas.

Ja pelastusveneethän on pelkkiä koristeita, niinkuin tässä ketjussa on jo aiemmin todettu, ne kun suostuvat irtoamaan kiinnikkeistään vain silloin kun niitä EI tarvita...

Veneet on kuulemma joissain harjoituksissa saatu jopa irti, kun on sattunut oikein harvinaisen tyyni sää, ja harjoitus toteutettu sataman aallonmurtajan suojissa :D

Tosta laivojen välisestä keskustelustakin selviää, että myrskyn vuoksi sinne ei ollut turvallista mennä. Lisäksi helikopterit oli jo tulossa, jotka sai turvallisemmin noukittua ihmisiä laivojen kansille. Laivojen yksi tehtävä oli sijoittua niin, että ovat tuulensuojana kun helikopterin pelastajat laskeutui ja poimi ihmisiä merestä.

Vierailija
1080/1306 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariellan kapteeni kuulosti lopussa järkyttyneeltä rauhallisuutensa takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi