viisaudenhampaanpoisto ja sairasloma?
Olen menossa viisaudenhampaanpoistoon, ja lääkäri sanoi että se poistopäivä kirjoitetaan sairaslomaa, koska olen töissä päiväkodissa, enkä saa nostella mitään sinä poistopäivänä. Nyt työpaikallani sanotaan, että tuo ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan?! Onko näin ja jos on niin miksei oikeuta? Kyllähän esim. käsileikkauksen jälkeinen sairasloma on palkallista. Yhtälailla olen estynyt tekemästä työtäni sen päivän, kuin olisin estynyt käsileikkauksen jälkeenkin, silloin tietysti vaan pidemmän ajan.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:09"]
No kertokaa kokemuksia että työnantaja on torpedoinut lääkärin kirjoitattaman sairauslomatodistuksen. Toisekseen lääkäri myös yleensä kirjoittavat ne niin, että palkallinen ehto täyttyy. Työuupumus kirjataan masennukseksi jne.
[/quote]
Tiedän muutamia tapauksia, eli älä luule, ettei näin käy. Ja lääkäri ei kyllä saisi kirjoittaa virheellistä diagnoosia...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:12"]
Sillä ei ole mitään merkitystä, onko sairausloman kirjoittanut vaikka tohtori tai dosentti. Se on sen ammattilaisen näkemys siitä, pystyykö henkilö hoitamaan työtehtäviään vai ei. Työnantaja on se, joka viime kädessä päättää onko henkilö sellaisessa kunnossa, että pysyy työtehtävistään suoriutumaan. Se että viisaudenhammas on poistettu, ei estä käyttämästä käsiään ja jalkojaan, joten tuskin työnantaja hyväksyy sairauslomaa palkallisena jos kyse ei ole ammatikseen puhuvasta henkilöstä.
[/quote]
No meillä todistukset menevät ainakin suoraan palkkahallintoon eikä niitä ainakaan esimies näe. Niissä lisäksi latinankielellä sairauden syy. Tosiaan ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla montako tapausta tiedätte, että työntekijä on vaadittu tulemaan töihin jos hänelle on DOSENTTI kirjoittanut sairasulomaa?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:12"]
Toisaalta jos se viisaudenhammas on tulehtunut niin sitä kaiketi voisi jo kutsua sairaudeksi. Jos mätää valuu suusta ja tulehdusarvotkin olis koholla. Sittenhän fiksuinta olisi hakea sairaslomaa ihan lääkäristä ja sitten varata aika siihen poistoon. Jos siis todellakin olisi niin pahasti tulehtunut, että ei voisi olla töissä kuumeen/kivun/vahvojen kipulääkkeiden takia. Kun eihän niitä huvikseen poistella, ainahan siihen on joku syy.
Jos nyt oikein väännellään ja käännellään....
[/quote]
Nimenomaan näin. Eli jos viisaudenhammas poistetaan akuuttitilanteen vuoksi, se merkitään ihan sen lääkärin toimesta sairaudenhoidoksi, mutta jos se poistetaan muuten, eli ei vaadi päivystysaikaa, niin silloin lääkäri merkkaa sen hammaslääkärin toimenpiteeksi, josta ei yleensä saa palkallista sairauslomaa. Sillä onko hammas leikattu vai vedetty, ei ole mitään merkitystä.
Minulta vedettiin pois viisaudenhammas tavallisen hammaslääkärikäynnin yhteydessä, kun kerroin, että viisaudenhammas on hieman vaivannut...
Puudutetta vain suuhun ja hammasta irti vetämään...hammaslääkäri pudotti vielä hampaan suuhuni sen irrottua ja huusi, etten saa nielaista... Mitään tuntoa ei ollut suussa.
Sen jälkeen töitä jatkamaan. Olisi pitänyt purra jonkun aikaa jotakin tuppoa ja yritin siitä töissä sanoa, mutta kuuroille korville taisi kaikua ja jouduin kaiken muun työn lisäksi olemaan puhelinkeskuksessa.
Mutta asiaan: joissakin työehtosopimuksissa on muistaakseni erikseen maininta, ettei hammashoitoa korvata, jos syy ei sitten ole äkillinen ym.
Jos lääkäri kirjoittaa ylipäänsä sairasulomaa niin kyllä se yleensä on todettu tarpeelliseksi ja täten myös palkalliseksi. Jos ei kirjoita niin sitten mennään töihin. Ja jonkun kaupanalan esimiesliiton sivuilta kopsasin tämän:
Millä edellytyksillä työnantaja voi olla hyväksymättä lääkärintodistusta
Työntekijän esittämä lääkärintodistus on sellaisenaan hyväksyttävä selvitys työntekijän työkyvyttömyydestä. Työnantaja voi kieltäytyä hyväksymästä lääkärintodistuksen vain niissä tilanteissa, joissa työnantajalla on perustellut syyt epäillä, että lääkärintodistukseen merkitty lääketieteellinen arvio on virheellinen. Työnantajan on kuitenkin tällöin lähetettävä työntekijä osoittamansa lääkärin tarkastukseen (ks. esim. TT 1998-54 ja TT 2000-33). Silloin työnantaja maksaa todistuksen ja sen hankkimisesta aiheutuneet kustannukset. Koska työnantajalla tulee olla perustellut syyt epäilyilleen, uuteen lääkärintutkimukseen määrääminen on mahdollista vain poikkeustapauksissa.
Yleensä kukaan työnantaja ei nouse lääkärin (ainakaan oman työterveyden) arvovaltaa vastaan ja ala kyseenalaistaa todistuksia. Toisaalta ihminen varmaan siinä vaivaa esittäessäänkin saa kuulla että onko hänelle aihetta myöntää palkallinen sairausloma. Ainakin meidän työpaikalla ihmiset ovat mitä moninaisimmista vaivoista palkallisella saikulla. selkä kipeä, hammas poistettu, masennus, hiirikäsi kipeä jne. Ketään ei ole kotoa takaisin haettu.
Ei kai kukaan sitä ole kiistänytkään, etteikö lääkärintodistus oikeuttaisi poissaoloon? Mutta se on ihan fakta, ettei kaikista sairauslomista makseta palkkaa: jos käyt laitattamassa silikonit rintoihin et varmastikaan kykene heti töihin, mutta ei TA:n siitä lomasta palkkaa tarvitse maksaa.
Hammashoito ja esim suru ovat samankaltaisia tapauksia.
Höpö höpö. Kyllä olen itse saanut palkan viisaudenhampaanpoiston vuoksi. Ja ihan päiväkodissa olin töissä silloin harjoittelijana.
Multa poistettiin just viisuri ja lääkärin kirjalliset ohjeet on että 3 pv ei saa rasittaa itseään fyysisesti ettei reikä ala vuotaa liikaa. Jos töissä pitää nostaa jne. niin ei sitä työtä sitten voi tehdä 3 pv?
Kaupan alalla ei makseta viisaudenhampaan poiston ajasta palkkaa. Toki lääkäri kirjoittaa sinulle sairaslomaa jos haluat mutta se sairasloma on sitten palkatonta poissaoloa. Näimpä on järkevää varata poistoaika niin että on vapaapäivät tiedossa poiston jälkeen.
Eriasia jos työnantaja haluaa maksaa poissaolosta palkkaa, mutta pakollista se ei ole. Kyseessähän kun ei ole sairaudenhoito tai tapaturma.
Itseltäni poistettiin kaksi viisuria alhaalta, sairaslomaa kirjoitettiin 2 päivää, tämän lääkäri kertoi jo hyvissä ajoin ennen poistoa. Olen ravintola-alalla, eikä mun työnteosta olisi tullut mitään puoli suura turvonneena, puhe oli sössötystä ja kipuja oli.
Tosin ilmoitin tämän töihin ennen työvuorolistan tekoa, joten palkkaa mulle ei luonnollisesti maksettu, koska mulle ei laitettu myöskään työvuoroja sille ajalle.
Itsellä on viisuri just poistettu ja kvtes sanoo, että se päivä ei ole sairauslomaa. Aamuksi töihin ja operaatiosta eteenpäin tunnit pitää tehdä takaisin. Seuraavana päivänä töihin. Olen päiväkodissa töissä.
Minulta poistettiin poskihammas ja olin menossa seuraavana päivänä töihin, mutta hammaslääkäri kielsi menemästä ja kirjoitti sairauslomaa. Sanoi, että kipu olisi kova puudutusaineen lakattua vaikuttamasta ja ikeneen muodostuvaa verihyytymää täytyisi varoa, ettei se irtoaisi liian aikaisin. Sain kipulääkettä mukaani ja en todellakaan olisi pystynyt menemään töihin seuraavana päivänä kipulääkkeiden voimin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:32"]Minulle on tulossa ehkä viisurin poisto leikkauksessa. Itse aion ainakin vaatia vähintään 3pvää saikkua sen tiimoilta.
Vaatiahan voi vaikka viikon taikka miksei saman tien kaksi, mutta aikamoinen ruusunen olet :D Minulta on leikattu kaksi viisaudenhammasta samalla kertaa, ja siis tosiaan leikattu, leukaluun sisältä, lyöty palasiksi ja ristissä olleet juuret poistettu palanen kerrallaan, eikä siihen mitään saikkua tarvittu. Puudutus meni parissa tunnissa pois ja haavat meni nopeasti umpeen kun puri tamponeita päättäväisesti.
Just. Mulla piti poista alaviisurit hups nopsaan, mutta toinen ei suostunut, piti laittaa palasiksi ja kaivaa leukaluusta irti. Haavat umpeutuivat kyllä ihan kiitettävän nopeasti, mutta poisto-operaatiossa runnottiin leukoja niin, että en saanut viikkoon suutani raotettua kuin hädin tuskin sen verran, että Burana mahtui hampaiden välistä. Ei auttanut päättäväisyys.
En saanut päivääkään saikkua, mutta työnantaja armahti ja antoi viikon palkatonta lomaa. Eikä hänellä kovin paljon olisi ollut mulle käyttöäkään, kun työ vaatii kykyä puhua selkeästi.
Sillä ei ole mitään merkitystä, onko sairausloman kirjoittanut vaikka tohtori tai dosentti. Se on sen ammattilaisen näkemys siitä, pystyykö henkilö hoitamaan työtehtäviään vai ei. Työnantaja on se, joka viime kädessä päättää onko henkilö sellaisessa kunnossa, että pysyy työtehtävistään suoriutumaan. Se että viisaudenhammas on poistettu, ei estä käyttämästä käsiään ja jalkojaan, joten tuskin työnantaja hyväksyy sairauslomaa palkallisena jos kyse ei ole ammatikseen puhuvasta henkilöstä.