Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

viisaudenhampaanpoisto ja sairasloma?

Vierailija
25.04.2013 |

Olen menossa viisaudenhampaanpoistoon, ja lääkäri sanoi että se poistopäivä kirjoitetaan sairaslomaa, koska olen töissä päiväkodissa, enkä saa nostella mitään sinä poistopäivänä. Nyt työpaikallani sanotaan, että tuo ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan?! Onko näin ja jos on niin miksei oikeuta? Kyllähän esim. käsileikkauksen jälkeinen sairasloma on palkallista. Yhtälailla olen estynyt tekemästä työtäni sen päivän, kuin olisin estynyt käsileikkauksen jälkeenkin, silloin tietysti vaan pidemmän ajan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se joku leikkaus mihin oot menossa? Mä oon toipunut noin tunnissa noista viisurinpoistoista, ihan nostelukuntoon

Vierailija
2/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan piikkiin menee, sillä tuohan ei ole sairauden vuoksi määrättyä sairauslomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä se teillä ei tosiaan ole palkallista saikkua vaikka saikkua onkin. Hammasta ja kättä vaan nyt ei voi verrata toisiinsa.

Vierailija
4/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistetaan pian nuo 2 jäljellä olevaa viisuria enkä tod aio mennä kys pvänä töihin enkä olla palkattakaan. Aivan turha kuvitella että suusta verta valuvana, tuppoja suussa purren ja verisylkeä sylkien, naama puudutuksen vuoksi tunnottomana menisi niitä 1-3v mukeloita hoitamaan.

Vierailija
5/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:23"]

Minulta poistetaan pian nuo 2 jäljellä olevaa viisuria enkä tod aio mennä kys pvänä töihin enkä olla palkattakaan. Aivan turha kuvitella että suusta verta valuvana, tuppoja suussa purren ja verisylkeä sylkien, naama puudutuksen vuoksi tunnottomana menisi niitä 1-3v mukeloita hoitamaan.

[/quote]

Eihän sun tarvitsekaan mennä töihin, sähän saat sen loppupäivän saikkua... Mutta näemmä et palkallisena, ja sillehän sinä et voi mitään, jos siitä ei teillä makseta.

Vierailija
6/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lääkärin todistuksella pitäisi poissaolon olla palkallista. Ihme TES teillä jos ei noin ole. Meillä omalla ilmoituksella saa jäädä ilman todistusta kolmeksi päiväksi palkallisesti pois myös mutta sinnä taudit on rajattu (kuumeinen flunssa jne).

Vierailija
7/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tulossa ehkä viisurin poisto leikkauksessa. Itse aion ainakin vaatia vähintään 3pvää saikkua sen tiimoilta.

Vierailija
8/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää?? Miksi?

Vierailija
9/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:32"]Minulle on tulossa ehkä viisurin poisto leikkauksessa. Itse aion ainakin vaatia vähintään 3pvää saikkua sen tiimoilta.[/quote]

Vaatiahan voi vaikka viikon taikka miksei saman tien kaksi, mutta aikamoinen ruusunen olet :D Minulta on leikattu kaksi viisaudenhammasta samalla kertaa, ja siis tosiaan leikattu, leukaluun sisältä, lyöty palasiksi ja ristissä olleet juuret poistettu palanen kerrallaan, eikä siihen mitään saikkua tarvittu. Puudutus meni parissa tunnissa pois ja haavat meni nopeasti umpeen kun puri tamponeita päättäväisesti.

Vierailija
10/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaanko ylhäältä vai alhaalta? Millaisessa toimenpiteessä, lääkärikö kiskaisee puudutteen kanssa irti vaiko oikein hammaskirurgi leikkaa?

Meillä noilla ei kyllä ollut merkitystä, sain sairaslomaa sen päivän kun homma hoidettiin eikä ollut puhettakaan, ettenkö saisi siitä palkkaa vaikka olisin hyvin voinut vuorotyötä tekevänä hoitaa homman vapaapäivänäkin.

Mulla oli ihan helppo juttu, ei edes tikkejä tarvittu laittaa, mutta on ollut vaikeampiakin viisurinpoistoja lähipiirissä ja useammankin päivän sairaslomia ja ihan palkallisia.

Vaikkei toki kättä ja suuta voi verrata keskenään niin se viisurinpoisto on aina yksilöllinen juttu, kuinka se sujuu ja kuinka hankalasti hampaan juuret on. Jos multa joskus poistetaan alhaalta (toivottavasti ei rupea vaivaamaan ikinä) niin joudutaan aika lailla leikkaamaan, koska molemmilla puolilla ovat leukaluun alla, että en kyllä olisi menossa samana päivänä töihin.....

Vierailija
11/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuulkaa naperot on niin että viisauden hampaan poisto ei ole sairauden tai tapaturman hoitoa, joten siitä ei saa PALKALLISTA sairauslomaa. Sairauslomaa toiki saa, jos on työkyvytön, mutta työnantajan ei tarvi tästä maksaa sairausloma-ajan palkkaa. Eikä tämä asia muutu miksikään sillä että joku on voinut saada palkan viisaudenhampaan poiston sairausloma-ajalta, työnantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuus sitä maksaa.

Vierailija
12/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:32"]Minulle on tulossa ehkä viisurin poisto leikkauksessa. Itse aion ainakin vaatia vähintään 3pvää saikkua sen tiimoilta.[/quote]

Koska en ole ollut vuoteen poissa sairauden takia päivääkään niin nyt aion tosiaan olla vähintään kolme päivää. Ihan kiusallani. Palkka tulee kun lääkäri kirjoittaa loman.

Vierailija
13/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"11 §

Sairausajan palkka

Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan."

Viisaudenhammas ei ole sairaus, eikä tapaturma, joten sen poistosta saadusta sairauslomasta ei tarvi maksaa palkkaa. Mikään laki ei tietenkään kiellä maksamasta palkkaa...

Vierailija
14/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:45"]

Koska en ole ollut vuoteen poissa sairauden takia päivääkään niin nyt aion tosiaan olla vähintään kolme päivää. Ihan kiusallani. Palkka tulee kun lääkäri kirjoittaa loman.

[/quote]

Sauraslomata ja palkasta ei päätä lääkäri, vaan työnantaja.

Vierailija
15/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

harvoin työnantaja nousee kyseenalaistamaan lääkärin myöntämää kolmen päivän sairauslomaa joka tulee vaikka kipeästi viisaudenhampaan poistosta. Tällaiseen en ainakaan minä ole koskaan törmännyt ja poissa olen töistä ollut monestakin syystä ja palkalla. Riittää kun lääkäri kirjoittaa lausunnon että tulehdus tms eikä sen tarvitse edes mennä työnantajan tietoon vaan suoraan palkkahallintoon. Eri asia jos ihminen alkaa olla jatkuvasti poissa töistä.

Vierailija
16/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on, että työnantajan ei tarvitse hyväksyä hammasleikkauksen sairauslomaa. Tai siis hyväksyä pitää, mutta palkkaa ei siitä tarvitse maksaa. Se ei ole sairauden hoitoa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa siltäkään ajalta, jos humalapäissä katkaisee jalan tai käden. Omaan piikkiin menee humalassa saadut vapaa-ajan vammatkin, mikäli työnantaja niin haluaa. Sairauslomalla tietysti saa olla, jos on käsi tai jalka kipsissä, mutta palkkaa siitä ei tarvitse työnantajan maksaa.

Vierailija
17/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei myöskään maksettaisi tuosta syystä. Ja on ihan tarkistettu liitolta, että ei tarvitse maksaa.

Vierailija
18/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:47"]

[/quote]

[/quote]

harvoin työnantaja nousee kyseenalaistamaan lääkärin myöntämää kolmen päivän sairauslomaa joka tulee vaikka kipeästi viisaudenhampaan poistosta. Tällaiseen en ainakaan minä ole koskaan törmännyt ja poissa olen töistä ollut monestakin syystä ja palkalla. Riittää kun lääkäri kirjoittaa lausunnon että tulehdus tms eikä sen tarvitse edes mennä työnantajan tietoon vaan suoraan palkkahallintoon. Eri asia jos ihminen alkaa olla jatkuvasti poissa töistä.

[/quote]

Varmaan monessa paikassa maksetaan, mutta on se hyvä tietää että työnantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta maksaa palkkaa.

Kysehän ei ole siitä että onko työkunnossa, vaan siitä että tarviiko maksaa palkkaa, ei tarvi koska kyse ei ole sairauden tai tapaturman hoidosta.

ap:n tapauksessa lienee selvää että palkkaa ei tule kun se sanottiin jo etukäteen, eikä pidäkkään tulla.

Vierailija
19/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa kokemuksia että työnantaja on torpedoinut lääkärin kirjoitattaman sairauslomatodistuksen. Toisekseen lääkäri myös yleensä kirjoittavat ne niin, että palkallinen ehto täyttyy. Työuupumus kirjataan masennukseksi jne.

Vierailija
20/34 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos se viisaudenhammas on tulehtunut niin sitä kaiketi voisi jo kutsua sairaudeksi. Jos mätää valuu suusta ja tulehdusarvotkin olis koholla. Sittenhän fiksuinta olisi hakea sairaslomaa ihan lääkäristä ja sitten varata aika siihen poistoon. Jos siis todellakin olisi niin pahasti tulehtunut, että ei voisi olla töissä kuumeen/kivun/vahvojen kipulääkkeiden takia. Kun eihän niitä huvikseen poistella, ainahan siihen on joku syy.

Jos nyt oikein väännellään ja käännellään....