Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi irtisanomisaika pätee?

Vierailija
25.04.2013 |

Tessin mukaan mulla on 2 viikkoa irtisanomisaikaa, työsopimuksen mukaan 4. Eikös mulla ole oikeus pitää kiinni tuosta tessin 2 viikosta kuitenkin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:45"]

Miksi on sitten sovittu huonommin kuin tessissä?

Tottakai se on työntekijän etu jos työnantaja irtisanoo että irtisanomisaika on pidempi.

Ei sopimuksia aina voi tulkita niin että ne on työntekijälle paremmin, on työnantajallekin jotain oikeuksia.

[/quote]

Asiat tullkitaan AINA työntekijän eduksi. Jo laissa irtisanomisajat on työntantajan puolelta reilusti pidempiä.

Vierailija
22/27 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:43"]

Eihän se työntekijän puolelta ole paremmin jos on 4 viikkoa. Mulla on tilanne se, että töissä on helvettiä, sain uuden työpaikan ja haluan täältä mahdollisimman pian pois. Kesälomaa olisi pari viikkoa, mutta tiedän, että työnantajan ei ole pakko sitä antaa pitää

ap

[/quote]

onko irtisanomisaika molemmin puolin 4 viikkoa? Eli jos työntekijä irtisanoo tai jos työnantaja irtisanoo niin molemmissa tapauksissa 4 viikkoa?

Tämä on täysin laillista ja työsopimus pätee ELLEI työehtosopimuksessa lue, että aina noudatetaan TES:n irtisanomisaikoja riippumatta mitä työsopimuksessa on määritelty. Työsopimuslaki määrää vain, että irtisanomisaika ei saa olla yli 6kk eikä työntekijän irtisanomisaika työnantajan irtisanomisaikaa pidempi. Loput on sopimuksesta riippuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:45"]

Miksi on sitten sovittu huonommin kuin tessissä?

Tottakai se on työntekijän etu jos työnantaja irtisanoo että irtisanomisaika on pidempi.

Ei sopimuksia aina voi tulkita niin että ne on työntekijälle paremmin, on työnantajallekin jotain oikeuksia.

[/quote]

Asiat tullkitaan AINA työntekijän eduksi. Jo laissa irtisanomisajat on työntantajan puolelta reilusti pidempiä.

[/quote]

Joo yleiset irtisanomisajat siis toki näin (työsopimuslaki 6 luku 3§). Mutta kun pitää lukea myös se 2§ 2 momentti.

Vierailija
24/27 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaissa löytyy vastaus kohdassa Irtisanomisaika.

Lakiin kirjatuista irtisanomisajoista voidaan soipa toisin työehtosopimuksella tai työsopimuksella.

Eli kun olet mennyt alekirjoittamaan työsopimuksen, jossa irtisanomisajaksi määritellään neljä (4) viikkoa, niin joudut todella kärvistelemään siellä vanhassa paikassa sen koko irtisanomisaikasi. Kannattaisi lukea paperi, mihin nimensä pistää

Vierailija
25/27 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa

Tietoisesti allekirjoitin 4 viikkoa irtisanomisaikaa sisältävän työsopparin, tietäen myös, että se ei ehkä päde (oikeastaan olin siitä 95% varma) . Oli pakkorako löytää työpaikka, enkä todellakaan lähtenyt tuossa kohtaa kiistämään sitä, tokihan halusin sen työpaikan. 

Kysyin asiaa sopimusala-asiamieheltäni liitosta ja hän sanoi, että 2 viikkoa riittää ja 4 viikkoa ei ole laillinen. Pomo otti irtisanomiseni vastaan ja siinä kohtaa mainitsin myös että työsopparista poiketen pitän kiinni 2 viikon irtisanomisajastani ja se oli sille ihan ok :). 

Homma kunnossa ja elämä hymyilee :)

ap

Vierailija
26/27 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalle työnantajalle ei tarvitse korvata yhtään mitään palkkakuluja. Työntekijällä on tavallisesti oikeus pitää vuosilomaa, jos sitä on kertynyt ja työsuhde päättyy lomakauden aikana, eikä mikään estä aloittamasta uudessa työssä sen aikana.

Vierailija
27/27 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen NIIIIIIIIIIIIIN kateellinen sinulle ap!!!!

Söisin mieluummin lusikallisen paska akuin menisin huomena töihin ja juuri katselin, taas, avoimia työpaikkoja, hakemuksia olen pistänyt nyt huhtikuun aikana aika monia mutta ei hyvältä näytä:((

Mulla on vakituinen työpaikka, ekan kerran elämässäni, mutta en voi enkä pysty jatkaan enää tuolla, en kauaa ainakaan koska jokainen päivä tuntuu kuin vetäisin kivirekeä perässäni ja olen pala kurkussa.

Helvetin epätoivoinen olotila:((