Raskausajan Sokerirasituskoe
Haluaisin saada tietoa, missä vaiheessa raskautta tehdään sokerinrasituskoe?
Olen sen verran utelias, kun työkaveri on todennäköisesti raskaana (ei ole vielä kertonut) ja menossa sokerinrasituskokeeseen.. ;)
Kommentit (12)
Oletpa TODELLA utelias :D Riippuu ihan henkilöstä ja painoasta, iästä, painonnoususta raskaudenaikana ym....eli ET voi päätellä tuon perusteella mitään. Olet varmaankin jo googlettanut ja selvittänyt että mm raskausajan diabetesriskiä tuolla testillä selvitetään.
Minua jaksaa ihmetyttää miksi muiden henkilökohtaiset asiat kiinnostavat...josko keskittyist sensijaan oman terveyteesi?
No OLEN! :D Enkä ole ainut joka työpaikalla asiaan on "miettinyt", huomannut asian.. No yritimpä googlettaa, mutta en löytänyt haluamaani vastausta. Kylläpä tätä omaakin terveyttä on viimeaikoina saanut liikaakin miettiä, joten ei ennee sitä jaksa ajatella. :D
Nooooo en tiiä varmasti sanoa onko siihen joku tietty aika...Ihan kuin jostain olisin kuullut, että yleensä tehdään viikoilla 24-28...? Mutta jos esim. neuvolassa tehtävässä pissatestissä havaitaan jotain häikkää niin voihan olla että silloin joutuu aikaisemmin menemään. Laskettuaika oli syyskuussa ja sokerirasituksessa olin kesäkuussa... eli noin 3kk ennen laskettua.
Ylipainoiset joutuu ekan kerran viikoilla 12-16, ja sitten kaikki viikoilla 24-28.
Minä en mennyt lainkaan, koska se on ihan turha testi suurimmalle osalle äideistä. Neuvolan terkkari ei osannut kertoa yhtäkään syytä, miksi siihen pitää mennä eli se ei kerro mitään äidin tai lapsen voinnista. Jos syö edellisenä iltana 2 levyä Fazerin sinistä, saa kaikki arvot päin helvettiä, vaikka mitään oikeaa ongelmaa ei ole. Ja vaikka sokerirasitustestissä näkyisi korkeita arvoja, ei kuitenkaan ole olemassa mitään muuta hoitomuotoa kuin seuranta ja ruokavalio. Ne voi tehdä muutenkin. Vasta aito diabetes lääkitään
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 22:00"]
Minä en mennyt lainkaan, koska se on ihan turha testi suurimmalle osalle äideistä. Neuvolan terkkari ei osannut kertoa yhtäkään syytä, miksi siihen pitää mennä eli se ei kerro mitään äidin tai lapsen voinnista. Jos syö edellisenä iltana 2 levyä Fazerin sinistä, saa kaikki arvot päin helvettiä, vaikka mitään oikeaa ongelmaa ei ole. Ja vaikka sokerirasitustestissä näkyisi korkeita arvoja, ei kuitenkaan ole olemassa mitään muuta hoitomuotoa kuin seuranta ja ruokavalio. Ne voi tehdä muutenkin. Vasta aito diabetes lääkitään
[/quote]
Et voi olla tosissasi? Jos arvot on korkeat eikä ruokavaliolla laske, tulee kuvioihin insuliini. Hoitamattomana raskausajan diabetes aiheuttaa sokeritasapainon häiriöitä vauvallekin ja vauva voi joutua herkästi vastasyntyneiden teholle sokeritippaan ja sokeriseurantaan moneksi päiväksi. Läheskään kaikilla raskausajan diabeetikoilla seuranta ja ruokavalio ei auta. Joka kolmannella käytössä insuliini joten kannattanee sinun ja neuvolantätisi päivittää tietonne.
-insuliineilla viikosta 28 synnytykseen asti
Joskus 25 viikon kieppeillä se oli, kolme kertaa jouduin käymään, kun BMI yli 27. Siis kolmessa eri raskaudessa.
Riippuu kunnasta. Minä olin korkeammassa riskiryhmässä sukurasitteen takia jouduin 2. kertaa käymään rasituksessa. Eka oli jo jossain rv 17 tienoilla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 22:00"]
[/quote]
Pelottavia kyllä nää "mä tiedän kaiken paremmin kuin kukaan muu" äidit. Vaarallisia lapsilleen. Edellisenä iltana ei syödä kahta Fazerin sinistä vaan pidetään 12 tunnin paasto. Ja jos normaaliin ruokavalioon kuuluu iltaisin kaksi levyä suklaata, on varmasti aiheellista mennä sokeritestiin. Aito diabetes on myös ruokavaliohoitoinen. Korkeat sokerit ovat vaaraksi vauvalle. Harmi, että sinulla on oma lapsi. Toivottavasti ei kuitenkaan useampia.
Kertokaas ny immeiset, jolla raskauksia takana jotta miten se yleensä menee.. onko joku tietty aika raskaudessa, jolloinka niitä yleensä tarkkaillaan?? -ap