Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko rivitalossa/kerrostalossa helpompi asua kun omakotitalossa

Vierailija
04.07.2020 |

Asun omakotitalossa, tapasin miehen aikoinaan jolla oli vanha rintamamiestalo. Taloa on remontoitu ja kunnostettu, meillä on iso piha missä olisi paljon tekemistä. Tuntuu että aina saisi jotain tehdä. En ole mikään uurtaja, tykkään että piha on siisti, saa olla luonnonomainen, vähän kesäkukkia.
Nyt tuntuu että en jaksa vaan enään. Kaikki aika menee siivoamiseen kotitöihin.
Mies on myös kova tekemään.
Rivitalossa jos asuisin jäisi enemmän aikaa elämään ja muuhun, olisi helppoa arkea.
Toki lapsen kiva leikkiä pihapiirissä ja lähimetsässä ja onhan omakotitalossa hyvät puolensa.
Nyt iskenyt uupumus

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on, kun huoltoyhtiö tekee kaiken. Itselle jää vain siivous ja pyykkäys. Rivarissa ei ollut huotoa, joten omalla vuorollaan piti nurmikkoa leikata, tehdä lumitöitä ja aitaa maalata.

Vierailija
2/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso pihaa ja mieti, mitkä jutut siellä on työläimpiä, ja hankkiudu niistä eroon. Valitse tilalle helppohoitoisia kasveja. Kun tuon tekee kerran, tulevat kesät on helpompia. Ja jos pätäkkää löytyy, pyydä pihasuunnittelija paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin muutto kaupungin ytimeen ja parin vuoden päästä kirjoitat tänne kuinka haluaisit mökin tai veneen, mutta mies ei kun on totttu it helppoon elämään.

Vierailija
4/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin muutto kaupungin ytimeen ja parin vuoden päästä kirjoitat tänne kuinka haluaisit mökin tai veneen, mutta mies ei kun on totttu it helppoon elämään.

*tottunut jo

Vierailija
5/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä pitää helppona tai vaikeana. Kerrostalossa pitää ottaa naapureita huomioon ihan eri tavalla kuin omakotitalossa ja se vaikeuttaa elämää joissakin asioissa. Rivitalossa taas saattaa olla talkkarivuorot, jolloin joudut joka tapauksessa tekemään pihatöitä, mutta et voi valita milloin tai kuinka suurelta alueelta. Ja edelleen niitä naapureita täytyy ottaa huomioon.

Vierailija
6/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin iso piha, mutta juuri mitään sen hyväksi ei tehdä. Ruoho leikataan kerran viikossa. Mitään kukkia tai pensaita en ole sinne istuttanut juuri siksi, että ei huvita hoitaa pihaa. Ja ihan siistin näköinen se siitä huolimatta on. 

Eikä koko taloa tarvi jatkuvasti siivota. Siivoaa sen nurkan, mikä milloinkin on sen tarpeessa. 

Tokihan sitä voi rivitaloelämää haikailla, mutta onko sekään pelkkiä hyviä puolia? Vähemmän tilaa ja mietipä, jos kohdalle osuu oikein v*ttumainen naapuri. 

Vierailija
7/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa saat tehdä itse tai olla tekemättä. Kerrostalossa et voi tehdä remppoja ja huoltoja itse vaan maksat kaikesta.

Itse tykkään tekemisestä ja puuhastelusta pihalla, kuolisin tylsyyteen kerrostalossa. Lisäksi kerrostalossa asuminen maksaa suhteessa paljon enemmän.

Vierailija
8/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi omakotitalossakin ostaa pihanhoidon huoltoyhtiöltä. Ei se ilmaiseksi tapahdu rivarissa ja kerrostalossakaan.

Vierailija
9/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo kuulostaa kivalta, mutta jos taloyhtiöön osuu yksikin jäärä, niin mistään ei saada sovittua. Esim että asfaltoidaan parkkipaikka ja otetaan huoltoyhtiö tekemään pihatyöt.

Vierailija
10/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi suomeen rakennettu tää isännöitsijöiden hulluus, joiden pääasiallinen tavoite on pitää kulut korkealla jotta heidän varastama osuus ois "kohtuullinen". Toista se on kanarialla. Koko vuoden kaikki kulut oli 300e asmisesta 60 neliön kämpässä.

Hyvä jos suomessa pärjää vastaavalla 300e/kk.

Vierailija
11/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo voi olla ihan kiva, jos sinulla ja perheenjäsenilläsi on raivokas ADHD, paljon ylimääräistä rahaa ja luppoaikaa yllin kyllin. Kaikille muille se on pelkkä rasite ja joillekin maanpäällinen helvetti. Olen joka päivä kiitollinen siitä, että saatiin talo myytyä ja todella kiva ja huoleton kerrostaloasunto tilalle. Ei enää ikinä omakotitaloon.

Vierailija
12/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt sitä, kun jotkut väittää että omakotitalo on loputon työleiri. Kun käyn kävelyllä, mihin vuorokauden- tai vuodenaikaan tahansa, joka toisessa pihassa pitäisi olla armoton touhu päällä, kuulua remontoimisen ääniä, jne

Näin vain ei ole. Jossain kuuluu ruohonleikkurin ääni. Itse touhuan pihallani päivittäin, mutta mulle se onkin harrastus.

Vierailija
13/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekkin on harrastus omakotitalon pihatyöt kun ei kiinnosta tällä hetkellä reissaaminen, kuntosalit, tyhjän lenkkeileminen eikä mikään muu elämä. Tästä saa hyötyliikuntaa kesällä ihan tarpeeksi ja saa tehdä omassa tahdissa. Mukavaa kun saa syötävääkin kasvatettua ja tuoreita yrttejä ruokiin. Mieskin auttaa raskaimmissa töissä. Meille ei vielä sovi tai ei tarvitse olla sellaista asumismuotoa missä ei ole mitään tekemistä. Kyllä nautin katsella kaunista hoidettua ympäristöä. Jää tässä vielä viikonloput aikaa sitten muuhunkin. 

Vierailija
14/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin se touhuaminen on kaiken suola. Vapaapäivinä on vähän aikaa kivaa vaan löhötä tekemättä mitään, mutta kyllä minulla ainakin tylsyys iskee. Sitten on kiva mennä pihalle ja katsoa, josko olisi jotain näprättävää. Ottaa semmosia helppoa projekteja, missä ei ole mitään paineita aikataulujen tms. kanssa. Jotain kivityksiä siistii hiljalleen, maalailee aitaa, siistii puska-aitoja tai muuta. Että on aina joku "homma" mitä voi mennä tekemään, jos tylsyy iskee. Mutta mitään ei ole pakko tehdä, jos ei huvita.

Ja rivarissa/kerrostalossa ahdisti suunnattomasti se, että oikein mitään ei saa tehdä ilman muiden lupaa. Täällä päätin yksi päivä repiä toisesta vessasata laatat seiniltä ja lattiasta pois ja vähän uudistaa tuon kopin. Eipä olisi onnistunut ihan yhtä ex-tempore taloyhtiössä. Tarvisi luvat ja valvojat ja ties mitä.

Ja oma piha on aina oma piha (vaikkei iso olekaan). Voi kesäyönä lyödä grillin tulille vaikka keskellä yötä, eikä kellään ole nokan koputtamista. Rivarissa ei olisi ilennyt siinä toisen avonaisen ikkunan vieressä käydä wingsejä käristämään.

Projektit eivät varmasti etene mitenkään vauhdilla noin objektiivisesti ajatellen, mutta se ei haittaa. Saa tehdä kaikkea rauhassa katseilta ja ihan omaan tahtiin. Eikä tarvi ilmoitella etenemisestä tai raportoida valvojille mitään.

Vierailija
15/15 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi