Eikö minulla ole mitään sananvaltaa siihen, kenellä on kotiini vara-avain?
Mies oli antanut vara-avaimen vanhemmilleen jo aiemmin, minä muutin hänen asuntoonsa myöhemmin. Tiedän, että anoppi käy täällä silloin kun ei olla kotona, osasi mm. alkaa kerran keskustella yhdestä asiasta, mikä löytyy vain minulla olevista papereista, en ole kertonut siitä muille kuin miehelle enkä kaikkia yksityiskohtia hänellekään. Häiritsee valtavasti ajatus, että anoppi kaivelee täällä paikkoja, on varmaan tutkinut kaikki mahdolliset lääkkeistä papereihin ja seksileluihin. Antaisin mieluummin avaimet vaikka jollekin kaverille, mutta mies ei halua ottaa niitä pois vanhemmiltaan. Enkä ihmettelisi, vaikka anoppi olisi teettänyt itselleen kopion siltä varalta että avaim otetaan pois.
Kommentit (56)
Olin 20-vuotiana au pairina perheessä, jossa 12-vuotias poika kurkisteli oven yläpuolella olevasta ikkunasta kylpyhuoneeseen, kun kävin suihkussa. Otin tuolin mukaan kylpyhuoneeseen ja ripustin pyyhkeen yläikkunan eteen. Pidin paperini ja käytetyt alusvaatteeni lukitussa matkalaukussani.
Kävin kylässä seuraavaisen suomalaisen au pairin aikana. Hänen käyttyjä alushousujaan lojui suuri määrä hänen huoneensa lattialla. Pojan olot olivat kummasti parantuneet. :D
Piilota riistakamera kotiisi. Omassa kodissa saa kyllä kuvata. Mutta se että jollain on vara-avain, ei tarkoita että saa ilman lupaa mennä.
Tai tee testi, jätä näkyville jotain feikkiä, esim kirje poliisilta, raskaustodistus, tms
No huh huh. Ei tulisi mieleenkään mennä pojan kotiin kaivelemaan asioita. Vara-avain on vain sovittuun käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Ei tulisi mieleenkään mennä pojan kotiin kaivelemaan asioita. Vara-avain on vain sovittuun käyttöön.
Niin. On ihan normaalia olla vanhemmilla vara-avain, mutta sen käyttäminen omin luvin asuntoon menemällä ja paikkoja tutkimalla ei ole. Ehkä se oli miehelle ok kun hän asui yksin, mutta nyt se on ap:nkin koti.
Jos miestä ei vaivaa, laita kaikki hänen henkilökohtaisista henkilökohtaisimmat jutskansa olkkarin pöydälle joka päivä. Eipä tarvitse mamin kaivella, ja pariskunnalla riittää jutunjuurta. No.
Henk.koht. en ole älylukoista innostunut, mutta niissä on kai kulunvalvonta, joten siitä pitäisi saada todisteet käynneistä ukollekin. Ja voihan olla, ettei anoppi osaa käyttää. Koodin voinee vaihtaa tarvittaessa.
Minä tein uteliaalle anopille ansan..jätin avatun kirjekuoren pöydälle, sisälle laitoin paperin jossa luki isolla "Kyylä"..voi että sitä ilmettä kun oli kurkannut kirjeeseen! Monet naurut saatiin appiukon kanssa tästä jäynästä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia aikuisen ihmisen avain pitäisi olla jollakin ulkopuolisella? Puhu nyt vielä sille miehellesi, että voitais tulla toimeen jo omillamme ettei kenelläkään tarvitse sitä vara-avainta olla.
Ei tarvitse, mutta koen typerää kyllä jotenkin turvallisemmaksi , että lapsellani on edelleen avain kotiinsa. Ja ihan tiedoksi minulla hänen. Minulla on myös avain omaan entiseen kotiini eli vanhemmilleni ja heillä minun kotiini.
Minulla oli useamman vuoden myös erään lapseni kaverin kodin avain. Kerran sitä jopa tarvittiin n.klo 04.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hän voisi luopua vara-avaimesta jossain vaiheessa, jos olette itsenäisiä omillaan pärjääviä ihmisiä. Jotain huolta hänellä täytyy olla, jos kulkee teillä ominpäin, onko teillä sairauksia?
Kyllä se sairaus on hänellä, nimittäin sairaalloinen uteliaisuus.
No, onko ap sinulla jotain näyttöä asiasta?
No ainakin se, että osaa aloittaa keskustelun sellaisesta asiasta, mistä hänen ei pitäisi tietää yhtään mitään. Ei ole mikään normaali keskustelunaihe edes yleisellä tasolla, saati keskittyen juuri niistä minun papereistani löytyviin yksityiskohtiin.
Yhtä hyvin mies on voinut kertoa ap. asioita äidilleen. Yksityisasiat ovat nyt sellaisia, joku kertoo niistä avoimesti ja toinen haluaa pitää salassa.
Ainoa mikä on varmaa, asia ei täällä ratkea, vaan se on sinun ja miehesi kanssa puhuttava ja päätettävä asia.
Ehkä miehellä on joku syy pitää avainta lapsuuden kodissa tai äidillään.
sen koti kuka sen maksanut, ei siinä sen kummempaa.
Aika moni tuntuu pitävän sitä omituisena, jos aikuisen ihmisen vara-avain on hänen vanhemmillaan.
Kenellä teidän vara-avaimenne on vai onko kenelläkään?
Miten käsitätte vara-avainen funktion?
Olen 40+ ja meidän vara-avain on vanhemmillani, samoin minulla on heidän vara-avaimensa.
Vara-avain on hätätapauksia varten ja sitä käytetään vai ennalta sopien.
Jos menen käymään laosuudenkodissani, soitan ovikelloa, vara-avain on työhuoneen laatikossa. Meidän vara-avain on vanhempieni kassakaapissa.
Asumme samassa kaupungissa.
Tilanteita, joissa sitä käytettäisiin: avaimet unohtuvat sisälle ja ,ovi menee lukkoon, vara-avainen saa kätevästi haettua / sen voi viedä. Tai jos on reissussa Ja siellä kotona pitää tehdä jotain / hakea jotain. Kerran kävi niin, että olimme lähdössä reissuun kolmeksi viikoksi ja lentokentällä muistin, että bioroskis jäi taksin tullessa pöydälle. Soitin vanhemmilleni ja pyysin, että jos voisivat lähipäivien aikana käydä nappaamassa sen mukaansa.
Hyviä vinkkejä on jo tullutkin. Jos pystyt yhtään ennakoimaan, milloin se käy siellä, niin voit tehdä semmoisenkin ansan, että yllätät jotenkin anopin itse teossa.
Meillä on kyllä kummankin vanhemmilla avain ja tiettävästi omin luvin eivät meillä käy. Omat vanhempani eivät mitään tonkisikaan, mutta kyllä minäkin vähän piilotan uteliaalta anopilta henkilökohtaisempia juttuja. Täysin en luota, mutta uskon, ettei hän jaksa niitä ryhtyä oikein etsimällä etsimään. Luultavasti huomaisin, jos olisi penkonut.
Jätä jotain vauvakamaa näkösälle tai jopa puoliksi piiloon. Jos alkaa kysellä lapsista, niin tiedät että on käynyt
Mietipä tätä. Minulla on avain vanhaan taloomme, joka on myyty. En tosin käy siellä tietenkään, mutta kuitenkin.
Hanki oveen lisäksi turvalukko. Käsittääkseni se on halvempi kuin avainten sarjoitus. Siihen lukkoon on avain vain sulla ja miehelläsi. Näin anoppi saa pitää avaimensa ja te asuntonne.