Huollatatteko aina autonne merkkihuollossa?
Olisi aika huoltaa auto. Varattiin aika merkkihuoltoon (niin kuin aina) ja hinta-arvio 950e!!!! Siis ei hyvänen aika mikä summa! Eikö noita nykyautoja voi ite huoltaa ollenkaan? Tai onko halvempaa viedä jonneki peruskorjaamolle?
Kommentit (45)
Huollatan merkkihuollossa, koska en ymmärrä itse autoista mitään, ja tuntuu turvallisemmalta mennä merkkikorjaamoon. Lisäksi saan mielestäni parempaa palvelua merkkikorjaamossa, kun hyvästä syystä eivät voi tuhahdella halveksivasti ranskalaiselle autolleni.
En tiedä miten Suomessa on mutta ainakin täällä Saksassa autoa edelleen myytäessä on suuri etu, jos voi ostajaehdokkaalle näyttää huoltokirjan merkkiliikkeen leimoilla.
Itselläni on kallis auto ja kyllä se merkkihuoltoon menee kun huollon tarvetta on.
Naiset ja huijaushinnat... Jokainen kellä järkeä ja tarvetta takuun säilytykseen käyttää monimerkkikorjaamoa.
Kyllä merkkihuollossa ja ei maksa ku 300 e max..
Pari ekaa vuotta liikkeessä ja sen jälkeen mies harrastuspohjalta huoltaa itse.
Niin kauan kun autosta on lainaa (vajaa 3v) jälleenmyyntiarvo ja takuut kiinnostaa. Kun laina on kuitattu ajo jatkuu edullisemmin ilman välikäsiä. V###aa kun huollossa korjaavat just sen mikä on jo hajonnut ja vaihtavat osat ohjelman mukaan olleenkaan katselematta muuten auton kuntoa.
Miehen huoltamana ei tule yllätyksiä ja ennakointi pelaa, tarkistaa esim kuluvia osia sillä silmällä, että ensi vuoden remppoihin osaa varautua ajoissa ja ajossa kuunnella oikeita ääniä.
Takuuaikana ollaan huollatettu merkkikorjaamolla.
http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+merkkihuolto+pelaa+harskisti/a2027508
http://www.ts.fi/uutiset/talous/372134/Auton+takuu+pysyy+voimassa+ilman+merkkihuoltoa
Niin ovat ihmiset tässäkin asiassa helposti johdateltavissa. Jos edes merkkihuolto olisi joku tae työn laadusta, mutta niin ei todellakaan ole.
Tyhmähän ei tässäkään ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.
Ajattele, mikä säästö kun ajaa 1990-luvun autolla! Ensinnäkin se auto maksaa ostaessa paljon vähemmän, huoltoja ei enää kovin paljon kannata tehdä eikä varsinkaan maksaa niistä, ja korjauksista selviää kohtuullisen halvalla. Jos korjaushinta ylittää auton hinnan, ostetaan sitten seuraava.
Enkä ole merkkikorjaamolla käyttänyt autoani kuin muinoin nuorena, kun ei sattunut olemaan tuttua asentajaa, auto oli uusi ja siinä oli vielä takuu. Vikaa ei tosin löytynyt, vein sitten korjattavaksi sille asentajalle, johon olin tutustunut ... ja tässä onkin sitten vierähtänyt jo pari vuosikymmentä samoissa eväissä. Aina toisinaan on käynyt mielessä, olisiko sittenkin kannattanut silloin merkkihuoltoon viedä.
teen itse kaikki huollot ja myös isommat remontit,en maksa töistä mitä pystyn itsekin tekemään ja muutama kaveri korjaamoilla töissä jos tarvitsee piuhan päässä käyttää,lisäksi ajamme vanhoilla autoilla.
uusiin fordeihin missä 1.0 turbo ecoboost moottori ei saa edes moottoriöljyä muualta kuin merkki huollosta.
En vie koskaan merkkihuoltoon, koska se on kalliimpaa. Olen kysellyt hintoja ja vienyt halvempaan. Silti työn jälki on ihan yhtä hyvä kuin merkkikorjaamoissa. Ne kattoo tietokoneelta, että mitä huoltoja tehdään minkäkin merkkiseen autoon milläkin kilometreillä. Vaihdoin vasta auton eikä muulla ollut merkitystä kuin sillä, että auto ylipäänsä oli huollettu jossain ja leimat oli lyöty. Ei siis todellakaan vaadittu mitään merkkikorjaamoja.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:51"]
Olisi aika huoltaa auto. Varattiin aika merkkihuoltoon (niin kuin aina) ja hinta-arvio 950e!!!! Siis ei hyvänen aika mikä summa! Eikö noita nykyautoja voi ite huoltaa ollenkaan? Tai onko halvempaa viedä jonneki peruskorjaamolle?
[/quote]
Kysy aina, mitä tuo hinta pitää sisällään. Käytännössä jos on paljon kalliita vaihto-osia, kuten suodattimet, osta ja vaihda ne itse ennen huoltoa ja kerro, että on jo vaihdettu. Ei se suodattimen kotelon irrottaminen ja vaihtaminen paljoa pölynimurin pölypussin vaihtamisesta poikkea. Öljyisemmät työt voi jättää heille ja takuu säilyy.
En todellakaan. Etenkään sen jälkeen kun merkkihuolto yritti kusettaa melko rankasti naiskuskia hinnoillaan.
Mies laittaa omaa itse, kun osaa. Joskus on ollut korjaamollakin, mutta ei merkki.
Työsuhdeauto kyllä toki korjaamolla aina.
Kyllä, ajoturva säilyy sekä auto noudetaan ja palautetaan kotipihaan. Hinnat ovat mielestäni kohtuullisella tasolla, kyselen hintoja parista paikasta :)
No riippuu vähän, minkä ikäinen auto on ja mitä pitää tehdä. Joku pikkukylän Erkin Korjaus saa toki varmaan öljyt vaihdettua ja tarkistaa perusjutut ja ehkä vaihtaa jarrupalat tms. kuluvaa, joskus toki pikkukorjaamot tosi taitaviakin ja merkkikorjaamoa parempiakin joskus ovat. Uusissa/uudehkoissa autoissa kuitenkin pitää lukea ja nollata vikakoodit lukijalla (jota pikkupajoissa ei välttämättä ole) ja samalla tehdään yleensä jotain tehtaan vaatimia/suosittelemia ohjelmistopäivityksiä. Takuu ei saa nykyään riippua siitä, tehdäänkö huolto merkkikorjaamossa vai ei mutta huoltoon pitää sisältyä kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot ja nesteiden sekä kuluvien osien vaihdot, maalipinnan tarkistus ym., jotta takuu säilyy. Pelkällä öljyn ja suodattimen vaihdolla ei takuu jatku. Jos kyseessä on joku isompi huolto, jossa joudutaan esim. vaihtamaan nokkahihnaa, vesipumppua, vaihtamaan automaattivaihteiston öljyjä, kuluneita iskareita, etuniveliä tms. tms., kulut voi toki pompsahtaa, oli merkkikorjaamo tai ei. Kannattaa toki kysyä hinta-arvio eri paikoista, jos tarjontaa on.
Tietyillä merkeillä on sitä paitsi nykyään ihan tietoisena taktiikkana se, että ostohinnan "halpuus" kuitataan myöhemmin kalliina huoltoina ja merkkiosina ja pitkäkin takuu edellyttää tiheitä huoltoja ja runsaasti kalliiden, kuluvien ( huom. ei takuuseen kuuluvien) osien vaihtoa.
Merkkihuoltamoa olen aina käyttänyt ja varmaan käytän jatkossakin. Hyödynnän tarjouksia.
Kun ostettiin auto ja piti viedä se ensimmäiseen huoltoon niin mieheni vaati että pitää viedä merkkihuoltoon (blaabbalblaa), laskun saatuaan ei todellakaan enään olla merkkihuollossa huollatettu. Hinta saattaa olla jopa 3 x korkeampi kuin perus-jampan-korjaamolla. Auton hinta tippuu kuitenkin niin paljon joka vuosi kun sillä ajelee niin eipä paljon haittaa jos vaikuttaa hintaa alentavasti jos ei ole merkkihuollossa käynyt. Ehkä jokun maseratin tai ferrarin veisin merkkihuoltoon......
Minä kyllä huollatan aina merkkihuollossa, siis määräaikaishuollot ja silloin jos osia pitää uusia. Johtuu ihan siitä, että automalli edellyttää "omia" erikoisosia, eikä niitä ole saatavana muuten kuin merkkikorjaamon kautta.
Merkkihuollossa käytetään ja sydän verta itkien maksetaan.
Uuden auton takuu ei säily, jos vain vaihdetaan öljyt ja suodatin jossain pajalla tai omassa autotallissa. Täytyy tehdä ohjelman mukainen huolto ajallaan. Jos takuun säilymisellä ei ole väliä tai on jo vähän vanhempi auto, ei väliä missä tehdään, kunhan osataan tehdä.