Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempana yliopistoon, kokemuksia?

Vakaope
04.07.2020 |

Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, jotka ovat aloittaneet opinnot vanhemmalla iällä? Itseäni jännittää lähteä nyt 32-vuotiaana kahden lapsen äitinä yliopistoon. Eniten mietityttää löytääkö kavereita koulupäivien ajaksi jos ei ole innokkaana menossa kaikkiin illanistujaisiin ja bileisiin? Miten muut olette kokeneet asian? Paljon vain kuullut aiemmin opiskelleilta miten paljon näitä bileitä alkuun on ja helposti voi jäädä sit ulkopuoliseksi.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tokan tutkinnon 3-kymppisenä ja ainakaan ikäisessäni opiskeluseurassa ei bileet korostuneet. Valmistuin pikavauhtia.

Vierailija
2/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin sinne opiskelemaan enkä perustamaan kaverikerhoa. Ja kyllä siellä aikuistakin juttu seuraa löytyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana äitinä opiskelleena kerron, että biletys ja kavereitten saaminen eivät olleet ensisijaisia tavoitteitani. Tärkeintä oli saada sellaiset opintosuoritukset, että valmistuin mahdollisimman nopeasti. Aloitin avoimessa, ja siellä oli muutenkin aikuisempia, ja osa jatkoi tutkinto-opiskelijoiksi.

Vierailija
4/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin sinne opiskelemaan enkä perustamaan kaverikerhoa. Ja kyllä siellä aikuistakin juttu seuraa löytyi.

Se "kaverikerho" on paljon muutakin kuin pelkkiä kavereita. Porukassa autetaan muita opiskeluissa ja luodaan suhteita, joiden avulla moni löytää tulevaisuudessa

Vierailija
5/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "kaverikerho" on paljon muutakin kuin pelkkiä kavereita. Porukassa autetaan muita opiskeluissa ja luodaan suhteita, joiden avulla moni löytää tulevaisuudessa töitä.

Vierailija
6/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta mutta äitini meni 5kymppisenä yliopistoon avoimen kautta. Ihan työn ohessa opiskeli. Innostui niin että opiskeli tohtoriksi asti. Parin viikon virkavapaan piti. Hallintotieteet. Pystyi hyödyntämään paljon oman työnsä tietoja ja taitoja. Ei kyllä ehtinyt/tarvinnut bilettää :) tai verkostoitua.

Vierailija
7/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot nuori, et erotu joukosta. Itse aloitin opinnot lähemmäs 40-vuotiaana, eikä sekään ollut ongelma. Hyvin ne menee.

Vierailija
8/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on lapsellinen.

Vierailija
9/62 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hieman nuorempi (27v) mutta myös kahden lapsen äitinä lähdössä yliopistoon. En ole kiinnostunut opiskelijabileistä tmv., enkä lähtökohtaisesti lähde hakemaan kavereita. Plussaa tietty, jos jokunen ystäväkin löytyy, mutta ei meidän äitihahmojen kannata sinne lähteä niitä etsimään, vaan keskittyä siihen, että tulee toimeen muiden opiskelijoiden kanssa riittävän hyvin, että ryhmätyöt yms. sujuu ongelmitta, ja jättää se vapaa-aika ja yliopistoelämä suosiolla erilleen.

Vierailija
10/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin itse 40+ vuotiaana opiskelemaan yliopistossa omaa alaani pidemmälle, ja kokemus oli pelkästään myönteinen. Kavereita sai muista samaan aikaan aloittaneista. Vaikka olin vanhimmasta päästä ja samaa ikäluokkaa monien luennoitsijoiden kanssa, en missään vaiheessa kohdannut ikäsyrjintää kanssaopiskelijoiden tai henkilökunnan taholta.

Se tosin jää vielä nähtäväksi, miten tutkinto tulee hyödyttämään työelämässä.

Vierailija
11/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole kokemusta mutta äitini meni 5kymppisenä yliopistoon avoimen kautta. Ihan työn ohessa opiskeli. Innostui niin että opiskeli tohtoriksi asti. Parin viikon virkavapaan piti. Hallintotieteet. Pystyi hyödyntämään paljon oman työnsä tietoja ja taitoja. Ei kyllä ehtinyt/tarvinnut bilettää :) tai verkostoitua.

Höpö höpö.

Vierailija
12/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin itse 40+ vuotiaana opiskelemaan yliopistossa omaa alaani pidemmälle, ja kokemus oli pelkästään myönteinen. Kavereita sai muista samaan aikaan aloittaneista. Vaikka olin vanhimmasta päästä ja samaa ikäluokkaa monien luennoitsijoiden kanssa, en missään vaiheessa kohdannut ikäsyrjintää kanssaopiskelijoiden tai henkilökunnan taholta.

Se tosin jää vielä nähtäväksi, miten tutkinto tulee hyödyttämään työelämässä.

Työttömän arki on tuskaista...

Vierailija
13/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on useita vanhempia ihmisiä, alan vaihtajia, perheellisiä yms. Ihan hyvin siellä pärjää, sinne vaan sekaan iloiseen.

Vierailija
14/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja opiskelijoit on noil huuhaa humanistialoil, mut teknillinen, kauppis, lääkis, oikis niis on aik nuorta porukkaa. Kuitenki jokapaikas bileis saa hyviä kotakteja. Kuitenki on aik outoo et joku 30 vuotia pyöris samois bilesi 20v kans :)

Vierailija
15/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin opinnot juuri 32  vuotiaana. Itse ihan suoraan hyväksyin sen että mitään kavereita en sieltä saa, kun sen lisäksi että olin 10 vuotta vanhemmat kuin muut, olin ainoa nainen joka aloitti sinä vuonna. Ei ollut kauheasti yhteistä niiden nuorten jätkien kanssa. Mutta enpä minä mitään kavereita kaivannutkaan, hoisin opinnot itsenäisesti ja tehokkaasti alta pois. Oli jo oma elämä ja perhe, joten sosiaalisia suhteita ei tarvinnut sieltä yliopistolta hankkia. Parempi valmistautua siihen ettei sieltä välttämättä kavereita löydy, mutta etköhän pärjää ilmankin.

Vierailija
16/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan täydentää tutkintoa nyt 45v.

Vierailija
17/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "kaverikerho" on paljon muutakin kuin pelkkiä kavereita. Porukassa autetaan muita opiskeluissa ja luodaan suhteita, joiden avulla moni löytää tulevaisuudessa töitä.

Kannattaa opiskella aikuisena lähinnä aloja jotka työllistää hyvin ilmankin suhdepelejä. Esim. omalla alallani (tietojenkäsittelyoppi) sellaisella ei ole mitään merkitystä, töihin pääsee satavarmasti kun valmistuu ja jo sitä ennen jos haluaa.

Vierailija
18/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hieman nuorempi (27v) mutta myös kahden lapsen äitinä lähdössä yliopistoon. En ole kiinnostunut opiskelijabileistä tmv., enkä lähtökohtaisesti lähde hakemaan kavereita. Plussaa tietty, jos jokunen ystäväkin löytyy, mutta ei meidän äitihahmojen kannata sinne lähteä niitä etsimään, vaan keskittyä siihen, että tulee toimeen muiden opiskelijoiden kanssa riittävän hyvin, että ryhmätyöt yms. sujuu ongelmitta, ja jättää se vapaa-aika ja yliopistoelämä suosiolla erilleen.

Äitihahmojenkin (mikä sana!) kannattaa luoda tiiviit suhteet kanssaopiskelijoihin. Siitä porukasta on apua muussakin kuin bilekavereina. Yhdessä voitte auttaa toisianne opiskeluissa, mutta ennen kaikkea harjoittelu- ja työpaikkojen löytämisessä.

Vierailija
19/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulutusohjelmasi tyyliin luokanopettaja tai kieliaineet, kun puhut koulupäivistä ja kavereiden saamisesta? Yliopistossa pääsääntöisesti kootaan henkilökohtainen kurssitarjotin kautta HOPS, kukin omien intressiensä mukaan, ja mennään sen mukaan. Ei ole mitään kaikille yhteisiä, samanlaisia koulupäiviä. Eli joka kurssilla on yleensä eri kokoonpano ja eri tiedekuntien opiskelijoita voi myös olla mukana.

Vierailija
20/62 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos aloitat opintosi tiedonjanoisena ja kehittymishaluisena opiskelijana, et 32-vuotiaana kahden lapsen äitinä. Tuollaisilla muotoseikoilla (ja ikäasioilla) ei ole yliopistomaailmassa oikeastaan mitään merkitystä. Juttuseuraa saa aina, kunhan on itse aktiivinen ja ystävällinen ja kiinnostunut kanssaihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä